Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW 800-sarja e31 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Balle
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3413
    • UKI, Suomen New York

    #61
    Originally posted by Laku View Post
    Ei. Jos lippaa levennetään, vanne tulee kiinnityskohdastaan juuri sen verran lisää ulospäin eli 1" lisää lippaa pienentää offsettiä 25mm.
    Eihän se nyt noin mene!?
    ET kertoo vanteen keskikohdan sijainnin pyörännapaan nähden, ei vanteen reunan sijaintia. (joka toki on ET:stä laskettavissa).

    Eli jos sulla on 10" vanne ET0 niin vanne tulee 5" navasta sisään ja ulos. (eli vanteen keskikohta on tasan pyörännavan kohdalla).
    Jos vaihdat siihen 1" suuremman lipan ulkopuolelle niin ET muuttuu vain 0.5" koska vanne on leveämpi. eli uusi ET on -12,7

    Tässä vielä selvennykseksi:

    ET0 10" vanteen ulkoreuna on 127mm navasta ulospäin (254mm/2).
    ET0 11" vanteen ulkoreuna on 139,7mm navasta ulospäin (279,4mm/2)
    ET-12,7 11" vanteen ulkoreuna on 152,4mm (279,4mm/2 + 12,7mm) navasta ulospäin



    Eli osittain olet oikeassa. Jos levennät lippaa ulospäin niin tottakai se tulee just sen verran ulospäin. Mutta ET luku ei muutu yhtä paljon vaan puolet siitä.

    Eikös?
    Last edited by Balle; 06-02-2012, 18:00.
    Possuja ja Bemareita

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17543
      • Turku

      #62
      Originally posted by Balle View Post
      Eli osittain olet oikeassa. Jos levennät lippaa ulospäin niin tottakai se tulee just sen verran ulospäin. Mutta ET luku ei muutu yhtä paljon vaan puolet siitä.

      Eikös?
      Perhana, pelkäsinkin, että sekoan omaan näppäryyteeni. Onneksi täällä on viisaampia.

      Kerrataanpa toi mun muutostarve nyt vielä, alkuperäiset speksit 9½ ET 25 ja 8½ ET 13.

      -> Taakse 1" lisää lippaa ja eteen ½".
      -> Vanteiden spekseiksi tulee siis 10½" ET 12 ja 9" ET 7

      Onko nyt oikein? Jos on, voisi eteen varmaan venyttää ½" lisää eli 9½ ET 0... :think? Ja mahtuisiko taakse 10,75" ET 6?
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • Balle
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 3413
        • UKI, Suomen New York

        #63
        Originally posted by Laku View Post
        Perhana, pelkäsinkin, että sekoan omaan näppäryyteeni. Onneksi täällä on viisaampia.

        Kerrataanpa toi mun muutostarve nyt vielä, alkuperäiset speksit 9½ ET 25 ja 8½ ET 13.

        -> Taakse 1" lisää lippaa ja eteen ½".
        -> Vanteiden spekseiksi tulee siis 10½" ET 12 ja 9" ET 7

        Onko nyt oikein? Jos on, voisi eteen varmaan venyttää ½" lisää eli 9½ ET 0... :think? Ja mahtuisiko taakse 10,75" ET 6?
        Joo, noin se menee. Sinälläänhän sua ei tuo ET luku kiinnosta vaan se että sopiiko vanne alle. Tietty jos jollain toisella on samanlevyiset vanteen samoilla ET:llä niin sitten siitä tiedosta on hyötyä.

        Jos sulla kerran on jo nuo vanteet niin laita alle ja mittaa paljonko on matkaa lokarin reunaan. Jos saat sen vanteen jäämään lokarin yläreunan sisään tai vähän yli niin vähän kapeammalla renkaalla pitäisi onnistua.
        Voithan sä laittaa sinne vanteen ja navan väliin jotain jolla saat "simuloitua" leveämpää vannetta. esim. spacerin tai kaksi, muttereita jne. Käytä mielikuvista (mutta älä tee road testiä mutterit siellä välissä...)
        Possuja ja Bemareita

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17543
          • Turku

          #64
          Originally posted by Balle View Post
          Joo, noin se menee. Sinälläänhän sua ei tuo ET luku kiinnosta vaan se että sopiiko vanne alle. Tietty jos jollain toisella on samanlevyiset vanteen samoilla ET:llä niin sitten siitä tiedosta on hyötyä.

          Jos sulla kerran on jo nuo vanteet niin laita alle ja mittaa paljonko on matkaa lokarin reunaan. Jos saat sen vanteen jäämään lokarin yläreunan sisään tai vähän yli niin vähän kapeammalla renkaalla pitäisi onnistua.
          Voithan sä laittaa sinne vanteen ja navan väliin jotain jolla saat "simuloitua" leveämpää vannetta. esim. spacerin tai kaksi, muttereita jne. Käytä mielikuvista (mutta älä tee road testiä mutterit siellä välissä...)
          Lihavoitu: Ymmärsit hyvin homman ytimen. ET-luku tietysti helpottaa sen hahmottamista. Joo, täytyy varmaan ottaa vanne messiin ja käydä loppukuusta Csi:n luona. Ei vaan ihan heti onnistu toi testailu, kun vanteet on himassa ja Kasi 150km:n päässä ja Csi 70km:n päässä .

          Spacereitäkin löytyy jemmasta 15 ja 25mm, joten...

          Ois vaan saanut lippatilauksen heti eteenpäin, jos olis tiennyt ilman sovittamista. Ja tosiaan viime keväänä ja kesänä sovittelin ainakin puolta tusinaa koottavaa vannesettiä auton alle, mut eihän siitä mitään muuta päähän jäänyt kuin että osa ei näyttänyt tarpeeksi härskiltä ja loput ei mahtuneet millään tavalla alle .
          Näillä mennään:
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • Laku
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2007
            • 17543
            • Turku

            #65
            Originally posted by Laku View Post
            voisi eteen varmaan venyttää ½" lisää eli 9½ ET 0... :think? Ja mahtuisiko taakse 10,75" ET 6?
            Tätä vielä spekuloiden...: Jos tuo etunen noilla spekseillä mahtuisi, onko kenelläkään mitään hajua, kuinka karmea ajettava Kasi (hakeeko urissa ym.) olisi noin leveällä vanteella? Renkaaksikin pitäisi varmasti valita joku aika veny esim. 235/45 vai onko se aivan pulla tuolla 9½" vanteella?
            Näillä mennään:
            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

            Comment

            • 928 GTS
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 1561
              • Helsinki

              #66
              Vanteen leveys ei yksinään ole välttämättä ongelma vaan vetelevän alustan saa aikaan nimenomaan väärän ET:n vanteilla. Vanteen keskilinja on syytä pitää jousituksen tyypistä seuraavan kuvitteellisen linjan sisäpuolella. Jos siirrytään väärälle puolelle vaikuttaa se ajettavuuteen etenkin jarrutuksissa. Kuva on 928:n etujousituksesta mutta samanlainen kuvitteellinen jousituksen liikeradan ja vanteen keskilinjan välinen kohtauspiste (kuvassa mitta -10,2mm renkaan alla) löytyy myös Bemareista.



              Mikäli vanteen keskilinjaa tuodaan liikaa ulos ja luku muuttuu positiiviseksi menee ajo-ominausuudet joissain tapauksissa jopa radikaalisti pilalle. On ihan automallista kiinni miten paljon on varoja sisäänrakennettuna. Huulivanteita käytettäessä yleensä kasvatetaan myös vanteen kokonaisleveyttä joten ongelma vältetään monasti ihan vahingossa.
              -92 928 GTS
              -98 550 Maranello

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17543
                • Turku

                #67
                Jep, tarkoitin myös ET:n ongelmaa leveyden lisäksi vetelystä puhuessani. Haluan toki härskiä vannetta, mutten tahdo täysin ulosmitata ajo-ominaisuuksia. Lievästi ja paljon vetelevillä autoilla on tullut ajettua härskiydestä johtuen jo lähes parikymmentä vuotta sitten, jolloin ei joka pojalla ollut edes 16" saatika 17" S-mersussa .
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • mikae34
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 4995
                  • Forssa

                  #68
                  Originally posted by Laku View Post
                  Perhana, pelkäsinkin, että sekoan omaan näppäryyteeni. Onneksi täällä on viisaampia.

                  Kerrataanpa toi mun muutostarve nyt vielä, alkuperäiset speksit 9½ ET 25 ja 8½ ET 13.

                  -> Taakse 1" lisää lippaa ja eteen ½".
                  -> Vanteiden spekseiksi tulee siis 10½" ET 12 ja 9" ET 7

                  Onko nyt oikein? Jos on, voisi eteen varmaan venyttää ½" lisää eli 9½ ET 0... :think? Ja mahtuisiko taakse 10,75" ET 6?
                  Tuo 10,5" ET 12 on minusta se mihin sinun kannattaa jäädä takana. Se on kokolailla sama kuin minullakin ja vanteen reuna tulee oikein nätisti aivan kaaren reunan tasalle. Lisäksi pystyt käyttämään kunnon rengaskokoa vanteen leveyteen nähden, ei kaseissa kuulu renkaita venytellä se on 3 sarjalaisten juttuja

                  Tuo 9,5" edessä noin 0ET:llä tuo vanteen reunan noin 5mm yli kaaren reunan ja minusta se on edessä hieman liikaa.

                  Ajattele asiaa myös näin että pitäytyessäsi 9" ja 10,5" leveyksissä pystyt tekemään toimivan (raapimattoman) kokoonpanon ja käyttämään fiksusti saman vierintäkehän renkaita eli 235/35 ja 275/30. Renkaat olisivat vanneleveyksille asialliset (näyttäisivät samalle) ja pysyttäisiin lähellä tehtaan et lukuja.
                  Auto on liikkumaväline.

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17543
                    • Turku

                    #69
                    Originally posted by mikae34 View Post
                    Tuo 10,5" ET 12 on minusta se mihin sinun kannattaa jäädä takana. Se on kokolailla sama kuin minullakin ja vanteen reuna tulee oikein nätisti aivan kaaren reunan tasalle. Lisäksi pystyt käyttämään kunnon rengaskokoa vanteen leveyteen nähden, ei kaseissa kuulu renkaita venytellä se on 3 sarjalaisten juttuja

                    Tuo 9,5" edessä noin 0ET:llä tuo vanteen reunan noin 5mm yli kaaren reunan ja minusta se on edessä hieman liikaa.

                    Ajattele asiaa myös näin että pitäytyessäsi 9" ja 10,5" leveyksissä pystyt tekemään toimivan (raapimattoman) kokoonpanon ja käyttämään fiksusti saman vierintäkehän renkaita eli 235/35 ja 275/30. Renkaat olisivat vanneleveyksille asialliset (näyttäisivät samalle) ja pysyttäisiin lähellä tehtaan et lukuja.
                    Kuulostaa järkevältä. Mutta nuo rengaskoot... Kyse on 17" vanteista, nuohan ovat hurjan matalat E31:een?
                    Näillä mennään:
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • BMWFW24
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 276
                      • Jämsä

                      #70
                      Minusta tässä on hyvä laskuri rengaiden/vanteiden muutosten vaikutuksiin.
                      ex. 316i e36 1991
                      ex. 318iS Coupe e36 1992
                      ex. 528iA Touring e39 1997
                      ex 316i e30 1990, vaimon
                      ex. X5 4.4i e53 2001
                      ex 316 e46 2003, vaimon
                      525iX e60 2008
                      Z4 e85 2003, vaimon​

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17543
                        • Turku

                        #71
                        Originally posted by BMWFW24 View Post
                        Minusta tässä on hyvä laskuri rengaiden/vanteiden muutosten vaikutuksiin.
                        http://www.rimsntires.com/specs.jsp
                        Jep, tuota on tullut käytettyä paljonkin, mutta mikae34 oli muuten niin fiksua ajatuksenvirtaa, että jäin odottamaan kommenttia asiaan...
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • mikae34
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 4995
                          • Forssa

                          #72
                          Originally posted by Laku View Post
                          Jep, tuota on tullut käytettyä paljonkin, mutta mikae34 oli muuten niin fiksua ajatuksenvirtaa, että jäin odottamaan kommenttia asiaan...
                          Joo ajatuksissani ajattelin omia vanteitani jotka siis ovat 19". 17" vanteissa 235/45 sekä 265/40 antaisi lähes täsmälleen saman vierintäkehän / korkeuden. Vanteissa kun olisi leveyseroa 1,5" niin 265 takarengas venyisi hieman enemmän kuin 235 eturengas. 235 ja 275 olisivat todennäköisesti lähes saman näköisiä vanteilla mutta 275/40 on aavistuksen korkeampi kuin 235/45, ei kuitenkaan merkittävästi. Tämä siis kun käytetään samoja renkaita edessä ja takana, merkeittäinhän noissa renkaissa on melkoisen isoja leveyseroja.

                          Eli jos laitat 265 taakse 10,5" vanteille niin lähes 100% varmasti menee vakiokaarilla täysin mutta 275 saattaa vaatia kevyen mankeloinnin riippuen rengasmerkistä.
                          Auto on liikkumaväline.

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17543
                            • Turku

                            #73
                            Originally posted by mikae34 View Post
                            Joo ajatuksissani ajattelin omia vanteitani jotka siis ovat 19". 17" vanteissa 235/45 sekä 265/40 antaisi lähes täsmälleen saman vierintäkehän / korkeuden. Vanteissa kun olisi leveyseroa 1,5" niin 265 takarengas venyisi hieman enemmän kuin 235 eturengas. 235 ja 275 olisivat todennäköisesti lähes saman näköisiä vanteilla mutta 275/40 on aavistuksen korkeampi kuin 235/45, ei kuitenkaan merkittävästi. Tämä siis kun käytetään samoja renkaita edessä ja takana, merkeittäinhän noissa renkaissa on melkoisen isoja leveyseroja.

                            Eli jos laitat 265 taakse 10,5" vanteille niin lähes 100% varmasti menee vakiokaarilla täysin mutta 275 saattaa vaatia kevyen mankeloinnin riippuen rengasmerkistä.
                            Kaaria ei mankeloida näissä autoissa. Piste. Ts. 275 ei ole vaihtoehto, joten rengasvalinta lienee sitten 265 ja 235.
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • mikae34
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 4995
                              • Forssa

                              #74
                              Originally posted by Laku View Post
                              Kaaria ei mankeloida näissä autoissa. Piste. Ts. 275 ei ole vaihtoehto, joten rengasvalinta lienee sitten 265 ja 235.
                              Se on hyvä valinta.
                              Auto on liikkumaväline.

                              Comment

                              • MouTine
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2011
                                • 803
                                • Pori

                                #75
                                Koitetaas kysyä nyt vielä kerran yhtä juttua... Onko euro-malleissa toiminnassa mittariston vasemmassa alalaidassa oleva punainen "check engine" valo? En tarkoita sitä keltaista "Check" valoa oikealla puolen joka syttyy vaikka jos polttimo on rikki tai takakontti auki tms. Jenkkimalleissa ainakin on, mutta onko euroopassa. Ownersmanuaali ei ainakaan puhu moisesta mitään ja monessa Youtuubi videossakaan ei mokomaa näy. Onko asiasta tietoa? Kiitos!
                                Nykyiset...
                                '14 E500 Coupe

                                Ollut joskus...
                                '07 MB CL63 AMG
                                '04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
                                '05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
                                '94 Audi A8 4.2i V8
                                '00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
                                '92 BMW 850i 5.0i V12
                                '96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
                                '92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
                                '78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
                                '77 Ford Capri 2.8i V6

                                ...Ja pienet sille!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎