BMW i7

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tiko4tiko
    replied
    Tänään sitten aamulla rekisteröintikatsatukseen.

    Eilen sain television toimimaan. En tiedä mitä tuolla tekee, mutta kattelin parit SuurSaimaa ajojen videot yputubesta ja join parit asennuslonkerot siihen kylkeen Asennus vaati erillisen mokkulan oston, BMW:n osanumero 84 10 5 A48 C11 (70€) ja sitten tietty liittymän. Saksassa toimisi autoon asennettu eSIM, mutta Suomessa vaatii avaimennäkösen palikan, johon nanoSIM laitetaan sisälle. Suomessa uutena myytävissä autoissa ko. palikka tulee tottakai auton mukana. Iso kiitos paikalliselle Barvasria Hedinille avusta ja konsultaatiosta

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Turder View Post
    Tässä tutkinut muutamia omaan makuun sopivia yksilöitä ja VIN:llä löytyy avoimia recalleja. Onko tikolla tai muilla tietoa mitä nämä koodit ovat?

    There is an open technical enhancement on this vehicle. Please go here, to either request a convenient appointment for your vehicle or contact your local Centre for more information. Enhancement codes 0061590800, 0065760400.

    Liittyyköhän jarrujärjestelmään?​
    Ei liity ja eivät ole varsinaisia recallia vaan parannuksia joita tehdään kun auto on seuraavan kerran huollossa. Noissa lukee, asiakasta ei informoida.

    Näyttää olleen mun autossa nuo kanssa, ja netistä löytyvän recall-toolin mukaan avoinna toinen Mutta työkalu näyttää avoimeksi myös jarruasian (korjattu) ja pari muutakin, kaikilla niillä on kyllä jo recall-toolinkin mukaan työpäivä.

    Eli nuo kysymäsi asiata ovat:
    no recall 0061590800 G70 BEV Retrofitting abrasion protection for high-voltage cable of rear electric drive unit General vehicle electrical system 20240626 Open 31585 N
    no recall 0065760400 U10 U11 G05 G06 G07 G09 G60 G70 Program control units (quality measures) Audio, navigation, information systems Closed N
    Eka on suojus korkejännite kaapelin suojaamiseksi hankausta vasten . Joka on siis mun autossa suunniteltu tehtäväksi 26.6.2024.
    Toinen on parannettusofta hiplailunäyttöön yms (!?). Se näytää olevan tehtynä, meniskö ihna etä päivityksenä.

    Eli tällä voi kastsoa tarkemmin itsekin BMW Recall Details Tool (bmw-recall-tool.netlify.app)​​
    Last edited by tiko4tiko; 22-07-2024, 23:15.

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Tässä tutkinut muutamia omaan makuun sopivia yksilöitä ja VIN:llä löytyy avoimia recalleja. Onko tikolla tai muilla tietoa mitä nämä koodit ovat?

    There is an open technical enhancement on this vehicle. Please go here, to either request a convenient appointment for your vehicle or contact your local Centre for more information. Enhancement codes 0061590800, 0065760400.

    Liittyyköhän jarrujärjestelmään?​

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Nyt on 7 päivää kulunut ja 1600km pääasiassa maantieajoa. Hieno matkavaunu on kuten arvata saattaa: mukava, hiljainen, vakaa. Saksassa auton huonoin ominaisuus on täyssähköisyys Jos ajaa auton ominauuksia mukaan, seuraavaa laturia saa etsiä nopeasti tai sitten 'pitää' ajaa maltillisesti ja auton hienot ominaisuudet menee osin hukkaan. No Münchenistä päästiin laivalle reilut 900km noin yhdeksässä ja puolessa tunnissa, keskinopeus latuksineen oli 95km/h. Paras keskinopeus latausten välillä oli noin 250km pätkä jolla keskinopeus oli 128km/h ja kulutus 23,3kWh/100km. Ihan käypänen arvo, ja latureille pääsi jonottamatta ja niistä tuli myös tavaraa hyvin eli tyhjään auun reilulla 200kW teholla ja vielä 80% arvlla latausteho oli 100kW luokkaa. Mutta kun matkan joutuisuutta vertaa parin vuoden takaiseen reissuun, niin silloin X5:lla koko matkana keskinopeus pysähdyksineen ja syömisineen oli samaa luokkaa, 126km/h. Eli 900km sujui reilut 2h nopeammin. Lisäksi Saksassa pikalatureiden sähkö ei mitään halpaa ole, ~78stn/kWh, mikä vastaa polttonainekustannusta noin 10l/100km.

    No tämä oli tiedossa, että sähköauto ei ole pitkään nopeaan ajoon baanalla. Suomessa on nyt ajettuna vajaat 600km rivakkaa maatie-ajossa 80...120km rajoituksilla ja nopeutta +10..20km/h rajoitukseen. Kulutus on ~20kWh/100km ympäristössä, mikä on itselle positiivinen yllätys Esim Kouvolasta Lappeenrantaan pihasta pihaan 98km keskinopeus 89km/h ja kulutus 19,8kWh/100km. Vantaalta Lappeenrantaan 226km keskinopeus 102km/h ja kulutus 20,9kWh/h. 80% akulla lupaa nyt rangea ~430km

    Mulla ei ole kotona vielä latausasemaa, joten nyt alkuun olen ollut 'julkisten' laturteiden varasssa. Kotona 230V tökkelista 10A virralla jotain saa ja auringon paistaessa 'ilmaista' sähköä, mutta sen verran sähköä on ainakin alkuun kulunut, että ko. liruttelu ei riitä. Oma 11kW asema on hankintava nopeasti, sillä rehellisesti sanottuna onhan tämä Suomen latausinfra aivan onneton vrt esim Saksaan. Pöntössä lukee 150kW.....200kW mutta autoon liruu 30..60kW kun teho on jaettuna. Tai sitten nopeat latauspaikat on täynnä ja jäljellä on 11...22kW tolppia. Toki 22kW on tuollaisessa tilanteessa ihan yhtä hyvä kuin 'nopea laturi', pitää hankkia vaan Type2 letku. Toki lataaminen Suomessa on halpaa verrattuna Saksaan, patsi jos lataa väärää operaatorilla väärästä tolpasta, kuten allekirjoittanut teki heti Suomeen päästyä, no tuli 'oppirarhat' heti alkuun. En kyllä ymmärrä vieläkään että miten K-latauksen tolpasta Fortum Drive&Chargen kautta veloitus voi olla 1,23€/kWh !! Oletin toki että preemiota on, mutta 90snt/kWh on röyhkeää. Ja syynä oli vaan, että K-lataus ei suostunut asentumaan oikein.

    Sähköautososissa on kehuttu, kuinka sähköllä ajaminen on niin vaivatonta. Tähän menessä aika vaikea olla tuosta kyllä samaa mieltä. Ainakaan itselle täyssähköauto ei sopisi näillä kokemuksilla, jos kotilataus ei olisi mahdollista. Tehokkaamman kotilatauksen myötä ei tarvitse näitä Lappeenranan ja Kouvolan 'nopeita' latausasemia käyttää. Kun kodin ulkopuolella joutuu lataamaan, se on jossain pääkaupunkiseudulla, Turussa tai Tampereella, josta voinee sitten löytää aidon nopean latausmahdollisuuden. Onneksi autossa on riittävän kokoinen akku, joten latureilla tarvitsee notkua. Eiköhän sitä näillä kulutuksilla ajaeta Lappeenrannasta Turkuun ilman pysähdyksiä kuten ennenkin, ainakin kesäkelissä
    3-vaihe kotilataus on kaikki kaikessa. Se on avain onneen ja silloin aukeaa sähköautoilun autuus kun tien päällä tarvitsee ladata vain "joskus ja jouluna". 11kW asema äkkiä asennukseen niin mieli muuttuu nopeasti

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Nyt on 7 päivää kulunut ja 1600km pääasiassa maantieajoa. Hieno matkavaunu on kuten arvata saattaa: mukava, hiljainen, vakaa. Saksassa auton huonoin ominaisuus on täyssähköisyys Jos ajaa auton ominauuksia mukaan, seuraavaa laturia saa etsiä nopeasti tai sitten 'pitää' ajaa maltillisesti ja auton hienot ominaisuudet menee osin hukkaan. No Münchenistä päästiin laivalle reilut 900km noin yhdeksässä ja puolessa tunnissa, keskinopeus latuksineen oli 95km/h. Paras keskinopeus latausten välillä oli noin 250km pätkä jolla keskinopeus oli 128km/h ja kulutus 23,3kWh/100km. Ihan käypänen arvo, ja latureille pääsi jonottamatta ja niistä tuli myös tavaraa hyvin eli tyhjään auun reilulla 200kW teholla ja vielä 80% arvlla latausteho oli 100kW luokkaa. Mutta kun matkan joutuisuutta vertaa parin vuoden takaiseen reissuun, niin silloin X5:lla koko matkana keskinopeus pysähdyksineen ja syömisineen oli samaa luokkaa, 126km/h. Eli 900km sujui reilut 2h nopeammin. Lisäksi Saksassa pikalatureiden sähkö ei mitään halpaa ole, ~78stn/kWh, mikä vastaa polttonainekustannusta noin 10l/100km.

    No tämä oli tiedossa, että sähköauto ei ole pitkään nopeaan ajoon baanalla. Suomessa on nyt ajettuna vajaat 600km rivakkaa maatie-ajossa 80...120km rajoituksilla ja nopeutta +10..20km/h rajoitukseen. Kulutus on ~20kWh/100km ympäristössä, mikä on itselle positiivinen yllätys Esim Kouvolasta Lappeenrantaan pihasta pihaan 98km keskinopeus 89km/h ja kulutus 19,8kWh/100km. Vantaalta Lappeenrantaan 226km keskinopeus 102km/h ja kulutus 20,9kWh/h. 80% akulla lupaa nyt rangea ~430km

    Mulla ei ole kotona vielä latausasemaa, joten nyt alkuun olen ollut 'julkisten' laturteiden varasssa. Kotona 230V tökkelista 10A virralla jotain saa ja auringon paistaessa 'ilmaista' sähköä, mutta sen verran sähköä on ainakin alkuun kulunut, että ko. liruttelu ei riitä. Oma 11kW asema on hankintava nopeasti, sillä rehellisesti sanottuna onhan tämä Suomen latausinfra aivan onneton vrt esim Saksaan. Pöntössä lukee 150kW.....200kW mutta autoon liruu 30..60kW kun teho on jaettuna. Tai sitten nopeat latauspaikat on täynnä ja jäljellä on 11...22kW tolppia. Toki 22kW on tuollaisessa tilanteessa ihan yhtä hyvä kuin 'nopea laturi', pitää hankkia vaan Type2 letku. Toki lataaminen Suomessa on halpaa verrattuna Saksaan, patsi jos lataa väärää operaatorilla väärästä tolpasta, kuten allekirjoittanut teki heti Suomeen päästyä, no tuli 'oppirarhat' heti alkuun. En kyllä ymmärrä vieläkään että miten K-latauksen tolpasta Fortum Drive&Chargen kautta veloitus voi olla 1,23€/kWh !! Oletin toki että preemiota on, mutta 90snt/kWh on röyhkeää. Ja syynä oli vaan, että K-lataus ei suostunut asentumaan oikein.

    Sähköautososissa on kehuttu, kuinka sähköllä ajaminen on niin vaivatonta. Tähän menessä aika vaikea olla tuosta kyllä samaa mieltä. Ainakaan itselle täyssähköauto ei sopisi näillä kokemuksilla, jos kotilataus ei olisi mahdollista. Tehokkaamman kotilatauksen myötä ei tarvitse näitä Lappeenranan ja Kouvolan 'nopeita' latausasemia käyttää. Kun kodin ulkopuolella joutuu lataamaan, se on jossain pääkaupunkiseudulla, Turussa tai Tampereella, josta voinee sitten löytää aidon nopean latausmahdollisuuden. Onneksi autossa on riittävän kokoinen akku, joten latureilla tarvitsee notkua. Eiköhän sitä näillä kulutuksilla ajaeta Lappeenrannasta Turkuun ilman pysähdyksiä kuten ennenkin, ainakin kesäkelissä
    Last edited by tiko4tiko; 11-07-2024, 23:19.

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Vähän alkanut tällainen kummittelemaan. Piti jo tallia mitata että mahtuuko pituuden puolesta Hinnat tosiaan tullut alas mutta ei Suomessa. Karkeasti kotimaan tarjonnassa on ainakin 15-20k€ liikaa vs. ulkomaan hinnat.

    Itse ottaisin ainakin M Sport Pro, laajennetut nahat, kaikki avustinpaketit. Poppivehkeistä en osaa sanoa, toki Diamond-versio parempi. Sitä hifistyneenpää alustahommaa ehkä karsastan ylläpidon näkökulmasta. Eikä tarvetta takapenkin kattotelkulle.

    Milläs aikavälillä näihin tulee facelift? 2026-27 kieppeillä?

    Leave a comment:


  • Aksuuu
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Hieno homma ja onneksi olkoon uuden kiesin johdosta. Laitahan reissun jälkeen päivitystä tännekin päin ja miltä auto tuntuu myös kotimaan puolella.
    Kai tästä nyt oma topicci tehdään Onnittelut uudesta tiko4tiko!

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Hieno homma ja onneksi olkoon uuden kiesin johdosta. Laitahan reissun jälkeen päivitystä tännekin päin ja miltä auto tuntuu myös kotimaan puolella.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Pitkän päivän jälkeen päästiin lopulta maaliin. Alku sujui suunnitelmn mukaan, lähtö Lprsta 4:30 ja miikeessä oltiin pakallista aikaa yhdeltätoista aamupäivlllä.
    Muutenhan kaikki oli kunnossa, mutta kilvet puuttu. Tehtiin kaikki muu valmiiksi, paperit autonasetukset, mutta todetiin, että ei niitä vaan nyt ole, ihan ei selvinnyt miksi ei. No lähdettiin hotellille viemään kamat ja haukkaamaan evästä.
    Sovittiin että soittavat kun kilvet on. Ei vaan kuulunut mitään ja puhelimeen ei vastattu. No paikan päälle uudelleen viideltä. 10min jälkeen myyjä tuli kilpien kanssa, ja naps paikoilleen ja baanalle.

    Hotelliin matkaa tuli 35km, kyllä kulkee hienosti. Kaikki vastoinkäymiset unohtu ensimäisessä repäsyssä 80=>220kmh

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    No ratkesipa tämäkin parhainpäin. Sovittelemalla lähtöä hieman, löytyi onnekaasti vapaa hytti ja autolle tilaa laivasta Travemündestä Helsinkiin. Rahtilaivassa ha-paikka on 6 metriä, mutta taittaa tosiaan Tallinnan ja Ruotsin lauttojen 5m olla vanha jäänne, monessa autossa on pituus yli 5 metriä nykyään, uusimpana uusin 5-sarja.

    Leave a comment:


  • Rale
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Vihdoinkin auto on noutovalmiina. Loma alkaa maanantaista, joten nyt pitääkin sunnitlellaa yhdstetty auton haku ja lomamatka Müchenissä. Lautapaikoissa on vakavia saatavuus rajoiteita, tarkoittanee roadtrippiä Ruotsin kautta .

    Huomasin juuri, että varustamot määrittää henkilöautoksi alle 5 metrisen auton. Tarviiko seisakalle varata pakettiautopaikka? .Kokeilin paikettiauto-valintaa ja ainakin Vikingillä melkein kaikki lähdöt muuttuivat valinnan johdosta loppuunmyydyiksi. Mitenköhän tarkkaa tuo on käytännössä, korkeus on hieman eri juttu.
    Ei ole tullut napinaa vaikka on yli 5m ylittynyt. Korkeus on se juttu, kuten mainitsit.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Vihdoinkin auto on noutovalmiina. Loma alkaa maanantaista, joten nyt pitääkin sunnitlellaa yhdstetty auton haku ja lomamatka Müchenissä. Lautapaikoissa on vakavia saatavuus rajoiteita, tarkoittanee roadtrippiä Ruotsin kautta .

    Huomasin juuri, että varustamot määrittää henkilöautoksi alle 5 metrisen auton. Tarviiko seisakalle varata pakettiautopaikka? .Kokeilin paikettiauto-valintaa ja ainakin Vikingillä melkein kaikki lähdöt muuttuivat valinnan johdosta loppuunmyydyiksi. Mitenköhän tarkkaa tuo on käytännössä, korkeus on hieman eri juttu.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Kunpa oliskin. Edelleen odotellaan osia jarrujärjestelmän korjaamiseksi Vähän vaikea painostaa täältä muutaman tuhannen kilometrin päästä, mutta kova yritys on ollut. Pääsin jo aika lähelle lähdettä muutaman soittokierroksen kautta, katsotaan nyt sainko mitään aikaseksi, ainakin lupauksia alun pingpongin jälkeen. Ensin toki händler sanoo että ei voi mitään kun bemari hoitaa prioriteetit, ja sitten sitten kun soittaa pääkallonpaikalle sieltä kerrrotaan, että händler tietää ja hoitaa . Tosin mistä sitä tietää, kukaan ei suostu sanomaan selvästi, mikä on asema jonossa ja kauanko kestää (120 000 autoa vailla osia). Kauppaa ei oikein viitsi purkaakaan, kun ainakin BMW AG:n käytettyjen i7 valikoima on supistunut hyvin pieneksi. Omat varustekriteerit täyttävään käytettyyn pitäisi laittaa aika paljon lisää ja mikäänhän ei takaa, etteikö noissakin tarjolla olevissakin olisi sitten tämä sama jumppa, samanikäisiä ovat .

    Onneksi poika pitää opettaan kesäaikana ajamaan, joten ostin huutokauppa.comista käsivaihteisen 318i:n (E90) i7:n talvirenkaiden hinnalla. Tällä on nyt sitten tullut ajettua itsekin. Kivahan tuolla on ajella, ja on sitä ajettukin - 3 vko ja 3000km, vaikka tässä tuli käytyä työmatkalla Aasiassa Jokunen tunti istumista niin autossa kuin lentokoneessa, joten eipä tässä olisi autoa ehtinyt oikein hakemaankaan. Kesälomalla auton tarve on aika vähänen, ja nythän se kuluu tuossa 'opettajan paikalla'. Kun seiska tulee kuntoon, niin hausta voinee tehdä pienen lomamatkan, jolloin kaikki sujuu rennolla aikataululla. Mitäköhän meinaisivat, kun ruuvais seiskaan opetuspolkimen kiinni liikkeen pihassa. magneettikolmion persaukseen ja junnu ajamaan. Siinähän tulis sitten ajoaharjoittelua vapailla nopeuksilla.
    No eipähän tuo sinullakaan ole sitten ihan putkeen mennyt. Mutta kyllä tuokin delivery stop selviää aikanaan. Siihen asti vaan täytyy sit kiltisti odotella jos ko. yksilön haluaa. Mun jo toimitettu X5 meni loppujen lopuksi paaliin BMW:n toimesta ja uusi on jo Bremerhavenissa. Saatiin tuotannosta mulle paikka (Hedinillä oli slotti varattu) toukokuun loppupuolelle joka mahdollisti erittäin nopean aikataulun uuden osalta. Toimitus ja luovutus elokuun aikana. Käsittääkseni myös muut myrskyn jälkeiset autot meni paaliin mitkä oli jo tänne Suomen diilereille toimitettu. No, tämäkin asia kääntyi loppujen lopuksi asiakkaan eduksi kuten kuuluukin. Onneksi paikallinen tuttu myyntipäällikkö oli oma-aloitteinen ja tilasi omavaltaisesti uuden auton mulle heti kun asiat eslaloituivat ja kommunikointi BMW AG:n osalta loppui Hedinin painostuksesta huolimatta (toukokuun alkupuolella). Virallinen vastaus nimittäin tuli vasta viime viikolla BMW:ltä että asiakastoimituksessa olleet autot romutetaan (korroosio valokuvien perusteella). Siihen asti ei juuri mitään kommunikointia ollut.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post

    Mitenkäs tässä sun i7 keississä kävi? Joko sait auton alle?
    Kunpa oliskin. Edelleen odotellaan osia jarrujärjestelmän korjaamiseksi Vähän vaikea painostaa täältä muutaman tuhannen kilometrin päästä, mutta kova yritys on ollut. Pääsin jo aika lähelle lähdettä muutaman soittokierroksen kautta, katsotaan nyt sainko mitään aikaseksi, ainakin lupauksia alun pingpongin jälkeen. Ensin toki händler sanoo että ei voi mitään kun bemari hoitaa prioriteetit, ja sitten sitten kun soittaa pääkallonpaikalle sieltä kerrrotaan, että händler tietää ja hoitaa . Tosin mistä sitä tietää, kukaan ei suostu sanomaan selvästi, mikä on asema jonossa ja kauanko kestää (120 000 autoa vailla osia). Kauppaa ei oikein viitsi purkaakaan, kun ainakin BMW AG:n käytettyjen i7 valikoima on supistunut hyvin pieneksi. Omat varustekriteerit täyttävään käytettyyn pitäisi laittaa aika paljon lisää ja mikäänhän ei takaa, etteikö noissakin tarjolla olevissakin olisi sitten tämä sama jumppa, samanikäisiä ovat .

    Onneksi poika pitää opettaan kesäaikana ajamaan, joten ostin huutokauppa.comista käsivaihteisen 318i:n (E90) i7:n talvirenkaiden hinnalla. Tällä on nyt sitten tullut ajettua itsekin. Kivahan tuolla on ajella, ja on sitä ajettukin - 3 vko ja 3000km, vaikka tässä tuli käytyä työmatkalla Aasiassa Jokunen tunti istumista niin autossa kuin lentokoneessa, joten eipä tässä olisi autoa ehtinyt oikein hakemaankaan. Kesälomalla auton tarve on aika vähänen, ja nythän se kuluu tuossa 'opettajan paikalla'. Kun seiska tulee kuntoon, niin hausta voinee tehdä pienen lomamatkan, jolloin kaikki sujuu rennolla aikataululla. Mitäköhän meinaisivat, kun ruuvais seiskaan opetuspolkimen kiinni liikkeen pihassa. magneettikolmion persaukseen ja junnu ajamaan. Siinähän tulis sitten ajoaharjoittelua vapailla nopeuksilla.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Käytettyjen i7:n markkina aaltoilee Saksassa kovin. Kun seiskan varasin kolme viikkoa sitten, niin BMW Gebrauchwagen Börsessä oli lähes 70 autoa, josta omilla filttereillä jäljelle jäi noin 10kpl. Tsekkasin uteliaisuuttani tämän hetken tilanteen. Autoja on vain 30 kpl, ja omaan speksiin niistä menee 4 kpl, joista toki kaksi ylittäisi oman budjettini, vähissä ovat varastot Tarjonnan vähetessä hinnanlasku on tietysti lähes pysähtynyt, hinnat ovat samalla tasolla kuin vajaa kuukausi sitten.

    Käytetyt hybridit 750e ja M760e maksavat 5k€ ja 15k€ enemmän kuin sähköseiska, ja Suomeen tuotuna tietysti autovero (~5k€) päälle, joten lisää tulee sähkömalliin selkeesti. Hybridien hinnat on jämäntäneet myös paikoilleen, tosin tarjontaakin on samalla tavalla niukasti kuin täyssähkössä. Hybridit pitää hintansa selvästi paremmin kuin täyssähkö, sillä vastaavin varustein 750e ja M760e ovat olleet uutena 20k€ ja 10k€ halvempia kuin i7 60 ja nyt vuoden vanhoina ne ovat siis selvästi arvokkaampia. Sähköauto on vaihtoautomarkkinalla kuraa

    Suomessa nettiautossa i7-tarjonta on toiseen suuntaan. Autoja on tarjolla enemmän kuin koskaan aiemmin, 17 kpl. Hintapyynnöt on kyllä aika optimistisia.....
    Mitenkäs tässä sun i7 keississä kävi? Joko sait auton alle?

    Leave a comment:

Working...
X