Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i3 koeajoraportti blogissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GameOver
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3026
    • Sjundeå

    #46
    Originally posted by jannmann View Post
    Onko sun lataus asemassa haistelijat joka vaiheessa sähkökeskuksessa? Ja mukautuu vaihekohtaisen kulutuksen mukaan?

    Eikös n.10kw ole maksimiteho mitä 3- vaiheesta voi irroittaa jos johdotus on 2,5mm2
    Ei ole haistelijoita. Tasaaminen hoituu lähinnä lämminvesivaraajaa ja aiemmin lämmityskattilaa ohjaamalla. Nyttemmin kulutukset on pudonneet siinä määrin ettei sillekään ole tarvetta. Auton tosin ajastan aloittamaan lataamisen yleensä klo 0.00 ja päättämään klo 6.00.
    Vedot tuolle laitteelle on vedetty autotallin keskukselta 6mm2 johdoilla.
    -22 Lexus ES300h
    -08 Subaru Impreza

    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      #47


      :think

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        #48
        Eli 20 auton parkkiskelta menee 20x20€/kk palvelua maksua... Melko hyvä bisnes. Ei ihme että kehutaan ongelman ratkaisulla jne.jne.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          #49
          Kyllä noi talonyhtiöiden sähköverkkojen saneeraukset tulee olemaan vielä kuuma peruna. Pelkästään suunnittelu maksaa jo hunajaa ja siihen päälle sitten toteutus, joka ei varmuudella jää halvemmaksi. En yhtään ihmettele, ettei koko yhtiö ole kilvan maksamassa latauspaikkoja sähköautoilijoille. Samaan aikaan voi olla tapetilla putkiremppaa ja vaikka mitä muutakin ja niidenkin suunnittelusta toteutukseen asti saadaan kulumaan vuosia aikaa. Ymmärrän sähköauton hankkijan näkökulman, mutta ymmärrän yhtä hyvin sen 5-10tkm vuodessa ajavan toyota-aygo kuskin näkökulmankin, eikä kukaan oo tuossa sen enempää oikeassa. Jonnekin autokatokseen sitä johtoa saa tietysti helpostikin, mutta sitten nää paikat, jossa on kellaritallia tai muuta vastaavaa, ovatkin sitten kertaluokkaa hankalampia. Tai no ei hankalampia, mutta toteutuksesta tulee väistämättä kalliimpaa.

          Comment

          • Convertible
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2003
            • 2638
            • Turku

            #50
            TT thermo "lohkolämmittimet" on 1000w-1850w henkilöautoihin ja defan sisätilalämmittimet 1200w-1900w lisäksi noita 500w lämppäreitä pitää sitten käyttää kauemmin, että moottori lämpenisi.

            Ja mitä tulee noihin sähköautojen latauksiin, niin kyllä ne illalla laitetaan töpseliin ja yön aikana tulevat täyteen, jolloin sähköverkkoa ei muutoin käytetä, kuin päivällä. 3.7kw on normilataus esim. i3ssa tai nisupetterissä.
            F25 X3 35d
            E87 118i
            E46 330ti
            E46 M3
            E30 M3
            E30 M3 Convertible
            Z3 Roadster

            Comment

            • nullzwei
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 11056
              • ?

              #51
              Originally posted by jannmann View Post
              Eli 20 auton parkkiskelta menee 20x20€/kk palvelua maksua... Melko hyvä bisnes. Ei ihme että kehutaan ongelman ratkaisulla jne.jne.

              palvelumaksu 20 euroa/kk
              sähkön hinta 0,12 euroa/kWh

              Paljonko tuosta tulisi vuosittaiseksi polttoainekustannukseksi jos ajomäärä on vaikkapa 20 tkm/vuosi? Esimerkki i3: 14kwh/100 km: €1,68: 336,00/vuosi+kk maksu eli 556€/vuosi. Onko 48€/kk paljon tai vähän? Laskinko oikein?

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #52
                Originally posted by nullzwei View Post
                palvelumaksu 20 euroa/kk
                sähkön hinta 0,12 euroa/kWh

                Paljonko tuosta tulisi vuosittaiseksi polttoainekustannukseksi jos ajomäärä on vaikkapa 20 tkm/vuosi? Esimerkki i3: 14kwh/100 km: €1,68: 336,00/vuosi+kk maksu eli 556€/vuosi. Onko 48€/kk paljon tai vähän? Laskinko oikein?
                Mihis tää nyt sit liittyy?
                Aprilia RSV4

                Comment

                • GameOver
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3026
                  • Sjundeå

                  #53
                  Originally posted by jannmann View Post
                  Mihis tää nyt sit liittyy?
                  Tuohon parkkisähköön. Ajon kustannukset kun lasketaan se palvelumaksu ja kulutettu sähkö yhteen.
                  Muuttujia tietysti mutta esimerkissä laskettu i3:n keskikulutuksella ja 20tkm vuosittaisella ajolla.

                  Kuulostaa ihan sellaiselta mikä voisi pitää paikkansa.
                  -22 Lexus ES300h
                  -08 Subaru Impreza

                  ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                  Comment

                  • jannmann
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2003
                    • 5856
                    • Joccis City

                    #54
                    Originally posted by GameOver View Post
                    Tuohon parkkisähköön. Ajon kustannukset kun lasketaan se palvelumaksu ja kulutettu sähkö yhteen.
                    Muuttujia tietysti mutta esimerkissä laskettu i3:n keskikulutuksella ja 20tkm vuosittaisella ajolla.

                    Kuulostaa ihan sellaiselta mikä voisi pitää paikkansa.
                    No shit Sherlock...
                    Mun kommentti liittyi parkkisähkön kk maksuun jonka veikkaan heidän bisneksen ydin juttu olevankin. Aivan kuin verisure yms. KK maksuiset jutut joissa asiakas kytketään aina uudestaan määräaikaisiin kuluihin joihin ei käytännössä voi itse enää vaikuttaa. Totta vitussa tollaisen toiminnan keksijä kehuu keksineensä ongelmaan ratkaisun.. Mitä se ei edes ole suurimpaan osaan taloyhtiöitä.
                    Aprilia RSV4

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #55
                      Pistetään nyt jotain asiaakin.
                      Kaveri on nyt ajanut omalla i3 autollaan 76500km ja auton ilmoittama keskiarvon kulutus sille ajosuoritteelle on ollut 17kwh. Ja nyt kun siellä on "kylmää"( kaveri asuu Englannissa) niin kaupunki ajossa kulutus on liiankin helposti kuulemma n.20kwh.

                      Toki ero 14->17 on puhtaassa sähkön hinnassa marginaalinen jos verrataan bensa/diesel auton polttoaine kuluihin jos kulutus eroa olisi sama 20%. Kahden eri auton välillä.
                      Rangen pieneneminen 20% se isompi ongelma on.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • nullzwei
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 11056
                        • ?

                        #56
                        Originally posted by jannmann View Post
                        Mihis tää nyt sit liittyy?
                        Runkkaamiseen?

                        Tai ootapas. Jospa kyseessä olikin innovatiivisena esiintyvä suomalainen yritys jonka tuote näyttää? ratkaisevan ongelmia joita tässäkin ketjussa on esitetty? Ilmainen tämä ei voi olla, siksi heillä on nettisivuillaan esitetty hintoja joista vakavasti otettava asiakas voi tehdä johtopäätöksiä kuten kiinnostaako tuote ja jos kiinnostaa niin millä hinnalla ryhdytään kauppoihin?

                        Eräille tämäkin pitäisi -tietenkin- jakaa ilmaiseksi?

                        Jos nyt kuitenkin tosissaan hieman laskettaisiin, niin noin 560 euron vuosittaiset "polttoaine"kulut (i3) perustuivat arvioon joka oli käytettävissä. Jos todellinen kulu poikkeaa tuosta niin totta kai niitä voidaan laskennassa käyttää.

                        Kiinteiden kulujen välttämiseksi voi tietenkin hommata oman latauspisteen (esimerkiks webasto) jolloin sen 800 euron sijoitus maksaa viidelle vuodelle kuoletettuna noin 160/vuosi, mikä taas tarkoittaa että...

                        Vertailevana arvona esitän oman E91 320d -06 keskimääräisen kulutuksen 5.6 litraa/100km, ajomäärä tällä hetkellä noin 36000 km/vuosi. (supistetaan 20tkm)

                        5,6*€1,25*200= 1.400 euroa per vuosi (ajomäärä 20 000/vuosi)

                        Otetaan kolmanneksi master of disaster for the wallet eli joku hikinen kasimoottorinen BMW. Älämölän välttämiseksi toivotaan että joku pääsee kasikoneisella keskimääräiseen kulutukseen 13l/100km

                        13*1,55*200= 4030 (ajomäärä 20 000/vuosi)

                        Viiiden vuoden kertoimella "polttoaine"kulut:
                        i3= 560,00 = 2800,00
                        320d= 1400,00 = 7000,00
                        8= 4030,00= 20150,00

                        Menikö jotain väärin?

                        En voi tietää mitä d tai b viiden vuoden kuluttua maksaa mutta arvaan ette hinta kovin muutu.

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          #57
                          Originally posted by nullzwei View Post
                          Runkkaamiseen?

                          Tai ootapas. Jospa kyseessä olikin innovatiivisena esiintyvä suomalainen yritys jonka tuote näyttää? ratkaisevan ongelmia joita tässäkin ketjussa on esitetty? Ilmainen tämä ei voi olla, siksi heillä on nettisivuillaan esitetty hintoja joista vakavasti otettava asiakas voi tehdä johtopäätöksiä kuten kiinnostaako tuote ja jos kiinnostaa niin millä hinnalla ryhdytään kauppoihin?

                          Eräille tämäkin pitäisi -tietenkin- jakaa ilmaiseksi?

                          Jos nyt kuitenkin tosissaan hieman laskettaisiin, niin noin 560 euron vuosittaiset "polttoaine"kulut (i3) perustuivat arvioon joka oli käytettävissä. Jos todellinen kulu poikkeaa tuosta niin totta kai niitä voidaan laskennassa käyttää.

                          Kiinteiden kulujen välttämiseksi voi tietenkin hommata oman latauspisteen (esimerkiks webasto) jolloin sen 800 euron sijoitus maksaa viidelle vuodelle kuoletettuna noin 160/vuosi, mikä taas tarkoittaa että...

                          Vertailevana arvona esitän oman E91 320d -06 keskimääräisen kulutuksen 5.6 litraa/100km, ajomäärä tällä hetkellä noin 36000 km/vuosi. (supistetaan 20tkm)

                          5,6*€1,25*200= 1.400 euroa per vuosi (ajomäärä 20 000/vuosi)

                          Otetaan kolmanneksi master of disaster for the wallet eli joku hikinen kasimoottorinen BMW. Älämölän välttämiseksi toivotaan että joku pääsee kasikoneisella keskimääräiseen kulutukseen 13l/100km

                          13*1,55*200= 4030 (ajomäärä 20 000/vuosi)

                          Viiiden vuoden kertoimella "polttoaine"kulut:
                          i3= 560,00 = 2800,00
                          320d= 1400,00 = 7000,00
                          8= 4030,00= 20150,00

                          Menikö jotain väärin?

                          En voi tietää mitä d tai b viiden vuoden kuluttua maksaa mutta arvaan ette hinta kovin muutu.
                          Mää sää vaan ite r...



                          Mitä ongelmia toi parkkisähkö ratkaisee? Muuttaa taloyhtiön johdotuksen maan alla paksummaksi? Suurentaa kaapelit mahdollisilta ryhmäkeskuksilta pääkaapille?

                          Olkoot purkissa sisällä mitä vain, sieltä ei latausvirtaa tule normaalin 10A/16A sulakkeen/johdotuksen takaa yhtään enempää. Ja mitä vanhempi taloyhtiö, sen helpommin löytyy 10A proppu tolpasta.

                          Jos löytyy se 16A niin useimmiten se tolpan kotelokin on jo sellainen että sinne saa asennettua pienen sähkömittarin jonka perusteella taloyhtiö voi laskuttaa sähköautoilijaa. Tollanen mittari ei maksa 30eskoa enempää ja meniskö asennukseen rapiat tunti sähkäriltä. Mittarin lukijaksikin saa varmasti sen kyylän mikä kuitenkin kyttää nykyäänkin miten lohko/sisälämppäriä käytetään.

                          Ja jos taas ollaan tilanteessa jossa joka tapauksessa kaapelit kaivetaan ja tolpat vaihdetaan, niin uusi tolppa sillä sähkömittarilla/vikavirtasuojalla/kipinäsuojalla maksaa alle 400e/kpl.

                          Ja lukittuna tolppaa joutuu kuitenkin pitämään ettei kukaan pasko sitä.

                          Kun parkkisähkössä ilmeisesti tolppa jossa tuplapistorasiat maksaa taas 800e koska mainostavat että yksittäisen autoilijan kertaluonteiset kulut ovat 400e.

                          En ole mitään ilmaiseksi vaatinut. Ihmettelin vain hinnoittelua.
                          Joillekkin esim. 20e/kk/400e tolppa on ok, ja toisille taas 20e raitisilmasuodattimen vaihto aiheuttaa kriisin auton huollossa.

                          Osaan mä itsekkin laskea mitä i3 "kuluttaa" per 100km.

                          Osaan myös laskea sen mitä oma autoilu maksaa kokonaisuudessaan bensoineen, vakuutuksineen, arvonalenemisineen.

                          Polttoaineet laskettu 17kwh/0,12e, 5,6l/1,3e ja 11l/1,55

                          Verot trafin mukaan, vakuutukset täyskaskolla IF:istä maksimi bonuksilla (toki säästöä tulis 5vuodessa n.900-1100e jos noissa vanhoissa 320d ja v8 olis osakasko)

                          Renkaat orkkis kokojen mukaan niin, että 1 sarja talvirenkaita ja 2 sarjaa kesärenkaita ja kaupan päälle v8:siin ylimääräiset takarenkaat.
                          Vanhoissa keskihintaiset renkaat. i3 malliin marmorilta kun sieltä ne saa edullisimmin.

                          Öljyt 320d 4x sis. suodatin + polttoiane/ilmansuodatin x2
                          Öljyt v8 5x sis. suodatin + polttoine/ilmansuidatin x2


                          i3 100tkm : "Polttoaineet"/2040e+verot/550e,+vakuutukset/1815+ renkaat/1350e = 5755e
                          320d 06 100tkm: diesel/7280e+verot/3100e+vakuutukset/2390e+renkaat/850e+öljyt/236e = 13856e
                          v8 02 100tkm: bensa/17050e+verot/1915e+vakuutukset/2470e+renkaat/1010e+öljyt/350e = 22795e

                          arvon putoaminen 5v aikana + kulut
                          i3 : 10000+5755 =15755e
                          320d : 4000+13856 = 17856
                          v8 : 1500+22795 = 24435

                          Eli 5v aikana säästöä i3:lla tulee verrattuna
                          320d = 2101e
                          v8 = 8680e

                          Köyhän on pakko laskea myös toi arvon aleneminen.
                          Rikkaammat voi ostaa sen 150ke hybridin ja kehua miten bensaa säästyy, mitä nyt arvo laskee 5vuodessa liki 100ke. Se on sitä todellista säästöä.
                          Last edited by jannmann; 01-12-2017, 11:45.
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • jani
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 5156
                            • Kuopio

                            #58
                            Älkää huolehtiko, Suomi kyllä keksii sähköautoiluun vielä jonkun hauskan veron
                            F33 435d Mineral-grau metallic
                            K40 K1200s sondermodell

                            Comment

                            • 205/65-15H
                              BTCF Member
                              • Mar 2008
                              • 1422

                              #59
                              OT jatkoa. Käytännön elämässä akussa on yleensä jäljellä virtaa kun tullaan kotiin. Maltillisella 8A latausvirralla saadaan yön aikana (10 tuntia) eli noin sadan kilometrin ajot jotka riittää useimmille. Jos voidaan ladata 10A tai yli 10 tuntia, normaali 30-40kwh akku saadaan helposti täyteen yön aikana. Eli hidaskin lataus yleensä riittää ja 8A jatkuva kuorma ei aiheuta yleensä ongelmaa sen enempää päätelaitteelle kuin taloyhtiön sähköpääkeskuksellekaan. Heikoin lenkki on lohkolämmitystolpan shuko-pistokkeen pohja, joka voi lämmetä yön yli kestävän latauksen aikana liikaa mutta sen vaihtaminen 16A- mallin ei montaa kymppiä maksa.
                              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                              Ioniq5 AWD -22
                              Leaf 40kwh -18

                              Comment

                              • jokes911
                                Bimmer Fanatic
                                • May 2008
                                • 875
                                • Espoo

                                #60
                                Originally posted by jannmann View Post

                                i3 100tkm : "Polttoaineet"/2040e+verot/550e,+vakuutukset/1815+ renkaat/1350e = 5755e
                                320d 06 100tkm: diesel/7280e+verot/3100e+vakuutukset/2390e+renkaat/850e+öljyt/236e = 13856e
                                v8 02 100tkm: bensa/17050e+verot/1915e+vakuutukset/2470e+renkaat/1010e+öljyt/350e = 22795e

                                arvon putoaminen 5v aikana + kulut
                                i3 : 10000+5755 =15755e
                                320d : 4000+13856 = 17856
                                v8 : 1500+22795 = 24435

                                Eli 5v aikana säästöä i3:lla tulee verrattuna
                                320d = 2101e
                                v8 = 8680e
                                Väittäisin että tuosta vertailusta puuttuu noiden vanhojen osalta korjauskulut joita uudessa i3:ssa ei ole. Tämä kasvattaa i3:n kannattavuutta. Jos vielä tuo melkein uuden 5-45tkm ajetun i3:n sakuista niin tuo pääomakulu putoaa myös merkittävästi.
                                2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
                                2022 X3 Charged Edition Msport
                                1999 Honda CBR 900 SC33
                                2009 Husqvarna SMR 510
                                2017 KTM EXCF 350

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎