Laitetaan pari sanaa tännekin. Tuli vaihdettua kaverin kanssa autoja päiväksi ja sain siis 60ah REX mallin i3 testiin. Halusin speksien kyttäämisen lisäksi vähän käytännön tutustumista autoon ja toisena tärkeänä asian oli selvittää, että onko i3 sitten motarilla sellainen "kiikkerä pikku koppi" millaiseksi sen voi ennakkoluuloissa mieltää.
Pakko sanoa, että ajolleen tuo on todella hyvä. Itse en huomannut mitään ihmeellistä kuivalla motarilla ajaessa ~113kmh cruiseen asetettuna. Yritin erikseen oikein laittaa stereot kiinni ja kuunnella minkä verran se REX pitää kontissa meteliä. No yllätyksekseni sitähän ei todella edes huomannut käynnistyvän mistään muualta kuin iDrivesta akun varauksen kasvuna. Ei pihaustakaan. Ei motarivauhdissa eikä taajamassa. Paikaltaan lähtiessä kiihtyvyys enemmän kuin kohdallaan niinkuin oli jo tiedossakin. Kovemmissa vauhdeissa ei tietysti mikään raketti, mutta esim. 0-100 kiihdytyksessä se alkusysäys on jo niin vauhdikas, että se kompensoi myös kovempien vauhtien osalta. Autoon sisään astuessa huomaa tietysti vähän normaalia korkeamman istumakorkeuden, mutta ehkä eniten silmään pistää "Citroen-mainen" todella syvä kojelauta ja kaukana oleva tuulilasi. Sen selittänee lyhyt keula ja kolariturvallisuus(?) mutta tuo on ehkä sisätiloissa se erikoisin asia itselle. Positiivinen yllätys on myös sisätilat. Istumatilaa on lähes kolmossarjan verran! Toki takapenkki on käytännössä kahdelle. Tallista täydellä latingilla lähtiessä toki väkisinkin mietityttää mittaristossa oleva 105km range normaalin 1050km (320d) sijaan mutta tuohon on onneksi lääkkeenä REX. Adaptiivinen cruise on näissä harmillisesti kamerapohjainen ja sen kyllä huomaa. Pienenä erikoismainintana näissä on kääntösäde todella kohdallaan Melkein kääntyy paikallaan!
EDIT: Sellainen käytönnön vinkki tuli testiauton omistajalta, että ellei autossa ole Harman Kardon reteoita (harvassa on), niin kannattaa silloin ainakin panostaa PRO naviin, koska sen mukana tulee vakiokaiuttimille lisä vahvistintehoa ja ääni on vähän parempi jo.
Aika erilaiset kokemukset kuin minulla 15min koeajolla
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Aika erilaiset kokemukset kuin minulla 15min koeajolla
Mihin vertasit? Minulla vertailukohtana oli ne omatkin ennakkoluulot, että tuollainen on kaamea pikkukoppi ajaa. Ei se mikään 5er mit alles ollut tietenkään, mutten oikein keksinyt mitä vikaa olisi tuollaiseksi pieneksi autoksi.
Mihin vertasit? Minulla vertailukohtana oli ne omatkin ennakkoluulot, että tuollainen on kaamea pikkukoppi ajaa. Ei se mikään 5er mit alles ollut tietenkään, mutten oikein keksinyt mitä vikaa olisi tuollaiseksi pieneksi autoksi.
Kirjoittelin sähköautotopikkiin pari kk sitten. Tulin koeajolle tuolla F11, joten vertailu oli toki epäreilu.
Silti suorituskyky yllätti, sitä oli niin paljon hehkutettu. Toisaalta minusta mikään auto ei kiihdy riittävästi . Suuntavakauden puute oli pahinta koeajollani (raideväli ja korkeus?).
Koitin myös verrata E81:een, joka on aivan vakaa vastaavassa ajossa, toki nuhaisempi.
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Sähköautojen edullisuus jopa huoltokustannusten osalta alkaa Suomessakin lyödä läpi. Muutama poiminta am. linkistä:
Kolmen vuoden sopimuksella Move-UP!:in kuukausimaksu on 277 €/kk ja E-UP!:n 261 €/kk eli sähköauton hankinta leasingilla on bensa-autoa edullisempi. Myyjän mukaan hintaeroa E-UP!:in hyväksi selittää pidempi huoltoväli ja sähköauton arvon parempi säilyvyys.
Sen lisäksi, että sähköauton saa edullisemmin, on huomion arvoista myös sen käyttökustannukset. Kolmen vuoden aikana kustannusero E-UP!:in hyväksi on kokonaisuudessaan lähes 2400 euroa.
Juu onhan nuo määräaikaishuoltojen kustannukset aika jees ihan marmorin taksoillakin. Kahden vuoden välein vehicle check, raitisilmasuodatin ja jarrunesteet.
Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Nyt 2 vuotta ja 5 kk ollut i3 60ah, vuosi sitten Hki Laakkosella huolto 285 € sis.raitisilmasuodattimet ja jarrunesteet. Samalla silmäilivät autoa ympäriinsä. Katsastus oli 33 €. Ei ole ollut mitään vikaa. Kulutus vaimolla 14,8 kw/100km. Pääasiassa se työmatka ja kaupassa käynti.
Ainoa mikä häiritsee on painoon perustuva ajoneuvovero (jotain 187€).:think
Olisi eräs BMW i3 60Ah REX -14 150tkm tähtäimessä ja kysellään, että mikä näissä yleisesti ottaen mahtaa hajota vai ovatko suht varmoja pelejä? Mitä mieltä porukka on, että onko pikalataus pakollinen varuste, vai onko ok ostaa ilman, jos ajot on pääasiassa alle 100km pituisia? Harvoin tulee ajettua muutaman sadan matkoja, niin nuo menee varmaan rex:illä ihan suht kivuttomasti?
BMW i3 60Ah REx -14 Ex. Volkswagen Golf GTE -15 | BMW F10 LCI 518d M-Sport -15 | BMW E87 LCI 123d -08 | BMW E46 330i M-Sport II -02
Olisi eräs BMW i3 60Ah REX -14 150tkm tähtäimessä ja kysellään, että mikä näissä yleisesti ottaen mahtaa hajota vai ovatko suht varmoja pelejä? Mitä mieltä porukka on, että onko pikalataus pakollinen varuste, vai onko ok ostaa ilman, jos ajot on pääasiassa alle 100km pituisia? Harvoin tulee ajettua muutaman sadan matkoja, niin nuo menee varmaan rex:illä ihan suht kivuttomasti?
Aika paljon ajettu :think. Kuinka pitkälle tuolla pienellä 60Ah akulla pääsee?
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Aika paljon ajettu :think. Kuinka pitkälle tuolla pienellä 60Ah akulla pääsee?
Joo, onhan tuolla rullattu, nyt siis auto vaihtanut omistajaa ja pihassa. Soittelin edelliselle omistajalle, jonka nimen löysin paperista, n.130km kesällä ja 100km talvella, kun normaalisti ajelee.
Olisi muutama kysymys autosta.
1. Huolto on kohta edessä, 2v kulunut edellisestä huollosta, pitäisi vaihtaa REX:in öljyt, suodatin, raitisilmasuodatin ja jarrunesteet, onko muita paikkoja tiedossa, kuin Laakkonen joka näitä tekee, tai sitten vaihdan vaan itse
2. Ohjaus tuntui todella raskaalta varsinkin paikallaan käännellessä, ei oikein yhdellä kädellä meinaa onnistua, ISTA:lla lukaisin koodit ja löytyi "no communication possible with: electomechanical power steering" oli muutama muukin no communication possible koodit, mutta nuo olivat selkeästi virheellisiä, sillä enet ja vanha ista ei kaikkia moduuleita pysty lukemaan. Mutta jotain luin, että ohjelmistobugeja on ollut i3:sissa, olisikohan tämä lääke vaivaan? Laakkoselle soittoa, myyjäliikkeen kanssa sovittiin, että jos vikaa on tuossa niin menee heidän piikkiin.
3. Penkinlämmitin kuskin puolella pelasi alussa oikein kivasti, lämmitti nopeasti ja 1-asennollakin alkoi perspää melkein hikoilla, n.10min jälkeen meni lämmitin pois päältä itsestään ja en saanut tuon jälkeen enään päälle, missäköhän vaiva vai sammuuko nämä itsestään n.10min jälkeen?
4. Onko etuvanteet kuvassa väärin päin, jotenkin vaikuttaisi loogiselta, jos vaihdettaisiin päittäin etupään vanteet keskenään?
Muutoin auto tuntuu todella hyvältä, reagoi kaasuun mukavasti ja on mukavan jämäkähkö ajaa
Ok, niin arvelinkin, kiitos tiedosta. Tuo range ei millään riitä itselleni ajoihin, sillä 150km on ihan minimi, mieluiten vähintään 200km.
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Pääkaupunkiseudulla Autokeskus Airport on myös virallinen Bemuhuolto, Jumbon vieressä. Siellä omaa hybridiä on kerran pari ruuvailtu. Uusia eivät enää myy, tosin osa autoista on ns. uusia, koeajomalleja tms.
Palvelu ja hinta on ollut ok.
En ole muutamaan vuoteen täällä käynytkään.
Herännyt kiinnostusta I3:a kohtaan, niin pitää kysyä.
Miten auton kori säilyttää ryhtinsä.
Olen pikaisesti katsellet yhtä autoa. En ole ajanut, istuintuntumaa vain.
Auto tuntui kevyenlaiselta rakenteeltaan.
Sivuikkunatkin ilman kehystä.
Jonkin aikaa ollut alla uudehko i3 kaikilla herkuilla. En keksi oikein mitään moittimista, tietty 4-paikkaisuus on oma juttunsa mutta tuo oli tiedossa jo ostovaiheessa. Runkohan on ainakin hiilikuitua, mikä on materiaalina erittäin jäykkää. En rakennetta sanoisi kevyenlaiseksi, jämäkkä peli on.
Jonkin aikaa ollut alla uudehko i3 kaikilla herkuilla. En keksi oikein mitään moittimista, tietty 4-paikkaisuus on oma juttunsa mutta tuo oli tiedossa jo ostovaiheessa. Runkohan on ainakin hiilikuitua, mikä on materiaalina erittäin jäykkää. En rakennetta sanoisi kevyenlaiseksi, jämäkkä peli on.
Tarkennetaan, että runko on alumiiniprofiilia johon liimattu hiilikuitukori päälle.
Erittäin vääntöjäykkä ja luja rakenne kaikinpuolin. Pintaosat muovia.
-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment