Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i3 koeajoraportti blogissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • j-a
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2005
    • 1522
    • PohojosPohojammaa

    #16
    Vuosi sitten oli hybridi/sähkökuumotus käyttikseksi itsellä päällä, mutta nyttemmin se on hieman laantunut. Joka tapauksessa tuolloin tuntui, ja edelleen tuntuu että sopivammat laitteet omaan käyttistarpeeseen löytyy VW:ltä. I3:a ei ole tullut edes kokeiltua, kun ainakin toistaiseksi sen ulkonäkö on toiminut itselle niin voimakkaana rajoittimena ettei tuollainen tulisi edes harkintaan omalle pihalle hankittavaksi. Pinnallisuus on vahvempi piirre kuin luonnonystävyys.
    Parit näitä ja parit muita, ei sähkövispilöitä

    Ylimääräisenä tarjolla:

    E36-osia, audiovahvistinta, ohjainboksia, solenoidia ja muuta roinaa

    F25 / F26 sporttiratti, nahkaa, uudenveroinen, 150€

    Comment

    • Laku
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 17542
      • Turku

      #17
      Originally posted by timppa_s View Post
      sähköauto tai hybridi ei tuu kuulumaan meikäläisen ostoslistalle ennen kuin niihin saa vetokoukun.
      Sama juttu (käyttöauto-ostoksena).
      Näillä mennään:
      - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
      - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
      - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
      - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


      Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

      Comment

      • Convertible
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2003
        • 2638
        • Turku

        #18
        Originally posted by Dualfun View Post
        Tuosta i3 REXistäkin voi olla montaa mieltä, mutta en itse sitä miellä missään nimessä hybridiksi. Ajatus on kuitenkin ajaa akulla päivittäiset ajot, ja REX on tuomassa vaan turvaa ettei latinki lopu.

        Tottakai jos rajoja haluaa rikkoa niin pääseehän autolla REXin turvin ajamaan (tosin hieman nopeusrajoitettuna) vaikka etelästä lappiin - jos urheiluhenkeä löytyy jatkuvaan tankkaamiseen.

        Niillä autoilla mitkä itse miellän hybrideiksi, ei pelkällä sähköllä pääse kuin muutaman kymmenen kilometriä optimiolosuhteissa.
        Juuri noin, meidän keleissä on kiva lisäturva tuo rex ja tuo hybridi on tosiaan verottajan kanta. I3 oli mielestäni myös kamala, ennen kuin ajoin sellaista, hiilikuitukori on mahtava ja painopiste alhaalla,niin kulkeekin kivasti. Lähtee tosiaan paikalta tosi mukavasti, 0-60 menee alle kolmen sekunnin muistaakseni. On muuten aika iso auto vaikka näyttää jotenkin kuvissa pieneltä. Tallissa vierekkäin f25 ja i3.
        F25 X3 35d
        E87 118i
        E46 330ti
        E46 M3
        E30 M3
        E30 M3 Convertible
        Z3 Roadster

        Comment

        • nullzwei
          BTCF Member
          • Oct 2002
          • 11056
          • ?

          #19
          Originally posted by Convertible View Post
          Tallissa i3.
          Prkl Täytyy tehdä tikusta asiaa.

          Kävin eilen seminaarissa missä asian tuntevat tyypit kertoivat sähköautoilusta ja sen vielä varsin merkillisistäkin haasteista. KIITOS meni jo eilen perille!

          Minulle ajatus omatuotantoisesta sähköllä "tankatusta" KÄYTTÖajoneuvosta on suorastaan kiihottava... Kukaan kun ei ainakaan vielä ole tankstellellä välistä vetämässä...

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            #20
            i3 on itselläkin ollut mietinnässä mutta mutta..
            Yhden auton lapsiperheessä jossa toinen vanhempi vuorotöissä, sillä ei tee yhtään mitään kun lataus ajat on vielä törkeen pitkiä ja siinä on mukana edelleen se sähköautojen vaiettu ongelma, eli akut ja niiden elinikä.

            Bensa/diesel auton voi ns. käyttää loppuun asti ja vaikka sen hinta on enää 1000€ ja leima lapussa niin joku silti ostaa sen. Itse kun en kalu ojossa ole autoa jatkuvasti vaihtamassa. Vähät rahat laitan mieluummin johonkin muuhun kuin auton arvon alenemiseen

            Sähköautojen tilanteesta ja niiden hinnan pudotus ja myyminen onkin sitten kysymysmerkki. Ekat 5v varmaan kiva ja helppo ja saa myytyä vielä kohtalaisesti, mutta entä 10v vanhana? Akuston kapasiteetti 80%.. Toiminta säde vajaat 150km jos akut täynnä....
            Kuka ostaa 10000€ auton jolla yön yli lataamisen jälkeen pääsee 100km ja korjaus tulisi maksamaan luokkaa 15000€...

            Muutenhan perus käyttökuluiltaan tollanen i3 on edullinen. Toki rex mallin polttomoottorin huolloista ja sen kustannuksista ei oo käryä.

            Kaveri ajellut i3:lla nyt pari vuotta Englannissa ja tykkää tosi paljon. Tosin siellä ilmaiset pysäköinnit suurimmassa osassa kaupungeista sähköautoille ja lataus pistokkeitakin reilusti. Lisäksi valtio tukee sähköauton ostajia ( ainakin sillon tuki kun kaveri osti).

            Mutta jopa Englannin "kovassa" talvessa akuston suorituskyky on heikompi. Ei paljoa mutta auton logeista pystyy sen kuulemma näkemään heti.

            Ja kova kaveri saa i3:senkin ajamaan ilman kuskia jos ns. tulevaisuuden autoilu kiehtoo.

            Näkisin mieluusti i3, egolf ja leafin tekniikanmaailman talvi testissä.
            Last edited by jannmann; 17-11-2017, 03:20.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5175
              • Kuopio

              #21
              Mulla on tunne että näiden sähköautojen range putoaa aika rajusti kun ulkona on -20c.
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • GameOver
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3028
                • Sjundeå

                #22
                Originally posted by jannmann View Post
                i3 on itselläkin ollut mietinnässä mutta mutta..
                Yhden auton lapsiperheessä jossa toinen vanhempi vuorotöissä, sillä ei tee yhtään mitään kun lataus ajat on vielä törkeen pitkiä ja siinä on mukana edelleen se sähköautojen vaiettu ongelma, eli akut ja niiden elinikä.
                Latausaikojen pituus riippuu suoraan siitä paljonko akkua on kotiin tullessa. Omalla kohdalla normaali toimistopäivä käsittää noin 80-100km päivittäistä ajoa (kyllä, sekin on kaksi kertaa enemmän kuin mitä Suomalainen keskimäärin päivässä ajaa) jolloin akkua on yli puolet jäljellä kun tulen kotiin. 20 Ampeeriin säädetyllä latauslaitteella se on about 2,5 tunnin päästä täynnä. Jos vaikka rouva haluaisi sillä lähteä täyden akun kanssa yövuoroon. Mutta tilanteita ja skenaarioita on monenlaisia joista läheskään kaikkiin sähköauto ei sovi.

                Akut eivät ole varsinaisesti ongelma, eikä siitä liiemmin tarvitse vaieta. Suotta siitä silloin lähtee vaiettua ongelmaa tekemään.

                Akkujen elinikä (yli 75%kapasiteetista säilyy) suomen lauhassa ilmastossa on tutkimusten myötä todettu olevan yli 10 vuotta. Sitä, onko se 15 vuotta vai 45 vuotta, ei pysty ennustamaan koska siinä kohtaa alkaa olemaan jo niin monta muuta muuttujaa kuvioissa mukana.

                Originally posted by jannmann View Post
                Sähköautojen tilanteesta ja niiden hinnan pudotus ja myyminen onkin sitten kysymysmerkki. Ekat 5v varmaan kiva ja helppo ja saa myytyä vielä kohtalaisesti, mutta entä 10v vanhana? Akuston kapasiteetti 80%.. Toiminta säde vajaat 150km jos akut täynnä....
                Kuka ostaa 10000€ auton jolla yön yli lataamisen jälkeen pääsee 100km ja korjaus tulisi maksamaan luokkaa 15000€...
                Monikin ostaa. Tässä oli hetki jolloin porukka kyttäsi käytettyjä Leafeja. Heti kun hinta laski jonnekin 17000€ tienoille niin lähti nettiautosta. Kaikelle on käyttäjänsä koska toisille se 100km riittää.

                Akuston vaihtokin kirvoittaa monenlaisia olettamuksia. Itse en toki voi puhua kuin yhden merkin "nimellä" mutta puhutaan luokkaa 6000-7500€ (riippuen akun koosta) + pari tuntia töitä -tyyppisestä investoinnista jos koko akusto menee vaihtoon. Tämä siksi koska valmistajan tuki on vaihdon osuudelle melkoinen ja vanhalle akustolle on vielä huikea määrä elinikää jäljellä toisenlaisessa käytössä. Paljonko maksaa merkkiliikkeessä jos N47 kosahtaa ja tilataan uutta pannua tilalle?
                Euroopan tasolla myöskin vaihdettujen akkujen määrä on promillen sadasosan luokkaa myydyistä autoista. Ja siihen kuuluu myös kolareiden takia vaihdetut akut.

                Mietipä vaikka kymmenen vuoden päähän. En näkisi lainkaan mahdottomana sitä että tarvikeakkuvalmistajat kuten vaikka Varta tai Exide lähtisi tekemään sähköautoihin tarvikeakustoja. Valmistajan akkutakuu päättyy 8 vuoden iässä joten skenaariona voisi olla se että ostaa vaikka 12-vuotiaan sähköauton ja siihen esimerkiksi Vartan akkupaketin jolla pääsisikin vaikkapa 500km yhdellä latauksella. Tämä ala on kuitenkin kehittynyt viimeisen viiden vuoden aikana enemmän kuin mitä koko autoalan kehitys on ollut viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana. Ja vauhti kiihtyy.

                Originally posted by jannmann View Post
                Näkisin mieluusti i3, egolf ja leafin tekniikanmaailman talvi testissä.
                Niin minäkin Ja miksi ei myös Zoe , Ioniq ja Soul. Ehkä sekin päivä joskus koittaa.

                Originally posted by jani View Post
                Mulla on tunne että näiden sähköautojen range putoaa aika rajusti kun ulkona on -20c.
                Ajonopeus siinäkin tilanteessa vaikuttaa valtavasti. Käy mielummin kokeilemassa.
                -25 Toyota Proace City Verso
                -23 Nissan Leaf

                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #23
                  Originally posted by GameOver View Post
                  Latausaikojen pituus riippuu suoraan siitä paljonko akkua on kotiin tullessa. Omalla kohdalla normaali toimistopäivä käsittää noin 80-100km päivittäistä ajoa (kyllä, sekin on kaksi kertaa enemmän kuin mitä Suomalainen keskimäärin päivässä ajaa) jolloin akkua on yli puolet jäljellä kun tulen kotiin. 20 Ampeeriin säädetyllä latauslaitteella se on about 2,5 tunnin päästä täynnä. Jos vaikka rouva haluaisi sillä lähteä täyden akun kanssa yövuoroon. Mutta tilanteita ja skenaarioita on monenlaisia joista läheskään kaikkiin sähköauto ei sovi.

                  Akut eivät ole varsinaisesti ongelma, eikä siitä liiemmin tarvitse vaieta. Suotta siitä silloin lähtee vaiettua ongelmaa tekemään.

                  Akkujen elinikä (yli 75%kapasiteetista säilyy) suomen lauhassa ilmastossa on tutkimusten myötä todettu olevan yli 10 vuotta. Sitä, onko se 15 vuotta vai 45 vuotta, ei pysty ennustamaan koska siinä kohtaa alkaa olemaan jo niin monta muuta muuttujaa kuvioissa mukana.



                  Monikin ostaa. Tässä oli hetki jolloin porukka kyttäsi käytettyjä Leafeja. Heti kun hinta laski jonnekin 17000€ tienoille niin lähti nettiautosta. Kaikelle on käyttäjänsä koska toisille se 100km riittää.

                  Akuston vaihtokin kirvoittaa monenlaisia olettamuksia. Itse en toki voi puhua kuin yhden merkin "nimellä" mutta puhutaan luokkaa 6000-7500€ (riippuen akun koosta) + pari tuntia töitä -tyyppisestä investoinnista jos koko akusto menee vaihtoon. Tämä siksi koska valmistajan tuki on vaihdon osuudelle melkoinen ja vanhalle akustolle on vielä huikea määrä elinikää jäljellä toisenlaisessa käytössä. Paljonko maksaa merkkiliikkeessä jos N47 kosahtaa ja tilataan uutta pannua tilalle?
                  Euroopan tasolla myöskin vaihdettujen akkujen määrä on promillen sadasosan luokkaa myydyistä autoista. Ja siihen kuuluu myös kolareiden takia vaihdetut akut.

                  Mietipä vaikka kymmenen vuoden päähän. En näkisi lainkaan mahdottomana sitä että tarvikeakkuvalmistajat kuten vaikka Varta tai Exide lähtisi tekemään sähköautoihin tarvikeakustoja. Valmistajan akkutakuu päättyy 8 vuoden iässä joten skenaariona voisi olla se että ostaa vaikka 12-vuotiaan sähköauton ja siihen esimerkiksi Vartan akkupaketin jolla pääsisikin vaikkapa 500km yhdellä latauksella. Tämä ala on kuitenkin kehittynyt viimeisen viiden vuoden aikana enemmän kuin mitä koko autoalan kehitys on ollut viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana. Ja vauhti kiihtyy.



                  Niin minäkin Ja miksi ei myös Zoe , Ioniq ja Soul. Ehkä sekin päivä joskus koittaa.



                  Ajonopeus siinäkin tilanteessa vaikuttaa valtavasti. Käy mielummin kokeilemassa.
                  Jos range olisi talvellakin 100% varmuudella se 300km niin tollanen i3 olis jo pihassa. Sen verran kiva auto on ajaa.
                  Ja toi 300km vaatimus tulee siitä kun valtio on vienyt tietyt palvelut 20km päästä yli 120km päähän kun "palvelua" on parannettu..
                  Ja vaikka tilanteita ei niiden tarpeille ole tullut kuin muutaman kerran (onneksi) niin silti olis kiva että nekin matkat onnistuu.

                  Töissä ei pysty lataamaan ja auto olis talvisin pihalla. Sekin on huono yhdistelmä lataus ajoille.
                  Onko toi 20A lataus sulla 16A 3-vaiheen takana?

                  Noita akkustoja on osa harrastajista rakentanut jo itse.
                  Itse kennot on melko halpoja, mutta työtä on paljon ja tietysti jos poiketaan alkuperäisestä mennään riskillä harmaalle alueelle. Kyseessä kuitenkin melko isot virrat.

                  Ja muut kuin BMW:n sähköautot ei kiinnosta.
                  Kuulun niihin harrastajiin joilla myös käyttöauto on baijerilainen mutteri wärkki niin kauan kuin sen voin ite valita.

                  e30 sähköisenä vois olla kiva projekti tulevaisuudessa
                  Pitää katsoa miten kaverin sähköauto projekti etenee.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • GameOver
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3028
                    • Sjundeå

                    #24
                    Ei oo kolmen vaiheen takana. Tai tavallaan on. Laite on type2 -pistokemallinen (ei kiinteää piuhaa) ja kytketty kyllä 3x20A mutta auto ottaa vaan yhtä vaihetta vastaan.

                    Sinänsä laite sopii myös niille autoille jotka ottaa myös kolmea vaihetta.

                    Liittymäkoko on 3x35A
                    -25 Toyota Proace City Verso
                    -23 Nissan Leaf

                    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                    Comment

                    • 205/65-15H
                      BTCF Member
                      • Mar 2008
                      • 1422

                      #25
                      Originally posted by nullzwei View Post
                      Prkl Täytyy tehdä tikusta asiaa.

                      Kävin eilen seminaarissa missä asian tuntevat tyypit kertoivat sähköautoilusta ja sen vielä varsin merkillisistäkin haasteista. KIITOS meni jo eilen perille!

                      Minulle ajatus omatuotantoisesta sähköllä "tankatusta" KÄYTTÖajoneuvosta on suorastaan kiihottava... Kukaan kun ei ainakaan vielä ole tankstellellä välistä vetämässä...

                      http://www.turku.fi/civitas-eccentric
                      "Sähköautojen verotus nyt ja tulevaisuudessa - Markku Partanen, Verohallinto"

                      Oliko Markulla visio mitä tulevaisuus tuo tullessaan?
                      e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                      e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                      Ioniq5 AWD -22
                      Leaf 40kwh -18

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        #26
                        Originally posted by 205/65-15H View Post
                        "Sähköautojen verotus nyt ja tulevaisuudessa - Markku Partanen, Verohallinto"

                        Oliko Markulla visio mitä tulevaisuus tuo tullessaan?
                        Esitys oli jargonia. Työkiireiden takia jouduin lähtemään tilaisuudesta ennen vastauksia ennalta asettuihin kysymyksiin mutta tuskinpa tuo toope mitään niihin osasi tai uskalsi vastata.

                        Esitykseen oli kirjoittanut ”vältettävä verotuksen syrjimättömyyttä” mikä on aika huonoa suomea mutta kaltaiseni pilkunviilaaja näkee tuossa perinteisen autoverotuksen tulliviskaalin freudilaisen, eli syrjitään niin paljon kuin ehditään.

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          #27
                          No se on kyllä satavarma jutu, että jossain kohtaa verokarhun karvainen käsi tulee tätäkin ekotekoa rankomaan. Ihan varmasti. Tarvittavan rahan määrä ei ole ollenkaan pienenemään päin ja pyörillä kulkevista laitteista se on tavattu ottaa. Aina niin, että ensin tuodaan edullinen tapa liikkua kaikkien saataville ja sitten kun se on saatu hyvin kaupattua, siitä tehdään vähemmän edullista...
                          Last edited by Juppe; 18-11-2017, 22:34.

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            #28
                            Ot

                            Pitääkö päivittämätön huhu paikkansa että öljy-yhtiöt ovat ostaneet parhaat akkupatentit? Eihän?

                            Teaser Fiskeriltä:

                            Comment

                            • Convertible
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2003
                              • 2638
                              • Turku

                              #29
                              Jossakin iltalehdessä oli joku hesalainen taksikuskki, jolla 400 000 vedetty tesla ja sillä oli tippunut akun suorituskyvystä 30km pois, eli 400km oli 370km.

                              Meillä on tässä työpaikan pihassa Tesla, i3 ja nisupetteri en200 evalia (tai jotakin sinnepäin) ja kyllä noista i3 on suosikki, vaikka teslan vääntö onkin aika mukava.
                              F25 X3 35d
                              E87 118i
                              E46 330ti
                              E46 M3
                              E30 M3
                              E30 M3 Convertible
                              Z3 Roadster

                              Comment

                              • han@tan
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2002
                                • 53

                                #30
                                Mulla on i3 60Ah Rex joten täydennetään spekulaatioita faktoilla.

                                Kesällä kulutus pk-seudun ajossa keskimäärin 15.5kwh/100km ja nyt syksyllä 17.7kwh/100km. Range kesällä täydellä akulla 125km ja matalin lähtötaso pakkasaamuna tähän mennessä 90km. Todellinen range on +100km jos ei ole pakkasta ja alle 100 jos on pakkasta. kovista pakkasista ei vielä ole kokemusta.

                                Autossa on pikalataus joten Fortumin pisteillä ( esim ABC asemat ) lataus 0-80% n.20min ja 4€. Oon käynyt autolla turussa, salossa, tampereella ja ajot pääosin sähköllä. Vähä venytetty kusitauko ja kuppi kahvia niin auto taas valmiina menoon.

                                Akku riittää mun pyörimisiin vallan mainiosti, vajaa 300km paras päivä ajettu ympäri pk-seutua. Latauspisteitä (16A ) löytyy melkeen joka parkkihallista ja marketista ja pikalatureita monelta huoltikselta. Kyllä ton kanssa tulee toimeen ihan hyvin.

                                Rex on ollut käytössä ihan hätäisesti ja vissiin kerran pitkänmatkan ajossa kun ei oo jaksanut pysähtyä lataamaan. Sen lataus ei riitä ylläpitämään virtatasoa moottoritienopeuksissa joten akkua syö samalla. Bensan kulutus on myös aika kova, tankillisella n.150km joten paukkuu 6l/100km + akun kulutus päälle. Joten allekirjoitetaan aiemmin kirjoitetut , eli rex tilapäiskäyttöön.

                                Huoltokulut Rex= Se on ihan normi bemun skootterin moottori. Öljyt ja suodatin ihan normihintaiset eli n.kympin suodatin ja menikö tonne jotain 2-3 litraa öljyä kun vaihdoin. Proppu ja suodatin on huoltajaystävällisesti sijoitettu moottorin alle näkyviin.
                                Jarrunesteet ja sisäilma suodatin 2 v välein vaihtoon. Aktiivihiili filsut makso 20€ eli huoltokulut ei juuri mitään.

                                Oon laskeskelut että mun tähän mennessä vajaa 8k ajelut on maksanut n.120-130€. Osa latauksista on ilmaisia kun auto lataa parkissa olleessa kun mä olen töissä. Kotona lataus n.10c/kwh ja Fortumin pisteellä 20c/min. Halpaa ajoa hauskalla autolla!

                                Auto on ihan toimiva pakkaus, kiihtyy hyvin ja toi sähkärin välitön vastaus polkimeen jaksaa säväyttää joka kerta. Käykää kokeileen jossain jos ette usko Pitkästä aikaa perseen alla auto jota ei vielä huvita vaihtaa...

                                Jos tollasta harkitset niin varusteista tärkeitä mulle oli ainakin toi DC pikalataus CCS ja sit pikalaturi AC eli voi ottaa vastaan 7.4kw. Noilla avuilla ajot jatkuu suht nopeesti.
                                Last edited by han@tan; 27-11-2017, 15:53.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎