Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 800-sarja e31 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw318is_
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 93
    • Nilsiä

    BMW 800-sarja e31 Kysymyksiä ja vastauksia

    Kertokaapa 800 sarjan omistajat tai asiantuntijat . Olen jo pitkään katsellut ja haaveillut 800-sarjalaisesta ja nyt se mahdollisuus olisi hommata sellainen. Niin mitä asioita kannattaa tutkia noista kun on menossa katselemaan noita, sekä tyyppivioista tietoa kellään?. Moottori?,laatikko?. Bemarin kutoset onjo tuttuja, mutta 12 pyttynen ei .


    Kiitoksia jo etukäteen, jos viitsitte vastailla
    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=196920 = Oma kasiviisinollaii
    Ex Bmw 318is E30, Ex Bmw 520i E34, Ex Bmw 320i m20b25, Ex Bmw E38 728ia, Ex Bmw E36 316i Compact, Ex 318i e46. Harrasteauto Bmw E31 850i, Käyttöauto Bmw 328i touring e46 shadowline
    sigpic
  • Raputurkki
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 545
    • Suomi

    #2
    m70 koneen öljyvuodot kannattaa tarkistaa. Ton koneen ylemmän öljypohjan tiivisteen vaihto on aika paskamainen homma, kun pitää ottaa laatikko irti. Operaatio maksaa paljon, mikäli sitä ei itse pysty tekemään.

    Lisäksi EDC- ja tasonsäätöiskarit ovat kalliit uusia, mikäli autossa on sellaset. tietysti ne voi myös vaihtaa normaaleihin iskareihin

    Automaattivaihdelaatikon ongelmat on myös suht yleisiä vanhemmissa yksilöissä ja niiden korjaaminen on kallista.

    M70 koneessa usein vuotaa erilaiset tiivisteet. Esim. venttiilikannentiiviste, imusarjantiiviste.

    Eli iskarit, moottori ja vaihdelaatikko on ainakin melko tyyriitä korjata, eikä toi auto muutenkaan ole ihan halvin ylläpidettävä.

    Comment

    • Morkai
      BTCF Member
      • Sep 2005
      • 3197
      • Saarijärvi

      #3
      Mutta jos osaa itse tehdä, niin kelvollisen varaosa-auton (e32 750) saa parhaimmillaan alle tonnilla ja siitä kelpaa ~kaikki tekniikan osat. +turhat osat voi myydä pois. M70 on yksinkertainen kone, jossa on vaan paljon tavaraa. Eli helppohuoltonen, edulliset osat, mutta niitä menee se 2-3 kertaa enempi kuin muihin koneisiin.

      Vanhemmiten tosiaan noi öljyvuodot on aikalailla se kaikista työläin juttu. Samoten imusarjan tiivisteiden tilkitsemiseen yms. pikku kötöstelyyn saa suoriltaan varata aikaa päivistä viikkoihin. Kasissa panostasin siihen, että sisusta ja kori on hyvässä iskussa. Tekniikka on korjattavissa parkkipaikalla. Heikosti toimivaa manuaalilootaa kannattaa varoa kuin ruttoa, siitä ei selviä halvalla.
      sigpic
      E23 728iA V8-projekti
      E38 730D -projekti
      E39 540iA -projekti
      I01 i3 -projekti

      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17529
        • Turku

        #4
        Kuten jo aiemmin on tullut esiin tarkistaisin seuraavia asioita:
        - Korin ja sisustan kunto
        - Moottorin kunto (öljyvuodot, käyntiäänet, käynti kylmänä/lämpimänä, tehot tallella, käykö 12 pytyllä?)
        - Laatikon kunto, vaihtaako nätisti, etenkin ykköseltä kakkoselle
        - Vikakoodien luku, livedata
        - Sähköjärjestelmän toimivuus (lasit mm. ovia avattaessa sisältä/ulkoa, kattoluukku, takalasinverho, ilmastointi, puhaltimen toiminta)
        - Alustan kunto, tärinät, suuntavakaus ym.

        Ikävän usein tämänkin hintaluokan ja tasoisessa autossa on huonoa pitoa ja omia korjausviritelmiä tai huollon puutetta .
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • EPDM
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2005
          • 4623
          • Lahti.

          #5
          Originally posted by Morkai View Post
          Heikosti toimivaa manuaalilootaa kannattaa varoa kuin ruttoa, siitä ei selviä halvalla.
          Ensimmäinen kerta että kuulen moisesta...:think
          Viviendo en Lahiti
          BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
          Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
          Vw Corrado vr6

          Comment

          • Peltsii
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2007
            • 7061
            • Turenki

            #6
            Originally posted by EPDM View Post
            Ensimmäinen kerta että kuulen moisesta...:think

            6v getragin korjaaminen ei taida olla edullisinta..?
            DUCATI 1098 RACING EVO

            Comment

            • Morkai
              BTCF Member
              • Sep 2005
              • 3197
              • Saarijärvi

              #7
              Originally posted by Peltsii View Post
              6v getragin korjaaminen ei taida olla edullisinta..?
              Sen voi kukin tarkistaa mitä maksaa ehjä toimiva 6-vaihteinen manuaali M70 perään ja mitä ehjä toimiva automaatti. Automaattien hintaluokka ~200-800e, manuaalien 3000-5000e kärjistetysti. Eli automaattilootan hajoamisesta selviää kytkinrempan hinnalla. Mielestäni noiden 4hp24:sten korjaaminen on aika rahanhukkaa, jos ei tunnu ehdottoman välttämättömälle, että nimenomaan auton alkuperänen loota korjataan.
              sigpic
              E23 728iA V8-projekti
              E38 730D -projekti
              E39 540iA -projekti
              I01 i3 -projekti

              Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

              Comment

              • Peltsii
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2007
                • 7061
                • Turenki

                #8
                Sitähän minä vähän EPDM:lle tarkoitin, että ei kasva puissa noi lootat ja on kallista..
                DUCATI 1098 RACING EVO

                Comment

                • aapok
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 807
                  • Liperi

                  #9
                  Kun kurkistaa öljyntäyttökorkista niin selviää, kuinkä paskanen kone on sisältä, jos seinämät on palaneen öljyn peitossa niin tod näköisesti alakerran laakerit on parhaat päivänsä nähneet ja öljypumppu melkein tukossa. Omasta käytin juuri tuon zf 4hp24 huollossa, öljyineen ja osineen maksoi 1770€, että sen maksaa laatikon huolto, jos tarvetta on.

                  Mikäli ohjauksessa on väljää keskialueella, selviää simpukan säädöllä tai vaihdolla, aika yleinen vika. nimim: kolme simpukkaa kaapissa ja yksi kiinni autossa...

                  Käytä koeajoautoa myös tyhjäkäynnillä ja avaa lämpimänä paisarin korkki, jos lämmöt seilaa ja painetta niin saattaapi olla kannen pultti poikki tai kannessa muuta häikkää. Itsellä oli tuo pultti poikki!

                  Jos tällaista on hommaamassa niin on suositeltavaa että "jakari" kestää kädessä, muuten ylläpito on kohtuullisen tyyristä. Toimiessaan mahtava harrastepeli!
                  -Aapo-

                  520da touring Lci M-sport -07
                  1600-2 -68 (kaveriprojekti)
                  Chevrolet Avalanche LTZ -09
                  Sea Ray 230 sundancer -94

                  Comment

                  • superb
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 2827

                    #10
                    Wheeler dealersissä (sarja kulkee Kaarakaksikko -nimellä Suomessa) tulee olemaan 840ci tällä tuotantokaudella... varmasti mielenkiintoista katseltavaa.

                    Comment

                    • Bmw318is_
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 93
                      • Nilsiä

                      #11
                      Kiitokset todella hyvistä vastauksista!. Nyt osaa tutkia asioita noistakin vehkeistä sitten.
                      http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=196920 = Oma kasiviisinollaii
                      Ex Bmw 318is E30, Ex Bmw 520i E34, Ex Bmw 320i m20b25, Ex Bmw E38 728ia, Ex Bmw E36 316i Compact, Ex 318i e46. Harrasteauto Bmw E31 850i, Käyttöauto Bmw 328i touring e46 shadowline
                      sigpic

                      Comment

                      • EPDM
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2005
                        • 4623
                        • Lahti.

                        #12
                        Originally posted by Peltsii View Post
                        Sitähän minä vähän EPDM:lle tarkoitin, että ei kasva puissa noi lootat ja on kallista..
                        kallista se varmasti on kun suhteellisen harvinainen, mutta ei se teke sitä huonoksi.
                        Last edited by EPDM; 19-05-2010, 00:02.
                        Viviendo en Lahiti
                        BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                        Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                        Vw Corrado vr6

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Originally posted by EPDM View Post
                          kallista se varmasti on kun suhteelisen harvinainen, mutta se teke sitä huonoksi.
                          Morkai tarkoitti, että mikäli manuaalilaatikko toimii huonosti, sitä tulee varoa.

                          Onkos tuo v12-getrag tyypillinen valmistajansa tuote, eli hieman kankea kuten muutkin tuon aikakauden tuntuvat olevan?
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • Morkai
                            BTCF Member
                            • Sep 2005
                            • 3197
                            • Saarijärvi

                            #14
                            Originally posted by Cell View Post
                            Morkai tarkoitti, että mikäli manuaalilaatikko toimii huonosti, sitä tulee varoa.

                            Onkos tuo v12-getrag tyypillinen valmistajansa tuote, eli hieman kankea kuten muutkin tuon aikakauden tuntuvat olevan?
                            Nimenomaan, että rikkinäisellä automaattilootalla voi hankkia, muttei rikkinäisellä manuaalilla. Ei ois varmaan pitäny vetää tota manuaalihommaa tähän ollenkaan, kunne on kuitenkin niin harvassa että ei tule myyntiin kuin sillon kun niistä lootat hajoaa. Mulla ei ole mitään tota isoa getrakkia vastaan, se on hieno laite ja riskit miehet pystyy vaihtamaan vaihteita jopa yhdellä kädellä.
                            sigpic
                            E23 728iA V8-projekti
                            E38 730D -projekti
                            E39 540iA -projekti
                            I01 i3 -projekti

                            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                            Comment

                            • JKK
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2325
                              • Uusimaa

                              #15
                              Originally posted by Peltsii View Post
                              6v getragin korjaaminen ei taida olla edullisinta..?
                              Korjaaminen on miltei ilmaista, kun siihen ei saa edes osia... Tai ainakaan vuosi sitten ei saanut. Paitsi tietysti sopivia laakereita saattaa saada säkällä laakerikaupasta
                              BMW G30 530e X-Drive

                              Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎