E65 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • repsa
    replied
    Bdii, ei voi odottaa pitkää elinikää jos sinne ei vaihdeta öljyjä samalla pieteetillä kuin moottoriin, kuitenkin voiteluahan se vaihteistokin kaipaa.

    lie >65% tapauksissa alkuperäisenä syynä lifetime-öljyn leikkautumiskeston loppuminen, mikä sitten halvaannuttaa/kiinnileikkaa karkaistun venttiilin valu-alumiiniseen runkoon ja siinäpä se soppa onkin valmiina. Oireena nykimiset / pamauttelut / turbiinin turha luistaminen.

    Sitten 30% taitaa olla vuotavien kanavien porauksien päätytulppien vuotamista, ts. krymppays päässyt pettämään ja järjestelmäpaine vuotaa mekatroniikasta ohi. Tämä ei liity taas öljynvaihtoon. Oireena mm turbiinin turha luistelu.

    Loput 5% veikkaisin jotain muuta syytä, mutta nekin useimmiten korreloi vaihtamattomien öljyjen kanssa (kytkinpinnoista irronnutta mujua nopeusantureiden päällä yms).
    Last edited by repsa; 27-10-2014, 06:19.

    Leave a comment:


  • *PexU*
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Kiits...täytyypä katsastaa...

    Laitain nyt inpan vaikka kiinni ja katson onko jotain vikakoodeja tullut, mutta jos ei niin eipä se sitten mitään kerro.

    Olikos sinulla jotain muitakin vaivoja tuossa jo? Meinaan vaan että pitääkö olettaa piankin jotain pahempaa vai meneekö näin x+x määrä kilometrejä vielä?
    Eipä tosiaan mitään muita vaivoja, äxässä alkoi tulemaan myös tulemaan pientä tutinaa penkkiin ( mahdollinen seuraava vaihe siitä mittarin hummaamisesta), sitten alkaa kuulemma tulemaan jo mahdollisia vikakoodeja sekä testeriin että vikavalona mittariin kun laatikko alkaa luistamaan liikaa..

    E61ssä ei muuta kun se mittarin hummaaminen, juuri tasakaasulla ja noissa perus maantie nopeuksissa. Ja kun laatikko napattin irti niin venttiilikoneisto lopussa ja myös turbiini ottanut jo itseensä

    Kuulemma pääsee vielä x tuhatta kilsaa yleensä, riippuen toki ajotavasta ja kuluneisuudesta..

    Sen verran vielä Siekkinen mulle sanoi, että laatikko itsessään on kyllä kestävää kamaa, mutta alihankkijoiden tekemät komponentit täyttä kuraa, kuten nähtävästi se mekatroniikka osasto..
    Last edited by *PexU*; 26-10-2014, 20:04.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by *PexU* View Post
    Totta, jos laatikko rempaksi menee, niin tonneja menee joka tapauksessa

    Aika kuraa näyttävät olevan, kuulemma keskimäärin siinä ~150tkm tietämillä alkaa tutina/tärinä..
    Eipä tuossa oikein muuta vian selvittämiseksi ole kai tehtävissä muuta kuin yrittää hankkia arvioita eri paikoista (korjaamot) että mitä mieltä ovat mistä johtuu, mutta mm mulla ei kummallakaan autolla tullut mitään vikavaloja mittaristoon eikä varsinaisia vikakoodeja testereillä, mutta molemmissa oli samat viat, eli ensin se mekatroniikkapuoli kuntoon, ja sitten tarvittaessa se turbiini vaihtoon, jos on jo ehtinyt ottamaan itseensä..
    Sillä öljynvaihdolla (tai pelkällä turbiininvaihdolla) saattaa tosiaan saada muutamia tuhansia avustavia kilometrejä, mutta koska yleensä se perimmäinen syy on sen mekatroniikan väsyminen niin vaivat alkavat uudestaan.

    Tuossa muutama hyvä foorumillakin useaan kertaan tullut korjaamo, joilla kaikilla on varmasti paljon kokemusta noista duuneista, recro halvimpana alle 2te, ja suomalaiset pajat varmaan sitten x-määrä seteleitä kalliimpana..

    http://www.recro.eu/fi/ (Latvia)

    http://www.powermatic.fi/
    Kiits...täytyypä katsastaa...

    Laitain nyt inpan vaikka kiinni ja katson onko jotain vikakoodeja tullut, mutta jos ei niin eipä se sitten mitään kerro.

    Olikos sinulla jotain muitakin vaivoja tuossa jo? Meinaan vaan että pitääkö olettaa piankin jotain pahempaa vai meneekö näin x+x määrä kilometrejä vielä?

    Leave a comment:


  • *PexU*
    replied
    Originally posted by TheRipper View Post
    Öljyt vaihdettiin viime vuonna.

    Hieman pelkäsinkin että tämä laatikkoon saattaisi viitata...Eivät ole nämä 6HPt kyllä enää sitten mitään kovin kestäviä laatikoita jos alle 90tkm alkavat jo hajoilemaan perkule.

    Mitäs tälle nyt sitten pitäisi tehdä? Kallista ainakin tullee olemaan mitä hyvänsä tekee...

    Totta, jos laatikko rempaksi menee, niin tonneja menee joka tapauksessa

    Aika kuraa näyttävät olevan, kuulemma keskimäärin siinä ~150tkm tietämillä alkaa tutina/tärinä..
    Eipä tuossa oikein muuta vian selvittämiseksi ole kai tehtävissä muuta kuin yrittää hankkia arvioita eri paikoista (korjaamot) että mitä mieltä ovat mistä johtuu, mutta mm mulla ei kummallakaan autolla tullut mitään vikavaloja mittaristoon eikä varsinaisia vikakoodeja testereillä, mutta molemmissa oli samat viat, eli ensin se mekatroniikkapuoli kuntoon, ja sitten tarvittaessa se turbiini vaihtoon, jos on jo ehtinyt ottamaan itseensä..
    Sillä öljynvaihdolla (tai pelkällä turbiininvaihdolla) saattaa tosiaan saada muutamia tuhansia avustavia kilometrejä, mutta koska yleensä se perimmäinen syy on sen mekatroniikan väsyminen niin vaivat alkavat uudestaan.

    Tuossa muutama hyvä foorumillakin useaan kertaan tullut korjaamo, joilla kaikilla on varmasti paljon kokemusta noista duuneista, recro halvimpana alle 2te, ja suomalaiset pajat varmaan sitten x-määrä seteleitä kalliimpana..

    http://www.recro.eu/fi/ (Latvia)

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Originally posted by repsa View Post
    no voi se olla sekin, mutta siihenkin lie lähtökohtaisesti syynä se venttiilipöytä mikä on sallinut liian suuren luiston. Uudella turbiinilla saattaa oire hävitä, mutta tulee takaisin jos päävikaantujaa ei korjaa.

    öljynvaihdolla voisi kokeilla ensiksi tilanteen paranemista ? Jos ei luistele enää uusilla öljyillä niin silloin lie vika siellä venttiilipöydässä/vuotavissa venoissa.
    Öljyt vaihdettiin viime vuonna.

    Hieman pelkäsinkin että tämä laatikkoon saattaisi viitata...Eivät ole nämä 6HPt kyllä enää sitten mitään kovin kestäviä laatikoita jos alle 90tkm alkavat jo hajoilemaan perkule.

    Mitäs tälle nyt sitten pitäisi tehdä? Kallista ainakin tullee olemaan mitä hyvänsä tekee...

    Leave a comment:


  • *PexU*
    replied
    Originally posted by raven82 View Post
    Onkohan tuolle venttiilikoneiston kulumisella mitään varmaa testaus keinoa?
    Ei ainakaan minun ymmärtääkseni (tietääkseni) ole mm. Siekkisen laatikkopajalta (jossa siis omakin laatikko on/oli) herra itse sanoi että siinä vaiheessa kun mittarinneula alkaa heittämään tai/ja alkaa tuntumaan pientä tärinää takapuoleen tai/ja vaihteet pienemmälle päin vaihtaessa alkaa "paukkumaan" päälle, ei oikeastaan ole tehtävissä muuta kun mekaaninen remppa, venttiikoneistossa on tässä vaiheessa jo väljyyttä/muutakin vikaa ja tämä on alkanut sitten vaikuttamaan myös turbiiniin lukitukseen, tästä siis johtuu ymmärtääkseni se hummaaminen..
    ja se sitten alkaa maksamaan, joka tapauksessa tonneja
    Toki laatikolla voi tuollaisenaankin ajaa, mutta ei se ainakaan parempaan suuntaan mene..

    Kokemusta itsellä yhdestä E53:sta ja nyt tästä E61:stä
    Last edited by *PexU*; 26-10-2014, 14:04.

    Leave a comment:


  • raven82
    replied
    Onkohan tuolle venttiilikoneiston kulumisella mitään varmaa testaus keinoa?

    Leave a comment:


  • *PexU*
    replied
    Juurikin samanlaisilla oireilla meni nykyisen E61:n laatikko rempattavaksi. Pientä hummaamista kierroksilla (pari kolme viisarin paksuutta). Tuomiona oli mekatroniikka lopussa -> vaihtoon ja turbiini -> vaihtoon. Tämä "lumipallo" efekti lähtee kuulemma yleensä aina liikenteeseen mekatroniikan solenoidien&venttiilien kulumisesta, ja sen jälkeen turmelee turbiinin myös vähitellen... Pelkällä öljyjen tai turbiininvaihdolla saattaa saada apua muutamalla tuhannelle kilometrille, sitten mekatroniikkapuoli alkaa "syömään" uusia osia..




    Originally posted by TheRipper View Post
    Kun ajelee noin 1300rpm jotain noin 60km/h niin kierrokset hieman vaihtelee (noin 100rpm), tätä tehnyt koko ajan oikeastaan, mutta nyt tuntuu että on yleistynyt tuo.

    Eipä tuosta nyt mitään haittaa kait ole, kun eipä tuota muuten huomaa kuin kierroslukumittaria tuijottamalla...

    Mutta mistä mahtanee johtua...muistelen että siitä on täällä ollut juttuakin mutta nyt ei sattunut silmiin...

    Ilmamassamittari on vaihdettu joten se ei ole syyllinen.
    Last edited by *PexU*; 26-10-2014, 13:41.

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    no voi se olla sekin, mutta siihenkin lie lähtökohtaisesti syynä se venttiilipöytä mikä on sallinut liian suuren luiston. Uudella turbiinilla saattaa oire hävitä, mutta tulee takaisin jos päävikaantujaa ei korjaa.

    öljynvaihdolla voisi kokeilla ensiksi tilanteen paranemista ? Jos ei luistele enää uusilla öljyillä niin silloin lie vika siellä venttiilipöydässä/vuotavissa venoissa.

    Leave a comment:


  • Tomas745
    replied
    Samoja oireita kun TheRipper:llä...joku veikkasi turpiini kulunut...:think

    Leave a comment:


  • repsa
    replied
    vaihteiston venttiilipöydän vuotamisesta sit.

    Leave a comment:


  • TheRipper
    replied
    Kun ajelee noin 1300rpm jotain noin 60km/h niin kierrokset hieman vaihtelee (noin 100rpm), tätä tehnyt koko ajan oikeastaan, mutta nyt tuntuu että on yleistynyt tuo.

    Eipä tuosta nyt mitään haittaa kait ole, kun eipä tuota muuten huomaa kuin kierroslukumittaria tuijottamalla...

    Mutta mistä mahtanee johtua...muistelen että siitä on täällä ollut juttuakin mutta nyt ei sattunut silmiin...

    Ilmamassamittari on vaihdettu joten se ei ole syyllinen.

    Leave a comment:


  • e65 730d
    replied
    Originally posted by Elevator67 View Post
    missä vitussa on hehkujen rele? E65 730d 2003:think
    Sama vika tänä aamuna

    Last edited by e65 730d; 23-10-2014, 16:21. Reason: Linkki

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by Elevator67 View Post
    noniin. Pääseeköhän miten helpolla vaihtaa? Ei jaksais rueta kauheesti purkaan
    Yhteen e60 olen vaihtanu imusarja paikallaan vaikka jotku väittää ettei onnistu kun liian ahdasta. E65 on kyllä ainakin enemmän tilaa ympärillä että villi veikkaus olisi että mahtuu irroittamaan imusarja paikallaan.

    Leave a comment:


  • Elevator67
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Siellä samassa missä muissakin saman koneisissa? Imusarjan alla lohkon vieressä about keskellä.
    noniin. Pääseeköhän miten helpolla vaihtaa? Ei jaksais rueta kauheesti purkaan

    Leave a comment:

Working...
X