Originally posted by torso1
View Post
Näyttäisi että autot (iX ja i7) kiihyvät ja pysähtyvät tasatahtiin. Ajodynamikkatestissa (slalom ja kaistanvaihto) eroa i7:n eduksi on reilusti 18m slalom 60,4 vs 65,4 km/h, kaistanvaihto 124 vs 134km/h. Tämän kyllä tunteekin iX ratissa, aika norsuhan se on. Ei i7 tietenkään mikään M3 ole (vrt 18m slalom 72km/h ja kaistanvaihto 149km/h), mutta normaalia hyvää henkilöautotasoa luvut kuitenkin on. Ja kun sinua kiinostaa kuiteskin, niin X5 45e:lle (21' renkailla) vastaavat luvut 64 ja 129km/h. X5 50e kiihtyvyys on samaa luokkaa kuin näillä sähkömalleilla ja pysähtyminen sujuu peräti 3metriä lyhyemmällä matkalla 100km/h vauhdista 35 vs 32m. Jarrutuksessa X5 voittaa jopa M3 Competionin 1m:llä !

Melua ovat mitanneet seuraavasti
nopeus (km/h).......iX (dB A)........i7 (dB A)
80......................... 61.................59
100........................65.................62
130........................67.................64
160........................71.................68
180........................73.................70
M3 Competition pörisee 100km/h vauhdissa saman mikä i7 kohisee 180km/h vauhdissa

Näiden mittausten perusteella ero on selvä ja pitäisi olla kyllä korvin kuultavissa. Desibeliasteikko on logaritminen ja eroa voisi kuvata siten että jos kuuntelet livenä soittajaa ja soittajien määrä kasvaa kahteen äänenvoimakuus kasvaa noin 3dB. Tai tässä tapauksessa jos olisi miksauspöytä, jossa kahden i7 sisämelu yhdistään, saadaan iX:n melutaso nopeuksilla 100..180km/h. 80km/h vauhdissa ero on vähemmän.
Kaikki mittaukset toki Saksan oloissa ja asfaltilla. Suomessa tien pinta on hyvin erilainen, mutta tuskin nämä toisinpäin kääntyy.
Leave a comment: