Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i3 koeajoraportti blogissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sarkka
    Bimmer Rookie
    • Oct 2010
    • 37
    • Kangasala

    BMW i3 koeajoraportti blogissa

    Hei
    kirjoitin blogiini i3:sta koeajoraportin.
    Saa lukea, ei ole pakko.

    Vielä hetki sitten minulla itsellä oli BMW 320dA 2006 sekä on edelleen BMW K1200RS omistaja, mutta ajan lähes kaikki ajoni (noin 42000 km/v) Nissan Leaf sähköautolla ja kirjoittelen kokemuksia blogiini.

    BMW:n i3 oli kyllä hieno kokemus.

    Sitten seuraa lista disclaimereita:
    1. En ole missään yhteydessä BMW:n tai minkään muun auton organisaatiohin, joten minulla ei ole tarvetta myydä kenellekään yhtään sähköautoa :-)
    2. Huom: en kuvittele sähköauton sopivan kaikille tai edes kaikkiin tilanteisiin, mutta se ei tarkoita sitä, etteivätkö ne voisi toimia jo nyt joillekin meistä. Itse uskon ja toivon nykyistä monimuotoisempaan ajoneuvojen voimanlähdetarjontaan.


    Lukekaa siis halutessanne, mutta jos sähköautot eivät oikeasti kiinnosta yhtään, niin ei kannattane tuhlata aikaansa.

    http://sahkoautoilevamotoristi.blogs...oraportti.html

    Last edited by Sarkka; 14-01-2017, 07:27.
  • Convertible
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2003
    • 2638
    • Turku

    #2
    Hyvä kirjoitus ja i3 on mahtava auto, tosin ensimmäinen lisävaruste on REX, tuo niin paljon lisävapautta ja huolettomuutta menemiseen.
    F25 X3 35d
    E87 118i
    E46 330ti
    E46 M3
    E30 M3
    E30 M3 Convertible
    Z3 Roadster

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17839
      • PKS

      #3
      Hyvä teksti, mukava lukea, varsinkin kun omakohtaisiakin kokemuksia i3:sta. Nissanista en tiedä sen sijaan oikein mitään, mitä nyt lukenut paljon vuosien varrella ja istunut kerran kyydissä. Kyseinen auto ei ole säväyttänyt missään vaiheessa ja siksi en ehkä osaa samaistua millään siitä tekemiisi kommentteihin.

      i3 ajelin pitkästä aikaa taas eilen, tällä kertaa ajo oli työmatkaa Espoo-HKI välillä. Kyseessä oli samanlainen kuin sinun testaamasi, pienemmällä akulla ja ilman REXiä.

      i3 on ennenkaikkea erittäin helppo ja vaivaton auto. Se kulkee hienosti ja vakaasti myös suuremmissa nopeuksissa, ja ajettavuus on mielestäni hyvä ja dynaaminen kuten BMW:ssä yleensä. Alusta on jämäkkä, mutta kuitenkin sellainen että epätasaisuuksista voi huoletta painella ylitse. Auton kiihtyvyys liikennevaloista on makoisa! Huomasin, että lähtiessäni valoista ensimmäisenä ihan normaalilla kaasun käytöllä olin äkkiä 30m päässä muista - ihan kuin muut olisivat jääneet paikoilleen.

      Eilen pk-seudulla oli sohjoinen sää, tienpinta pääasiassa märkä, lämpötila -2 ... -0 välissä. Lämmitys oli normaalissa 21-22 astetta, ajotila Comfort, penkinlämppäriäkin tuli käytettyä seisonnan jälkeen ekat minuutit. Ajomääräksi tuli tälläisellä käytöllä noin 80-90km tuolla akulla, mukana paljon liikennevaloja, mutta myös 80kmh rajoitusta ja hyvin paljon tasaista ajoa. Sanoisin että 40% maantietä ja 60% kaupunkia noin karrikoiden.

      Minä koen, että i3 on kokonaisuutena todella hieno auto, ja tälläiseen eilen tekemääni ajoon paljon mieluisampi kuin vaikkapa uusi 1/2/3 sarjalainen. Mielikuvat kuitenkin istuvat tiukassa ja kaikille se ei sovellu joko realiteettien, tai mielikuvien, vuoksi. Omalla kohdalla realiteetit, kuten latausmahdollisuudet, olisivat tällä hetkellä isoin este moisen hankinnalle.
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

      E28 ///M535i '87 zinnoberrot

      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36
      ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
      Muut talouden vehkeet:
      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • jani
        BTCF Member
        • Jul 2002
        • 5156
        • Kuopio

        #4
        Kiva olisi tietää millainen on i3ssa käytännön toimintasäde rehellisessä talvikelissä.

        Pääseekö i3lla -10celsius kelissä kaupungissa yli 50km vai jopa yli 100km?
        F33 435d Mineral-grau metallic
        K40 K1200s sondermodell

        Comment

        • GameOver
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3026
          • Sjundeå

          #5
          Originally posted by jani View Post
          Kiva olisi tietää millainen on i3ssa käytännön toimintasäde rehellisessä talvikelissä.

          Pääseekö i3lla -10celsius kelissä kaupungissa yli 50km vai jopa yli 100km?
          Pääsee kyllä
          -22 Lexus ES300h
          -08 Subaru Impreza

          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

          Comment

          • Convertible
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2003
            • 2638
            • Turku

            #6
            Originally posted by jani View Post
            Kiva olisi tietää millainen on i3ssa käytännön toimintasäde rehellisessä talvikelissä.

            Pääseekö i3lla -10celsius kelissä kaupungissa yli 50km vai jopa yli 100km?
            Niissä on ILP tuottamassa lämpöä ja REX hoitaa aina kotiin.
            F25 X3 35d
            E87 118i
            E46 330ti
            E46 M3
            E30 M3
            E30 M3 Convertible
            Z3 Roadster

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5156
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by GameOver View Post
              Pääsee kyllä
              Käytännössä testattu vai teoriaa?

              Originally posted by Convertible View Post
              Niissä on ILP tuottamassa lämpöä ja REX hoitaa aina kotiin.
              Eipä se ILP tuota tyhjästä lämpöä, kait sekin jotain energiaa tarvii. REX = pieni polttomoottori?
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • GameOver
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3026
                • Sjundeå

                #8
                Originally posted by jani View Post
                Käytännössä testattu vai teoriaa?



                Eipä se ILP tuota tyhjästä lämpöä, kait sekin jotain energiaa tarvii. REX = pieni polttomoottori?
                Käytännössä. Ei tosin i3:lla (tosin noilta sähköauto kanavilta myös i3 kuskeja löytyy ja heidänkin kokemuksiin perustuen) vaan tässä on jo melkein kolme vuotta ajeltu sähköautolla joka on isompi mutta jossa on kuitenkin about samankokoinen akusto (vaikka BMW haluaa jostain syystä väkisin ilmoittaa akkukapasiteetin Ah yksiköillä sen sijaan että käyttäisi samoja kWh yksiköitä kuin kaikki muut)
                -10 lämpötila ei oikeesti ole mikään ongelma.

                ILP toki vaatii sähköä mutta jos toinen vaihtoehto on lämmitysvastukset niin paljon energiatehokkaampi vaihtoehto.

                REX = Range Extender. Eli juurikin pieni polttomoottori. Saa lisävarusteena. Tietysti sitä voidaan sitten miettiä että onko se sähköauto vai sarjahybridi jos siellä on pakoputki.
                Last edited by GameOver; 08-11-2017, 09:41.
                -22 Lexus ES300h
                -08 Subaru Impreza

                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                Comment

                • nullzwei
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 11056
                  • ?

                  #9
                  Originally posted by GameOver View Post

                  REX = Range Extender. Eli juurikin pieni polttomoottori. Saa lisävarusteena.
                  Polttomoottorilla tuotetaan sähköä i3 sähkömoottorille. Minkä toki varmasti tiesitkin.

                  Comment

                  • GameOver
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2005
                    • 3026
                    • Sjundeå

                    #10
                    Originally posted by nullzwei View Post
                    Polttomoottorilla tuotetaan sähköä i3 sähkömoottorille. Minkä toki varmasti tiesitkin.
                    Ei voinut vastustaa pientä Provoa. Samalla tavalla tosiaan toimii kuin 1gen Opel Ampera.

                    BTW: i3 Rex on Trafin tiedoissa bensiiniauto. Iskutilavuus 647cm3 ja teho 28kW
                    -22 Lexus ES300h
                    -08 Subaru Impreza

                    ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                    Comment

                    • Convertible
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2003
                      • 2638
                      • Turku

                      #11
                      Niin tai REXillä on hybridi, erikoista mutta niin suomea, jos rex, niin pienemmät verot kuin ilman. Co2 on 13g.
                      F25 X3 35d
                      E87 118i
                      E46 330ti
                      E46 M3
                      E30 M3
                      E30 M3 Convertible
                      Z3 Roadster

                      Comment

                      • Sarkka
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2010
                        • 37
                        • Kangasala

                        #12
                        Originally posted by Convertible View Post
                        Hyvä kirjoitus ja i3 on mahtava auto, tosin ensimmäinen lisävaruste on REX, tuo niin paljon lisävapautta ja huolettomuutta menemiseen.
                        Kiitos. Nythän on toki tarjolla jo myös 94Ah-malli, jolla pitäisi 200 km käytännössä maantieajoakin suoriutua vaivatta. Jos sekin tuntuu ahtaalta, niin tuohon sitten tosiaan vielä se REX.

                        Itse päädyin tilaamaan uuden Leaf 40 kWh:n, jolla pitäis päästä noin 300 km todellista matka-ajossakin. Se kun päivittyi muutenkin melko kivasti.

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17839
                          • PKS

                          #13
                          Tuosta i3 REXistäkin voi olla montaa mieltä, mutta en itse sitä miellä missään nimessä hybridiksi. Ajatus on kuitenkin ajaa akulla päivittäiset ajot, ja REX on tuomassa vaan turvaa ettei latinki lopu.

                          Tottakai jos rajoja haluaa rikkoa niin pääseehän autolla REXin turvin ajamaan (tosin hieman nopeusrajoitettuna) vaikka etelästä lappiin - jos urheiluhenkeä löytyy jatkuvaan tankkaamiseen.

                          Niillä autoilla mitkä itse miellän hybrideiksi, ei pelkällä sähköllä pääse kuin muutaman kymmenen kilometriä optimiolosuhteissa.
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          ½ E36
                          ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                          Muut talouden vehkeet:
                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • GameOver
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 3026
                            • Sjundeå

                            #14
                            Juu mielipiteitä on monenlaisia. Ja yksilölle itselleen faktisesti totta on se oma mielipide. Mutta noinhan se on nimenomaan markkinoitu että REX on sitten hätävarana jos latinki loppuu.

                            Itse taas miellän ettei sähköautoa tarvitse tankata. Mutta se on tosiaan niin Suomea (edellisiin viitaten) että REXissä on pienemmät vuotuiset verot kuin ilman sitä.

                            BTW se taisi dualfun olla muuten mun työsuhdeauto se leaf jossa oot sen kerran istunut
                            Last edited by GameOver; 12-11-2017, 19:48.
                            -22 Lexus ES300h
                            -08 Subaru Impreza

                            ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                            Comment

                            • timppa_s
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2013
                              • 33
                              • Vantaa

                              #15
                              sähköauto tai hybridi ei tuu kuulumaan meikäläisen ostoslistalle ennen kuin niihin saa vetokoukun.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎