Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i3 koeajoraportti blogissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jokes911
    Bimmer Fanatic
    • May 2008
    • 875
    • Espoo

    #61
    Originally posted by jani View Post
    Älkää huolehtiko, Suomi kyllä keksii sähköautoiluun vielä jonkun hauskan veron
    Se on jo pääpiirteissään selvillä ja sen nimi on kilometriperustainen maksu. On ollut selvillä jo Ollilan paperista saakka ja tulee aivan varmasti kun polttonesteistä saatavan veron määrä alkaa laskea.
    2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
    2022 X3 Charged Edition Msport
    1999 Honda CBR 900 SC33
    2009 Husqvarna SMR 510
    2017 KTM EXCF 350

    Comment

    • jannmann
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 5856
      • Joccis City

      #62
      Originally posted by jokes911 View Post
      Väittäisin että tuosta vertailusta puuttuu noiden vanhojen osalta korjauskulut joita uudessa i3:ssa ei ole. Tämä kasvattaa i3:n kannattavuutta. Jos vielä tuo melkein uuden 5-45tkm ajetun i3:n sakuista niin tuo pääomakulu putoaa myös merkittävästi.
      Siis mun laskelmissa i3 maksoi 30k€. Eli aika kaukana siitä uuden i3 45k€ hinnasta jolla ottaa vielä enemmän turpaan arvonlaskussa.. Jos pistät arvonalenemaan sen 15k€ lisää niin molemmat vanhukset on jo voitolla kuluissa. Ja jos joutuu ton i3:sen ostamaan rahoituksella vanhusten hyvityshinnan päälle niin korotkin on helposti 5000€. Ja tämö rahoitus on ainut keino suurimmalle osalle sitä autoilijaa jonka auton ikä on keskiarvossa tai vanhempi.
      Mahdolliset vian aihettamat korjauskulut jätin pois kun niiden arviointi on ihan mahdotonta. 15v vanha bmw tuntuu lisäksi tänäpäivänä luotettavammalta kuin noi uudemmat autot joissa mikä tahansa n-sarjan kone voi leipoa jo 50tkm ajolla. N47 parhaimpana esimerkkinä..

      Viimeiset 5v ja 90tkm on mulle vanhusten( 15v) osalta maksanut "korjauskuluina" kahdet jarrulevy sarjat, yhden m54 talvihuohotin paketin, koiranluut eteen, yks pyöränlaakeri, webaston ohjainkortin korjaus.

      Ei siis miljoonia. Samaan aikaan 3v vanha f10 nelikko 80tkm ajettuna tarvii molemmat etu vetarit..
      Toki todennäköisempää on että vanhaa saa korjata enemmän.
      Aprilia RSV4

      Comment

      • Juha65
        Bimmer Rookie
        • Mar 2016
        • 35
        • Tuusula

        #63
        Nyt sen kolme viikkoa ollut 18,8 kwh i3 täyssähkö, ei pakoputkea, niin lyhyen kokemuksen perusteella hyvä valinta 520d e61 jälkeen. Käytettynä i3 hankinta hinnat kohtuulliset, toki vielä sillä hinnalla olisi saanut uusia sähköautoja sekä bensa/ diesel kulkeneita.

        Katsotaan sitten kustannuksia kun ensimmäinen sähkölasku tulee. Tavallisesti meillä noin 70€/kk. En ole vielä saanut uutta sähkölaskua, auto koko ajan kiinni laiturissa sekä ajastettu lämmitys.

        Hyvää alkavaa Uutta Vuotta 2018
        EX 17 kpl Bemareita
        Nykyinen: BMW F11 3.0d-13

        Comment

        • Sarkka
          Bimmer Rookie
          • Oct 2010
          • 37
          • Kangasala

          #64
          Nyt on tulossa 120Ah, eli noin 42 kWh mallikin.

          https://www.facebook.com/sahkoautoil...87282537952470
          Last edited by Sarkka; 27-12-2017, 22:09.

          Comment

          • Juha65
            Bimmer Rookie
            • Mar 2016
            • 35
            • Tuusula

            #65
            Tässä tämä sähkölaite:

            Kuvan muokkauksessa ongelmia.

            Uusia isompia tosiaan on tulossa, pitempi range jne... vaatii sitten isommat laturit ja paukut, jos meinaa ajoissa päästä lähtemään liikenteeseen. Uusia malleja tulee markkinoille 2020 mennessä paljon, myös BMW:ltä, Youtube kertoo...
            Last edited by Juha65; 31-12-2017, 06:50. Reason: Kuva
            EX 17 kpl Bemareita
            Nykyinen: BMW F11 3.0d-13

            Comment

            • Sarkka
              Bimmer Rookie
              • Oct 2010
              • 37
              • Kangasala

              #66
              Originally posted by Juha65 View Post
              Tässä tämä sähkölaite:

              Kuvan muokkauksessa ongelmia.

              Uusia isompia tosiaan on tulossa, pitempi range jne... vaatii sitten isommat laturit ja paukut, jos meinaa ajoissa päästä lähtemään liikenteeseen. Uusia malleja tulee markkinoille 2020 mennessä paljon, myös BMW:ltä, Youtube kertoo...
              Toivottavasti tosiaan Bemu saisi noita uusia malleja liikenteeseen. Bemarin osastolla Frankfurtissa oli esillä kaksi konseptia, joista etenkin tuo i Vision Dynamics näytti kyllä todella hienolta.

              http://www.autotie.fi/tien-sivusta/s...yppia-naytilla

              Mutta tuosta että isompia akku tarttis isommat laturit päästäkseen ajoissa liikenteeseen olen omalla kokemuksella hieman myös toista mieltä. Esim itselle tulossa nyt 40 kWh Leaf ja totesin, että koska ajan vain noin 40tkm/vuosi, niin tuo isompi akku tekee sen, että esim. kotona riittää jatkossa vaikka 8A, kun nykyisin 20A meinaa tehdä joskus tiukkaa. Samoin matkalatauksen tarve ylipäätään laskee dramaattisesti. Jos siihen olisi jo saatavilla 60 kWh akku, niin latausnopeus ei olisi koskaan kynnys, ei matkan aikana eikä kotona tai töissä. Toki siis jokaisen omat tarpeet ratkaisevat.

              Comment

              • Juha65
                Bimmer Rookie
                • Mar 2016
                • 35
                • Tuusula

                #67
                Originally posted by Sarkka View Post
                Toivottavasti tosiaan Bemu saisi noita uusia malleja liikenteeseen. Bemarin osastolla Frankfurtissa oli esillä kaksi konseptia, joista etenkin tuo i Vision Dynamics näytti kyllä todella hienolta.

                http://www.autotie.fi/tien-sivusta/s...yppia-naytilla

                Mutta tuosta että isompia akku tarttis isommat laturit päästäkseen ajoissa liikenteeseen olen omalla kokemuksella hieman myös toista mieltä. Esim itselle tulossa nyt 40 kWh Leaf ja totesin, että koska ajan vain noin 40tkm/vuosi, niin tuo isompi akku tekee sen, että esim. kotona riittää jatkossa vaikka 8A, kun nykyisin 20A meinaa tehdä joskus tiukkaa. Samoin matkalatauksen tarve ylipäätään laskee dramaattisesti. Jos siihen olisi jo saatavilla 60 kWh akku, niin latausnopeus ei olisi koskaan kynnys, ei matkan aikana eikä kotona tai töissä. Toki siis jokaisen omat tarpeet ratkaisevat.
                Käyttötarve ratkaisee tosiaan ja lataus mahdollisuudet. Olemme joka tapauksessa edelläkävijöitä, markkinointi, huolto,varaosat,latausasemmat ym.

                60 ah I3 päivitystä:
                https://www.tori.fi/vi/42682898.htm?w=3&ca=8

                Ei paha hintainen jos toimii, takuu, asennus ym.
                EX 17 kpl Bemareita
                Nykyinen: BMW F11 3.0d-13

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  #68
                  Originally posted by Juha65 View Post
                  Olemme joka tapauksessa edelläkävijöitä, markkinointi, huolto,varaosat,latausasemmat ym.
                  Mitä tarkoitat tällä?

                  Comment

                  • Juha65
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2016
                    • 35
                    • Tuusula

                    #69
                    Originally posted by nullzwei View Post
                    Mitä tarkoitat tällä?
                    Aivan hiukkasen, eli edelläkävijät maksavat täydet kustannukset, huollosta, varaosista, koska kilpailua kun ei ole.
                    Esim. Softa jolla voi auton ominaisuuksia kännykällä käyttää maksaa 450€, äpin saa ilmaiseksi
                    Mutta näihän se on kaikessa teknologiassa.
                    EX 17 kpl Bemareita
                    Nykyinen: BMW F11 3.0d-13

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      #70
                      Originally posted by Juha65 View Post
                      Olemme joka tapauksessa edelläkävijöitä, markkinointi, huolto,varaosat,latausasemmat ym.
                      Originally posted by Juha65 View Post
                      Aivan hiukkasen, eli edelläkävijät maksavat täydet kustannukset, huollosta, varaosista, koska kilpailua kun ei ole.
                      Edelläkävijä saa tuotekehittelyn (microshit) lisäksi kampanjatarjoukset (romutuspalkkio).

                      Tuon kilpailun puutteen voi tulkita monopoliriesaksi. Mobilessa on noin 350 käytettyä i3. Varsin suppea valikoima siis, vaikkakin 20-kertainen Suomen tarjontaan. (Joista osa KAMUX-yms Suomeen verottamattomia.)

                      Hinnat Suomessa ovat tähtitieteellisiä:
                      Käyttöauton esittely-REX 94Ah 48.900,- missä on yli 10k€ enemmän hintaa kuin vastaavissa saksalaisissa.

                      Odotellaan...

                      Comment

                      • kama
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 1264
                        • Savonmua

                        #71
                        Originally posted by Juha65 View Post
                        Aivan hiukkasen, eli edelläkävijät maksavat täydet kustannukset, huollosta, varaosista, koska kilpailua kun ei ole.
                        Esim. Softa jolla voi auton ominaisuuksia kännykällä käyttää maksaa 450€, äpin saa ilmaiseksi
                        Mutta näihän se on kaikessa teknologiassa.
                        Jep eli "early adopters".
                        Ja tuo "kuilu" aiheuttaa sitten tätä keskustelua/väittelyä "viivyttelijöiden" kanssa.

                        E24 - M88/3 N/A
                        E85 - M54 Supercharged
                        G26 - M50 Supercharged
                        IG:kamamikko

                        Comment

                        • jani
                          BTCF Member
                          • Jul 2002
                          • 5156
                          • Kuopio

                          #72
                          Originally posted by kama View Post
                          Jep eli "early adopters".
                          Ja tuo "kuilu" aiheuttaa sitten tätä keskustelua/väittelyä "viivyttelijöiden" kanssa.
                          Tässä tapauksessa ei taida liinit menetelmät päteä vaan "keskustelua&väittelyä" käydään siihen asti astiasta kunnes kaikki polttomoottoriautot ovat museoiden vitriineissä?

                          Vähän sama asia kuin E30 vs. muut... toiset vaan tajuaa lopettaa aikaisemmin historiallisen ihannoinnin.
                          F33 435d Mineral-grau metallic
                          K40 K1200s sondermodell

                          Comment

                          • nullzwei
                            BTCF Member
                            • Oct 2002
                            • 11056
                            • ?

                            #73
                            Originally posted by jani View Post
                            Tässä tapauksessa ei taida liinit menetelmät päteä vaan "keskustelua&väittelyä" käydään siihen asti astiasta kunnes kaikki polttomoottoriautot ovat museoiden vitriineissä?

                            Vähän sama asia kuin E30 vs. muut... toiset vaan tajuaa lopettaa aikaisemmin historiallisen ihannoinnin.
                            Käppyrä on ihan hyvä mutta konteksti rahaan (auton hankintaan liittyvään pääomaan) ontuu. Erittäin suurella todennäköisyydellä hankin sähköauton kun markkinan hintataso sekä käytetyn tekniikan (akuston) luotettavuus on saturoitunut siedettävälle tasolle.

                            Polttomoottoriautojen kulutus voi pudota vielä reilusti, jopa useita kymmeniä prosentteja. Mikä taas tarkoittaa päästöjen merkittävää alenemista. ”Yllätyksiä” on siis konventionaalisiltakin voimanlähteiltä tulossa.
                            Last edited by nullzwei; 01-01-2018, 21:51.

                            Comment

                            • kama
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2002
                              • 1264
                              • Savonmua

                              #74
                              Niin tuo käppyrä kuvaa vaan yleistä uuden teknologian omaksumista.
                              vrt. esim kännykät tai taulutelkkarit.
                              Jälkikäteen tarkastellen ekat mallit oli kalliita ja teknologisesti melko alkeellisia.
                              Silti nämä innovaattorit ja early-adopters on välttämättömiä, jotta teknologia ja hinta kypsyy valtavirralle sopivalle tasolle.

                              i5:sta odotellessa :think

                              Ja on totta että kaikki teknologiat ei pääse tuon kuilun yli vaan joku muu teknologia vie voiton. Näin voi käydä myös sähköautoille vaikka nyt niiden kehitys näyttää vääjäämättömältä
                              E24 - M88/3 N/A
                              E85 - M54 Supercharged
                              G26 - M50 Supercharged
                              IG:kamamikko

                              Comment

                              • Juha65
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2016
                                • 35
                                • Tuusula

                                #75
                                I3 on toiminut moitteetta ja on kyllä lämmin pakkasellakin, pari viikkoa piti sitä -20/-25. Esilämmitys liikkeelle lähtiessä edesauttaa kummasti. Kulutus pakkasella Comfort päällä keskimäärin 20,5 kwh/100km eli noin 88-90 km range. Sähkölasku on pakkasilla ollut siinä 150€/kk- 70€/kk talon oma s-kulutus= 80€/kk auton osuus.

                                Normaalisti 0 C range siinä 115 km. Pääkaupunkiseudulla pärjää mainiosti. + kelistä ei ole vielä kokemusta.
                                EX 17 kpl Bemareita
                                Nykyinen: BMW F11 3.0d-13

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎