Announcement

Collapse
No announcement yet.

i3 keskustelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • |foder|
    replied
    Tulee käytyä etelähelsingissä ja siellä maaseudulla niin tämä on se rexin tarve, varoiksi.

    Pikalaturin sähkö yhtä kallista kuin tankkaaminenkin. No näin kärjistäen.
    Muuten menisi 99% ajoista omasta töpselistä ladaten, nou problemo.

    Tänään koeajoin i3 ja onhan se metka laite.
    Netissä peloteltu vaikka ja millä eri tarinoilla.
    En oikeastaan yhtyisi niihin tarinoihin ja olin positiivisesti yllättynyt. Ainut mikä edelleen rassaa on ulkonäkö. Olisivat tehneet edes jotenkin konservatiivisemman ulkonäön eikä noin pöljää koska-voitiin-tehdä-näin. Olisi voinut myydäkin enemmän.

    Tähän mennessä omat kriteerit: pitää olla i3S, rex, penkinlämppärit, h/k hifit. Ei saa olla: nahkapenkkejä (onneksi ei kovin monessa olekaan).

    Jo noilla hakutuloksia 0kpl.

    Kaikkea lisähilavitkutinta olisi kiva olla mutta sitten ei ainakaan löydy ikinä nettiautosta.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Kiitos vastauksista.

    Kyllä se rexillinen on pakko olla, varoiksi koska tulisi olemaan mun ainut kulkine.
    Sitten se on sitä myöten selvä. Tuon REXin tarpeen kun selvittää niin ILP jää sitten sivuseikaksi jokatapauksessa.

    Yritä ainakin välttää ihan alkupään autot muutamine ongelmineen ja kohta päättyvine akkutakuineen. Ja sitten ei kun nauttimaan halvasta ajosta ja kolmossarjan sisätiloista kompaktissa koossa

    Leave a comment:


  • ///Jone
    replied
    Nämä tosi vähän yksilökohtaisia hommia, joku ei voisi istua 20-30 minuuttia pikalaturilla, kun rexiin kai saisi 2 minuutissa löpöä tankkiin.

    Mutta näkökulmana, pikalaturista saa 120 isoakkuiseen 35 minuutissa talvellakin 150km lisää rangea ja näitä pikalatureita pääteiltä löytyy pohjoisen yksittäisiä tienpätkiä lukuunottamatta (esim. kuusamo-sodankylä) noin 50-100km välein.

    Tilanne pikalatureiden määrän suhteen muuttunut hyvin paljon vuodessa.

    Nimimerkillä: etelästä pohjoiseen 700km i3s:llä.

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Kiitos vastauksista.

    Kyllä se rexillinen on pakko olla, varoiksi koska tulisi olemaan mun ainut kulkine.

    Leave a comment:


  • miyli
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Tyhmänä kyselen kun en tajua.

    i3:ssa rex poissulkee ilpin?

    Millaisissa tilanteissa tämän huomaa? Tai miten hankaloittaa käyttöä, tai miten helpottaa käyttöä?

    Ymmärrän kyllä miten ilppi toimii jne mutta jos ei ole ilppiä niin miten ilma lämmitetään tai viilennetään kabiiniin?

    Jos ei ilppiä, ei myöskään kabiinin esilämmitystä vai hä tä?

    Ei vaan nyt aukea mun maalaisjärjelle.

    Kun vaihtoehtona olisi rexillinen mutta onko jotain painavaa syytä jättää rexillinen kauppaan ja nimenomaan kytätä ilpillisiä?

    Kiitos.
    Itsellä Rex vaikka periaatteessa ei tarvetta sille kun työmatka 26 km edestakaisin ja muutenkin auto pelkässä nurkka-ajossa. Mutta tuo toi Rex hiukan turvallisuuden tunnetta kun sillä saa kuitenkin rangea lisää sen 100-150 km kelistä riippuen, varsinkin jos tulee tiukka paikka pelkän sähkörangen suhteen. Huoltokuluja sitten tosiaan tästä skootterin moottorista tietysti tulee jonkun verran. Ei näissä moottoreissa vissiin ainakaan mitään isompia vikoja ole ollut.

    Nää on ihan makuasioita kumman haluaa, itsellä painoi oikeastaan hyvät varusteet kaikista eniten valintaan. Ilpillinen taitaa olla hiukan taloudellisimpi kulutuksen suhteen, mutta Rexissä käyttömaksu n.50€ vuodessa pienempi. Mulla 90€/vuosi ja kesällä kulutus 14kw ja nyt talvella 20 kW paikkeilla, joten halpaa ajoa on.
    Last edited by miyli; 04-02-2022, 19:11.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Tyhmänä kyselen kun en tajua.

    i3:ssa rex poissulkee ilpin?

    Millaisissa tilanteissa tämän huomaa? Tai miten hankaloittaa käyttöä, tai miten helpottaa käyttöä?

    Ymmärrän kyllä miten ilppi toimii jne mutta jos ei ole ilppiä niin miten ilma lämmitetään tai viilennetään kabiiniin?

    Jos ei ilppiä, ei myöskään kabiinin esilämmitystä vai hä tä?

    Ei vaan nyt aukea mun maalaisjärjelle.

    Kun vaihtoehtona olisi rexillinen mutta onko jotain painavaa syytä jättää rexillinen kauppaan ja nimenomaan kytätä ilpillisiä?

    Kiitos.
    Jos REX:n tarviit niin sen tarviit se on selvä. Silloin ei ILPpiä jää kaipaamaan. Mutta jos taas muutenkin on ostamassa BEV mallia eli ilman REXiä, niin onhan se vähän hölmöä ollut jättää ruksaamatta se ILP.

    Mutta mitään järisyttävää vaikutusta siinä ei ole rangeen.

    Leave a comment:


  • kooma
    replied
    Originally posted by |foder| View Post
    Tyhmänä kyselen kun en tajua.

    i3:ssa rex poissulkee ilpin?

    Millaisissa tilanteissa tämän huomaa? Tai miten hankaloittaa käyttöä, tai miten helpottaa käyttöä?

    Ymmärrän kyllä miten ilppi toimii jne mutta jos ei ole ilppiä niin miten ilma lämmitetään tai viilennetään kabiiniin?

    Jos ei ilppiä, ei myöskään kabiinin esilämmitystä vai hä tä?

    Ei vaan nyt aukea mun maalaisjärjelle.

    Kun vaihtoehtona olisi rexillinen mutta onko jotain painavaa syytä jättää rexillinen kauppaan ja nimenomaan kytätä ilpillisiä?

    Kiitos.
    Juu on joko rex tai ilppi ja ilman ilppiä lämpiää vastuksella, ihan kuten ilpillinenkin jos on kylmempää kuin -10. Ilpillä lämmön tuottoon menee vähempi sähköä, ei siinä muuta eroa ole. Rexillinen on hyvä jos on hiukankaan oma tarve semmoista että tarvii edes joskus rangea enempi. Meillä on i3 vain lähiajossa niin silloin ei-rexillinen on mun mielestä parempi koska jää kokonaan polttomoottorin huolet ja paino pois.
    Last edited by kooma; 04-02-2022, 18:06.

    Leave a comment:


  • |foder|
    replied
    Tyhmänä kyselen kun en tajua.

    i3:ssa rex poissulkee ilpin?

    Millaisissa tilanteissa tämän huomaa? Tai miten hankaloittaa käyttöä, tai miten helpottaa käyttöä?

    Ymmärrän kyllä miten ilppi toimii jne mutta jos ei ole ilppiä niin miten ilma lämmitetään tai viilennetään kabiiniin?

    Jos ei ilppiä, ei myöskään kabiinin esilämmitystä vai hä tä?

    Ei vaan nyt aukea mun maalaisjärjelle.

    Kun vaihtoehtona olisi rexillinen mutta onko jotain painavaa syytä jättää rexillinen kauppaan ja nimenomaan kytätä ilpillisiä?

    Kiitos.

    Leave a comment:


  • fraatti
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Minulla sähkö vähän kalliimpaa, 0.15cent/kwh mutta eipä tuo ratkaise kokonaisjärkevyyttä suuntaanjostoiseen. 12tkm vuosisuoritteella ajaminen e60xda vs i3 olisi 960€ halvempaa mutta kun ynnäilen arvonsyöksyn ja verot + alvit ja kelvit olisi ajaminen pakkasella ja lumessa inhottavampaa. Kyydin laatu on tunnekysymys.

    Ehkä mun pitää siirtyä matematiikasta tunteeseen
    Itse olen käynyt vieläkin jaakobinpainia auton oston kanssa. Voiko tälläistä ostaa vai ei. Suurin tekijä on mulle hinta ja saanko sillä riittävästi vastinetta rahalle vai en. Suurimpana jarruna tässä on vieläkin renkaat. Nastoja ei saa edes rahalla alle enkä ole varma vieläkään soveltuuko tuo sen takia meidän käyttöön. Toki ajoakin tulee 2. autolle nyt niin vähän kilsoja että mikään auton osto ei ole järkevää eikä muutenkaan omaa ajokokemusta viitsisi downgreidata(olisi hyvä että sähkärille tulisi maks määrä ajoa ja toisen auton ajoja kannattaisi karsia).

    Toinen juttu mikä on tullut vastaan on se että monessa paikassa kirjoitellaan että tuon varsin eksoottisen rengaskoon lisäksi ne kuluvat vielä nopeasti - ja eivät tietysti ole kovin edullisetkaan juuri tuon kummallisen koon takia.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Näillä keleillä maantie / sekalainen ajo 100km/h:ta ja taajamaa on kuluttanut nyt 14kWh/100km, eli kotona ladattuna sähkön hinnaksi tulee siis 1,68€/100km. Talvella sitten vie tietysti enemmän. Keskiarvona olen itse pitänyt n. 1,8€/100km hintaa i3:lla ajolle. Jos ihan sukkasillaan ajaa vaikka 60-70-80km/h nopeudella niin pääsee lähelle 10kWh / 100km kulutuksia. Mutta tuskin kannattaa noin alas laskea pidemmän päälle. Talvella pakkaskelissä motarilla kabiinin lämmitys päällä menee yli 20kWh/100km.

    94Ah akku on brutto: 33kWh ja netto n. 28kWh (tehdas lupaa netto 27,2kWh, mutta järjestään noissa on enemmän käytettävissä kun piilovalikosta katsoo).
    Minulla sähkö vähän kalliimpaa, 0.15cent/kwh mutta eipä tuo ratkaise kokonaisjärkevyyttä suuntaanjostoiseen. 12tkm vuosisuoritteella ajaminen e60xda vs i3 olisi 960€ halvempaa mutta kun ynnäilen arvonsyöksyn ja verot + alvit ja kelvit olisi ajaminen pakkasella ja lumessa inhottavampaa. Kyydin laatu on tunnekysymys.

    Ehkä mun pitää siirtyä matematiikasta tunteeseen

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Sama yksilö.

    Onko kellään kirjattua tietoa mitä ajaminen esin 94rex mallisella maksaa 100km, paljonko kwh akusto ottaa seinästä tyhjästä täyteen ja paljonko kwh kulutus 100km.

    ?
    Näillä keleillä maantie / sekalainen ajo 100km/h:ta ja taajamaa on kuluttanut nyt 14kWh/100km, eli kotona ladattuna sähkön hinnaksi tulee siis 1,68€/100km. Talvella sitten vie tietysti enemmän. Keskiarvona olen itse pitänyt n. 1,8€/100km hintaa i3:lla ajolle. Jos ihan sukkasillaan ajaa vaikka 60-70-80km/h nopeudella niin pääsee lähelle 10kWh / 100km kulutuksia. Mutta tuskin kannattaa noin alas laskea pidemmän päälle. Talvella pakkaskelissä motarilla kabiinin lämmitys päällä menee yli 20kWh/100km.

    94Ah akku on brutto: 33kWh ja netto n. 28kWh (tehdas lupaa netto 27,2kWh, mutta järjestään noissa on enemmän käytettävissä kun piilovalikosta katsoo).
    Last edited by pyroz; 18-06-2021, 23:41.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Sama yksilö.

    Onko kellään kirjattua tietoa mitä ajaminen esin 94rex mallisella maksaa 100km, paljonko kwh akusto ottaa seinästä tyhjästä täyteen ja paljonko kwh kulutus 100km.

    ?

    Leave a comment:


  • Danukos
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    2015 60rex ajettu 17000km.
    +muutama muu vastaava yksilö.
    https://www.nettiauto.com/bmw/i3/12123201 tätäkin kattelin. Mutta ei tuossa 60ah mallissa ole kyllä mitään ideaa. Toki tuossa REX mutta sen varassa ajaminen ei houkuttele. Se ei taida olla edes kovin edullista . Kaverilla oli tollanen 60ah malli vuorokauden koeajossa ja sanoi, että pelkkä ajaminen ja rangen hupeneminen silmissä aiheuttaa jo itsessään sellaisen määrän stressiä että kannattaa unohtaa ko. malli.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Danukos View Post
    Olen varmaan nähnytkin tämän yksilön keväällä Donin pajalla kun väänsitte renkaita vanteille. Mun auto oli silloin nosturilla jos muistat
    Aa no kappas vaan niin varmaan olikin

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    60Ah vs. 94Ah on iso ero rangessa. Tuosta kannattaa jo jotainkin maksaakin. REXistä huolimatta i3 on sähköauto. Tuota 60Ah:n heikkouta en tiennytkään, olipa hyvä jäi hankkimatta.
    Ajattelin, että range ero oli itsestään selvyys niin jätin sen mainitsematta

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎