Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i3 koeajoraportti blogissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nullzwei
    BTCF Member
    • Oct 2002
    • 11056
    • ?

    #31
    Hyviä juttuja nämä omakohtaiset kokemukset


    Originally posted by han@tan View Post
    Autossa on pikalataus joten Fortumin pisteillä ( esim ABC asemat ) lataus 0-80% n.20min ja 4€. Oon käynyt autolla turussa, salossa, tampereella ja ajot pääosin sähköllä. Vähä venytetty kusitauko ja kuppi kahvia niin auto taas valmiina menoon.
    TÄMÄ. Jos siinä lataus"letkulla" onkin jo joku "muu" niin ehtii tulla uusi kusihätä ennen kuin pääsee jatkamaan matkaa...

    Puolessa tunnissa :think

    Comment

    • GameOver
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 3026
      • Sjundeå

      #32
      Originally posted by nullzwei View Post




      TÄMÄ. Jos siinä lataus"letkulla" onkin jo joku "muu" niin ehtii tulla uusi kusihätä ennen kuin pääsee jatkamaan matkaa..
      Totta. Ja on tuokin mahdollista. Omalle kohdalle ei ole toistaiseksi moista tilannetta sattunut.
      Tuntuu kyllä siltä että autokannan kasvaessa latauksen kanssa työskentelevät ovat myös hereillä. Josko niitä pikalatureita saataisiin tiuhempaan. Toisaalta, akkukokojen kasvaessa myös taukojen tarve harvenee.

      Originally posted by nullzwei View Post
      Jep. Oma Leafi tulee puolessa tunnissa jopa päälle 90% lataustasoon. Viimeksi Karkkilassa joku pesua jonottava kanssa-autoilija murehti sitä kuinka hankalaa se on odotella puoli tuntia akun latautumista. Tosin hän oli siinä ollut jonottamassa pesukoneeseen jo ennen kuin minä tulin paikalle ja jäi vielä odottelemaan koska oli enää yksi auto menossa ennen häntä. Vajaa tunti autopesuun jonotellessa siis ei ollut mikään juttu.

      Toisaalta taas: ajatusmallien muutos on kaiken a ja o. Esimerkiksi Tampereelle ajellessani tarvitsen Hämeenlinnassa ehkä about vartin latauksen koska perillä asioidessa ihan akku tulee kuitenkin ladattua täyteen.

      Samoin itseasiassa topicin aloittaja kulkee tasaisin väliajoin 9-tietä Tampereelta Jyväskylään. Nyt kun Patalahden Teboilille saatiin pikalaturi, totesi hän tarvitsevansa 9 minuutin lataustauon saadakseen riittävästi virtaa että voi huoletta jatkaa jyväskylään.

      Toki se tuntuu hassulta koska polttomoottoriautoilija on tottunut siihen että tankki laitetaan täyteen. Polttomoottoriautoilija on myös normaaliajossa tottunut ajamaan erikseen tankkaamaan sitä autoa kun taas sähköautoilijan normaalikäytössä akku on aina täynnä kun autolla lähdetään kotia liikkeelle.
      -22 Lexus ES300h
      -08 Subaru Impreza

      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6712
        • PK-seutu

        #33
        Originally posted by GameOver View Post
        Totta. Ja on tuokin mahdollista. Omalle kohdalle ei ole toistaiseksi moista tilannetta sattunut.
        Tuntuu kyllä siltä että autokannan kasvaessa latauksen kanssa työskentelevät ovat myös hereillä. Josko niitä pikalatureita saataisiin tiuhempaan. Toisaalta, akkukokojen kasvaessa myös taukojen tarve harvenee.



        Jep. Oma Leafi tulee puolessa tunnissa jopa päälle 90% lataustasoon. Viimeksi Karkkilassa joku pesua jonottava kanssa-autoilija murehti sitä kuinka hankalaa se on odotella puoli tuntia akun latautumista. Tosin hän oli siinä ollut jonottamassa pesukoneeseen jo ennen kuin minä tulin paikalle ja jäi vielä odottelemaan koska oli enää yksi auto menossa ennen häntä. Vajaa tunti autopesuun jonotellessa siis ei ollut mikään juttu.

        Toisaalta taas: ajatusmallien muutos on kaiken a ja o. Esimerkiksi Tampereelle ajellessani tarvitsen Hämeenlinnassa ehkä about vartin latauksen koska perillä asioidessa ihan akku tulee kuitenkin ladattua täyteen.

        Samoin itseasiassa topicin aloittaja kulkee tasaisin väliajoin 9-tietä Tampereelta Jyväskylään. Nyt kun Patalahden Teboilille saatiin pikalaturi, totesi hän tarvitsevansa 9 minuutin lataustauon saadakseen riittävästi virtaa että voi huoletta jatkaa jyväskylään.

        Toki se tuntuu hassulta koska polttomoottoriautoilija on tottunut siihen että tankki laitetaan täyteen. Polttomoottoriautoilija on myös normaaliajossa tottunut ajamaan erikseen tankkaamaan sitä autoa kun taas sähköautoilijan normaalikäytössä akku on aina täynnä kun autolla lähdetään kotia liikkeelle.
        En sinänsä kyseenalaista sähköautoilua tai muiden tarinoita tässä, mutta pakko myös huudella täältä sivusta, että mistä ihmeestä tulee se aina vallitseva olettamus, että:

        A) Matkan määränpäässä on aina ja 100% joka kerta latauspiste juuri siellä minne olit menossa asioimaan

        B) Jatkossakin sähköä saa ladata ilmaiseksi autoonsa yhtään mistään

        ?
        S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

        Comment

        • GameOver
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3026
          • Sjundeå

          #34
          Originally posted by pyroz View Post
          En sinänsä kyseenalaista sähköautoilua tai muiden tarinoita tässä, mutta pakko myös huudella täältä sivusta, että mistä ihmeestä tulee se aina vallitseva olettamus, että:

          A) Matkan määränpäässä on aina ja 100% joka kerta latauspiste juuri siellä minne olit menossa asioimaan

          B) Jatkossakin sähköä saa ladata ilmaiseksi autoonsa yhtään mistään

          ?
          Ihan hyviä kysymyksiä:

          A: Ei sitä tosiaan välttämättä olekaan. Omissa töissä ja tarpeissa olen lähinnä tottunut asioimaan paikoissa joissa moinen löytyy. Poikkeustapauksessa sitten vaikka pistorasiasta. Joten karrikoiden: Tuskinpa se pistorasioiden puutteeseen kaatuu.

          B: Harvemmin sitä enää nykypäivänä kukaan ilmaiseksi olettaa saavansakaan. En tiedä mistä moinen on iskostunut päähän koska et ole ensimmäinen joka esimerkiksi minulta moista kysyy.
          EDIT: Teslan superchargerit toki irrallaan tuosta edellisestä.
          Last edited by GameOver; 28-11-2017, 08:51.
          -22 Lexus ES300h
          -08 Subaru Impreza

          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

          Comment

          • Juppe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4541
            • TURKU

            #35
            Ei kai uudempiin tesloihinkaan enää oo ilmaisia latauksia saanut?

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6712
              • PK-seutu

              #36
              Myös se mentaliteetti, että taloyhtiön tolpasta, työpaikalla, ja joka paikassa muuallakin on taikaseinä, josta saa polttoainetta autoonsa kyselemättä tästä maailman tappiin. Myös varmasti paljon tietämättömyyttä liikkeellä. Esim. täälläkin linkattu ABC-asemien sähkölatauksen nettisivu ei sanallakaan maininnut, että lataus maksaisi jotain. Maksaako se?
              S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

              Comment

              • GameOver
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3026
                • Sjundeå

                #37
                Originally posted by pyroz View Post
                Myös se mentaliteetti, että taloyhtiön tolpasta, työpaikalla, ja joka paikassa muuallakin on taikaseinä, josta saa polttoainetta autoonsa kyselemättä tästä maailman tappiin. Myös varmasti paljon tietämättömyyttä liikkeellä. Esim. täälläkin linkattu ABC-asemien sähkölatauksen nettisivu ei sanallakaan maininnut, että lataus maksaisi jotain. Maksaako se?
                Aivan. Ei muuten varmaan luekaan. Se johtuu siitä että jokainen noista pikalatureista on lopulta sen kunkin kiinteistön omistama ja näin ollen se kiinteistö voi määrittää sille sellasen hinnan kuin haluaa. Jotkut on ilmaisia ja toiset maksaa. Yleensä hinnoittelu on sekä aika- että kulutusperusteista. Karkea haarukka tuommosen pikkuakkusen kanssa on ollut luokkaa 2-5€/kerta.

                Työpaikalla lataaminen on Sellanen kuuma puheenaihe jota puidaan vissiin verottajaa myöten.

                Taloyhtiöihin liittyen about jokainen sähköautoilija olisi valmis asentamaan kulutusmittarin siihen tolppaan ja maksamaan kulutuksen mukaan. Sen takia ettei muille tulisi paha mieli kun joku "tankkaa heidän piikkiin". Yhtiöt hannaa useimmiten vastaan.
                -22 Lexus ES300h
                -08 Subaru Impreza

                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                Comment

                • pyroz
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 6712
                  • PK-seutu

                  #38
                  Originally posted by GameOver View Post
                  Aivan. Ei muuten varmaan luekaan. Se johtuu siitä että jokainen noista pikalatureista on lopulta sen kunkin kiinteistön omistama ja näin ollen se kiinteistö voi määrittää sille sellasen hinnan kuin haluaa. Jotkut on ilmaisia ja toiset maksaa. Yleensä hinnoittelu on sekä aika- että kulutusperusteista. Karkea haarukka tuommosen pikkuakkusen kanssa on ollut luokkaa 2-5€/kerta.

                  Työpaikalla lataaminen on Sellanen kuuma puheenaihe jota puidaan vissiin verottajaa myöten.

                  Taloyhtiöihin liittyen about jokainen sähköautoilija olisi valmis asentamaan kulutusmittarin siihen tolppaan ja maksamaan kulutuksen mukaan. Sen takia ettei muille tulisi paha mieli kun joku "tankkaa heidän piikkiin". Yhtiöt hannaa useimmiten vastaan.
                  En minäkään työnantajana maksaisi kilowattiakaan latausta työntekijöiden autoihin. Enhän maksaisi bensaakaan. Samoin taloyhtiö. Toki vasta-argumentti voi olla se, että kyllä lohkolämppäriin saa sen 2h vuorokaudessa aika minimaalisen kilowattimäärän. Saman verran mielestäni on ok myös latailla. Sillä 2h lohkolämppärin käyttämällä sähköenergialla ei varmaan kyllä ajeta montaa metriä...

                  Taloyhtiöhommasta. Juuri keskustelin asiasta tutun kanssa joka on taloyhtiön hallituksessa. Nykyinen yhtiön sähköverkko / liittymä kestäisi 2kpl latauspisteen asentamisen. Mutta eihän niitäkään voi tehdä, koska kohta joku muukin haluaisi ja olisihan se epäreilua että naapurin Jaska ja Lasse sai latauspisteet kun ekana halusivat. Nyt sitten pitäisi asentaa 15kpl latureita lisää ja se vaatiikin yhtiön sähköliittymän totaalisaneerauksen. Kuka sen maksaa? Ei kukaan.

                  Jossakin murroksessa varmasti eletään tuon huoltoasemien latauksienkin kanssa. Miksei sitä sähköenergian / latauksen hintaa ole siellä ison tien poskessa olevassa valotaulussa, niinkuin on 95E ja Pöllö-öljyn litrahinnat?
                  S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17514
                    • Turku

                    #39
                    Hyvää keskustelua. Tiedänpä toimitusjohtajan, joka osti plug-in-hybridin (S Classe voll), teetätti töihin itselleen latauspistorasian yrityksensä piikkiin ja lataa sitä joka päivä . Auto on toisen yrityksen, holding-yhtiön. Ei se ole tyhmä, joka pelaa...
                    Näillä mennään:
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • GameOver
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 3026
                      • Sjundeå

                      #40
                      Originally posted by pyroz View Post
                      En minäkään työnantajana maksaisi kilowattiakaan latausta työntekijöiden autoihin. Enhän maksaisi bensaakaan. Samoin taloyhtiö. Toki vasta-argumentti voi olla se, että kyllä lohkolämppäriin saa sen 2h vuorokaudessa aika minimaalisen kilowattimäärän. Saman verran mielestäni on ok myös latailla. Sillä 2h lohkolämppärin käyttämällä sähköenergialla ei varmaan kyllä ajeta montaa metriä...
                      Jotkut työnantajat maksaa ja toiset ei. Jotkut veloittaa sen työntekijältä. Autoetujen suhteen keissi onkin vähän mutkikas.
                      Mutta. Jos lohkiksen käyttämä teho on luokkaa 1500W niin kahdessa tunnissa tolpasta saa 3kWh. Ja nykypäivänä schukopistokkeesta ladattaessa maksimivirta pitäisi rajata siihen 8A luokkaan (n1600W). Joka tapaukdessa 15kWh/100km keskikulutuksella sillä 3kWh:lla pääsee siis 20km.

                      Originally posted by pyroz View Post
                      Taloyhtiöhommasta. Juuri keskustelin asiasta tutun kanssa joka on taloyhtiön hallituksessa. Nykyinen yhtiön sähköverkko / liittymä kestäisi 2kpl latauspisteen asentamisen. Mutta eihän niitäkään voi tehdä, koska kohta joku muukin haluaisi ja olisihan se epäreilua että naapurin Jaska ja Lasse sai latauspisteet kun ekana halusivat. Nyt sitten pitäisi asentaa 15kpl latureita lisää ja se vaatiikin yhtiön sähköliittymän totaalisaneerauksen. Kuka sen maksaa? Ei kukaan.
                      Toiset sen totaalirempankin vaan nykyään teettävät. Pitävät sitä investointina nykyaikaan ja ajattelevat että ehkä sekin houkuttelee asukkaita. Ei välttämättä niin että kaikkialle työnnetään latauslaitteet mutta että verkko mitoitetaan sille valmiiksi.
                      Ne sähköverkot taloyhtiöissä kuitenkin kestävät kun samaan aikaan 20 autoa lämmittävät sillä 1500W/ auto. Yhteensä 30kW tehoa kulkee (tiedän, ei yhtä johtoa pitkin mutta kuitenkin) ja tolpat tärisee. Puhumattakaan siitä että joku käyttäisi vielä 1300W sisälämppäriä...
                      Mutta tuossa on kyllä oikeesti pointti. Ja ymmärrän tuon näkökulman kyllä. Onneksi Suomessa on toimijoita sitä varten että saavat puida tätä asiaa taloyhtiöiden hallitusten kanssa. Ei tarvitse autonvalmistajan edustajan touhuta sitäkin puolta.

                      Vasta viime aikoina olen alkanut saada yhteydenottoja siitä miten UUDISkohteissa pitäisi varautua sähköautojen lataamiseen....... Luulin oikeasti että sitä oltaisiin mietitty jo pitkän aikaa sitten.
                      -22 Lexus ES300h
                      -08 Subaru Impreza

                      ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17514
                        • Turku

                        #41
                        GameOver, matematiikkasi ei toimi. Kuten juuri hiljan kerroin, lohkolämmitin vie 500W ja säteilylämmitin 300W. Eri asia on sitten, jos sisätilanlämppäreitä käytetään, mutta monissa talonyhtiöissä se on kielletty.
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • GameOver
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3026
                          • Sjundeå

                          #42
                          Originally posted by Laku View Post
                          GameOver, matematiikkasi ei toimi. Kuten juuri hiljan kerroin, lohkolämmitin vie 500W ja säteilylämmitin 300W. Eri asia on sitten, jos sisätilanlämppäreitä käytetään, mutta monissa talonyhtiöissä se on kielletty.
                          Olet oikeassa. Otan takaisin. Olin kuvitellut että ne olisi edes jokseenkin järkevän tehoisia perehtymättä asiaan sen enempää. Siihen pari ajatuskatkosta niin avot.
                          500W tehoilla siis verkon läpi kulkee about 10kW jos 20 autoa on yhtäaikaa lämmittämässä. Ehkä tuo 1,5kW/auto olisi lähellä totuutta jos kaikilla olisi sisälämmitin samaan aikaan päällä. Mutta näinhän harvemmin on.

                          Eli lopulta jos sähköautoa ladataan schukopistokkeesta sillä 8A/1,6kW teholla niin se verkko kestäisi kolmasosan siitä automäärästä verrattuna lohkolämmittäjiin. Käy vallan hyvin järkeen se että lämmityskentän totaaliremppa tulee eteen kun määrät lisääntyy. Se tosin kannattaa hoitaa älykkääksi siinä samalla mutta varmasti yhtiöissä aiheuttaa ennen pitkää keskusteluja.

                          Omakotiasujilla asia on melkoisen paljon yksinkertaisempi. Onneksi.
                          Last edited by GameOver; 30-11-2017, 09:58.
                          -22 Lexus ES300h
                          -08 Subaru Impreza

                          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                          Comment

                          • Dualfun
                            Moderator
                            • Jan 2003
                            • 17839
                            • PKS

                            #43
                            Alkaa mennä i3 aiheesta ohi, mutta

                            Originally posted by GameOver View Post
                            Omakotiasujilla asia on melkoisen paljon yksinkertaisempi. Onneksi.
                            Onko?

                            En ole asiantuntija, mutta tiedostan että jos torppa lämpenee sähköllä, siellä on sähkökiuas, lämminvesivaraaja ja asuu vaikka 4 ihmistä niin saattaa pikalataus olla pelkkä haave 3x 25A sulakekoolla, ainakin talviaikaan.

                            Voiko kaikissa tapauksissa liittymää kasvattaa 3x 35A, vai tuleeko johtimien vaihto vastaan jossain tilanteessa? Mitä jos ollaan haja-asutusalueella, vaikka vieläpä ilmajohtimien varassa?

                            Kuriositeettina, ihana Carunamme hinnoittelee Espoon ulkopuolella liittymät omakotitaloon:
                            25A 22,60€/kk
                            35A 39,60€/kk
                            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                            E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                            ½ E36
                            ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                            Muut talouden vehkeet:
                            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                            Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                            Comment

                            • GameOver
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3026
                              • Sjundeå

                              #44
                              Originally posted by Dualfun View Post
                              Alkaa mennä i3 aiheesta ohi, mutta



                              Onko?

                              En ole asiantuntija, mutta tiedostan että jos torppa lämpenee sähköllä, siellä on sähkökiuas, lämminvesivaraaja ja asuu vaikka 4 ihmistä niin saattaa pikalataus olla pelkkä haave 3x 25A sulakekoolla, ainakin talviaikaan.

                              Voiko kaikissa tapauksissa liittymää kasvattaa 3x 35A, vai tuleeko johtimien vaihto vastaan jossain tilanteessa? Mitä jos ollaan haja-asutusalueella, vaikka vieläpä ilmajohtimien varassa?

                              Kuriositeettina, ihana Carunamme hinnoittelee Espoon ulkopuolella liittymät omakotitaloon:
                              25A 22,60€/kk
                              35A 39,60€/kk
                              Tässä tullaan siihen mikä kenenkin mielestä on pikalatausta. Itselleni nuo luokkaa 50kW DC laturit on pikalatureita. Ne tosin maksaakin asennuksineen about 20-30K€

                              Puolinopea kotilataus/asiointilataus taasen onnistuu omakotiasujalle aivan hyvin. Latausvirrat vaihtelee 10-32A välistä ja laitteet on säädettäviä. Aiemmin mulla oli säädettynä 16A virralle tuo kotilaturi eikä pääsulakkeet paukkuneet vaikka torppa lämpeni sähköllä ja löytyy 11kW kiuas saunasta. Systeemit hoitivat kuorman tasaamisen.

                              Katsoin järkevimmäksi kasvattaa liittymäkoko 3x35A:iin ja samalla nostin latauslaitteen virtaa 20A:iin. Toki torppa on melko tuore jolloin se onnistui vain ilmoituksella ja sulakepohjat vaihtamalla.

                              Ja Carunasta tykätään täälläkin.
                              -22 Lexus ES300h
                              -08 Subaru Impreza

                              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                #45
                                Originally posted by GameOver View Post
                                Tässä tullaan siihen mikä kenenkin mielestä on pikalatausta. Itselleni nuo luokkaa 50kW DC laturit on pikalatureita. Ne tosin maksaakin asennuksineen about 20-30K€

                                Puolinopea kotilataus/asiointilataus taasen onnistuu omakotiasujalle aivan hyvin. Latausvirrat vaihtelee 10-32A välistä ja laitteet on säädettäviä. Aiemmin mulla oli säädettynä 16A virralle tuo kotilaturi eikä pääsulakkeet paukkuneet vaikka torppa lämpeni sähköllä ja löytyy 11kW kiuas saunasta. Systeemit hoitivat kuorman tasaamisen.

                                Katsoin järkevimmäksi kasvattaa liittymäkoko 3x35A:iin ja samalla nostin latauslaitteen virtaa 20A:iin. Toki torppa on melko tuore jolloin se onnistui vain ilmoituksella ja sulakepohjat vaihtamalla.

                                Ja Carunasta tykätään täälläkin.
                                Onko sun lataus asemassa haistelijat joka vaiheessa sähkökeskuksessa? Ja mukautuu vaihekohtaisen kulutuksen mukaan?

                                Eikös n.10kw ole maksimiteho mitä 3- vaiheesta voi irroittaa jos johdotus on 2,5mm2
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎