Originally posted by TheRipper
View Post
BMW i7
Collapse
X
-
Jos näyttää suoraan vastaantulijan silmään, niin eikös se tarkoita, että kohde on valaistu. Ei fotonit sinne silmään stealth:nä lennä. Luulen enemmänkin että kyseessä on sama ilmiö kuin moottoritiellä. Olet ulkokaarteessa ja valot näyttävät metsään mutta silti sisäkaarteessa jotakin v***ttaa, etttä toisella on pitkät päällä ja sitten räpätään omat valot päälle jotka tiestuyti sitten näyttä juurikin vastakkaiselle kaistalle eikä omalle
Eli kun rajaus o nliian tarkka ja kapea, tottakai katsomalla vastaan tulevan valoja näet että ne hohkaa pitkillä vaikka eivät eivät osukaa juuri omaan autoon ja sitten systeemmi on perseestä
Last edited by tiko4tiko; 26-08-2024, 19:43.
-
Mahtaakohan tässä olla samaa ongelmaa kuin joissain uusissa mersuissa. Reunan puoleinen valo näyttää pistemäisen kirkkaasti suoraan vastaantulevaa silmiin? Tuota ei välttämättä kuski itse havaitse mutta vastaantulevaa takuulla häiristee. Itse olen useammankin tämmöisen kohdannut liikenteessä. Nämä valoautomatiikat on kyllä enemmän tai vähemmän perseestä tuolla liikenteessä.Originally posted by tiko4tiko View PostNyt on tullut jo ajettua pimessäkin muutama sata kilometriä ja tässä yksilössä valot on on paljon paremmin kohdallaan kuin esittelyautossa, jonka valot tuli haukuttua. Näyttäisi sitä, että jos valot osuus tielle niin valoa riittää kyllä mukavasti, Äksään verrattuna vastaan tulevan varjostus on tarkempi, mutta sen seurauksena osa välkyttelee valoja, vaikka selvästi näkee, että välkyttelijä on varjossa.
Mielenkiintoista on kuulla mikä on kulutuksen lisäys sitten talvella tässä.
Leave a comment:
-
Joo iX on hiljainen auto, ja omat koeajot on aika vähäiset ko. mallilla. Joten piti googleilla mitä Auto Motor und Sport on mittaillut näistä Saksassa. Tulipahan katsottua sitten muutakin.Originally posted by torso1 View Post
Mukavaa päivitystä seiskasta. On varmaan hieno matka-auto sitä en epäile. Ja kyllähän se valtameri laivakin kääntyy kun on 4p-ohjaus apuna. Onko tuossa seiskassa sulla ollut minkälainen äänieristys tuulen suhinoiden ja rengasäänien osalta? Huomasin tässä kun kävin viime syksynä i5 M60 koeajamassa että yllättävän paljon ajoviima/tuuli ja rengasmelu kuului kabiiniin. Mielestäni äänieristys ei ole todellakaan sillä tasolla minkä hintainen auto on. Eikä ole tämä uusi 50e myöskään erityisen hiljainen reilu 120km/h vauhdissa vaikka autossa on akustiikkalasit sekä Pirellin P Zero Elect -sarjan 20” non RFT pyörät (muistikuva et ex 45e olisi ollut hiljaisempi vaikka siinä ei ollut edes akustiikkalaseja). Entinen iX50 oli nimittäin todella hiljainen auto matka-ajossa. En tiedä miten ne on siitä niin hiljaisen saanut. Enpä äkkiseltään muista oisko uusi seiskakaan edes ollut niin hiljainen mitä iX löysillä kitkarenkailla.
Näyttäisi että autot (iX ja i7) kiihyvät ja pysähtyvät tasatahtiin. Ajodynamikkatestissa (slalom ja kaistanvaihto) eroa i7:n eduksi on reilusti 18m slalom 60,4 vs 65,4 km/h, kaistanvaihto 124 vs 134km/h. Tämän kyllä tunteekin iX ratissa, aika norsuhan se on. Ei i7 tietenkään mikään M3 ole (vrt 18m slalom 72km/h ja kaistanvaihto 149km/h), mutta normaalia hyvää henkilöautotasoa luvut kuitenkin on. Ja kun sinua kiinostaa kuiteskin, niin X5 45e:lle (21' renkailla) vastaavat luvut 64 ja 129km/h. X5 50e kiihtyvyys on samaa luokkaa kuin näillä sähkömalleilla ja pysähtyminen sujuu peräti 3metriä lyhyemmällä matkalla 100km/h vauhdista 35 vs 32m. Jarrutuksessa X5 voittaa jopa M3 Competionin 1m:llä !
Melua ovat mitanneet seuraavasti
nopeus (km/h).......iX (dB A)........i7 (dB A)
80......................... 61.................59
100........................65.................62
130........................67.................64
160........................71.................68
180........................73.................70
M3 Competition pörisee 100km/h vauhdissa saman mikä i7 kohisee 180km/h vauhdissa
Näiden mittausten perusteella ero on selvä ja pitäisi olla kyllä korvin kuultavissa. Desibeliasteikko on logaritminen ja eroa voisi kuvata siten että jos kuuntelet livenä soittajaa ja soittajien määrä kasvaa kahteen äänenvoimakuus kasvaa noin 3dB. Tai tässä tapauksessa jos olisi miksauspöytä, jossa kahden i7 sisämelu yhdistään, saadaan iX:n melutaso nopeuksilla 100..180km/h. 80km/h vauhdissa ero on vähemmän.
Kaikki mittaukset toki Saksan oloissa ja asfaltilla. Suomessa tien pinta on hyvin erilainen, mutta tuskin nämä toisinpäin kääntyy.Last edited by tiko4tiko; 26-08-2024, 07:22.
Leave a comment:
-
Väärä alue, mutta minulle jäi myös 50e:n koeajosta tunne, että se oli 45e:tä äänekkäämpi. Samanlaista juttua on pitkästi jenkkifoorumilla. Mitä mieltä olet 50e:n ajovaloista - mielestäni ne olivat huonommat kuin 45e:n laserit.Originally posted by torso1 View PostEikä ole tämä uusi 50e myöskään erityisen hiljainen reilu 120km/h vauhdissa vaikka autossa on akustiikkalasit sekä Pirellin P Zero Elect -sarjan 20” non RFT pyörät (muistikuva et ex 45e olisi ollut hiljaisempi vaikka siinä ei ollut edes akustiikkalaseja).
i7 oli koeajossa hiljainen ja että ne penkit tuntuivat hyviltä..
Leave a comment:
-
Mukavaa päivitystä seiskasta. On varmaan hieno matka-auto sitä en epäile. Ja kyllähän se valtameri laivakin kääntyy kun on 4p-ohjaus apuna. Onko tuossa seiskassa sulla ollut minkälainen äänieristys tuulen suhinoiden ja rengasäänien osalta? Huomasin tässä kun kävin viime syksynä i5 M60 koeajamassa että yllättävän paljon ajoviima/tuuli ja rengasmelu kuului kabiiniin. Mielestäni äänieristys ei ole todellakaan sillä tasolla minkä hintainen auto on. Eikä ole tämä uusi 50e myöskään erityisen hiljainen reilu 120km/h vauhdissa vaikka autossa on akustiikkalasit sekä Pirellin P Zero Elect -sarjan 20” non RFT pyörät (muistikuva et ex 45e olisi ollut hiljaisempi vaikka siinä ei ollut edes akustiikkalaseja). Entinen iX50 oli nimittäin todella hiljainen auto matka-ajossa. En tiedä miten ne on siitä niin hiljaisen saanut. Enpä äkkiseltään muista oisko uusi seiskakaan edes ollut niin hiljainen mitä iX löysillä kitkarenkailla.Originally posted by tiko4tiko View PostLaitetaanpa hieman päivitystä, miten on mennyt.
Kokonaisuutena kilometrejä on kertynyt hankinnan jälkeen 5000km. Elokuussa keskiarvomatka on 208km, keskinopeus 88km/h ja keskikulutus 23kW/h. Täytyy sanoa, että kulutus on yllättänyt positiivisesti. Ennakkoon vähän arvioin, että matkanopeuksia on otettettava napsu pari alaspäin, mutta eipä näytä olevan tarvetta, Toki ei tällä kulutuksella Hesan reissua ajeta lataamatta edestakas, mutta sähköä on löytynyt toimistonpihalta (surkea esitys toki, puolet tolpista on mykkänä), lentokentällä ja Länsisatamassa.
Kotona en ole vieläkään saanut muiden kiireiden vuoksi aikaiseksi latausasemaan vaan on menty tuolla 230V matkalaturilla, mutta hyvin tuollakin on selvitty, kun menoa ei ole ollut peräkkääisinä päivinä. Muutekaan pikalatausta ei ole käytetty, elokuussa, tehokkaimmat laturit ovat olleet sataman ja lentokenttän 22kW. Tuo toimiston tolppa pukkaa 6...11kW, riippuen onko autoja yksi vai kaksi kiinni tolpassa.
Nyt on tullut jo ajettua pimessäkin muutama sata kilometriä ja tässä yksilössä valot on on paljon paremmin kohdallaan kuin esittelyautossa, jonka valot tuli haukuttua. Näyttäisi sitä, että jos valot osuus tielle niin valoa riittää kyllä mukavasti, Äksään verrattuna vastaan tulevan varjostus on tarkempi, mutta sen seurauksena osa välkyttelee valoja, vaikka selvästi näkee, että välkyttelijä on varjossa.
Matka-autona seiska on kyllä oiva laite, varsianinen lentävä matto. Toisaalta jo ostaessa tiedotostettu iso koko tuo omat hankaluudet. Perusparkkiruutu on kaikin puolin pieni ja ruutu kuin ruutu on 5,5metriselel autolle lyhyehkö. Onneksi nuo lautausruudut ainakin lentokentällä ja satamassa ovat normaalia suurempia.
Ensimmäinen vikakin on saatu päälle viime viikolla. Apukuskin penkki on hävittänyt asetuksensa, ja manuaalin mukainen resisetointi ei saa penkkiä tolkuihinsa. Penkki liikkuu vain 2cm kerraallaan, TV ei suostu kääntymään esiin lainkaan ja oikea takapenkki liikkuu samalla tavalla 2cm nykyissä, takapenkin ns lounge asento ei toimi lainkaan (etupenkin pitäisi vetäytyä pois tieltä). Jenkkisivuston mukaan syynä on viallinen apukuskin penkin paikka-anturi. Jollakin samaa vaivaaa on ollut myös kuskin penkissä. USAssa molempien penkkien anturit vaihdetaan. No pitää ottaa yhteyttä huoltoon. Veikkaan että ensin yritetään softaresettiä, ja jos vika uusiutuu niin sitten vasta vaihdetaan osia. Näin se oli äksän kattoluukun kanssa, ja tuo jäi sitten ikuisesti tilaan jossa luukulle resetin sai tehdä sitten itse silloin tällöin.
Leave a comment:
-
Laitetaanpa hieman päivitystä, miten on mennyt.
Kokonaisuutena kilometrejä on kertynyt hankinnan jälkeen 5000km. Elokuussa keskiarvomatka on 208km, keskinopeus 88km/h ja keskikulutus 23kW/h. Täytyy sanoa, että kulutus on yllättänyt positiivisesti. Ennakkoon vähän arvioin, että matkanopeuksia on otettettava napsu pari alaspäin, mutta eipä näytä olevan tarvetta, Toki ei tällä kulutuksella Hesan reissua ajeta lataamatta edestakas, mutta sähköä on löytynyt toimistonpihalta (surkea esitys toki, puolet tolpista on mykkänä), lentokentällä ja Länsisatamassa.
Kotona en ole vieläkään saanut muiden kiireiden vuoksi aikaiseksi latausasemaan vaan on menty tuolla 230V matkalaturilla, mutta hyvin tuollakin on selvitty, kun menoa ei ole ollut peräkkääisinä päivinä. Muutekaan pikalatausta ei ole käytetty, elokuussa, tehokkaimmat laturit ovat olleet sataman ja lentokenttän 22kW. Tuo toimiston tolppa pukkaa 6...11kW, riippuen onko autoja yksi vai kaksi kiinni tolpassa.
Nyt on tullut jo ajettua pimessäkin muutama sata kilometriä ja tässä yksilössä valot on on paljon paremmin kohdallaan kuin esittelyautossa, jonka valot tuli haukuttua. Näyttäisi sitä, että jos valot osuus tielle niin valoa riittää kyllä mukavasti, Äksään verrattuna vastaan tulevan varjostus on tarkempi, mutta sen seurauksena osa välkyttelee valoja, vaikka selvästi näkee, että välkyttelijä on varjossa.
Matka-autona seiska on kyllä oiva laite, varsianinen lentävä matto. Toisaalta jo ostaessa tiedotostettu iso koko tuo omat hankaluudet. Perusparkkiruutu on kaikin puolin pieni ja ruutu kuin ruutu on 5,5metriselel autolle lyhyehkö. Onneksi nuo lautausruudut ainakin lentokentällä ja satamassa ovat normaalia suurempia.
Ensimmäinen vikakin on saatu päälle viime viikolla. Apukuskin penkki on hävittänyt asetuksensa, ja manuaalin mukainen resisetointi ei saa penkkiä tolkuihinsa. Penkki liikkuu vain 2cm kerraallaan, TV ei suostu kääntymään esiin lainkaan ja oikea takapenkki liikkuu samalla tavalla 2cm nykyissä, takapenkin ns lounge asento ei toimi lainkaan (etupenkin pitäisi vetäytyä pois tieltä). Jenkkisivuston mukaan syynä on viallinen apukuskin penkin paikka-anturi. Jollakin samaa vaivaaa on ollut myös kuskin penkissä. USAssa molempien penkkien anturit vaihdetaan. No pitää ottaa yhteyttä huoltoon. Veikkaan että ensin yritetään softaresettiä, ja jos vika uusiutuu niin sitten vasta vaihdetaan osia. Näin se oli äksän kattoluukun kanssa, ja tuo jäi sitten ikuisesti tilaan jossa luukulle resetin sai tehdä sitten itse silloin tällöin.
👍 1Leave a comment:
-
How to clean the camera in a BMW (youtube.com)Originally posted by Laku View PostTarkoittaako nuo pesurit kameroille jotain kusiruiskuja? Puhdistaako ne oikeasti sitten, kun on kunnon talven kurakelit...?
Leave a comment:
-
Ainakin iXssä toimivat erittäin tehokkaaksi myös pahimmissa kurakeleissä. Auto kysyy puhdistetaanko kamerat jos niiden näkyvyys huono.Originally posted by Laku View PostTarkoittaako nuo pesurit kameroille jotain kusiruiskuja? Puhdistaako ne oikeasti sitten, kun on kunnon talven kurakelit...?
Leave a comment:
-
Tarkoittaako nuo pesurit kameroille jotain kusiruiskuja? Puhdistaako ne oikeasti sitten, kun on kunnon talven kurakelit...?
Leave a comment:
-
Tässä on ollut vähän matala lentoa monestakin syystä. Seiskalla on ajettu ~ 2600km kaikkiaan. Onhan tämä järjetön hyvä matka-auto. Nyt kesälomalla on ajettu neljän aikuisenkokoisen henkilön (lyhyin 176cm) kanssa, ja kukaan ei ole valittanut mistään, tilanpuuteesta, istuinmukavuudesta, melusta (toki aivan äänetön auto ei Suomen asfaltilla ole), paikkojen puutumista jne. Tosin mulle tilanne on melki sama kuin yksikseen ajelis. Muu tiimi on nukkunut lähes kaikki matkat
Rankkapäivä tai aikainen aamu vaatii omansa, joten suurin melunlähde autossa on oman istuimen tuuletuspuhallin.
Rangen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, matkalla ei ole vielä latailtu, tosin yhdensuuntaiset 'pitkät matkat' ovat olleet vain 240km. Viimeksi käytiin pävämatkalla Virossa ja auto latautui parkissa matkana aikana, joten tuo 480km päivämatkakin meni ilman ylimääräisiä stoppeja. Talvella voi olla uus tilanne, jos autoa pitää lämmittää paljon. No sen näkee sitten. Perusmatkan Lpr-pääkaupunkiseutu/lentokenttä ajaa talvella kevyesti yhteen suuntaan, mutta edestakas lataamatta ei pääse. Olen kuitenkin ajatellut, että lataamaan pääsee kääntöpisteellä min 22kW teholla, joten jo muutamassa tunnissa tulee riittävästi lisää puhtia paluumatkalle.
Pikku pöyritelyssä i7:n mitat huomaa ja auto on kömpelö verrattuna esim X5:een. Ei tällä parkkihalliin mieluusti aja, parkkiruutuunkin auto on lähes puolimetriä liian pitkä. No markettien parkkipaikoilla sivummalla voi ajaa sitten auton parkkiin samalla tapaa kuin auton, jossa on kärri perässä, kahteen ruutuun. Toki kamerat on todellä hyvät ja nihin on pesurit niin edessä kuin takana
Sedanin, jossa selkänojat eivät kaadu, monikäyttöisyys on olematon. Mutta tämä oli tiedossa. Piti siirtää 160cm pitkä kokoontaitettu popup-teltta, niin Minillähän tuo piti hoitaa
Ei mahtunut seiskaan eikä e90:een, kun kummasakaan ei selkänojat kaadu. Toki toinen vaihtoehto olis ollut peräkärri. Koukku i7:stä löytyy ja vetokykyä 2tn
Aikoinaan tuli koeajolla naureskeltua automaattioville. Nyt huomaa Miniin tai E90 istuessa, että hetken aika menee, että hokaa - ovihan ei mennekään automaatisesti kiinni, kun jarrua polkee
Näin sitä nopeasti pilantuu turhuuksille. Autolle voi myös opettaa parkeerauksen tuttuun paikkaan ja auto tunnistaa jatkossa paikan ja sompailee sitten itse auton parkkiin. Vähentää kömpelyyden haittaa.....olispa töissäkin vakiopaikka
Ja pitihän tässä puhelin vaihtaa, jotta pääsee kokeilemaan etäparkkia. tätä en ole tosin vielä ehtinyt testaamaan. Pitää ensi harjoitella avoimella parkkipaikalla. Tavoite on laittaa seiska katokseen jatkossa/talvella. Sen verran ahdas paikka, että ovia ei saa auki, (ei saanut X5:ssakaan). Mutta jos seisaka suhjataa parkkiin puhelimella niin mikä ettei ja ulos katoksesta samalla tapaa + lopuksi automaatiisesti kuskin ovi vielä auki 
👍 3Leave a comment:
-
Kerro nyt ihmeessä mitä olet tykännyt uudesta i7:sta ja joko on range ahdistus iskenyt vai tuleekohan se vasta talven koittaessa.Originally posted by tiko4tiko View Post
Totta tuolleen sen olisi voinut kanssa ratkaista. Erona on, että jos sim on auton, se käyttää auton antennia, joka on parempi/herkempi. Katsotaan nyt onko tuolla matkustavaisille mtä käyttöä. Samalla tuon simin kautta autoon saa hot spotin. Josko natina huonoista kännykän kentästä vähenee
Leave a comment:
-
Totta tuolleen sen olisi voinut kanssa ratkaista. Erona on, että jos sim on auton, se käyttää auton antennia, joka on parempi/herkempi. Katsotaan nyt onko tuolla matkustavaisille mtä käyttöä. Samalla tuon simin kautta autoon saa hot spotin. Josko natina huonoista kännykän kentästä väheneeOriginally posted by Turder View PostKiitos tiedoista!
Telkkarin voinee saada toimimaan myös DIY-meiningillä hankkimalla HDMI-tikun, se telkkarin taakse kiinni ja siihen striimaa vaikka kännykän hotspotin kautta sisältöä netistä. Eli säästää ylimääräisen sim-kortin ja liittymän.
👍 1Leave a comment:
-
Kiitos tiedoista!
Telkkarin voinee saada toimimaan myös DIY-meiningillä hankkimalla HDMI-tikun, se telkkarin taakse kiinni ja siihen striimaa vaikka kännykän hotspotin kautta sisältöä netistä. Eli säästää ylimääräisen sim-kortin ja liittymän.
Leave a comment:
-
Tänään sitten aamulla rekisteröintikatsatukseen.
Eilen sain television toimimaan. En tiedä mitä tuolla tekee, mutta kattelin parit SuurSaimaa ajojen videot yputubesta ja join parit asennuslonkerot siihen kylkeen
Asennus vaati erillisen mokkulan oston, BMW:n osanumero 84 10 5 A48 C11 (70€) ja sitten tietty liittymän. Saksassa toimisi autoon asennettu eSIM, mutta Suomessa vaatii avaimennäkösen palikan, johon nanoSIM laitetaan sisälle. Suomessa uutena myytävissä autoissa ko. palikka tulee tottakai auton mukana. Iso kiitos paikalliselle Barvasria Hedinille avusta ja konsultaatiosta
Leave a comment:
-
Ei liity ja eivät ole varsinaisia recallia vaan parannuksia joita tehdään kun auto on seuraavan kerran huollossa. Noissa lukee, asiakasta ei informoida.Originally posted by Turder View PostTässä tutkinut muutamia omaan makuun sopivia yksilöitä ja VIN:llä löytyy avoimia recalleja. Onko tikolla tai muilla tietoa mitä nämä koodit ovat?
There is an open technical enhancement on this vehicle. Please go here, to either request a convenient appointment for your vehicle or contact your local Centre for more information. Enhancement codes 0061590800, 0065760400.
Liittyyköhän jarrujärjestelmään?
Näyttää olleen mun autossa nuo kanssa, ja netistä löytyvän recall-toolin mukaan avoinna toinen
Mutta työkalu näyttää avoimeksi myös jarruasian (korjattu) ja pari muutakin, kaikilla niillä on kyllä jo recall-toolinkin mukaan työpäivä.
Eli nuo kysymäsi asiata ovat:Eka on suojus korkejännite kaapelin suojaamiseksi hankausta vasten . Joka on siis mun autossa suunniteltu tehtäväksi 26.6.2024.no recall 0061590800 G70 BEV Retrofitting abrasion protection for high-voltage cable of rear electric drive unit General vehicle electrical system 20240626 Open 31585 N no recall 0065760400 U10 U11 G05 G06 G07 G09 G60 G70 Program control units (quality measures) Audio, navigation, information systems Closed N
Toinen on parannettusofta hiplailunäyttöön yms (!?). Se näytää olevan tehtynä, meniskö ihna etä päivityksenä.
Eli tällä voi kastsoa tarkemmin itsekin BMW Recall Details Tool (bmw-recall-tool.netlify.app)Last edited by tiko4tiko; 23-07-2024, 00:15.
👍 1Leave a comment:
Leave a comment: