Announcement

Collapse
No announcement yet.

E24 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Magirus
    replied
    Originally posted by Haatainen View Post
    Todella vähän (ei yhtään) kokemusta vaihtoehtoisista setupeista, mutta laitetaan nyt jakoon se mitä on.

    Minulla on alla vieterit mallia stock ja bilsteinin pamput. On mukava, ja aika jämäkkä. Ehkä visuaalisesti tosiaan kestäisi kulkea pari senttiä alempanakin.

    Toki olen myös vanha mies tuuninkiharrastajaksi, ja ajelen tuolla aikalailla minne sattuu olla tarvetta mennä, niin ei se korkeus ole häirinnyt noinkaan.
    Kaikki kokemukset on tervetulleita! Eli sinulla Bilsteinin B4 (ns. Touring Class) vakiojousilla. Tämä kävi itselläkin mielessä, mutta toisaalta 20mm madallus voisi miellyttää silmää enemmän vaikuttamatta liikaa ajomukavuuteen. Varmaan omalle kohdalle paras valinta olisi m-tech vieterit ja bilsteinin iskunvaimentimet. Hinta ja saatavuus voi olla noiden vietereiden kohdalla hieman ongelma.

    Leave a comment:


  • Haatainen
    replied
    Todella vähän (ei yhtään) kokemusta vaihtoehtoisista setupeista, mutta laitetaan nyt jakoon se mitä on.

    Minulla on alla vieterit mallia stock ja bilsteinin pamput. On mukava, ja aika jämäkkä. Ehkä visuaalisesti tosiaan kestäisi kulkea pari senttiä alempanakin.

    Toki olen myös vanha mies tuuninkiharrastajaksi, ja ajelen tuolla aikalailla minne sattuu olla tarvetta mennä, niin ei se korkeus ole häirinnyt noinkaan.

    Leave a comment:


  • Magirus
    replied
    Herätelläänpäs tätäkin topicia pitkästä aikaa.

    Millaisia jousi/iskari setuppeja porukalla käytössä? Ilmeni epämiellyttävää nypytystä/resonointia etupäästä maantienopeuksissa ja ainakin molemmat etuiskarit vuotavat. Samalla toki käytävä kaikki nivelet läpi, vaikka varsin hyväkuntoisilta näyttivätkin.

    Yleisin (muttei ehkä miellyttävin) setti tuntuu olevan Bilsteinin iskarit ja H&R -30mm jouset. Varmaan myös saatavuus ja hinta on tämän valinnan puolella Lontoon foorumeilla M-tech/M-sarjan jousilla on saatu miellyttävämpi ajokokemus vähän pienemmällä pudotuksella. Sitten on kasa muita merkkejä.

    Tässä c&p ulkomaan foorumilta:

    Also, cut and pasted:

    1. Stock - 166 lb/in - 0mm drop
    2. M-technik, BMW - 193 lb/in - 20mm drop fr/rr
    3. Dinan (Stage 1-4, #D100-0417) - ~200-220 lb/in - ~20mm drop fr/rr or 5/8ths to 3/4 in. drop (also Spring Set #D100-0442 - less expensive, for Euro M5/M635)
    4. Suspension Technique (#60065)- ~200 lb/in - 20-25mm drop fr/rr
    5. Bavarian Autosport - ~200 lb/in - 32mm drop or 1.25 in. drop
    6. Alpina - ~200 lb/in - ~20mm drop
    7. Hartge - ~220-240 lb/in - 35mm drop
    8. Eibach - ~220-240 lb/in - 30mm/35mm drop, or 1.2/1.4 in. drop
    9. H&R Springs - ~220-240 lb/in - 32mm drop, or 1.25 in. drop
    10. Racing Dynamics - 274 lb/in - 32mm drop, or 1.25 in. drop

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Aiempaan ei kukaan vastannut, toki OEM on aina vaihtoehto :think.

    Moni on näistä varmaan etulokasuojia joutunut irrottelemaan. Pitääkö etupuskuri irrottaa ennen sitä? Maski ja valot ovat jo irti ja lokasuojan ruuvit samaten muutamaa kiinni ruostunutta lukuuottamatta....

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Nokka-akseleita

    Onko tuo E24 sitten 30B34 tjsp.?

    Mitä/mistä suosittelette hankkimaan uudet nokat ja venttiilinnostajat?

    Leave a comment:


  • joccede
    replied
    Originally posted by JaniR View Post
    Ja mikä teillä on mittaritaulussa viisarin asento moottorin lämpötilan ollessa normaali?
    Omassani nousee ensimmäisen kolmanneksen rajalle asteikolla. Kuvittelisin että oikea lämpötila on puolessavälissä.
    Termostaatti on vaihdettu ja pintalämpömittarilla mitattuna termostattikotelon kannesta, aukeaa ja pitää sen 80 astetta. Ehkä viallinen jäähdytysnesteen lämpötila-anturi?
    Täällä melko sama, jää pari viivaa keskivälistä vajaaksi normaaliajossa.

    Leave a comment:


  • JaniR
    replied
    1980 635csi m90
    1800-1900 rpm alueella tasakaasulla nopuden pysyessä vakiona moottorin vedossa/väännössä tuntuu nykäyksiä.
    Ominaisuus? Imuvuoto? Virranjakassa/sytytyksessä häiriö?

    Ja mikä teillä on mittaritaulussa viisarin asento moottorin lämpötilan ollessa normaali?
    Omassani nousee ensimmäisen kolmanneksen rajalle asteikolla. Kuvittelisin että oikea lämpötila on puolessavälissä.
    Termostaatti on vaihdettu ja pintalämpömittarilla mitattuna termostattikotelon kannesta, aukeaa ja pitää sen 80 astetta. Ehkä viallinen jäähdytysnesteen lämpötila-anturi?
    Last edited by JaniR; 12-09-2018, 14:53.

    Leave a comment:


  • ollyvai
    replied
    Originally posted by Raipeee View Post
    Moi. Jos levyt on edessä 324x30mm ja e24 vakio 52mm tolppa sekä vakio satula. Ei tarvii mitään muutoksia tehdä kun laittaa 2mm paksut prikat satulan ja tolpan väliin.

    Korjataas vähän.. Eli siis 700/800 1 mäntäsellä satulalla..
    Siis 2mm. prikat tolpan ja carrierin (suomeksi liukukisko?) väliin?
    Hankala hahmoittaa, kun auto on talviunilla ja satulat matkalla jossain päin Saksaa. Levyt ovat jo kotona, ovat sievät

    Leave a comment:


  • ollyvai
    replied
    Raipe, oliko sulla siis Eaton(mikä malli) 6-sarjassa? Ja 1-mäntäiset E32 satulat edessä 324mm levyillä, ihan bolt-on (parilla prikalla)? Alkaa kuulostaa ihan liian helpolta...
    Ei toki haittaa jos se on noin helppoa
    Ja Eatonin voin toki pultata koneen kylkeen, koska se ainoastaan lisää ilman tuottoa, ja alkuperäinen ilmamäärämittari lähettää ECU:lle tiedon että tarvitaan lisää bensaa. Jos se on noin helppoa, ostan sata Eatonia Eli mitä kaikkea muuta ahtimen kanssa piti tehdä moottorille, ja paljonko se lisäsi tehoja?
    Olen toki asiantuntija, vaihdoin jarrut 1969 Morris Miniin, mutta nämä uudemmat ovat hieman vieraita... Ja tähän pöhkösmiley.
    Last edited by ollyvai; 06-01-2018, 01:19. Reason: E: Tarkennus

    Leave a comment:


  • Raipeee
    replied
    Originally posted by ollyvai View Post
    Hyvä tietää, nyt pelottaa vähemmän mitä tuli ostettua
    Tuolla aiemmin oli puhetta siitä, että 7-sarjan napa on suurempi kuin E24, lieneekö ongelma?
    Logossasi lukee Eaton, eihän semmoinen nyt vahingossakaan ole eksynyt E24 M30B35 kylkeen?
    Moi.
    Juu eli tää 7mm koskee tosiaan takanapoja mutta haatainen kerkeski jo oikomaan tämän. Itse en oo takalevyjä vaihtanu kun m635csi on samat takajarrut niin ei ollut tarvetta. Mutta uskon että saa sopimaan vastaavasti kuin etupäänkin. Itse tosiaan jarrut vaihdoin varmaan 08 että sai muutoskatsastettua tolle eatonille. Tuli sillä remmillä ajettua varmaan 3 kesää ja sit myin kokosetin pois kun siirryin pakokaasuahtimeen.

    Leave a comment:


  • ollyvai
    replied
    Hyvin hämmennetty, ymmärsin koko ongelman väärin Nyt kertoo kuva enemmän kuin tuhat sanaa.
    Mitä mieltä arvoisa raati on jarrukilpien hankintapaikasta? Katsastusmiehelle ei taida kelvata vanhat, vaikka ne olisi vain vähän liian pienet...

    Leave a comment:


  • Haatainen
    replied
    Originally posted by ollyvai View Post
    Hyvä tietää, nyt pelottaa vähemmän mitä tuli ostettua
    Tuolla aiemmin oli puhetta siitä, että 7-sarjan napa on suurempi kuin E24, lieneekö ongelma?
    Logossasi lukee Eaton, eihän semmoinen nyt vahingossakaan ole eksynyt E24 M30B35 kylkeen?
    Tyylikkäästi hämmensin keskusteulua, mutten muistanut palata asiaan..

    Eli E32:n takanapa on kahdeksan milliä ulompana, kuin e24/e28. En ole tutkinut vielä, onko tämä ero kompensoitu jarrulevyn keskiosan syvyydessä, vaiko jarrusatulan kannakkeessa, mutta saattaa vaikuttaa e32 jarrujen käyttöön e24 -kopassa.



    Etujarrujen osalta minulla ei ole vastaavaa eroa tiedossa.

    Leave a comment:


  • ollyvai
    replied
    Hyvä tietää, nyt pelottaa vähemmän mitä tuli ostettua
    Tuolla aiemmin oli puhetta siitä, että 7-sarjan napa on suurempi kuin E24, lieneekö ongelma?
    Logossasi lukee Eaton, eihän semmoinen nyt vahingossakaan ole eksynyt E24 M30B35 kylkeen?

    Leave a comment:


  • Raipeee
    replied
    Originally posted by ollyvai View Post
    Kiitos, levyt on vielä postissa jossain päin maailmaa. Pikku ongelma on siinä, etten tiedä muuta kuin halkaisijan. BMW osanumeroa ei ole, kysyin sitä toimittajalta mutta vastausta ei ole tullut vielä.
    34 11 1 159 895
    34 11 1 161 086
    34 11 6 756 087
    34 11 6 757 746

    Kaikki nuo ovat 324mm, mutta mitkä lienevät niiden erot?

    Parasta joulua!
    Moi.

    Samanlaisia nuo ovat. mutta osa numeroista olivat vanhaa tuotanto numeroa mikä sarja on loppunut. Ja uudistuotantoa painettu taas uudella varaosanumerolla. Samalla myös painoihin tullut pientäeroa vanhan ja uuden sarjan mukaan. Ja kaikki 7/8 sarjan 324mm levyt ovat 30mm paksuja.

    Hyvät joulut sinnekkin!

    Leave a comment:


  • ollyvai
    replied
    Kiitos, levyt on vielä postissa jossain päin maailmaa. Pikku ongelma on siinä, etten tiedä muuta kuin halkaisijan. BMW osanumeroa ei ole, kysyin sitä toimittajalta mutta vastausta ei ole tullut vielä.
    34 11 1 159 895
    34 11 1 161 086
    34 11 6 756 087
    34 11 6 757 746

    Kaikki nuo ovat 324mm, mutta mitkä lienevät niiden erot?

    Parasta joulua!

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎