Pitkän päivän jälkeen päästiin lopulta maaliin. Alku sujui suunnitelmn mukaan, lähtö Lprsta 4:30 ja miikeessä oltiin pakallista aikaa yhdeltätoista aamupäivlllä.
Muutenhan kaikki oli kunnossa, mutta kilvet puuttu. Tehtiin kaikki muu valmiiksi, paperit autonasetukset, mutta todetiin, että ei niitä vaan nyt ole, ihan ei selvinnyt miksi ei. No lähdettiin hotellille viemään kamat ja haukkaamaan evästä.
Sovittiin että soittavat kun kilvet on. Ei vaan kuulunut mitään ja puhelimeen ei vastattu. No paikan päälle uudelleen viideltä. 10min jälkeen myyjä tuli kilpien kanssa, ja naps paikoilleen ja baanalle.
Hotelliin matkaa tuli 35km, kyllä kulkee hienosti. Kaikki vastoinkäymiset unohtu ensimäisessä repäsyssä 80=>220kmh
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW i7
Collapse
X
-
No ratkesipa tämäkin parhainpäin. Sovittelemalla lähtöä hieman, löytyi onnekaasti vapaa hytti ja autolle tilaa laivasta Travemündestä Helsinkiin. Rahtilaivassa ha-paikka on 6 metriä, mutta taittaa tosiaan Tallinnan ja Ruotsin lauttojen 5m olla vanha jäänne, monessa autossa on pituus yli 5 metriä nykyään, uusimpana uusin 5-sarja.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostVihdoinkin auto on noutovalmiina. Loma alkaa maanantaista, joten nyt pitääkin sunnitlellaa yhdstetty auton haku ja lomamatka Müchenissä. Lautapaikoissa on vakavia saatavuus rajoiteita, tarkoittanee roadtrippiä Ruotsin kautta .
Huomasin juuri, että varustamot määrittää henkilöautoksi alle 5 metrisen auton. Tarviiko seisakalle varata pakettiautopaikka? .Kokeilin paikettiauto-valintaa ja ainakin Vikingillä melkein kaikki lähdöt muuttuivat valinnan johdosta loppuunmyydyiksi. Mitenköhän tarkkaa tuo on käytännössä, korkeus on hieman eri juttu.
-
👍 1
Leave a comment:
-
-
Vihdoinkin auto on noutovalmiina. Loma alkaa maanantaista, joten nyt pitääkin sunnitlellaa yhdstetty auton haku ja lomamatka Müchenissä. Lautapaikoissa on vakavia saatavuus rajoiteita, tarkoittanee roadtrippiä Ruotsin kautta .
Huomasin juuri, että varustamot määrittää henkilöautoksi alle 5 metrisen auton. Tarviiko seisakalle varata pakettiautopaikka? .Kokeilin paikettiauto-valintaa ja ainakin Vikingillä melkein kaikki lähdöt muuttuivat valinnan johdosta loppuunmyydyiksi. Mitenköhän tarkkaa tuo on käytännössä, korkeus on hieman eri juttu.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View Post
Kunpa oliskin. Edelleen odotellaan osia jarrujärjestelmän korjaamiseksi Vähän vaikea painostaa täältä muutaman tuhannen kilometrin päästä, mutta kova yritys on ollut. Pääsin jo aika lähelle lähdettä muutaman soittokierroksen kautta, katsotaan nyt sainko mitään aikaseksi, ainakin lupauksia alun pingpongin jälkeen. Ensin toki händler sanoo että ei voi mitään kun bemari hoitaa prioriteetit, ja sitten sitten kun soittaa pääkallonpaikalle sieltä kerrrotaan, että händler tietää ja hoitaa . Tosin mistä sitä tietää, kukaan ei suostu sanomaan selvästi, mikä on asema jonossa ja kauanko kestää (120 000 autoa vailla osia). Kauppaa ei oikein viitsi purkaakaan, kun ainakin BMW AG:n käytettyjen i7 valikoima on supistunut hyvin pieneksi. Omat varustekriteerit täyttävään käytettyyn pitäisi laittaa aika paljon lisää ja mikäänhän ei takaa, etteikö noissakin tarjolla olevissakin olisi sitten tämä sama jumppa, samanikäisiä ovat .
Onneksi poika pitää opettaan kesäaikana ajamaan, joten ostin huutokauppa.comista käsivaihteisen 318i:n (E90) i7:n talvirenkaiden hinnalla. Tällä on nyt sitten tullut ajettua itsekin. Kivahan tuolla on ajella, ja on sitä ajettukin - 3 vko ja 3000km, vaikka tässä tuli käytyä työmatkalla Aasiassa Jokunen tunti istumista niin autossa kuin lentokoneessa, joten eipä tässä olisi autoa ehtinyt oikein hakemaankaan. Kesälomalla auton tarve on aika vähänen, ja nythän se kuluu tuossa 'opettajan paikalla'. Kun seiska tulee kuntoon, niin hausta voinee tehdä pienen lomamatkan, jolloin kaikki sujuu rennolla aikataululla. Mitäköhän meinaisivat, kun ruuvais seiskaan opetuspolkimen kiinni liikkeen pihassa. magneettikolmion persaukseen ja junnu ajamaan. Siinähän tulis sitten ajoaharjoittelua vapailla nopeuksilla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by torso1 View Post
Mitenkäs tässä sun i7 keississä kävi? Joko sait auton alle?
Onneksi poika pitää opettaan kesäaikana ajamaan, joten ostin huutokauppa.comista käsivaihteisen 318i:n (E90) i7:n talvirenkaiden hinnalla. Tällä on nyt sitten tullut ajettua itsekin. Kivahan tuolla on ajella, ja on sitä ajettukin - 3 vko ja 3000km, vaikka tässä tuli käytyä työmatkalla Aasiassa Jokunen tunti istumista niin autossa kuin lentokoneessa, joten eipä tässä olisi autoa ehtinyt oikein hakemaankaan. Kesälomalla auton tarve on aika vähänen, ja nythän se kuluu tuossa 'opettajan paikalla'. Kun seiska tulee kuntoon, niin hausta voinee tehdä pienen lomamatkan, jolloin kaikki sujuu rennolla aikataululla. Mitäköhän meinaisivat, kun ruuvais seiskaan opetuspolkimen kiinni liikkeen pihassa. magneettikolmion persaukseen ja junnu ajamaan. Siinähän tulis sitten ajoaharjoittelua vapailla nopeuksilla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostKäytettyjen i7:n markkina aaltoilee Saksassa kovin. Kun seiskan varasin kolme viikkoa sitten, niin BMW Gebrauchwagen Börsessä oli lähes 70 autoa, josta omilla filttereillä jäljelle jäi noin 10kpl. Tsekkasin uteliaisuuttani tämän hetken tilanteen. Autoja on vain 30 kpl, ja omaan speksiin niistä menee 4 kpl, joista toki kaksi ylittäisi oman budjettini, vähissä ovat varastot Tarjonnan vähetessä hinnanlasku on tietysti lähes pysähtynyt, hinnat ovat samalla tasolla kuin vajaa kuukausi sitten.
Käytetyt hybridit 750e ja M760e maksavat 5k€ ja 15k€ enemmän kuin sähköseiska, ja Suomeen tuotuna tietysti autovero (~5k€) päälle, joten lisää tulee sähkömalliin selkeesti. Hybridien hinnat on jämäntäneet myös paikoilleen, tosin tarjontaakin on samalla tavalla niukasti kuin täyssähkössä. Hybridit pitää hintansa selvästi paremmin kuin täyssähkö, sillä vastaavin varustein 750e ja M760e ovat olleet uutena 20k€ ja 10k€ halvempia kuin i7 60 ja nyt vuoden vanhoina ne ovat siis selvästi arvokkaampia. Sähköauto on vaihtoautomarkkinalla kuraa
Suomessa nettiautossa i7-tarjonta on toiseen suuntaan. Autoja on tarjolla enemmän kuin koskaan aiemmin, 17 kpl. Hintapyynnöt on kyllä aika optimistisia.....
Leave a comment:
-
-
Käytettyjen i7:n markkina aaltoilee Saksassa kovin. Kun seiskan varasin kolme viikkoa sitten, niin BMW Gebrauchwagen Börsessä oli lähes 70 autoa, josta omilla filttereillä jäljelle jäi noin 10kpl. Tsekkasin uteliaisuuttani tämän hetken tilanteen. Autoja on vain 30 kpl, ja omaan speksiin niistä menee 4 kpl, joista toki kaksi ylittäisi oman budjettini, vähissä ovat varastot Tarjonnan vähetessä hinnanlasku on tietysti lähes pysähtynyt, hinnat ovat samalla tasolla kuin vajaa kuukausi sitten.
Käytetyt hybridit 750e ja M760e maksavat 5k€ ja 15k€ enemmän kuin sähköseiska, ja Suomeen tuotuna tietysti autovero (~5k€) päälle, joten lisää tulee sähkömalliin selkeesti. Hybridien hinnat on jämäntäneet myös paikoilleen, tosin tarjontaakin on samalla tavalla niukasti kuin täyssähkössä. Hybridit pitää hintansa selvästi paremmin kuin täyssähkö, sillä vastaavin varustein 750e ja M760e ovat olleet uutena 20k€ ja 10k€ halvempia kuin i7 60 ja nyt vuoden vanhoina ne ovat siis selvästi arvokkaampia. Sähköauto on vaihtoautomarkkinalla kuraa
Suomessa nettiautossa i7-tarjonta on toiseen suuntaan. Autoja on tarjolla enemmän kuin koskaan aiemmin, 17 kpl. Hintapyynnöt on kyllä aika optimistisia.....
-
👍 1
Leave a comment:
-
-
Tuossa toisella kerralla plan B oli se että joudun olemaan yötäkin ennen kuin saan auton. Eli siksi olin varautunut tuolla lisäpäivällä. Jos olisin saanut auton nopeammin niin olisin käyttänyt lisäpäivän ”maisemien katseluun” paahtamisen sijasta.
Joku kerta pitäisi varata enemmänkin aikaa ja olla turistina ihan kunnolla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ekaBMW View Post
Ekalla kerralla menin edellisenä iltana. Toisella kertaa ”edellisenä” aamuna. Molemmilla kerroilla tarkoitus olla köpiksen suunnalla yö ja seuraava yö laivassa. Jälkimmäisellä kerralla oli tarkoitus ottaa löysemmin eli lisä yö saksanmaalla. Lähdöt oli Munchenin ja Stutgartin suunnalla.
Jälkimmäisellä kerralla suunnitelma ei aivan onnistunut kun maksoinkin pankkisiirrolla. Joutui odottelemaan jotain 5-6 tuntia ennen kuin rahat näkyi heidän (liikkeen) tilillä ja sain auton itselleni. Siinäpä ei sitten hirveän pitkälle enää ehtinyt illan/valoisan aikana.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View Post
Jos oikein tuttuja majoittajia on 10km päässä autoliikkeeltä niin menisin itsekin edeltävänä iltana.
Jälkimmäisellä kerralla suunnitelma ei aivan onnistunut kun maksoinkin pankkisiirrolla. Joutui odottelemaan jotain 5-6 tuntia ennen kuin rahat näkyi heidän (liikkeen) tilillä ja sain auton itselleni. Siinäpä ei sitten hirveän pitkälle enää ehtinyt illan/valoisan aikana.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by torso1 View Post
Juuri näin. Kaupat tehtiin viime vuoden loka-marraskuussa ja uuden auton oletettu luovutusaika oli 2024 helmikuun alkupuolella. Joten jos nyt tekisi vastaavasta uudesta kaupat ja vaihdokki hinnoiteltaisiin uudestaan, niin rahallinen menetys olisi varmasti 10-15 k€ vähintään..jos edes riittäisi.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View Post
hyvää asiaa. Tuo BMW charging pitää muistaa. Katsoin jo, mutta sitä ei voi tehdä ennenkuin auto on liitetty myBMW tiliin. Vaatinee, että puhelin ja auto ovat yhteyksissä keskenään. Sitten vielä joku muu rinnalle vaikka tuo Teslan systeemi. Superchargereita kuitenkin kiitellään siitä, että ne toimii.
Mistä tieto, että 1:00 riittää. Finnlines nettisivuilla sanotaan, että Travemünden check-in sulkeutuu 2 tuntia ennen lähtöä (2:00) eli puolelta yöltä. Oletko ostanut lipun vasta samana päivänä, netistähän lipun voi ostaa klo 19 asti?
Kun stau iskee, niin tilanne muuttuu nopeasti. Onneksi systeemit näyttää aika luotettavasti, millaisesesta tulpasta on kyse niin voi arvoida kannataako yrittää kiertää. Eikä sekään auta, kun tieltä ei useinkaan pääse ajoissa pois, sitten on vaan pakko odottaa. Itse olen käyttänyt etelä-pohjoissiirtymiseen itäistä reittiä (München-Nürnberg-Leipzig-Berliini-Lübeck). Aika vähän nopeusrajoituksia, vähemmän autoja muutenkin, joten tietyötkään eivät tee pahoja ruuhkia. Ja nytkin näyttäs olevan vain muutaman tietyö ko. reitillä. Parasta reitissä on, että Hampurin ympäri ei tarvii ajaa, vaan pääsee suoraan Lübeckiin. Jotenkin tuntuu, että tuossa Hampurin ympärillä tapahtuu aina ja jatkuvasti.
Olen miettinyt myös vaihtoehtoa, että lentäisi paikan päälle jo edellisenä iltana (Jotta aamulennolle ehtii, pitää täältä erämaasta tulla kuitenkin lähemmäs hotelliin, niin miksei suoraan kentälle), yöpyisi sukulaisten luona, saisi alle hyvin nukutun yön ja bonarina heiltä matkaa liikkeeseen on ~10km. Ajamaan pääsisi jo ennen puolta päivää, ajaisi Rostockiin, sieltä lautalla Gedseriin (lauttoja 2h välein) Sitten illlan ja yön aikana Kapellsär/Tukholma aamuksi Kaksi 800km pätkää jotka on työpäivän mittaisia, ei paha rasti. Loppumatkaan energiaa saa tarvittaessa lisää, kun jossain keski-Ruotsisssa ottaa torkut latauksen aikana 'executive'-takapenkillä (on sitten tuollekin turhakeelle jotain käyttöä), voi ladata vaikka kokonaisen tunnin....Tämä olisi nopea, edullinen ja robusti tapa, laivassa makoilun sijaan pääsee ajamaan, siihenhän auto on tehty
Toki 'varaslähdöllä' laivavaihtoehto ratkeaa myös, aikataulua ei tarvii stressata lainkaan
Jos oikein tuttuja majoittajia on 10km päässä autoliikkeeltä niin menisin itsekin edeltävänä iltana. Sitähän voi ehtiä parille hyvälle vehnäpirtelöllekin Ja sopisin myyjän kanssa kaupat jo 09:00 niin pääsee liikkeestä matkaan viimeistään 10:30. Silloin on aikaa matkan tekoon yli 13h.Last edited by pyroz; 02-05-2024, 11:18.
-
👍 1
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View Post
Tuollainen keskinopeuden laskeminen ennakkoon on tuollaista teoreettista suuntaa antavaa. Todellisuus on baanalla sitten tilanteen mukaan. Välillä 150km/h ja välillä paikallaan onnettomuuden takia. Näitä ei ne route plannerit pysty huomioimaan etukäteen ja usein se todellisuus onkin tosiaan jotain muuta kuin kuukautta ennen kotoa suunnitellessa.
Pari eri latausmahdollisuutta etukäteen kuntoon ja sitten eikun vetoja. HANAA MIKA niinkuin vanha sanonta kuuluu
EDIT: Niin ja hei laitatte myyjän kanssa sinulle BMW Charging tilin kuntoon niin sillän voi vetäistä lataukset kaikkein helpoiten
Mistä tieto, että 1:00 riittää. Finnlines nettisivuilla sanotaan, että Travemünden check-in sulkeutuu 2 tuntia ennen lähtöä (2:00) eli puolelta yöltä. Oletko ostanut lipun vasta samana päivänä, netistähän lipun voi ostaa klo 19 asti?
Kun stau iskee, niin tilanne muuttuu nopeasti. Onneksi systeemit näyttää aika luotettavasti, millaisesesta tulpasta on kyse niin voi arvoida kannataako yrittää kiertää. Eikä sekään auta, kun tieltä ei useinkaan pääse ajoissa pois, sitten on vaan pakko odottaa. Itse olen käyttänyt etelä-pohjoissiirtymiseen itäistä reittiä (München-Nürnberg-Leipzig-Berliini-Lübeck). Aika vähän nopeusrajoituksia, vähemmän autoja muutenkin, joten tietyötkään eivät tee pahoja ruuhkia. Ja nytkin näyttäs olevan vain muutaman tietyö ko. reitillä. Parasta reitissä on, että Hampurin ympäri ei tarvii ajaa, vaan pääsee suoraan Lübeckiin. Jotenkin tuntuu, että tuossa Hampurin ympärillä tapahtuu aina ja jatkuvasti.
Olen miettinyt myös vaihtoehtoa, että lentäisi paikan päälle jo edellisenä iltana (Jotta aamulennolle ehtii, pitää täältä erämaasta tulla kuitenkin lähemmäs hotelliin, niin miksei suoraan kentälle), yöpyisi sukulaisten luona, saisi alle hyvin nukutun yön ja bonarina heiltä matkaa liikkeeseen on ~10km. Ajamaan pääsisi jo ennen puolta päivää, ajaisi Rostockiin, sieltä lautalla Gedseriin (lauttoja 2h välein) Sitten illlan ja yön aikana Kapellsär/Tukholma aamuksi Kaksi 800km pätkää jotka on työpäivän mittaisia, ei paha rasti. Loppumatkaan energiaa saa tarvittaessa lisää, kun jossain keski-Ruotsisssa ottaa torkut latauksen aikana 'executive'-takapenkillä (on sitten tuollekin turhakeelle jotain käyttöä), voi ladata vaikka kokonaisen tunnin....Tämä olisi nopea, edullinen ja robusti tapa, laivassa makoilun sijaan pääsee ajamaan, siihenhän auto on tehty
Toki 'varaslähdöllä' laivavaihtoehto ratkeaa myös, aikataulua ei tarvii stressata lainkaan
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View Post
Polttomoottoriautolla helppo homma, mutta sähköautolla matkanopeus jää aika alhaiseksi. En sano ettei onnistu, mutta kyllä tuossa ainekset laivasta myöhästumiseen on. Lisäksi oman kokemus muilta kuin kotilatureilta autonlataamiseen on minimaalinen, eikä yhtään auta että syvällisempi käytäntöön tutustuminen aiheeseen alkaa auton luovutuksesta. Mitä latausappia Saksassa kannattaa käyttää? Tarkoitus on, että tolppa antaa sen mitä i7 pystyy ottamaan vastaan eli 200kW. ABRP ehdottelee reitin varrelta Teslan Superchargereita, mutta niistä kai pitää maksaa joku kuukausimaksu, jotta lataus onnistuu.
Tein yksinkertaisen ajonopeuteen ja lataamisen perustuvan laskelman 880km:lle olettaen että lataus onnistuu aina luvatussa 35min 10...80%. Sähköautolla realistininen matkanopeus näyttäs olevan 100km/h. (Bensalla liikuttaessa käytin 140km/h makanopeutta arvioinneissa.)
ajonopeus / kulutus / matkanopeus / aika
100 km/h / 19,3kWh / 85 km/h / 10h 22 min
120 km/h / 24kWh / 95 km/h / 9h 17 min
130 km/h / 27,4kWh / 98 km/h / 9h
160 km/h / 30,8kWh / 110 km/h / 8h
Pieni lisästressi on helppo ymmärtää siinä, jos ei ole aiemmin sähköautoa pikalataillut edes Suomessa. On ihan tervettä laskea varmuusvaraa siihen toki. Oma kokemus on kuitenkin sellainen, että sanoi se auton navi tai ABRP mitä tahansa, niin todellisuus iskee kasvoilla ja sitä sitten tien päällä kyllä ihan itse alkaa vilkuilla latausstoppia silloin kun se itselle tai autolla alkaa näyttää sopivalta. Saksassa on nykyään erittäin hyvä latausverkosto isojen baanojen varrella. Sen takia ei ole huolta. Itsellä on ollut pääsääntöisesti Saksassa käytössä "MAingau" niminen mobiilisovellus, jonka sai englanniksi ja sinne sujahti nätisti suomalainen luottokortti maksutavaksi. Sen lisäksi itsellä on Shellin latauspalvelu, johon on myös RFID tagi. Ainakin yksi fyysinen tagi on hyvä olla, koska joskus "shit happens" ja ne sovellukset eivät vaan toimi. Fiksuinta olisi laittaa nuo kuntoon jo hyvissä ajoin ja testata toimivaksi ihan täällä kotoSuomessa vaikka naapurin tai tutun autoa ladaten. Esimerkiksi se Shell toimii täällä yhtälailla (ota huomioon mahdolliset roaming kulut ei kannattane täällä vetäistä akkua täyteen vaan kokeilla vaan että toimii)
Tuollainen keskinopeuden laskeminen ennakkoon on tuollaista teoreettista suuntaa antavaa. Todellisuus on baanalla sitten tilanteen mukaan. Välillä 150km/h ja välillä paikallaan onnettomuuden takia. Näitä ei ne route plannerit pysty huomioimaan etukäteen ja usein se todellisuus onkin tosiaan jotain muuta kuin kuukautta ennen kotoa suunnitellessa.
Pari eri latausmahdollisuutta etukäteen kuntoon ja sitten eikun vetoja. HANAA MIKA niinkuin vanha sanonta kuuluu
EDIT: Niin ja hei laitatte myyjän kanssa sinulle BMW Charging tilin kuntoon niin sillän voi vetäistä lataukset kaikkein helpoitenLast edited by pyroz; 01-05-2024, 21:49.
Leave a comment:
-
Leave a comment: