BMW i7

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Turder View Post

    Heinolan Citymarketilla on tainnut tulla maksimit tai n. 200kW teho, ei ole enää latauskäyrää tallessa mutta muistelen että 198 tai 199 oli maksimit mutta latasin siinä tyhjään akkuun vain n. 20% lisää, jotta kotiin pääsi halvan pörssisähkön äärelle Tässähän käyrä on pitkään nouseva, eli ihan tyhjään akkuun ei aivan parhaita tehoja saa. Muilla DC-latauskerroilla harmillisesti ollut kohteissa joku 150kW maksimilaturi tai kentällä tehojako päällä, eli laturi on rajoittanut niitä. Eipä noita DC-latauskertoja ole tullut kuin joku puolentusinaa tähän mennessä.​
    Mulla on nyt töiden vuoksi ajot noin tuplaantuneet aiemmasta. Katselin appita (josta löytyy muuten jokaisen latuksen latauskäyrä), että noin puolet sähköstä on ladattu kuukausittain muulla kuin kotona. Useimmin toki pysähdyksen aikana sähkö 11/22kW lähteestä, esim lentokenttä, Länsisataman terminaali jne. Pariin otteeseen on tullut tilanne nyt eteen, että on pitänyt pyhsähtyä matkan varrella lataaamaan kun kotona ei ole ehtinyt akkua täyttää. Toki v&#taa latailla 5 aikaan aamulla keskellä ei mitään, mutta eipä ole muita napaamassa tehoja laturista. Toki usein miten oma vika, että kotona matkalaturilla lataillaan edelleen joten akkua ei ehdi samaan täyteen. Latausaseman on ollut nyt takakontissa mukana 1,5kk. Asentuiskohan tuo itsekseen, jos ne nostaa vaan kontista ulos. Tai no jos nostaa keskelle eteistä kaikkien tielle, niin se voisi olla tehokkain tapa saada asema paikoilleen.

    Viime keskiviikona kävi aika ihme juttu tai sitten vaan sekoilin 'selkeän käyttöjärjestelmän' kanssa (todennäköinen). Mutta voi olla kyllä joku softan sekoaminen, koska ajoa ei näy apissa lainkaan. Ajoin aamusta pikkupakkasessa (-3C) Länsisatamaan ja auto alkoi lämmittämään akkua melkein heti lähdön jälkeen. Lisäksi auto oli sitä mieltä, että ladattava oli jo Kotkassa runsaan 100km ajon jälkeen. Olin laskeskellut, että 70% akulla olisin päässyt Länsisatamaan lataamatta, ja sitten auto oli latautunut päiväreissun aikana. No hermo ei kestänyt kun keskikulutus oli ~30kWh/100km, vaan latasin sitten Pyhtäällä 7min 18kWh Aikataulu lautalle oli sen verran kireä, että säästöajolla ei olisi hermo kestäny ajaa kuiteskaan. No ylimääräisillä elektroneilla tuli sitten ajettua tuo lataustauko ja vähän päällekin aikataulua kiinni, että ei liikkuvaan laivaan tarvinnut uida...Kulutuskin nousi tälle toiselle legille, mutta akkua ei tarvinnut lämmittää Parempi varman päälle kuin vetää akku tyhjäksi. Olisihan se aika noloa hyytyä Hesassa jonnekin kantakaupunkiin muutama kilsa ennen määränpäätä, hylätä kärri kadun vartee ja jatkaa loppu taksilla

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post

    Siis ostitko käytetyt Bemarin orggis vanteet Saksasta ja niiden päälle uudet HKPL 10 EV -renkaat Suomesta? Paljonko tommoselle keissille tuli hintaa sit?
    Ostin alkuperäiset ( BMW Winter Wheels 7 Series G70 20 Inch Styling 905 V-Speiche (werksraeder24.com)​) pelkät vanteet&painesensorit ovelle tuotuna 1920€. Rengaskippikseltä löytyi lähes uudet ( no ei nyt nyppyjä jäljellä mutta muuten uuden veroiset, paisto 11/22) takarenkaat 420€ pari ovelle tuotuna. Eturenkaat jouduin ostamaan uudet 400€ kipale. Tähän asennus päälle eli tulihan sitä hintaa näillekin yli kolme tonnia.

    Uuteen 20" settiin verrattuna iso säästö ja myös selvästi halvempi kuin uusi perus19" setti, jonka ulkonäkö on kyllä oman silmään hyvinkin karvalakki eli nämä BMW Winter Wheels 7 Series G70 i7 G70 X3 G45 19 Inch Styling 903 Doppelspeiche (werksraeder24.com)​ . Toki käytettynä tämä 19" vanne ja uudet renkaat olisi jäänyt satasen alle kolmen tonnin. Toki kaikki renkaat olisi tuolloin olleet uusia. Eli muutama satanen meni ulkonäön alttarille.

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Originally posted by torso1 View Post

    Siis ostitko käytetyt Bemarin orggis vanteet Saksasta ja niiden päälle uudet HKPL 10 EV -renkaat Suomesta? Paljonko tommoselle keissille tuli hintaa sit?
    Joitain paikkoja on mistä saa kumit päällä orkkisvanteita, esim:


    https://www.or24.de/en/bmw/i-models/ (täällä ei just nyt ole i7-vanteita näköjään)
    ebayssä pyörii välillä vannesettejä n. 1500-3500eur riippuen kunnosta ja koosta
    facessa merkkiryhmissä on aika paljon vanteita myynnissä, pääosin USA:ssa mutta esim. pari ranskalaista myy / on myynyt orkkis 21" vanteita renkaineen n. 1400-1600eur.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Talvi on tulossa, joten talvirenkaat piti hankkia. Vatuloin aika pitkään kitka- ja nastarankaiden välllä. Rengaskoko tavoite oli 19" 245/50, mutta sopivaa vannetta ei käytettynä tullut vastaan, joten päädyin ostamaan Saksasta alkuperäisen 20" sarjan, joten renkaat on turhakin leveät, e. 255/45 ja t. 285/40.

    Renkaissa päädyin HKPL 10 EV malliin. Kitkojen eräänä hyvänä puolena sähköautossa pidin alhaista vierintävastusta, mutta TM:n testin perusteella HPKL10 ei ole paljoakaan heikompi, eroa vain +1,5% parhaaseen kitkarenkaaseen (Nokian R5), paljoa ei tarvitse rangea uhrata. Kun yhtälöön laittaa epätavalliset/(epäinhimilliset) ajo-ajat, yöaikaan (24..03) paluu lentokentältä.Ja matka suuntautuu rannikolta sata kilometriä sisämaahan, jolloin sääolot muuttuu matkan aikana vesikelistä tavalliseen talvikeliin. Tällä alueella kitkarengas on heikoimmillaan, joten valinta oli loppujen lopuksi selkeä.
    Siis ostitko käytetyt Bemarin orggis vanteet Saksasta ja niiden päälle uudet HKPL 10 EV -renkaat Suomesta? Paljonko tommoselle keissille tuli hintaa sit?

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Turder View Post

    Juu näin olenkin toiminut kun auton suosittelema lataussuunnitelma ei ihan kohtaa omia toiveita. Manuaalisia akunlämmityksiä varten olisi kuitenkin hyvä olla enemmän tietoa saatavilla paljonko vaatii aikaa, mikä on lämmitysteho, tavoitelämpötila jne jottei turhaan lämmittele liian pitkään. Noh, kyllä tuonkin oppii näppituntumalta lopulta, näytön tarjoama akun lämpötila: kylmä ok, kuuma on vähän turhan karkea asteikko Toki jo nykyinen on siitä hyvä, että A) akun saa manusti lämpiämään ja B) akun lämpiämisestä on symboli mittaristossa (teki sen manusti tai automaattisesti). Uusien Taycanien ominaisuus olisi tässäkin hyvä, eli näyttäisi lisäksi sillä hetkellä tarjolla olevan maksimilataustehon akun lämpötila ja varaus huomioituna.

    Nojoo ei nyt ihan suurimpia ongelmia maailmassa mutta mielummin näkisi hommat toimimassa.
    Oma kokemus akun lämmityksestä iX3:lla: Leudossa talvisäässä ~20min ennen laturille saapumista ja kunnon talvisäässä ~30min ennen laturille saapumista. Kokeilemalla selviää. Eikä se lämmitys sen pidempään päällä ole kuin on tarvis turha sitä on miettiä.

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Oletko monta kertaa pääsyt lataamaan Suomessa siten että auto rajoittaa maksimin ~200kW? Itse olen pääsyt kokeilemaan vain kertaalleen Mikkelissä.
    Heinolan Citymarketilla on tainnut tulla maksimit tai n. 200kW teho, ei ole enää latauskäyrää tallessa mutta muistelen että 198 tai 199 oli maksimit mutta latasin siinä tyhjään akkuun vain n. 20% lisää, jotta kotiin pääsi halvan pörssisähkön äärelle Tässähän käyrä on pitkään nouseva, eli ihan tyhjään akkuun ei aivan parhaita tehoja saa. Muilla DC-latauskerroilla harmillisesti ollut kohteissa joku 150kW maksimilaturi tai kentällä tehojako päällä, eli laturi on rajoittanut niitä. Eipä noita DC-latauskertoja ole tullut kuin joku puolentusinaa tähän mennessä.​

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Turder View Post

    Juu näin olenkin toiminut kun auton suosittelema lataussuunnitelma ei ihan kohtaa omia toiveita. Manuaalisia akunlämmityksiä varten olisi kuitenkin hyvä olla enemmän tietoa saatavilla paljonko vaatii aikaa, mikä on lämmitysteho, tavoitelämpötila jne jottei turhaan lämmittele liian pitkään. Noh, kyllä tuonkin oppii näppituntumalta lopulta, näytön tarjoama akun lämpötila: kylmä ok, kuuma on vähän turhan karkea asteikko Toki jo nykyinen on siitä hyvä, että A) akun saa manusti lämpiämään ja B) akun lämpiämisestä on symboli mittaristossa (teki sen manusti tai automaattisesti). Uusien Taycanien ominaisuus olisi tässäkin hyvä, eli näyttäisi lisäksi sillä hetkellä tarjolla olevan maksimilataustehon akun lämpötila ja varaus huomioituna.

    Nojoo ei nyt ihan suurimpia ongelmia maailmassa mutta mielummin näkisi hommat toimimassa.
    Oletko monta kertaa pääsyt lataamaan Suomessa siten että auto rajoittaa maksimin ~200kW? Itse olen pääsyt kokeilemaan vain kertaalleen Mikkelissä. Meni varta vasten ohiajaessani, keskiteho 170kW, puolet ajasta (~3min) lataus toimi alkuun ~200kW Koko latauksen kesto 7min = 20kWh ~100km. Saksassa autobaanalla oli nopeita latureita, joista tuli mitä auto ottaa. Autobaanalla pidin kyllä huolen että akku on lämmin ilman lämmityksiäkin Perheemme päättäjä moitti takapenkiltä, että ulkona on puuskittainen tuuli joka kuuluu ikävästi sisälle, 248km/h
    Last edited by tiko4tiko; 14-10-2024, 19:12.

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Originally posted by pyroz View Post

    Eikös tuosta pääse sillä ettei anna auton tehdä yhtään mitään latausten suhteen? Niinkuin kirjoitat niin itse sen parhaiten tietää. Laittaa napista akunlämmityksen päälle jos sille tarvetta on. Lähtökohtaisesti autojen automatiikat ei ikinä toimi niinkuin oma ajatus niin sama hoitaa itse.

    Nuohan on suunniteltu niin että sellainen joka ei osaa ajatella itse yhtään mitään tai tehdä yhtään mitään - pääsee myös perille tilanteessa kuin tilanteessa. Eli siis kaukana siitä mitä itse haluaa.
    Juu näin olenkin toiminut kun auton suosittelema lataussuunnitelma ei ihan kohtaa omia toiveita. Manuaalisia akunlämmityksiä varten olisi kuitenkin hyvä olla enemmän tietoa saatavilla paljonko vaatii aikaa, mikä on lämmitysteho, tavoitelämpötila jne jottei turhaan lämmittele liian pitkään. Noh, kyllä tuonkin oppii näppituntumalta lopulta, näytön tarjoama akun lämpötila: kylmä ok, kuuma on vähän turhan karkea asteikko Toki jo nykyinen on siitä hyvä, että A) akun saa manusti lämpiämään ja B) akun lämpiämisestä on symboli mittaristossa (teki sen manusti tai automaattisesti). Uusien Taycanien ominaisuus olisi tässäkin hyvä, eli näyttäisi lisäksi sillä hetkellä tarjolla olevan maksimilataustehon akun lämpötila ja varaus huomioituna.

    Nojoo ei nyt ihan suurimpia ongelmia maailmassa mutta mielummin näkisi hommat toimimassa.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Talvi on tulossa, joten talvirenkaat piti hankkia. Vatuloin aika pitkään kitka- ja nastarankaiden välllä. Rengaskoko tavoite oli 19" 245/50, mutta sopivaa vannetta ei käytettynä tullut vastaan, joten päädyin ostamaan Saksasta alkuperäisen 20" sarjan, joten renkaat on turhakin leveät, e. 255/45 ja t. 285/40.

    Renkaissa päädyin HKPL 10 EV malliin. Kitkojen eräänä hyvänä puolena sähköautossa pidin alhaista vierintävastusta, mutta TM:n testin perusteella HPKL10 ei ole paljoakaan heikompi, eroa vain +1,5% parhaaseen kitkarenkaaseen (Nokian R5), paljoa ei tarvitse rangea uhrata. Kun yhtälöön laittaa epätavalliset/(epäinhimilliset) ajo-ajat, yöaikaan (24..03) paluu lentokentältä.Ja matka suuntautuu rannikolta sata kilometriä sisämaahan, jolloin sääolot muuttuu matkan aikana vesikelistä tavalliseen talvikeliin. Tällä alueella kitkarengas on heikoimmillaan, joten valinta oli loppujen lopuksi selkeä.
    Last edited by tiko4tiko; 13-10-2024, 19:00.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by Turder View Post
    Hurukyytiä ajelette Kävin taas heittämässä n. 1000km viikonlopun ja on kyllä hyvä peli, ei voi muuta sanoa. Kulutus kyllä nousee kun piti sateessa ajaa, heti kun kuivaa niin tuollainen 3-4kWh/100km pienenee kulutus. Range on täysin riittävä ja lataa nopeasti. Esim tuolle reissulle lähdin 100%, pääsin perille reilun 400km päähän ilman välistoppeja, taisi jäädä 19% akkuun. Sitten latailin jonnekin 60-70% välille että pääsi kylillä pyörimään tms, kotimatkalle alkupuolelle yksi stoppi jossa latasin reiluun 80% ja siitä vajaa 400km kotiin ja jäi 9% akkuun.

    Ainoa harmitus on että auton navi haluaisi tehdä latausstoppeja ja heittää heti akun lämmityksen päälle, vaikka itse laskemalla pääsee kevyesti perille, kuten tuossakin tuo kotiinpaluu. Navi näytti, että joku 6% tms ois perillä ja haluaa silti ladata 10min verran jossain. MyBMW:ssä voi laittaa jotain asetuksia minimi-SoC:lle laturilla ja määränpäässä kun tekee siinä reitin etukäteen niin silti aina haluaa pakottaa latausta. Ja ajoittaa lataukset liian korkealle SoClle eli ajaisin akkua enemmän tyhjäksi kuin joku 35% tms... Polestarin Androidissa/GoogleMapsissa oli tämä hyvin, eli siihen sai minimit laitettua ja myös tiedon että kotona on laturi niin uskaltaa ajattaa kotiin ihan tyhjällä akulla. Mutta kai tuo on jonkun mieleen hienosti, lueskelin jotain ADAC:n tms sakemannien käyttötestiä i7:sta niin siinä oikein kehuivat auton omaa kykyä reitittää ja suunnitella lataustauot. Itse tykkäisin vähän agressiivisemmasta suunnittelusta ja hyödyntäisi paremmin auton latauskäyrää, varsinkin Suomessa tuo ei ole ongelma kun pikalaturia on tarjolla joka puolella.
    Eikös tuosta pääse sillä ettei anna auton tehdä yhtään mitään latausten suhteen? Niinkuin kirjoitat niin itse sen parhaiten tietää. Laittaa napista akunlämmityksen päälle jos sille tarvetta on. Lähtökohtaisesti autojen automatiikat ei ikinä toimi niinkuin oma ajatus niin sama hoitaa itse.

    Nuohan on suunniteltu niin että sellainen joka ei osaa ajatella itse yhtään mitään tai tehdä yhtään mitään - pääsee myös perille tilanteessa kuin tilanteessa. Eli siis kaukana siitä mitä itse haluaa.

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Hurukyytiä ajelette Kävin taas heittämässä n. 1000km viikonlopun ja on kyllä hyvä peli, ei voi muuta sanoa. Kulutus kyllä nousee kun piti sateessa ajaa, heti kun kuivaa niin tuollainen 3-4kWh/100km pienenee kulutus. Range on täysin riittävä ja lataa nopeasti. Esim tuolle reissulle lähdin 100%, pääsin perille reilun 400km päähän ilman välistoppeja, taisi jäädä 19% akkuun. Sitten latailin jonnekin 60-70% välille että pääsi kylillä pyörimään tms, kotimatkalle alkupuolelle yksi stoppi jossa latasin reiluun 80% ja siitä vajaa 400km kotiin ja jäi 9% akkuun.

    Ainoa harmitus on että auton navi haluaisi tehdä latausstoppeja ja heittää heti akun lämmityksen päälle, vaikka itse laskemalla pääsee kevyesti perille, kuten tuossakin tuo kotiinpaluu. Navi näytti, että joku 6% tms ois perillä ja haluaa silti ladata 10min verran jossain. MyBMW:ssä voi laittaa jotain asetuksia minimi-SoC:lle laturilla ja määränpäässä kun tekee siinä reitin etukäteen niin silti aina haluaa pakottaa latausta. Ja ajoittaa lataukset liian korkealle SoClle eli ajaisin akkua enemmän tyhjäksi kuin joku 35% tms... Polestarin Androidissa/GoogleMapsissa oli tämä hyvin, eli siihen sai minimit laitettua ja myös tiedon että kotona on laturi niin uskaltaa ajattaa kotiin ihan tyhjällä akulla. Mutta kai tuo on jonkun mieleen hienosti, lueskelin jotain ADAC:n tms sakemannien käyttötestiä i7:sta niin siinä oikein kehuivat auton omaa kykyä reitittää ja suunnitella lataustauot. Itse tykkäisin vähän agressiivisemmasta suunnittelusta ja hyödyntäisi paremmin auton latauskäyrää, varsinkin Suomessa tuo ei ole ongelma kun pikalaturia on tarjolla joka puolella.

    Leave a comment:


  • jori
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post

    Vähällä liikkuu iX , keskinopeus todella korkea, 113km/h, käytännössä ajettava +20km/h todellista ellei jopa vähän enemmänkin kun motoria on vain kolmannes. Ole varovainen että ei tule isoa laskua
    Reippaasti tuli ajeltua kun olin yksin ja vähäinen liikenne mahdollisti sujuvan etenemisen. Hiukan myös näyttöä polttomoottori autoille oli ilmassa. Yritin ladata kuvan ajotietokoneen näytöstä tänne mutta eihän se onnistu kun kuva liian iso yms…

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by jori View Post

    Eilen ajoin iX50 305km ajassa 2h42min, kulutus oli 27.2kWh. 127km oli moottoritietä ja loput perus maantietä 100 - 60 rajoituksin. Ilma oli +11- +3 astetta matkan aikana sekä kosteahko tienpinta. 19% oli virtaa perillä jäljellä.
    Vähällä liikkuu iX , keskinopeus todella korkea, 113km/h, käytännössä ajettava +20km/h todellista ellei jopa vähän enemmänkin kun motoria on vain kolmannes. Ole varovainen että ei tule isoa laskua

    Leave a comment:


  • jori
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    No jos viikkoa sitten tuli alhaisin kulutus, niin nyt tuli sitten ennätys toiseen suuntaan, ennustaako talven tuloa? Lentoasemalta kotiin kulutus tasan 30kWh/100km. Tällä kulutuksella ei paljoa yli 300km ajeta. Akku oli 100% täynnä lähtiessä ja ajotietokoneen mukaan matkaa jäi jäljelle 100km. Varmasti osin sen vuoksi että viimeiset kilometrit on kaupunkialueella, jolloin kulutus, jolla matka-arviota lasketaan, painuu alaspäin hieman.

    Toki samalla uusi ihanneaika parkkihallin P2 latausjohdon irroituksesta omaan pihaan 2h, (224km). Koko matka vauhtia mitä uskalla taloudellisten seuraamusten uhan alla ajaa, tie oli märkä, mutta uutta vettä ei tullut taivaalta, renkaat nosti kyllä hyvää vesipilveä peleistä katsottuna. Hiljaista oli, liikkeellä, KehäIII:lta Porvooseen 3 henkilöautoa ja Porvoosta Lappeenrantaan 4 rekkaa, ei muita havaintoja samaan suuntaan.
    Eilen ajoin iX50 305km ajassa 2h42min, kulutus oli 27.2kWh. 127km oli moottoritietä ja loput perus maantietä 100 - 60 rajoituksin. Ilma oli +11- +3 astetta matkan aikana sekä kosteahko tienpinta. 19% oli virtaa perillä jäljellä.

    Leave a comment:


  • Turder
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Torstaiaamuna seiska-taksi tuli vastaa Mikkelin kupeessa ajessani Juvalle päin
    Helsingissä pyörii ainakin yksi i7 taksina, kerran tuli moikkailtua ja peukkua näytettyä puolin ja toisin. Taksifirmana näytti olevan https://mustamersu.fi/yritys/ eli näköjään merkkiä vaihdettu

    Leave a comment:

Working...
X