BMW i7
Collapse
X
-
Ei sitä välttämättä itse huomaa jos vastaantulevaa häikäistyy, ei sitä valoa tarvitse niin paljoa tulla että koko vastaantulevan kabiini valaistuu että häikäisee inhottavasti...mutta tottahan toki se myös hämää kun ei valot enään vilkahda selvästi pois pitkiltä niin helpostihan sitä luulee että sieltä tullaan pitkät päällä varsinkin kun ledivalot on vielä aika pistäviä.
-
-
Originally posted by TheRipper View Post
Mahtaakohan tässä olla samaa ongelmaa kuin joissain uusissa mersuissa. Reunan puoleinen valo näyttää pistemäisen kirkkaasti suoraan vastaantulevaa silmiin? Tuota ei välttämättä kuski itse havaitse mutta vastaantulevaa takuulla häiristee. Itse olen useammankin tämmöisen kohdannut liikenteessä. Nämä valoautomatiikat on kyllä enemmän tai vähemmän perseestä tuolla liikenteessä.
Mielenkiintoista on kuulla mikä on kulutuksen lisäys sitten talvella tässä.Eli kun rajaus o nliian tarkka ja kapea, tottakai katsomalla vastaan tulevan valoja näet että ne hohkaa pitkillä vaikka eivät eivät osukaa juuri omaan autoon ja sitten systeemmi on perseestä
Last edited by tiko4tiko; 26-08-2024, 18:43.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostNyt on tullut jo ajettua pimessäkin muutama sata kilometriä ja tässä yksilössä valot on on paljon paremmin kohdallaan kuin esittelyautossa, jonka valot tuli haukuttua. Näyttäisi sitä, että jos valot osuus tielle niin valoa riittää kyllä mukavasti, Äksään verrattuna vastaan tulevan varjostus on tarkempi, mutta sen seurauksena osa välkyttelee valoja, vaikka selvästi näkee, että välkyttelijä on varjossa.
Mielenkiintoista on kuulla mikä on kulutuksen lisäys sitten talvella tässä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by torso1 View Post
Mukavaa päivitystä seiskasta. On varmaan hieno matka-auto sitä en epäile. Ja kyllähän se valtameri laivakin kääntyy kun on 4p-ohjaus apuna. Onko tuossa seiskassa sulla ollut minkälainen äänieristys tuulen suhinoiden ja rengasäänien osalta? Huomasin tässä kun kävin viime syksynä i5 M60 koeajamassa että yllättävän paljon ajoviima/tuuli ja rengasmelu kuului kabiiniin. Mielestäni äänieristys ei ole todellakaan sillä tasolla minkä hintainen auto on. Eikä ole tämä uusi 50e myöskään erityisen hiljainen reilu 120km/h vauhdissa vaikka autossa on akustiikkalasit sekä Pirellin P Zero Elect -sarjan 20” non RFT pyörät (muistikuva et ex 45e olisi ollut hiljaisempi vaikka siinä ei ollut edes akustiikkalaseja). Entinen iX50 oli nimittäin todella hiljainen auto matka-ajossa. En tiedä miten ne on siitä niin hiljaisen saanut. Enpä äkkiseltään muista oisko uusi seiskakaan edes ollut niin hiljainen mitä iX löysillä kitkarenkailla.
Näyttäisi että autot (iX ja i7) kiihyvät ja pysähtyvät tasatahtiin. Ajodynamikkatestissa (slalom ja kaistanvaihto) eroa i7:n eduksi on reilusti 18m slalom 60,4 vs 65,4 km/h, kaistanvaihto 124 vs 134km/h. Tämän kyllä tunteekin iX ratissa, aika norsuhan se on. Ei i7 tietenkään mikään M3 ole (vrt 18m slalom 72km/h ja kaistanvaihto 149km/h), mutta normaalia hyvää henkilöautotasoa luvut kuitenkin on. Ja kun sinua kiinostaa kuiteskin, niin X5 45e:lle (21' renkailla) vastaavat luvut 64 ja 129km/h. X5 50e kiihtyvyys on samaa luokkaa kuin näillä sähkömalleilla ja pysähtyminen sujuu peräti 3metriä lyhyemmällä matkalla 100km/h vauhdista 35 vs 32m. Jarrutuksessa X5 voittaa jopa M3 Competionin 1m:llä !
Melua ovat mitanneet seuraavasti
nopeus (km/h).......iX (dB A)........i7 (dB A)
80......................... 61.................59
100........................65.................62
130........................67.................64
160........................71.................68
180........................73.................70
M3 Competition pörisee 100km/h vauhdissa saman mikä i7 kohisee 180km/h vauhdissa
Näiden mittausten perusteella ero on selvä ja pitäisi olla kyllä korvin kuultavissa. Desibeliasteikko on logaritminen ja eroa voisi kuvata siten että jos kuuntelet livenä soittajaa ja soittajien määrä kasvaa kahteen äänenvoimakuus kasvaa noin 3dB. Tai tässä tapauksessa jos olisi miksauspöytä, jossa kahden i7 sisämelu yhdistään, saadaan iX:n melutaso nopeuksilla 100..180km/h. 80km/h vauhdissa ero on vähemmän.
Kaikki mittaukset toki Saksan oloissa ja asfaltilla. Suomessa tien pinta on hyvin erilainen, mutta tuskin nämä toisinpäin kääntyy.Last edited by tiko4tiko; 26-08-2024, 06:22.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by torso1 View PostEikä ole tämä uusi 50e myöskään erityisen hiljainen reilu 120km/h vauhdissa vaikka autossa on akustiikkalasit sekä Pirellin P Zero Elect -sarjan 20” non RFT pyörät (muistikuva et ex 45e olisi ollut hiljaisempi vaikka siinä ei ollut edes akustiikkalaseja).
i7 oli koeajossa hiljainen ja että ne penkit tuntuivat hyviltä..
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostLaitetaanpa hieman päivitystä, miten on mennyt.
Kokonaisuutena kilometrejä on kertynyt hankinnan jälkeen 5000km. Elokuussa keskiarvomatka on 208km, keskinopeus 88km/h ja keskikulutus 23kW/h. Täytyy sanoa, että kulutus on yllättänyt positiivisesti. Ennakkoon vähän arvioin, että matkanopeuksia on otettettava napsu pari alaspäin, mutta eipä näytä olevan tarvetta, Toki ei tällä kulutuksella Hesan reissua ajeta lataamatta edestakas, mutta sähköä on löytynyt toimistonpihalta (surkea esitys toki, puolet tolpista on mykkänä), lentokentällä ja Länsisatamassa.
Kotona en ole vieläkään saanut muiden kiireiden vuoksi aikaiseksi latausasemaan vaan on menty tuolla 230V matkalaturilla, mutta hyvin tuollakin on selvitty, kun menoa ei ole ollut peräkkääisinä päivinä. Muutekaan pikalatausta ei ole käytetty, elokuussa, tehokkaimmat laturit ovat olleet sataman ja lentokenttän 22kW. Tuo toimiston tolppa pukkaa 6...11kW, riippuen onko autoja yksi vai kaksi kiinni tolpassa.
Nyt on tullut jo ajettua pimessäkin muutama sata kilometriä ja tässä yksilössä valot on on paljon paremmin kohdallaan kuin esittelyautossa, jonka valot tuli haukuttua. Näyttäisi sitä, että jos valot osuus tielle niin valoa riittää kyllä mukavasti, Äksään verrattuna vastaan tulevan varjostus on tarkempi, mutta sen seurauksena osa välkyttelee valoja, vaikka selvästi näkee, että välkyttelijä on varjossa.
Matka-autona seiska on kyllä oiva laite, varsianinen lentävä matto. Toisaalta jo ostaessa tiedotostettu iso koko tuo omat hankaluudet. Perusparkkiruutu on kaikin puolin pieni ja ruutu kuin ruutu on 5,5metriselel autolle lyhyehkö. Onneksi nuo lautausruudut ainakin lentokentällä ja satamassa ovat normaalia suurempia.
Ensimmäinen vikakin on saatu päälle viime viikolla. Apukuskin penkki on hävittänyt asetuksensa, ja manuaalin mukainen resisetointi ei saa penkkiä tolkuihinsa. Penkki liikkuu vain 2cm kerraallaan, TV ei suostu kääntymään esiin lainkaan ja oikea takapenkki liikkuu samalla tavalla 2cm nykyissä, takapenkin ns lounge asento ei toimi lainkaan (etupenkin pitäisi vetäytyä pois tieltä). Jenkkisivuston mukaan syynä on viallinen apukuskin penkin paikka-anturi. Jollakin samaa vaivaaa on ollut myös kuskin penkissä. USAssa molempien penkkien anturit vaihdetaan. No pitää ottaa yhteyttä huoltoon. Veikkaan että ensin yritetään softaresettiä, ja jos vika uusiutuu niin sitten vasta vaihdetaan osia. Näin se oli äksän kattoluukun kanssa, ja tuo jäi sitten ikuisesti tilaan jossa luukulle resetin sai tehdä sitten itse silloin tällöin.
Leave a comment:
-
-
Laitetaanpa hieman päivitystä, miten on mennyt.
Kokonaisuutena kilometrejä on kertynyt hankinnan jälkeen 5000km. Elokuussa keskiarvomatka on 208km, keskinopeus 88km/h ja keskikulutus 23kW/h. Täytyy sanoa, että kulutus on yllättänyt positiivisesti. Ennakkoon vähän arvioin, että matkanopeuksia on otettettava napsu pari alaspäin, mutta eipä näytä olevan tarvetta, Toki ei tällä kulutuksella Hesan reissua ajeta lataamatta edestakas, mutta sähköä on löytynyt toimistonpihalta (surkea esitys toki, puolet tolpista on mykkänä), lentokentällä ja Länsisatamassa.
Kotona en ole vieläkään saanut muiden kiireiden vuoksi aikaiseksi latausasemaan vaan on menty tuolla 230V matkalaturilla, mutta hyvin tuollakin on selvitty, kun menoa ei ole ollut peräkkääisinä päivinä. Muutekaan pikalatausta ei ole käytetty, elokuussa, tehokkaimmat laturit ovat olleet sataman ja lentokenttän 22kW. Tuo toimiston tolppa pukkaa 6...11kW, riippuen onko autoja yksi vai kaksi kiinni tolpassa.
Nyt on tullut jo ajettua pimessäkin muutama sata kilometriä ja tässä yksilössä valot on on paljon paremmin kohdallaan kuin esittelyautossa, jonka valot tuli haukuttua. Näyttäisi sitä, että jos valot osuus tielle niin valoa riittää kyllä mukavasti, Äksään verrattuna vastaan tulevan varjostus on tarkempi, mutta sen seurauksena osa välkyttelee valoja, vaikka selvästi näkee, että välkyttelijä on varjossa.
Matka-autona seiska on kyllä oiva laite, varsianinen lentävä matto. Toisaalta jo ostaessa tiedotostettu iso koko tuo omat hankaluudet. Perusparkkiruutu on kaikin puolin pieni ja ruutu kuin ruutu on 5,5metriselel autolle lyhyehkö. Onneksi nuo lautausruudut ainakin lentokentällä ja satamassa ovat normaalia suurempia.
Ensimmäinen vikakin on saatu päälle viime viikolla. Apukuskin penkki on hävittänyt asetuksensa, ja manuaalin mukainen resisetointi ei saa penkkiä tolkuihinsa. Penkki liikkuu vain 2cm kerraallaan, TV ei suostu kääntymään esiin lainkaan ja oikea takapenkki liikkuu samalla tavalla 2cm nykyissä, takapenkin ns lounge asento ei toimi lainkaan (etupenkin pitäisi vetäytyä pois tieltä). Jenkkisivuston mukaan syynä on viallinen apukuskin penkin paikka-anturi. Jollakin samaa vaivaaa on ollut myös kuskin penkissä. USAssa molempien penkkien anturit vaihdetaan. No pitää ottaa yhteyttä huoltoon. Veikkaan että ensin yritetään softaresettiä, ja jos vika uusiutuu niin sitten vasta vaihdetaan osia. Näin se oli äksän kattoluukun kanssa, ja tuo jäi sitten ikuisesti tilaan jossa luukulle resetin sai tehdä sitten itse silloin tällöin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Laku View PostTarkoittaako nuo pesurit kameroille jotain kusiruiskuja? Puhdistaako ne oikeasti sitten, kun on kunnon talven kurakelit...?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Laku View PostTarkoittaako nuo pesurit kameroille jotain kusiruiskuja? Puhdistaako ne oikeasti sitten, kun on kunnon talven kurakelit...?
Leave a comment:
-
-
Tarkoittaako nuo pesurit kameroille jotain kusiruiskuja? Puhdistaako ne oikeasti sitten, kun on kunnon talven kurakelit...?
Leave a comment:
-
-
Tässä on ollut vähän matala lentoa monestakin syystä. Seiskalla on ajettu ~ 2600km kaikkiaan. Onhan tämä järjetön hyvä matka-auto. Nyt kesälomalla on ajettu neljän aikuisenkokoisen henkilön (lyhyin 176cm) kanssa, ja kukaan ei ole valittanut mistään, tilanpuuteesta, istuinmukavuudesta, melusta (toki aivan äänetön auto ei Suomen asfaltilla ole), paikkojen puutumista jne. Tosin mulle tilanne on melki sama kuin yksikseen ajelis. Muu tiimi on nukkunut lähes kaikki matkatRankkapäivä tai aikainen aamu vaatii omansa, joten suurin melunlähde autossa on oman istuimen tuuletuspuhallin.
Rangen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, matkalla ei ole vielä latailtu, tosin yhdensuuntaiset 'pitkät matkat' ovat olleet vain 240km. Viimeksi käytiin pävämatkalla Virossa ja auto latautui parkissa matkana aikana, joten tuo 480km päivämatkakin meni ilman ylimääräisiä stoppeja. Talvella voi olla uus tilanne, jos autoa pitää lämmittää paljon. No sen näkee sitten. Perusmatkan Lpr-pääkaupunkiseutu/lentokenttä ajaa talvella kevyesti yhteen suuntaan, mutta edestakas lataamatta ei pääse. Olen kuitenkin ajatellut, että lataamaan pääsee kääntöpisteellä min 22kW teholla, joten jo muutamassa tunnissa tulee riittävästi lisää puhtia paluumatkalle.
Pikku pöyritelyssä i7:n mitat huomaa ja auto on kömpelö verrattuna esim X5:een. Ei tällä parkkihalliin mieluusti aja, parkkiruutuunkin auto on lähes puolimetriä liian pitkä. No markettien parkkipaikoilla sivummalla voi ajaa sitten auton parkkiin samalla tapaa kuin auton, jossa on kärri perässä, kahteen ruutuun. Toki kamerat on todellä hyvät ja nihin on pesurit niin edessä kuin takana
Sedanin, jossa selkänojat eivät kaadu, monikäyttöisyys on olematon. Mutta tämä oli tiedossa. Piti siirtää 160cm pitkä kokoontaitettu popup-teltta, niin Minillähän tuo piti hoitaaEi mahtunut seiskaan eikä e90:een, kun kummasakaan ei selkänojat kaadu. Toki toinen vaihtoehto olis ollut peräkärri. Koukku i7:stä löytyy ja vetokykyä 2tn
Aikoinaan tuli koeajolla naureskeltua automaattioville. Nyt huomaa Miniin tai E90 istuessa, että hetken aika menee, että hokaa - ovihan ei mennekään automaatisesti kiinni, kun jarrua polkeeNäin sitä nopeasti pilantuu turhuuksille. Autolle voi myös opettaa parkeerauksen tuttuun paikkaan ja auto tunnistaa jatkossa paikan ja sompailee sitten itse auton parkkiin. Vähentää kömpelyyden haittaa.....olispa töissäkin vakiopaikka
Ja pitihän tässä puhelin vaihtaa, jotta pääsee kokeilemaan etäparkkia. tätä en ole tosin vielä ehtinyt testaamaan. Pitää ensi harjoitella avoimella parkkipaikalla. Tavoite on laittaa seiska katokseen jatkossa/talvella. Sen verran ahdas paikka, että ovia ei saa auki, (ei saanut X5:ssakaan). Mutta jos seisaka suhjataa parkkiin puhelimella niin mikä ettei ja ulos katoksesta samalla tapaa + lopuksi automaatiisesti kuskin ovi vielä auki
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View Post
Totta tuolleen sen olisi voinut kanssa ratkaista. Erona on, että jos sim on auton, se käyttää auton antennia, joka on parempi/herkempi. Katsotaan nyt onko tuolla matkustavaisille mtä käyttöä. Samalla tuon simin kautta autoon saa hot spotin. Josko natina huonoista kännykän kentästä vähenee
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Turder View PostKiitos tiedoista!
Telkkarin voinee saada toimimaan myös DIY-meiningillä hankkimalla HDMI-tikun, se telkkarin taakse kiinni ja siihen striimaa vaikka kännykän hotspotin kautta sisältöä netistä. Eli säästää ylimääräisen sim-kortin ja liittymän.
Leave a comment:
-
-
Kiitos tiedoista!
Telkkarin voinee saada toimimaan myös DIY-meiningillä hankkimalla HDMI-tikun, se telkkarin taakse kiinni ja siihen striimaa vaikka kännykän hotspotin kautta sisältöä netistä. Eli säästää ylimääräisen sim-kortin ja liittymän.
Leave a comment:
-
-
Tänään sitten aamulla rekisteröintikatsatukseen.
Eilen sain television toimimaan. En tiedä mitä tuolla tekee, mutta kattelin parit SuurSaimaa ajojen videot yputubesta ja join parit asennuslonkerot siihen kylkeenAsennus vaati erillisen mokkulan oston, BMW:n osanumero 84 10 5 A48 C11 (70€) ja sitten tietty liittymän. Saksassa toimisi autoon asennettu eSIM, mutta Suomessa vaatii avaimennäkösen palikan, johon nanoSIM laitetaan sisälle. Suomessa uutena myytävissä autoissa ko. palikka tulee tottakai auton mukana. Iso kiitos paikalliselle Barvasria Hedinille avusta ja konsultaatiosta
Leave a comment:
-
Leave a comment: