Announcement

Collapse
No announcement yet.

iX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tiko4tiko
    replied
    Eilen sain sijaisautoksi iX xdrive40. Fiilikset lyhyesti.

    Auto oli kaikkiaan positiivinen kokemus, alhainen painopiste, vetopito aivan manio, ja muutenkin kyllä tuo ajoltaan oli aivan oikea bemari. Hyvää työtä on tehty. Lisäksi auto oli hiljainen, mukava ja tilava. Ja ulkonäkö luonnossa hyvä ja sopivasti moderni omasta mielestä.

    Sähköllä eteneminen, varsinkin kun keli oli mitä oli, ei kyllä poikennut mitenkään merkitävästi X5 45e:stä sähkömoodissa.

    Toki sitten oli kyllä asioita jotka laittavat miettimään: karmittomat ikkunat (joo sää oli pahin mahdollinen mutta ei välttämättä Suomeen säähän se paras), levottomuus moottorijärrutuksessa (sain auto kylkimyyryyn useampaan kertaan - ehkä jarrutuksen voimakkuus säädettävissä jotenkin, ja toki tiellä oli paljon lunta&leveät renkaat, mutta esim X5 käyttäytyy ko. oloissa kuin kesällä ajelisi), huonossa kelissä yllättävä lyhyt range-ennuste 240km , iDrive on muuttunut erittäin paljon, joten lyhyellä koejajolla en edes yrittänyt päästä siihen sisälle. Omasta mielestä tietyt toiminnot olisi kyllä parempi olla aivan nomihallintalaitteilla - lämmitykset, puhallukset jne. Turhaa kikkailua, mikä tekee satunnaisen käytön hankalaksi, kun toiminnot piilotetaan valikkojen taakse.

    Leave a comment:


  • Pantse
    replied
    Ulkonäkö mielestäni iX:ssä ihan Ok, mutta sisustassa ei pysty retkeilyauto/ Citroën Picasso fiilikseltä välttymään…

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Nyt on juutuubissa jo muutmia koeajoa. Hieno auto iX on monellakin tapaa.

    Itse olen positiivisesti yllättynyt, että range on noin hyvä käytännössäkin, vaikka auton on iso. Luvataan ~600km ja käytännöntesteissä range on 500-550km välissä. Toki akku tyhjenee, jos ajaa kovaa, 200km/h vauhdilla range 200km. Mutta ei sitä bensa X3:llakaan tuossa vauhdissa yli 300km baanalla ajettu tankillisella

    Kunhan Suomessa latausinfra rakentuu, niin mikä ettei seuraava auto voi olla sähkömalli, ja katsotaan nyt rauhassa millaisia i5/i7 ovat. Ainakin salakuvien perusteella ei samanalaisia sämpylöitä ole luvassa kuin Mersun EQ-mallit. Toki keulan muodot voi vaatia tottumista päivän jos toisenkin . Sisältä autot lienee systeemeiltään ja designiltaan iX:n 'kopioita'.

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Ja penkit oli edessä muodoiltaan/pehmeydeltään kuin Citroenilta kopioidut.

    Leave a comment:


  • 315i
    replied
    Ei kai kukaan tuota vaaleella kojelaudalla ota, sähkis tai ei, vaalea peilaa tuulilasiin tosi ärsyttävästi, kuten kuvastakin näkee. Ratti näyttää ihan ranskalaiselta...

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by Tomi T View Post
    Jo E31:ssä ja E36 coupessa oli sellaiset. Onhan se toki hyvä että on tavoitteita elämässä.
    Ja E24:ssa etuikkunat . Eikös E9:ssäkin jo ollut?

    Leave a comment:


  • Tomi T
    replied
    Originally posted by 205/65-15H View Post
    Taitaa olla tässäkin karmittomat ikkunat kuten monissa muissakin sähköautoissa. Saadaanko sillä muutama kilo pois auton kokonaismassasta....muuta etua en keksi. Itsellä on tavoite pysyä karmillisissa.
    Jo E31:ssä ja E36 coupessa oli sellaiset. Onhan se toki hyvä että on tavoitteita elämässä.

    Leave a comment:


  • 205/65-15H
    replied
    Taitaa olla tässäkin karmittomat ikkunat kuten monissa muissakin sähköautoissa. Saadaanko sillä muutama kilo pois auton kokonaismassasta....muuta etua en keksi. Itsellä on tavoite pysyä karmillisissa.

    Leave a comment:


  • Masander
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Eiku ihan komia auto se on, kunhan ei selvinpäin näe
    Itse ehkä alkaisin dokaamaan jos tajuaisin iskeneeni lähemmäs satatonnia kiinni tollaseen ripulikiikkuun

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Eiku ihan komia auto se on, kunhan ei selvinpäin näe

    Leave a comment:


  • protoni
    replied
    Ei sitä kojelautaa näe, kun munuaiset on niin rumat että tulee kierrettyä koko auto kaukaa.

    Leave a comment:


  • jhelen
    replied
    Hyi ittu minkä näköinen kojelauta.
    Ei ne munaaset haittaa kun niitä ei ajaessa näe, mutta toi kojelauta.

    Leave a comment:


  • AkseliH
    replied
    Itse en kyllä yhtään piittaa tosta ulkonäöstä, jotenkin nuo munuaaset on tehty niin helvetin rumaksi, muutenkin koko keula on omaan makuun liian "moderni/futuristinen"

    Leave a comment:


  • kama
    replied
    Näitä vilisi sattuneesta syystä melkoisen paljon Munchenin liikenteessä vkl.
    Kävin sitten pääkonttorilla kysymässä pääsiskö koeajulle
    Tämä ei tietenkään onnistunut, mutta kyytille sentään pääsi.
    Ajon aikana ei ollut lupa ottaa kuvia, ainakin uusi AR-navi näytti hienolta
    Sisätiloiltaan tuo muistuttaa lähinnä retkeilyautoa eli on todella tilava vaikka auto ei ulkomitoiltaan ole mikään möhkö

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by pikku_iX View Post
    Olen itse laskeskellut polkupyörien vastuksia ja siellä vierintävastuksen osuus on pieni. En äkkiseltään löytänyt hyvää lähdettä auton renkaiden vierintävastukseksi, mutta tuon nyrkkisäännön perusteella ihan eri luokkaa, kuin fillarissa. Suurempi kontaktipinta ja tietenkin 20-kertainen massa vaikuttavat paljon.



    Tokihan, jos haluaisi jollain tavalla realistista mallia, edes tasaiselle, pitäisi myös huomioida hyötysuhde/voimansiirron häviöt (jotka ilmeisesti myös näyttelevät jossain määrin merkittävää osaa, koska 4-veto häviää 2-vedolle)
    Vierintävastus on autorenkaissa luokkaa 0,01. Eli vastustava voima = kerroin*massa*g. Ja vaadittava teho kertomalla voima nopeudella.

    Juu tuo i4 M50 kulutuslisä on merkittävä tuohon takavetoiseen verrattuna. En oikein ymmärrä, miksi on näin. No toimittajat selvittäneen eron käytännössä tuota pikaa, onko sitä ja kuinka paljon.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎