Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i3 koeajoraportti blogissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6712
    • PK-seutu

    Originally posted by huupi View Post
    Tässä on toista viikkoa tullut ajeltua -18 vuoden 94Ah i3s:llä, ja on kyllä ollut todella positiivinen kokemus. Auto on luonnollisesti lci-mallia, kun s:ää ei ole aiemmin ollutkaan, ajettu oli 18tkm ja tuotu autoliikkeen toimesta kesällä Saksasta, jossa ollut nähtävästi yhdellä omistajalla ja nyt minä olen sitten toinen.

    Vaihdoin F11 530xd:n tähän, ja moni on kysynyt, että eikö jo harmita, mutta olen vastannut, että harmittaa se, että en heti laittanut tällaista. Tuo täysin viiveetön voimalinja on niin hieno - ei automaattilaatikon vaihteen arpomisia eikä turboviivettä.

    Näillä nurkilla on koko ajan ollut vähintään n.15 astetta pakkasta ja on osoittautunut erinomaiseksi kylmän kelin autoksi. No okei, range ei järin kummoinen ole noilla keleillä, mutta riittää omaan ajoprofiiliini hienosti. Pari kertaa on ollut jotenkin rajoitetut tehot, eli se ”mittariston” oikean puoleinen power-käppyrä on vain puoliväliin laatikoitu, kun normaalisti on ylös asti. Olen arvellut sen liittyvän kylmiin olosuhteisiin, että akku on kylmä tms. suojausominaisuus. Tuon kanssa saa olla tarkkana, kun motarin rampilla ei paukkuja olekaan rivakkaan kiihdytykseen.

    Blizzak kitkat eivät ”yllättäen” järin hyvät ole talviominaisuuksiltaan, mutta onhan noilla pärjännyt vielä. Adaptiivinen cruise tahtoo myös hyppiä pois päältä, jos ei nyt ihan päivittäin, niin ainakin joka toinen päivä. Liekkö Opelin vikaa, että kamera huurtuu, mutta onneksi saa toimimaan myös ilman etäisyydenvalvontaa.
    Tehopalkit tosiaan tippuu kovassa pakkasessa. Mutta siitä pääsee kokonaan eroon kun esilämmittää auton ja ajastaa lähtöajan. Onhan autossa akunlämmitin, eli penkinlämmittimet?

    Blizzakit ovat keskieuroopan kitkat eivätkä tosiaan häävit. Vaaralliset jopa. Suosittelen Contin seiskoja. Toimii i3:ssa upeasti

    i3 aktiivicruise on valitettavasti kamerapohjainen, eikä tutkapohjainen. Se ei oikein tykkää talvi- eikä kesäkeleistä. Sekoilee myös kovalla auringonpaisteella
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • huupi
      BTCF Member
      • Aug 2007
      • 1197
      • Tyrnävä

      Originally posted by pyroz View Post
      Tehopalkit tosiaan tippuu kovassa pakkasessa. Mutta siitä pääsee kokonaan eroon kun esilämmittää auton ja ajastaa lähtöajan. Onhan autossa akunlämmitin, eli penkinlämmittimet?

      Blizzakit ovat keskieuroopan kitkat eivätkä tosiaan häävit. Vaaralliset jopa. Suosittelen Contin seiskoja. Toimii i3:ssa upeasti

      i3 aktiivicruise on valitettavasti kamerapohjainen, eikä tutkapohjainen. Se ei oikein tykkää talvi- eikä kesäkeleistä. Sekoilee myös kovalla auringonpaisteella
      On penkinlämmittimet. Olen kyllä ajastanut oikeastaan kaikki säännölliset ajot, ja tietysti myös esilämmittänyt. Oliko tässä jokin 3h kikka, jolla piti pelata..? Olen ajastanut lähdöt todellisilla kellonajoilla, että liekkö siinä vikaa.

      Varmasti jollakin aikataululla tulee nuo Contit hankittua. Blizzakit ovat jotenkin muovisen oloiset kitkapinnoiltaan, joten ihmekö tuo etteivät pidä. 2018 taisi olla dot, joten onhan noilla jo ikääkin.

      Ok, hyvä tietää, että on ominaisuus eikä vika tuo cruisen pois hyppiminen, vähän harmillinen tosin.
      I01 i3s 94

      Comment

      • tero
        Newbiemmer
        • Dec 2021
        • 1
        • suomi

        Originally posted by Juha65 View Post
        Nyt 2 vuotta ja 5 kk ollut i3 60ah, vuosi sitten Hki Laakkosella huolto 285 € sis.raitisilmasuodattimet ja jarrunesteet. Samalla silmäilivät autoa ympäriinsä. Katsastus oli 33 €. Ei ole ollut mitään vikaa.

        Sama auto on nyt täällä Tampereella, katsastus oli 40 €, edelleenkään ei ole ollut mitään vikaa.

        Comment

        • ///Jone
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2009
          • 1281
          • HKI

          Muutama kyssäri autoon liittyen. Antaako toi pikalataus 50kw tehot pakkasilla? Ja saako i3s versiosta kaikki luistonestot pois?
          ______________________
          Nykyinen:
          Model 3

          BMW:t vuodesta 2009:
          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

          Comment

          • Morkai
            BTCF Member
            • Sep 2005
            • 3197
            • Saarijärvi

            Originally posted by ///Jone View Post
            Muutama kyssäri autoon liittyen. Antaako toi pikalataus 50kw tehot pakkasilla? Ja saako i3s versiosta kaikki luistonestot pois?
            20-30kw väliin on tullut -25c pakkasissa. Ajonvakautuksen, abs:n ja regenin saa salavalikosta pois kaikki yhdessä. Ässän normivalikoista en tiedä, tavallisesta mallista saa vain Traction-tilaan.
            sigpic
            E23 728iA V8-projekti
            E38 730D -projekti
            E39 540iA -projekti
            I01 i3 -projekti

            Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

            Comment

            • huupi
              BTCF Member
              • Aug 2007
              • 1197
              • Tyrnävä

              Originally posted by ///Jone View Post
              Muutama kyssäri autoon liittyen. Antaako toi pikalataus 50kw tehot pakkasilla? Ja saako i3s versiosta kaikki luistonestot pois?
              Ei saa kokonaan pois s-mallissakaan, vaan pelkästään Traction-tilaan, joka sallii vähän luistoa. Tuo on ihan normaalisti valikoista pois kytkettävissä, ja pikanapin voi tehdä muistipaikoille, niin on kivuttomampi käyttää.
              I01 i3s 94

              Comment

              • ///Jone
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2009
                • 1281
                • HKI

                Originally posted by Morkai View Post
                20-30kw väliin on tullut -25c pakkasissa. Ajonvakautuksen, abs:n ja regenin saa salavalikosta pois kaikki yhdessä. Ässän normivalikoista en tiedä, tavallisesta mallista saa vain Traction-tilaan.
                Ootko selvitellyt miksei anna täysiä tehoja? Akku ei lämmin? Tuleeko kesällä täydet tehot?

                Ja hyvä kuulla et avustimet saa veks. Onneksi BMW pysyy järkitiellä.
                ______________________
                Nykyinen:
                Model 3

                BMW:t vuodesta 2009:
                i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6712
                  • PK-seutu

                  Originally posted by ///Jone View Post
                  Ootko selvitellyt miksei anna täysiä tehoja? Akku ei lämmin? Tuleeko kesällä täydet tehot?

                  Ja hyvä kuulla et avustimet saa veks. Onneksi BMW pysyy järkitiellä.
                  Ei kovilla pakkasilla mikään auto ota täysiä lataustehoja vastaan. i3 itseasiassa suhteessa aika hyvä tässä. Niillä se hymy hyytyy ketkä ovat ostaneet autonsa kun myyjä on myynyt suu vaahdossa 200kW lataustehospeksejä ja sitten talvella kylmällä akulla irtookin 45kW

                  Kesällä (keväästä syksyyn) i3 hörppää aina käytännössä täydet 50kW jos vaan laturi sitä tarjoaa

                  Avustimista vielä sellainen huomio, että "kaikki pois" on tosiaan vain salavalikon kautta joka ottaa myös ABS jarrut pois päältä. "Dynamic" DSC asetus iDrivesta antaa kyllä vähän luistoa, mutta aika minimaalisesti. Eli kyllä i3 tässä eroaa huomattavasti muista BMW malleista.
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • ///Jone
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2009
                    • 1281
                    • HKI

                    Originally posted by pyroz View Post
                    Ei kovilla pakkasilla mikään auto ota täysiä lataustehoja vastaan. i3 itseasiassa suhteessa aika hyvä tässä. Niillä se hymy hyytyy ketkä ovat ostaneet autonsa kun myyjä on myynyt suu vaahdossa 200kW lataustehospeksejä ja sitten talvella kylmällä akulla irtookin 45kW

                    Kesällä (keväästä syksyyn) i3 hörppää aina käytännössä täydet 50kW jos vaan laturi sitä tarjoaa

                    Avustimista vielä sellainen huomio, että "kaikki pois" on tosiaan vain salavalikon kautta joka ottaa myös ABS jarrut pois päältä. "Dynamic" DSC asetus iDrivesta antaa kyllä vähän luistoa, mutta aika minimaalisesti. Eli kyllä i3 tässä eroaa huomattavasti muista BMW malleista.

                    Ne kai ottavat ihan hyvin, joissa akkua esilämmitetään laturille, mutta hyvä tietää. Katselin eri lähteitä, niin joissain tilanteissa pakkasella aloitus on tosiaan aika matalahkolla, mutta nousee sieltä. Okei, eli jonkinsortin puoliholhousauto kyseessä.
                    ______________________
                    Nykyinen:
                    Model 3

                    BMW:t vuodesta 2009:
                    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                    Comment

                    • ///Jone
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2009
                      • 1281
                      • HKI



                      i3 kärjessä tai lähes kärjessä, katsastusaseman tilastoissa, kun mitattu katsastuksen läpipääsyä. Täälläkin eri foorumeilla i3 kestävän tai vähävikaisen auton maineessa. Onko siis i3 2000-luvun vähävikaisin BMW:n malli?
                      ______________________
                      Nykyinen:
                      Model 3

                      BMW:t vuodesta 2009:
                      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                      Comment

                      • juhamann
                        Newbiemmer
                        • Sep 2006
                        • 29

                        Kovilla pakkasilla ei lähtenyt ajastettu lämmitys päälle. Teki saman tässä lievemmilläkin. Kun tuo häiriö tulee, niin ei lähde myöskään kännyn softasta kajuutan lämpö päälle. Käyttöautolla meinasivat, ettei ole kyse hyytyneestä 12 v akusta, vaan lupasivat päivittää etähallintasoftan sieltä kautta. Palaamme asiaan, ellei toimi. Extented takuu vielä voimassa 11/22. Auto 19 vm 120 ah.

                        Tätä lukuun ottamatta jäätävän hyvä peli.

                        Comment

                        • kooma
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 1016
                          • Pikis

                          Originally posted by juhamann View Post
                          Kovilla pakkasilla ei lähtenyt ajastettu lämmitys päälle. Teki saman tässä lievemmilläkin. Kun tuo häiriö tulee, niin ei lähde myöskään kännyn softasta kajuutan lämpö päälle. Käyttöautolla meinasivat, ettei ole kyse hyytyneestä 12 v akusta, vaan lupasivat päivittää etähallintasoftan sieltä kautta. Palaamme asiaan, ellei toimi. Extented takuu vielä voimassa 11/22. Auto 19 vm 120 ah.

                          Tätä lukuun ottamatta jäätävän hyvä peli.
                          Mitä vikakoodit näyttää? Luulisi että siellä joku syy näkyisi.
                          Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

                          Comment

                          • ihuhtaka
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2019
                            • 66
                            • Helsinki

                            Mitenkäs i3:lla on päässyt menemään nyt lumisena talvena ja kelirikkojen aikaan? Onko tuo rengastus haastellinen hieman huonommin hoidetuilla teillä, kuten 60kmh pätkillä jotka on aika kuoppaisia?

                            Comment

                            • ///Jone
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2009
                              • 1281
                              • HKI

                              Originally posted by ihuhtaka View Post
                              Mitenkäs i3:lla on päässyt menemään nyt lumisena talvena ja kelirikkojen aikaan? Onko tuo rengastus haastellinen hieman huonommin hoidetuilla teillä, kuten 60kmh pätkillä jotka on aika kuoppaisia?
                              Ei ole tullut ajettua kunnon kelirikkoteitä, mutta sen mitä kaupungissa sivutiet urilla niin jokseen voi huomata pienen renkaan hakeutuvan helpommin uriin. Lyhempi akseliväli ja suhteellinen keveys varmaan tekevät myös osansa, kun vertaa autoa G30 vitoseen. Vähän rauhattomammaksi uskaltaisin sanoa myös kuin tuo neliveto f20 joka oli aikanaan. Mut erot nyt ei ratkaisevia, todella tyytyväinen i3:een.
                              ______________________
                              Nykyinen:
                              Model 3

                              BMW:t vuodesta 2009:
                              i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                              Comment

                              • mbmy
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2006
                                • 71

                                Tänään koeajettu vihdoin i3.

                                Olipahan kokemusta kerrakseen.
                                Kova kiihtymään, taitaa olla liiankin kova.
                                Kokemus myös moottorijarrutus, eipä tarvinnut jarrupoljinta käyttää.

                                Linkin mukainen auto.


                                Saisi olla eri värisävyt ja vähän tuoreempi.
                                Toivomusta jätin.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎