Tottahan tämä, käyttöprofiilit on erialisia ja matkakin taivalletaan erilaisilla taktiikoilla. Toiset pysähtyy usein ja toiset sitten harvemmin.
Omat työajot on usein sellaisia, että reilut 100 km kohteeseen jossa ei tyypillisesti ole latausmahdollisuutta, ja sitten paluumatka, jonka varrelle pitäisi jäädä lataamaan.
Niin, tämä on iX-ketju. Jos on tätä autoa ostamassa ja 20k€ on varaa/halua panostaa lisää isompaan akkuun niin mikä ettei. Yritin tässä tuoda esiin näkemystä että parin kolmen tunnin välein on hyvä pysähtyä tauolle vaikka rakko kestäisikin. Samalla nopeasti latautuvaan autoon saa energiaa seuraavaa 2-3 tunnin ajoa vastaavan määrään. Toki jos ajat työksesi joka päivä säässä kuin säässä +600km niin diesel lienee paras voimanlähde edelleen. Käyttöprofiileita on niin erilaisia ja ainakin itselle alhaisempi auton omamassa on tavoiteltava hyve.
Tottahan tämä, käyttöprofiilit on erialisia ja matkakin taivalletaan erilaisilla taktiikoilla. Toiset pysähtyy usein ja toiset sitten harvemmin.
iX kyseessä olellen 40-malli on tällä hetkellä ainoa saatavilla oleva, 50-mallin toimitusajat taitaa olla jo toista vuotta.
Niin, tämä on iX-ketju. Jos on tätä autoa ostamassa ja 20k€ on varaa/halua panostaa lisää isompaan akkuun niin mikä ettei. Yritin tässä tuoda esiin näkemystä että parin kolmen tunnin välein on hyvä pysähtyä tauolle vaikka rakko kestäisikin. Samalla nopeasti latautuvaan autoon saa energiaa seuraavaa 2-3 tunnin ajoa vastaavan määrään. Toki jos ajat työksesi joka päivä säässä kuin säässä +600km niin diesel lienee paras voimanlähde edelleen. Käyttöprofiileita on niin erilaisia ja ainakin itselle alhaisempi auton omamassa on tavoiteltava hyve.
Juu, jos auto maksaa 90 teur, ja sillä pääsee pakkasella 200 km, niin ei kiitos. Työpäivinä tulee usein sellaisia vajaan 300 km työmatkoja, eikä huvittaisi yhtään istua jossain laturilla sähköletkun päässä varttumassa matkan jatkumista.
Jos saat hoidettua päivittäiset vakioajot pienemmällä akulla, isompaa akkua 20k€ lisähintaan ja isompaa massaa ei kannata valita satunnaisten pitempien matkojen takia. Lataustauko on ihan luonnollinen tapahtuma 200km/2 tunnin välein. Kannattaa muistaa että akkua ei ajeta tyhjäksi ja sitä ei pikaladata täyteen. Eli matka-ajossa operoidaan välillä 10-80%. Siten 300km aamurange on 200km matka-ajossa/lataus.
Olen kyllä eri mieltä. Kun kyseessä on iso auto, niin sillä ajetaan/se on hankittu myös pitkiä matkoja varten. Olet toki oikeassa, että jos auton käyttö on 'nurkissa pyörimistä', niin pienellä akulla tulee toimeen. Mutta selllaiseen toimintaan on pienempi auto monin verroin kätevämpi.
Ainakin itselle 200km välein pysähdys matka-ajossa olisi kyllä aika rasittavaa. Hyvällä matka-autolla ajaa helposti 400-500km etappeja ilman sen suurempia ponnisteluja.
Kävin muutama kuukauksi sitten päiväseltään Luleåssa, ja ensi viikonloppuna sama matka on edessä. Matkaa tulee edestakas ~1600km. No onhan tuo 'rautaper...lyä', kun tuon taitaa saman vuorokauden aikana. Tai oikestaan ei, kun laittaa istuimesta hieronan päälle säännöllisen väliajoin ja käyttää Drive Assistantia ennen tuollanenkin matka vaati enemmän tekemistä
Kaikssa sähköautoissa (ja polttiksissa) kulutus kylmästartin jälkeen on suurinta. Eli range jää lyhyeksi jos autolla ajetaan pikkupätkää ja se jäähtyy välillä. Rangella on yleensä merkitystä matka-ajossa ja kulutus laskee nopeasti kun paikat saadaan lämpimäksi jos muut olosuhteet ei muutu.
Jos saat hoidettua päivittäiset vakioajot pienemmällä akulla, isompaa akkua 20k€ lisähintaan ja isompaa massaa ei kannata valita satunnaisten pitempien matkojen takia. Lataustauko on ihan luonnollinen tapahtuma 200km/2 tunnin välein. Kannattaa muistaa että akkua ei ajeta tyhjäksi ja sitä ei pikaladata täyteen. Eli matka-ajossa operoidaan välillä 10-80%. Siten 300km aamurange on 200km matka-ajossa/lataus.
Tiloiltaan nyt ehkä ok mut ei niin tilava kuin GT:ni eikä pärjänny sille jousituksessa eikä ajoltaan/ohjaukseltaankaan. Tavavaratila oudon pieni.
Isoja autoja molemmat. 6GT:n pituus yli 5 metriä eliluokkaa seiskasarja, iX hieman alle, aika sama pituus kuin X5:ssa. Akseliväli kuutosessa on reilusti suurin ja X5:ssa pienin ja IX näiden välissä, mutta vastaavasti kabiinissa leveys ja korkeus ovat muutaman sentin väljemän puolella iX:ssä, jonka mitat on aika yhtenevät X5:n kanssa. Eiköhän noihin kaikkiin mahdu hyvinkin väljästi. Tavaratila on varmasti iX:ssä pienempi kuin GT:ssä, mutta X5 45e kanssa se on samankokoinen. Tavaratila 500l, joka on hyvänmuoinen ja laajenettavissa 'kattoon' asti, on kyllä pidemällekin matkalle hyvinkin riittävä, ainakin meillä on toiminut.
Tulipa tommosella tehtyä semmonen 45min koeajo aika kipakassa pakkasessa. Yöllä oli ollut -24 ja päivälläkin vielä -17. Auto oli latauksessa ja jäinen eli ei ollut sinä päivänä ajettu. Kävin laittaan lämmöt päälle ja oisko joku 5-10min niin lähin ajeleen. Oli jo lämmennyt aika hyvin vaikka en huomannut katsoa lämmittikö koko autoa. No lasit oli sulat ja penkki ja ratti jo lämpimät.
Lähtiessä oli 96% akkua jäljellä mut en muista mitä näytti rangea.
Ohjaus on jäykähkö pakkasella ja ei palauta kunnolla vaan joiutuu ite kääntämään suoraan ratin. Takapään jousitus oli oudon pompauttava eli ei ollu oikeen mukava ja jotenkin lyhytliikkeinen ja vaimennus outo. Nytki niskassa epämukavasti. Moottoritiellä meno oli vakaata muuten, mutta ohjaus oli jotenkin kiikkerän olonen ja tuntui että auto lähtee helposti alta sivuttain. Tie oli kyllä aika liukas ja kitkat alla. Paineita en katsonut.
Auto oli kyllä mukavan lämmin joka paikasta ja kyynärnojat myös lämpis sähköllä sekä etualapaneelit. Oli mukavaa kun oli lämmintä
Kulutus oli aivan hirveä. Näytti että n.38,5Kwh/100km oli keskimäärin ja rangea sen mukaan koeajon loppussa jotain 155km. Ehkä sen 40km ajoin. Että kovalla pakkasella voi tosiaan olla se 200km tavoittamattomissa hyvä jos 150km pääsee ilma ressiä
Tiloiltaan nyt ehkä ok mut ei niin tilava kuin GT:ni eikä pärjänny sille jousituksessa eikä ajoltaan/ohjaukseltaankaan. Tavavaratila oudon pieni. Mielestäni sitä ei kyllä voi verrata X5 mitenkään, koska tämä uusin X5 on todellä hyvä auto ajella eikä tiloiltaankaan pärjää sille. Ehkä oikeampi kohde olisi X3.
Selvennän vielä tuota logiikkaa: ekat 70 km vei 40 % varauksesta, jäljellä 60 %. Oletus, että seuraavat 70 km pätkät veisi hiukka vähemmän kun kabiinin lämpöä pidetään yllä, eli 30 % akusta per 70 km.
Mitähän -25 tekisi... Agregaatti kärryssä perään ja halpaa sähköajoa...? Vaikka silti tämä himoittaa...
Kyllä tämä pienempi akuinen malli hieman nirkonen on Suomen etäisyyksille ja oloihin, isommalla akulla tuon on jo aivan pätevä peli. Kyllä varmasti päätyisiin sähkömalliin 45e sijasta, jos nyt olisin uutta autoa hankkimassa. Mutta ei iX kuitenkaan niin erikoiselta tuntunut, että vaihtokuume nousisi. 45e:lläkin tulee ajettua lähes 2/3 matkasta sähköllä vuoden aikana ja sitten just nuo sähköautolle ongelmallsiet pitkät matkat, kovat pakkaset, raskaan trailerin vetämiset bensalla, toimii
Mulla oli koeajossa 40-malli, otin sen n. 10 asteen pakkasessa piuhasta ajoon, oletan että oli ns. täyteen ladattu, sisätilat kuitenkin kylmät. Näytti aluksi 280 km rangea. N. 70 km, välillä reippaankin, arviolta kuitenkin keskimäärin 80/kmh lenkin jälkeen akusta oli jäljellä 60 %. Tietämättä/muistamatta tarkemmin yksityiskohtia, niin päädyin tuosta käytännössä reilun 200 range-ennusteeseen (3x70 km) 10 asteen pakkasella päissään laskien, kylmästä lähdettynä. Onko tuo häävi, ei ehkä. Itsellä lämmin talli paikkaisi asiaa, ja varmaan autokin "notkistuu" ajan myötä. Mutta kuten jossain aiemmassa postauksessa oli, niin jos pakkasella pääsisi luvatut 300 km, niin melko lailla nopsaan menisi nimi tilauslappuun.
Eli oman lyhyen kokemuksen perusteella tuosta BMW:n laskurin ennusteesta -10 C jäädään oikeasti 100 km jälkeen tosielämässä. Eli 1/3, ja se on paljon.
Selvennän vielä tuota logiikkaa: ekat 70 km vei 40 % varauksesta, jäljellä 60 %. Oletus, että seuraavat 70 km pätkät veisi hiukka vähemmän kun kabiinin lämpöä pidetään yllä, eli 30 % akusta per 70 km.
Mitähän -25 tekisi... Agregaatti kärryssä perään ja halpaa sähköajoa...? Vaikka silti tämä himoittaa...
Isompi akkuinenmalli (50) on aika pätevä peli korkeammllakin nopeudella. Ohessa eri sähköautojen rangea on vertailtu autobaanan 130km/h nopeudella. Ero iX:n ja EQS:n välillä on yllättävän pieni.
Mulla oli koeajossa 40-malli, otin sen n. 10 asteen pakkasessa piuhasta ajoon, oletan että oli ns. täyteen ladattu, sisätilat kuitenkin kylmät. Näytti aluksi 280 km rangea. N. 70 km, välillä reippaankin, arviolta kuitenkin keskimäärin 80/kmh lenkin jälkeen akusta oli jäljellä 60 %. Tietämättä/muistamatta tarkemmin yksityiskohtia, niin päädyin tuosta käytännössä reilun 200 range-ennusteeseen (3x70 km) 10 asteen pakkasella päissään laskien, kylmästä lähdettynä. Onko tuo häävi, ei ehkä. Itsellä lämmin talli paikkaisi asiaa, ja varmaan autokin "notkistuu" ajan myötä. Mutta kuten jossain aiemmassa postauksessa oli, niin jos pakkasella pääsisi luvatut 300 km, niin melko lailla nopsaan menisi nimi tilauslappuun.
Eli oman lyhyen kokemuksen perusteella tuosta BMW:n laskurin ennusteesta -10 C jäädään oikeasti 100 km jälkeen tosielämässä. Eli 1/3, ja se on paljon.
Isompi akkuinenmalli (50) on aika pätevä peli korkeammllakin nopeudella. Ohessa eri sähköautojen rangea on vertailtu autobaanan 130km/h nopeudella. Ero iX:n ja EQS:n välillä on yllättävän pieni.
Eilen sain sijaisautoksi iX xdrive40. Fiilikset lyhyesti.
Auto oli kaikkiaan positiivinen kokemus, alhainen painopiste, vetopito aivan manio, ja muutenkin kyllä tuo ajoltaan oli aivan oikea bemari. Hyvää työtä on tehty. Lisäksi auto oli hiljainen, mukava ja tilava. Ja ulkonäkö luonnossa hyvä ja sopivasti moderni omasta mielestä.
Sähköllä eteneminen, varsinkin kun keli oli mitä oli, ei kyllä poikennut mitenkään merkitävästi X5 45e:stä sähkömoodissa.
Toki sitten oli kyllä asioita jotka laittavat miettimään: karmittomat ikkunat (joo sää oli pahin mahdollinen mutta ei välttämättä Suomeen säähän se paras), levottomuus moottorijärrutuksessa (sain auto kylkimyyryyn useampaan kertaan - ehkä jarrutuksen voimakkuus säädettävissä jotenkin, ja toki tiellä oli paljon lunta&leveät renkaat, mutta esim X5 käyttäytyy ko. oloissa kuin kesällä ajelisi), huonossa kelissä yllättävä lyhyt range-ennuste 240km , iDrive on muuttunut erittäin paljon, joten lyhyellä koejajolla en edes yrittänyt päästä siihen sisälle. Omasta mielestä tietyt toiminnot olisi kyllä parempi olla aivan nomihallintalaitteilla - lämmitykset, puhallukset jne. Turhaa kikkailua, mikä tekee satunnaisen käytön hankalaksi, kun toiminnot piilotetaan valikkojen taakse.
Leave a comment: