Announcement

Collapse
No announcement yet.

E38 kysymyksiä ja vastauksia Vol. II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16344
    • Leppävirta

    E38 kysymyksiä ja vastauksia Vol. II

    vanhassa yli 4000 postausta ja takkuilee niin uusi topikki. Jos joku mode lukittas vanhan ja stickkyttäs tän uuden.
    Last edited by Haju69; 14-08-2012, 14:51.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    #2
    Pitäisikö vielä erikseen luoda topikki, johon kerättäisiin vain faktatietoa E38:sta ja vastauksia sen yleisimpiin kysymyksiin? On nimittäin helposti melkoinen urakka käydä läpi se vanha topikki, jos ei satu haulla jotakin tiettyä vastausta löytämään.

    Comment

    • JiPe
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2010
      • 2548
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by Ramzez View Post
      Pitäisikö vielä erikseen luoda topikki, johon kerättäisiin vain faktatietoa E38:sta ja vastauksia sen yleisimpiin kysymyksiin? On nimittäin helposti melkoinen urakka käydä läpi se vanha topikki, jos ei satu haulla jotakin tiettyä vastausta löytämään.
      Voisihan tuo olla.. selvittelee asiaa kysymykset topiikissa niin kuin ennenkin, ja kun on homma saatu pakettiin niin tekisi toiseen topikkiin tiivistelmän:
      Vikana rikkinäinen lamppu
      Lamppu vaihdettiin uuteen

      Eikä mitään muuta, näin voisi aina lukea vian ja millä se saatiin toimimaan. Ei tartteis lukea kymmentä sivua pohdintaa miten se saatiin toimimaan.
      MB W204 200cdi -08 -Käyttis-
      MB C124 E 320 coupe -93 -Odottaa museointia-
      MB W906 Sprinter -16 -Reissussa-
      Suzuki Vitara 1.6 -91 -Aura-auto-

      Comment

      • Ramzez
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2009
        • 6104
        • Jyväskylä

        #4
        Originally posted by JiPe View Post
        Voisihan tuo olla.. selvittelee asiaa kysymykset topiikissa niin kuin ennenkin, ja kun on homma saatu pakettiin niin tekisi toiseen topikkiin tiivistelmän:
        Vikana rikkinäinen lamppu
        Lamppu vaihdettiin uuteen

        Eikä mitään muuta, näin voisi aina lukea vian ja millä se saatiin toimimaan. Ei tartteis lukea kymmentä sivua pohdintaa miten se saatiin toimimaan.
        Vanhassa topikissa oli tosiaan paljon hyviä ohjeita, mutta yleensä niitä joutui etsimään ja tieto saattoi olla hyvinkin hajanaista. Lisäksi olen nähnyt showroomissa ohjeita, joista olisi hyvä tehdä omia topikkeja, kuten esim. Morkain sähköisen vesipumpun korjaus.
        Last edited by Ramzez; 23-06-2012, 15:07.

        Comment

        • Ramzez
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2009
          • 6104
          • Jyväskylä

          #5
          E38:n tyyppiviat

          Tässä vaikka vähän esimerkkiä ohjeista:


          E38:n tyyppiviat koskien erityisesti V8-malleja:

          - Vuotavat venttiilikopan tiivisteet (öljyä lohkojen kyljissä, öljyn käry ajettaessa kuumalla koneella)
          - imuvuodot (tehottomuus, kasvanut polttoaineenkulutus, käyntihäiriöt, yms.)
          - jäähdytysjärjestelmän vuodot M62 koneisissa (käyntilämpötila 105 astetta)
          - vanoksen rallatus uudemmissa M62, eli TU-koneissa.
          - jos seokset pidemmän aikaa pielessä, menevät katit entisiksi
          - nokka-akselin asentotunnistin reistaa
          - öljypumpun kiinnitys voi löystyä ajan saatossa (vaatii joka tapauksessa tsekkaamisen mielenrauhan säilyttämiseksi)


          Kaikkia 7-sarjalaisia koskevat viat:

          - sähköpumpun toimimattomuus (ei riitä lämmintä kabiiniin tyhjäkäynnillä)
          - vesiventtiilien korroosio ja siitä johtuva jumittaminen (tuulilasiin ja jalkotilaan tulee ajoittain tai jatkuvasti pelkkää kuumaa ilmaa)
          - bensatankin vuotaminen (huohotus tukossa, vaatii useimmiten tankin uusimisen)
          - alustan nivelet yleensä 200+ tkm ajetuissa vaihtokunnossa, iskareita näistä harvoin menee
          - sähköjarjestelmän erinäiset viat (joku anturi ei pelaa, tai joku boksi oikkuilee/ei toimi)
          - electrochrome peilinlasit ovat entiset (pysyvät tummina)
          - joissakin tapauksissa automaattilaatikko on antautunut (useimmissa tapauksissa siitä johtuen, että on alkanut vuotaa öljyä ja koska öljyjä harvemmin tutkitaan näissä, aiheuttaa se laatikon hajoamisen)
          - takalasin verho ei toimi (muoviratas rikki)
          - takaluukun kaasujouset ovat kuoleentuneet
          - jonkin verran lieviä ruostevaurioita ovien reunoissa ja takaluukussa
          - joissakin erityistapauksissa toinen kateista voi mennä entiseksi, vaikka seokset olisivat kunnossa
          - pikseliviat mittaristossa
          - tehostimen letkujen vuodot
          - mittariston oikkuilu, jossa nopeus- ja kierrolukumittari alkavat elää omaa elämäänsä (kylmäjuotos piirilevyllä, pullahtanut konkka, tms. Useimmiten helposti korjattavissa oleva vika)

          __________________________________________________ ____

          Ja sitten noiden tyyppivikojen perään voisi lisäillä linkkejä foorumilaisten tekemiin korjausohjeisiin, jolloin niidenkin etsintä helpottuisi ja ei tarvitsisi kahlata kymmenittäin vanhoja threadeja läpi.




          .
          Last edited by Ramzez; 23-06-2012, 15:24.

          Comment

          • makko
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 72
            • Kotka

            #6
            Kellään kokemuksia FK High Sport coilover alustasarjasta eekolmekasissa? Itellä sellaista onkelmaa että pulttasin uuden satsin kiinni, mutta etu tolpista/jousista tai jostakin sieltä päin kuuluu sellainen pauke rattia kääntäessä. Ääni muistuttaa sellaista, että joku on jollain lailla jännityksessä ja muljahtelee jotenkin??? koitin sellasta että löysäsin kaikki nivelet ja laskin auton vähä niiku tekeytymään pyörille ja kääntelin vähä rattia ja taas nivelet tiukalle mutta eipä mitään auttanut. Lyhyet koiranluut on paikallaan mitkä tuli satsin mukana mutta jotenkin sieltä jousen luota se ääni on minun mielestä peräsin? vaihtoehtoja on varmaan miljoona mutta jos jollain jotaa vastaavaa ollut niin vinkit olisi jees niin piti vielä sanoman että vakio alustalla ei mitään moisia onkelmia!!
            -Nyt e38 740iA
            -ex: mm. 316i e30, 520 e34, paskatti 1.8T
            , e28 518i
            ----------------------------------------
            KOTKA CONNECTION-KÖYHÄT KYYKKYYN

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8258
              • Järvikylä (Nakkila)

              #7
              Originally posted by makko View Post
              Kellään kokemuksia FK High Sport coilover alustasarjasta eekolmekasissa? Itellä sellaista onkelmaa että pulttasin uuden satsin kiinni, mutta etu tolpista/jousista tai jostakin sieltä päin kuuluu sellainen pauke rattia kääntäessä. Ääni muistuttaa sellaista, että joku on jollain lailla jännityksessä ja muljahtelee jotenkin??? koitin sellasta että löysäsin kaikki nivelet ja laskin auton vähä niiku tekeytymään pyörille ja kääntelin vähä rattia ja taas nivelet tiukalle mutta eipä mitään auttanut. Lyhyet koiranluut on paikallaan mitkä tuli satsin mukana mutta jotenkin sieltä jousen luota se ääni on minun mielestä peräsin? vaihtoehtoja on varmaan miljoona mutta jos jollain jotaa vastaavaa ollut niin vinkit olisi jees niin piti vielä sanoman että vakio alustalla ei mitään moisia onkelmia!!
              yläpään laakeri koottu väärin -> jousilautanen ei käänny
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • makko
                Bimmer Rookie
                • Feb 2007
                • 72
                • Kotka

                #8
                Originally posted by peto2 View Post
                yläpään laakeri koottu väärin -> jousilautanen ei käänny
                Pitää vielä raapii irti ja kattoo mitä ne on syöny:think kasaus vaiheessa järkeilin kaikki hilut kasaan ku ei sitä kamaa sielä hirveen paljoa ole mutta kaikki on mahdollista kun ite säätää??
                -Nyt e38 740iA
                -ex: mm. 316i e30, 520 e34, paskatti 1.8T
                , e28 518i
                ----------------------------------------
                KOTKA CONNECTION-KÖYHÄT KYYKKYYN

                Comment

                • Rudenorth
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2005
                  • 2415
                  • Iisalmi

                  #9
                  Huomenna olisi tarkoituis vaihtaa uudet linssit ajovaloihin. Onko kyseisen operaation tehneitä? pikaisesti kattelin että lamput olisi kiinnitetty ainakin 2x ristipää, 2x pultti ja 2x torx. Onko muita kiinnikkeitä, klipsuja tms?
                  MB W204 C320 CDI
                  Kawasaki Ninja ZX-7R

                  Comment

                  • BeamR
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 13363
                    • Espoon takametsät

                    #10
                    Originally posted by Rudenorth View Post
                    Huomenna olisi tarkoituis vaihtaa uudet linssit ajovaloihin. Onko kyseisen operaation tehneitä? pikaisesti kattelin että lamput olisi kiinnitetty ainakin 2x ristipää, 2x pultti ja 2x torx. Onko muita kiinnikkeitä, klipsuja tms?
                    Ei nyt tullut ilmi että onko facelift vai pre-facelift ja onko xenonit vai ei, noissa on vähän erilaiset proseduurit, riippuen mitä aiot tehdä:

                    Jos tarkoitat niitä muovisia koristeita lamppujen kohdalla, niin niistä saa hyvät ihan sopivalla hiontatahnalla, helppo irrottaa. Jos tarkoitat ihan ajovalojen linssejä, niin sitten joutuu purkamaan käytännössä umpion lähes kokonaan. Mutta miksi ne varsinaiset linssit pitäisi vaihtaa? nehän ei mene juuri miksikään.

                    However:
                    - irrota kulmavilkku, ristipääruuvarilla löysätään lukitus lokasuojassa olevasta reiästä ja vedetään vilkku varovasti ulos. Irrota johto.
                    - lampun alla oleva lista irti (facelift: vedä varovasti alareunasta, pre-facelift: listan sisäreunassa (munuaisten puolella) on klipsi, joka lukittaa listan paikalleen. Lista tulee vetää pois lampun alta kohti munuaisia.
                    - listan alta löytyy kaksi torxia, jotka löysätään. Huom: torxit ei tule pois vaan jää roikkumaan kiinni umpioon.
                    - lampun alla, ULKOREUNASSA, on jälleen klipsi, joka kohdistaa lokasuojan siihen lampun listaan., Avaa tämä klipsi vetämällä sitä kohti munuaisia (jos et avaa, niin lokasuoja taipuu...)
                    - päältä kaksi ristipäätä löysälle jotta ohjurit vapautuu
                    - päältä 2 kymppimillistä auki jotta umpio vapautuu
                    - ota umpiota ulos ja irrota johdot (huom: kuskinpuolella konepellin vaijeri saattaa ahdistaa joten ota se varovaisesti, tyypillisesti ottaa kiinni korkeudensäätöruuviin ja hyvä ei heilu jos se lähtee sieltä umpiosta väkisin irti)
                    - lasi on kuudella klipsillä kiinni, avaa varovasti ruuvarilla ettet taivuta niitä löysiksi. Mieluummin osta uudet, koska jos nää jää löysälle niin umpioista tulee akvaariot
                    - irrota umpion päällä/ulkosivulla kiertävä tiiviste/muovi. Tämä klipseillä umpiossa, varo rikkomasta kiinnikeitä.
                    - irrota lasi, varo rikkomasta tiivistettä. Jos tiiviste on kuoleentunut (on n. 0,5-1cm paksu), niin osta uusi.
                    - koristelinssit on kiinni umpion etulevyssä, joka on kolmella pikkutorxilla kiinni umpiossa -> putsaa ne linssit
                    - jos aiot vaihtaa varsinaiset valolinssit, niin sitten pitää irrottaa sisuskalut. Itse en ole mennyt niin pitkälle, mutta aika vittumaiset ne on saada takaisin säätöurille jos ne sisukset irrotat (yksissä umpioissa oli löysätty liikaa ja valot oli pudonneet niiltä säätöurilta pois -> järjetön taistelu saada paikoilleen).

                    Ja kasaan tietty käänteisessä järjestyksessä.
                    F46 Gran Tourer -20
                    Boxster 2.5 -97

                    Comment

                    • Rudenorth
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 2415
                      • Iisalmi

                      #11
                      Kiitos BeamR

                      Kyseessä prefacelift alkup. xenoneilla ja pelkät ulommaiset lasit vaihdan. Pitääpä suosiolla tilata uudet klipsut ja tiivisteet ennenkuin aloittaa.
                      MB W204 C320 CDI
                      Kawasaki Ninja ZX-7R

                      Comment

                      • peto2
                        BTCF Member
                        • Jan 2007
                        • 8258
                        • Järvikylä (Nakkila)

                        #12
                        Originally posted by peto2 View Post
                        oliskohan jännitteensäädin kaput?..

                        on satunnaisesti oireillut siten että kun reilummin polkasee niin toinen xenon on sammunut (tätä esiintynyt pakkasilla).

                        nyt viime päivinä vilautellut laturin valoa samoissa tilanteissa. aloin seuraamaan latausjännitettä salavalikosta ja se pyörii kylmänä 13,3-13.5v välillä, lämpösenä 13,5-13,7v välillä. olisko voltin verran liian vähän? ryntäyttäessä saattaa vilauttaa laturinvaloa ja latausjännite käy alle 13v.
                        Erikoisuudet alkavatkin siinä kohtaa kun ilmastoinnin kopressori kytkeytyy, latausjännite tipahtaa 13,0-13,2v paikkeille ja toinen erikoisuus on kun sammuttaa valot (tyhjäkäynti tipahtaa 750rpm -> 650rpm) niin latausjännite nousee 13,8-14.0v kuitenkaan mm. takalasinlämmitin ei vaikuta latausjännitteeseen.

                        vaikuttaisi siltä että mitä enemmän kierroksia, sen huonommin lataa :think

                        onkos tuossa edes muuta mahdollisuutta kuin säätimen hiilet loppu? :think
                        ei ollu hiilet loppu ja kollektorikin kuin uusi, kuitenkin uudella säätimellä lähti lataamaan 14,2-14,5V eikä notkahtele
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

                        Comment

                        • Muurahainen
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 9194
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Mistäköhän sitä saisi lainatuksi 96/3 eteenpäin olevan abs/asc ohjainyksikön.
                          Pitäisi kokeilla onko vika siinä.

                          Comment

                          • peto2
                            BTCF Member
                            • Jan 2007
                            • 8258
                            • Järvikylä (Nakkila)

                            #14
                            Originally posted by Muurahainen View Post
                            Mistäköhän sitä saisi lainatuksi 96/3 eteenpäin olevan abs/asc ohjainyksikön.
                            Pitäisi kokeilla onko vika siinä.
                            antaako jotain outoa vikakoodia, "continuous control"? sytyttelee valoja kuun asennon mukaan? abs pumppu rutisee heti kun jarruun koske? nopeusviisari seilaa? tietokoneen näyttämä kulutus pilvissä?

                            jos näin niin tervetuoloa kerhoon, v-lopun aikaan haetaan käytetty abs/asc purkki. potilas kylläkin e39 :think
                            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                            ex:
                            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                            Nakkaa privaa jos tarvetta.

                            Comment

                            • Muurahainen
                              BTCF Member
                              • Dec 2006
                              • 9194
                              • Nurmijärvi

                              #15
                              Originally posted by peto2 View Post
                              antaako jotain outoa vikakoodia, "continuous control"? sytyttelee valoja kuun asennon mukaan? abs pumppu rutisee heti kun jarruun koske? nopeusviisari seilaa? tietokoneen näyttämä kulutus pilvissä?

                              jos näin niin tervetuoloa kerhoon, v-lopun aikaan haetaan käytetty abs/asc purkki. potilas kylläkin e39 :think
                              Valitus on ABS inlet valve.

                              Ei poistunut hydrauliyksikön vaihdolla.
                              Koitin tutkia olisiko johtoja poikki mutta ei ainakaan vielä löytynyt.

                              Ja valot palaa koko ajan.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎