Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i7

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Perjantai aamulento Saksaan ja sunnuntaina aamulla Vuosaaressa on normaali tahti vaikka hakisi alpeilta asti
    Polttomoottoriautolla helppo homma, mutta sähköautolla matkanopeus jää aika alhaiseksi. En sano ettei onnistu, mutta kyllä tuossa ainekset laivasta myöhästumiseen on. Lisäksi oman kokemus muilta kuin kotilatureilta autonlataamiseen on minimaalinen, eikä yhtään auta että syvällisempi käytäntöön tutustuminen aiheeseen alkaa auton luovutuksesta. Mitä latausappia Saksassa kannattaa käyttää? Tarkoitus on, että tolppa antaa sen mitä i7 pystyy ottamaan vastaan eli 200kW. ABRP ehdottelee reitin varrelta Teslan Superchargereita, mutta niistä kai pitää maksaa joku kuukausimaksu, jotta lataus onnistuu.

    Tein yksinkertaisen ajonopeuteen ja lataamisen perustuvan laskelman 880km:lle olettaen että lataus onnistuu aina luvatussa 35min 10...80%. Sähköautolla realistininen matkanopeus näyttäs olevan 100km/h. (Bensalla liikuttaessa käytin 140km/h makanopeutta arvioinneissa.)

    ajonopeus / kulutus / matkanopeus / aika
    100 km/h / 19,3kWh / 85 km/h / 10h 22 min
    120 km/h / 24kWh / 95 km/h / 9h 17 min
    130 km/h / 27,4kWh / 98 km/h / 9h
    160 km/h / 30,8kWh / 110 km/h / 8h


    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post

    Hienoa, toivottavasti takaisinkutsu saadaan purettua nopeasti ja kaikki menee hyvin auton haun suhteen. Eli tässäkin yksilössä on siis delivery stop päällä. Liittyykö jarruihin vai mihin tuo kamppis?

    Joo jarruihin, eli autolla ei saa ajaa ennenkuin asia on korjattu. Myyjän mukaan auton prioriteetti nousee osien suhteen, kun nimet saatiin papereihin.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Hiljalleen etenee. Nyt odotellaan 2-3 viikkoa (toivottavasti ei pidempään), että takaisinkutsu saadaan suljettua.

    Hakumatkaa on jo tullut suunniteltua. Kaksi vaihtoehoa, tulla laivalla Travemundestä tai ajaa Ruotsin läpi. Pojan kanssa lähdettäneen reissuun, joten kuskeja on vain yksi. Ajatus on lentää Saksaan torstaina ja taikaisin kotona pitää olla viikonlopun aikana. Jos haku menee koulunpäättö viikolle, niin takaisin pitää olla la ip juhlimassa ylioppilasta (Turku), mikä kiristäisi aikataulua oleelisesti.
    Hienoa, toivottavasti takaisinkutsu saadaan purettua nopeasti ja kaikki menee hyvin auton haun suhteen. Eli tässäkin yksilössä on siis delivery stop päällä. Liittyykö jarruihin vai mihin tuo kamppis?


    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Perjantai aamulento Saksaan ja sunnuntaina aamulla Vuosaaressa on normaali tahti vaikka hakisi alpeilta asti

    Toki jos jo lauantaiksi pitää olla takaisin niin sitten torstai on hyvä lähtöpäivä

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied

    Hiljalleen etenee. Nyt odotellaan 2-3 viikkoa (toivottavasti ei pidempään), että takaisinkutsu saadaan suljettua.

    Hakumatkaa on jo tullut suunniteltua. Kaksi vaihtoehoa, tulla laivalla Travemundestä tai ajaa Ruotsin läpi. Pojan kanssa lähdettäneen reissuun, joten kuskeja on vain yksi. Ajatus on lentää Saksaan torstaina ja taikaisin kotona pitää olla viikonlopun aikana. Jos haku menee koulunpäättö viikolle, niin takaisin pitää olla la ip juhlimassa ylioppilasta (Turku), mikä kiristäisi aikataulua oleellisesti.
    Last edited by tiko4tiko; 09-11-2024, 17:37.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Kun hyvityshinta on kiinnitetty jo viime vuonna, aika iso päätös olisi kyllä purkaa kauppa, sen verran pahasti sähköautojen hinnat ovat korjanneet alaspäin viimeisen 6kk aika. Hyvä ajoitus sulla tässä vaihdossa on ollut, kun vaan kauppa päätyy onnellisesti maaliin.
    Juuri näin. Kaupat tehtiin viime vuoden loka-marraskuussa ja uuden auton oletettu luovutusaika oli 2024 helmikuun alkupuolella. Joten jos nyt tekisi vastaavasta uudesta kaupat ja vaihdokki hinnoiteltaisiin uudestaan, niin rahallinen menetys olisi varmasti 10-15 k€ vähintään..jos edes riittäisi.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post

    Tämä on tietenkin vaihtoehto ja varsin validi sellainen. Mutta sitten ei myöskään saa sitä autoa.

    ja jos haluaa laittaa uudesta vastaavasta lappua sisään tehtaalle niin se on taas vähintään 6kk odottelua lisää. Sekä vaihtoauto hinnoitellaan tietysti uudestaan. Et sekään vaihtoehto ei taloudellisesti ole kovinkaan järkevää.

    Antaahan nyt BMW:n rauhassa muodostaa joku päätös näiden osalta ja katsellaan sitten miten menetellään. Koska ei näissä välttämättä ole mitään vikaa tai edes korjattavaa. Ja ajellaan sillä välin nykyisen tauluun paljon kilometrejä lisää
    Kun hyvityshinta on kiinnitetty jo viime vuonna, aika iso päätös olisi kyllä purkaa kauppa, sen verran pahasti sähköautojen hinnat ovat korjanneet alaspäin viimeisen 6kk aika. Hyvä ajoitus sulla tässä vaihdossa on ollut, kun vaan kauppa päätyy onnellisesti maaliin.
    Last edited by tiko4tiko; 28-04-2024, 19:40.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by JPM50 View Post

    Sulla on kyllä hyvät hermot. Mä olisin jo lampsinut kauppaan ja perunut kaupat.
    Tämä on tietenkin vaihtoehto ja varsin validi sellainen. Mutta sitten ei myöskään saa sitä autoa.

    ja jos haluaa laittaa uudesta vastaavasta lappua sisään tehtaalle niin se on taas vähintään 6kk odottelua lisää. Sekä vaihtoauto hinnoitellaan tietysti uudestaan. Et sekään vaihtoehto ei taloudellisesti ole kovinkaan järkevää.

    Antaahan nyt BMW:n rauhassa muodostaa joku päätös näiden osalta ja katsellaan sitten miten menetellään. Koska ei näissä välttämättä ole mitään vikaa tai edes korjattavaa. Ja ajellaan sillä välin nykyisen tauluun paljon kilometrejä lisää

    Leave a comment:


  • JPM50
    replied
    Originally posted by torso1 View Post

    Ei kuulu Hedinin vastuulle tietenkään mutta BMW kuulemma vain toimittaa autot jälleenmyyjien pihaan oli niissä vikaa tai ei. Ja myös laskuttavat sen samantien. Sitten vasta alkaa selvittely delivery stopin tiimoilta et mikä on BMW:n ohjeistus kussakin tapauksessa. Toki Hedin varmaan sit laskuttaa kaikki lisätutkimukset BMW:ltä ihan normaaliin tapaan kuten muissakin kamppiksissa. Eli nyt vain ootellaan ootellaan..
    Sulla on kyllä hyvät hermot. Mä olisin jo lampsinut kauppaan ja perunut kaupat.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    No ei tuo kyllä Hedinin vastuulle kuulu, tehtaan vastuulla kuljetus on.

    Kyllähän äksässä moni asia hyvin suojassa on vrt peruskinneriin. Auto on suunnniteltu, että sillä voi ajaa 50cm syvässä vedessä (+varmuusmarginaalia muutama sentti). 50cm tarkoittaa että 3-sarjaisessa penkki on veden alla Joku väitti jenkkifoorumilla ajaneensa 70cm tulvavedessä sähköllä. Tuo alkaa olemaan jo niin korkealla, että vettä menee helposti imupuolelta sisään koneeseen (vedenpinta nousee keulan edessä auton liikkuessa) ja vesi menee kyllä koneeseen, vaikka kone ei olisi käynnissä!
    Ei kuulu Hedinin vastuulle tietenkään mutta BMW kuulemma vain toimittaa autot jälleenmyyjien pihaan oli niissä vikaa tai ei. Ja myös laskuttavat sen samantien. Sitten vasta alkaa selvittely delivery stopin tiimoilta et mikä on BMW:n ohjeistus kussakin tapauksessa. Toki Hedin varmaan sit laskuttaa kaikki lisätutkimukset BMW:ltä ihan normaaliin tapaan kuten muissakin kamppiksissa. Eli nyt vain ootellaan ootellaan..

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post

    Juuri näin. Mutta kyllähän tässä on kuluttajalla aika pienet mahdollisuudet mihinkään asiaan vaikuttaa. Sekin on nimittäin aivan tavallista että uusia autoja korjataan milloin mistäkin syystä ja silti ne vastaa ”tehdastoimitusta” ihan kuluttajasuojankin mukaan. Onneksi sentään tätä yksilöä ei ole matkalla rutattu eikä korjattu. Kysymys kait on enemmän siitä että onko autoille tapahtunut mitään vahinkoa (sähköjärjestelmät yms.?) suolaveden seurauksesta. Eikä kukaan tunnu tietävän onko tämäkään auto joutunut edes kosketuksiin meriveden kanssa. Ne satamassa ajelehtineet ja vaurioituneet autot on kuulemma laitettu paaliin jo tammikuussa BMW:n toimesta.

    Mutta tällä hetkellä odottavat suoria ohjeita Saksasta että mitä näille autoille (mun auto mukaanlukien) tehdään. Ei tämä suinkaan ainut ole Suomessakaan. Ainakin toinen samanlainen tapaus Espoon Hedinillä odottamassa lisäohjeita. Asiakkaan auto siis tämäkin. Ihan suoraan kertoivat. Perinteiden mukaisesti BMW kuulemma laskuttaa nämä jo liikkeeltä heti silloin kun autot toimitetaan pihaan. Aivan sama miten kauan siellä seisovat ennen kuin asiakkaalta saavat rahansa, jos saavat. No, ei taida vielä muutama myymätön X5 Hedinin taseessa puljua kaataa
    No ei tuo kyllä Hedinin vastuulle kuulu, tehtaan vastuulla kuljetus on.

    Kyllähän äksässä moni asia hyvin suojassa on vrt peruskinneriin. Auto on suunnniteltu, että sillä voi ajaa 50cm syvässä vedessä (+varmuusmarginaalia muutama sentti). 50cm tarkoittaa että 3-sarjaisessa penkki on veden alla Joku väitti jenkkifoorumilla ajaneensa 70cm tulvavedessä sähköllä. Tuo alkaa olemaan jo niin korkealla, että vettä menee helposti imupuolelta sisään koneeseen (vedenpinta nousee keulan edessä auton liikkuessa) ja vesi menee kyllä koneeseen, vaikka kone ei olisi käynnissä!

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Tilanne on hyvin huono ja ymmärrän turhautumisesi täysin, loppua ei näytä tulevan lainkaan. Kyllähän tuossa jo pelkän merkin maineen kannalta ainoa oikea menettely on tehtaalta uusi auto tilalle. Omasta mielestä kun on syytä epäillä (kuten tuo vatululoimisen määrää antaa aiheen olettaa), niin edellä mainittu päätös pitäisi tehdä hyvinkin matalalla kynnyksellä, Jo tuollainen takasinkutsusyy auton historiassa ei vahvista ko. yksilön jälleenmyyntiarvoa. Toki harvempi varmasti takaisinkutsulistaa kollaa autoa ostaesaan, mutta kuten vanhan sanonta kuuluu "Hyvä kello kauaus kuuluu, paha kello kauemmaksi."
    Juuri näin. Mutta kyllähän tässä on kuluttajalla aika pienet mahdollisuudet mihinkään asiaan vaikuttaa. Sekin on nimittäin aivan tavallista että uusia autoja korjataan milloin mistäkin syystä ja silti ne vastaa ”tehdastoimitusta” ihan kuluttajasuojankin mukaan. Onneksi sentään tätä yksilöä ei ole matkalla rutattu eikä korjattu. Kysymys kait on enemmän siitä että onko autoille tapahtunut mitään vahinkoa (sähköjärjestelmät yms.?) suolaveden seurauksesta. Eikä kukaan tunnu tietävän onko tämäkään auto joutunut edes kosketuksiin meriveden kanssa. Ne satamassa ajelehtineet ja vaurioituneet autot on kuulemma laitettu paaliin jo tammikuussa BMW:n toimesta.

    Mutta tällä hetkellä odottavat suoria ohjeita Saksasta että mitä näille autoille (mun auto mukaanlukien) tehdään. Ei tämä suinkaan ainut ole Suomessakaan. Ainakin toinen samanlainen tapaus Espoon Hedinillä odottamassa lisäohjeita. Asiakkaan auto siis tämäkin. Ihan suoraan kertoivat. Perinteiden mukaisesti BMW kuulemma laskuttaa nämä jo liikkeeltä heti silloin kun autot toimitetaan pihaan. Aivan sama miten kauan siellä seisovat ennen kuin asiakkaalta saavat rahansa, jos saavat. No, ei taida vielä muutama myymätön X5 Hedinin taseessa puljua kaataa
    Last edited by torso1; 25-04-2024, 23:04.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post

    Tämä tuli tehtyä jo heti ensimmäisenä eli helmikuun loppupuolella. Autossa on päällä delivery STOP025369 (Evaluation of Salt Water Damages, Flood 2.0), eikä sitä voida luovuttaa ennen lisätutkimuksia ja lopullista BMW:n hyväksyntää.

    Eikö kuulostakin hienolta. Kärsivällisyys näiden valmiiksi homehtuneiden romujen kanssa alkaa olla pikkuhiljaa loppusuoralla!
    Tilanne on hyvin huono ja ymmärrän turhautumisesi täysin, loppua ei näytä tulevan lainkaan. Kyllähän tuossa jo pelkän merkin maineen kannalta ainoa oikea menettely on tehtaalta uusi auto tilalle. Omasta mielestä kun on syytä epäillä (kuten tuo vatululoimisen määrää antaa aiheen olettaa), niin edellä mainittu päätös pitäisi tehdä hyvinkin matalalla kynnyksellä, Jo tuollainen takasinkutsusyy auton historiassa ei vahvista ko. yksilön jälleenmyyntiarvoa. Toki harvempi varmasti takaisinkutsulistaa kollaa autoa ostaesaan, mutta kuten vanhan sanonta kuuluu "Hyvä kello kauaus kuuluu, paha kello kauemmaksi."

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Saat alustanumerolla selville jos autossa on joku takaisinkutsu avoinna vai onko joku erikoisempi case. (esim https://bmw-recall-tool.netlify.app/)
    Tämä tuli tehtyä jo heti ensimmäisenä eli helmikuun loppupuolella. Autossa on päällä delivery STOP025369 (Evaluation of Salt Water Damages, Flood 2.0), eikä sitä voida luovuttaa ennen lisätutkimuksia ja lopullista BMW:n hyväksyntää.

    Eikö kuulostakin hienolta. Kärsivällisyys näiden valmiiksi homehtuneiden romujen kanssa alkaa olla pikkuhiljaa loppusuoralla!
    Last edited by torso1; 24-04-2024, 12:09.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Tämä uusien autojen luovutuskielto ja jo ajossa olleiden takaisinkutsu kampanja on kyllä hanurista. Minun uusi X5 lepää nyt Hedinin pihassa ja odottaa BMWn ohjeita lisätarkastusta varten. Kukaan ei tunnu tietävän milloin nämä ohjeet saadaan. Niin pitkään ei auta muu kuin odotella ja ajaa nykyisellä. Ja toivoa että autossa ei tietenkään ole mitään vikaa!

    jos myyjällä olisi ollut pelisilmää, niin hän olisi tilannut vastaavalla speksillä jo toisen auton mulle kun tämän kohdalla ongelmat alkoivat eskaloitua (oli tiedossa jo tammi-helmikuussa et kaikki ei mene hyvin). Ja kumpi tulee aikasemmin liikkeeseen niin se luovutetaan. Mutta ei, eihän niillä reppanoilla ole varaa ottaa autoja ylimääräisenä myyntiin tai varastoon.

    Uuden auton vaarallisimmat kilometrit on näköjään ne kun se matkaa tehtaalta merkkarin pihaan odottamaan luovutusta asiakkaalle. Ja tässä tapauksessa vielä jenkeistä asti. Auto lähti tehtaalta kunnossa mutta ei olekaan enää kunnossa 4kk kestäneen matkan jälkeen. Eikä sitä voida luovuttaa ennen kuin se on saanut BMW:n hyväksynnän. Merkkaritkin aivan kädettömiä ja tietämättömiä asian suhteen. Aivan naurettavaa sanon minä.
    Saat alustanumerolla selville jos autossa on joku takaisinkutsu avoinna vai onko joku erikoisempi case. (esim https://bmw-recall-tool.netlify.app/)

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎