Korjaan sen verran tuota väitettäni, että olen lukenut i4:n muuttuvan tietyissä tilanteissa takavetoiseksi. En tiedä, koskeeko sama i7- ja i5-malleja.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW i7
Collapse
X
-
Originally posted by bittivirhe View Post
Olen lukenut, että tietyissä tilanteissa sähkömallien neliveto muuttuu takavedoksi, onko siinä perää?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View Post
Rengasvalinta ei mennyt kyllä nappiin. Paljoa ei tarvii pedaalia painaa, kun takarenkaat menettää pidon loskassa/nuoskassa ja nelivetoinen käyttäytyy kuin takaveto. Varmaan ajovakaus tekee hommia täysillä, mutta kyllä tämä ihan kunnon vastaohjausta vaatii, toki näin pitkällä akselivälillä liikee ton rauhalllisia.
Ainoa noissa 21" style 901:ssä on huonoa, että kerää lunta suht helposti jos syvässä lumessa ajaa. Ja sitten täristää maantiellä. Mutta muuten näin pikaisesti talvikeleissä edelleen 5/5 auto ja hyvin on pelannut.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by volvostabemariin View Post
No jos jotain eroa on niin onhan se nyt parempi - ei millään muotoa huonompi. Molemmilla akseleilla moottori erikseen niin ohjaus täysin viiveetöntä ja ongelmatonta. Tämä kahden vuoden kokemuksella.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bittivirhe View Post
Miten tuo sähkö-Bemareiden neliveto eroaa käytökseltään ja suorituskyvyltään perinteisestä BMW:n nelivedosta? Onko se merkittävästi huonompi?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View Post
Rengasvalinta ei mennyt kyllä nappiin. Paljoa ei tarvii pedaalia painaa, kun takarenkaat menettää pidon loskassa/nuoskassa ja nelivetoinen käyttäytyy kuin takaveto. Varmaan ajovakaus tekee hommia täysillä, mutta kyllä tämä ihan kunnon vastaohjausta vaatii, toki näin pitkällä akselivälillä liikee ton rauhalllisia. Aika paljon rauhattomampi kuitenkin kuin tankkimaisen vakaa äksä. (myös äksä maavara ei ole huono juttu olenkaan tällä tienhoidon tasolla). Toinen huono juttu leveistä takarenkaista on, että ne ei mahdu eturenkaiden avaamaan/puhdistamaan uraan. Veikkaisin tämä vaikuttaa sähkökulutukseen merkittävästi, jos tie ei ole paljas.
Leave a comment:
-
-
Eikö X5 takarenkaat ole kuitenkin aika samaa luokkaa leveydeltään?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View Post
Ostin alkuperäiset ( BMW Winter Wheels 7 Series G70 20 Inch Styling 905 V-Speiche (werksraeder24.com)) pelkät vanteet&painesensorit ovelle tuotuna 1920€. Rengaskippikseltä löytyi lähes uudet ( no ei nyt nyppyjä jäljellä mutta muuten uuden veroiset, paisto 11/22) takarenkaat 420€ pari ovelle tuotuna. Eturenkaat jouduin ostamaan uudet 400€ kipale. Tähän asennus päälle eli tulihan sitä hintaa näillekin yli kolme tonnia.
Uuteen 20" settiin verrattuna iso säästö ja myös selvästi halvempi kuin uusi perus19" setti, jonka ulkonäkö on kyllä oman silmään hyvinkin karvalakki eli nämä BMW Winter Wheels 7 Series G70 i7 G70 X3 G45 19 Inch Styling 903 Doppelspeiche (werksraeder24.com) . Toki käytettynä tämä 19" vanne ja uudet renkaat olisi jäänyt satasen alle kolmen tonnin. kaikki renkaat olisi tuolloin olleet uusia. Eli muutama satanen meni ulkonäön alttarille.
Leave a comment:
-
-
Sama väli (Mikkelin Citymarketin laturilta kotiin)i ja samoissa lämpötiloissa, mutta nastarengastuksella. Kulutus ei juuri edellisestä reissusta poikennut, aavistuksen korkeampi kulutus mutta niin oli keskinopeuskin. 22kWh/100km 82,8 km/h vs 21,2kWh 78km/h. Vaikka talvirenkaat tuli hieman turhankin leveät, nämä eivät merkittävästi lisää kulutusta.
Taas tuli ns. ylimäärinen lyhyt stoppi - 11 aikaan illalla tunnin ajomatkan päässä kotoa. Lataamatta olisi ehkä päässyt kotiin, mutta sitten akku olisi ollut 0%. No tuli oltua puhelimessa lähes koko matka ja latauksenkin ajan, ihan sama istuuko puhelimassa laturilla vai kotipihassa. Pölöttäessä latauksen seuraaminen hieman unohtui, joten ylimääräistä tuli taas Alussa akku oli viiileä, kun unohtui laittaa lämmitys päälle - ei pysty ajamaan, puhumaan ja hipailemaan näyttöä samaan aikaan joten akku otti virtaa huonosti . Ajattelin, että nyt menee aikaa, mutta 7 min jälkeen näyttää teho nouseen appin mukaan lähes porrasmaisesti 185kW:een ja lisämatkaa tulikin sitten 20min:ssa +200km.
Leave a comment:
-
-
Olipa hyvä että ei tullut vielä vaihdettua talvirenkaisiin, 585km torstaille.
Harmittavasti en päässyt Kouvolasta kotiin vaan piti pysähtyä varmuudeksi Utin ABC:lle hetkeksi, jotta pääsee kotiin asti. Unohduin lukemaan sanomalehteä, joten stoppi venyi 15minuuttiseksi. Hyvällä 127kW keskiteholla lataantui, joten kotipihassa oli vielä akkua 36%. Jälkikäteen laskien energia olisi mennyt mennyt 2% pakkaselle, ehkä hitaasti ajaen akun olisi saanut riittämään, mutta ei oikein ole luottoa kokeilla. Rekka, joka lähti Utista pihasta samaan aikaan, kun aloitin latauksen, sain sen kiinni hieman ennen Lappeenrantaa, joten lopputulos olisi pihistämällä olllut sama. Toisekseen vain 6-minuttinen olisi riittänyt 10% turvamarginaaliin. Nyt stopin kanssa keskinopeus jäin vain 74km/h:iin, 6 min stopilla se olisi ollut 89km/h ja ilman stoppia 103 km/h. Tässä tilanteessa 6 minuuttia sähköauto hävisi polttikselle olettaen että tankki olisi lähes täysi liikkeelle lähdetäessä. 750e:n 65l tankki olisi hyvinkin riittänyt koko matkalle. Tämä oli nyt toinen kerta, kun kotiin tullessa pitää pysähtyä, vaikka melkein on jo kotona. Eihän tuo pitkä stoppi ole, mutta pitkän päivän jälkeen illalla kymmenen aikaan ei nyt mitään herkkuakaan ole, vaikka lehti oli hyvää ajanvietettä
-
👍 2
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Turder View Post
Heinolan Citymarketilla on tainnut tulla maksimit tai n. 200kW teho, ei ole enää latauskäyrää tallessa mutta muistelen että 198 tai 199 oli maksimit mutta latasin siinä tyhjään akkuun vain n. 20% lisää, jotta kotiin pääsi halvan pörssisähkön äärelle Tässähän käyrä on pitkään nouseva, eli ihan tyhjään akkuun ei aivan parhaita tehoja saa. Muilla DC-latauskerroilla harmillisesti ollut kohteissa joku 150kW maksimilaturi tai kentällä tehojako päällä, eli laturi on rajoittanut niitä. Eipä noita DC-latauskertoja ole tullut kuin joku puolentusinaa tähän mennessä.
Viime keskiviikona kävi aika ihme juttu tai sitten vaan sekoilin 'selkeän käyttöjärjestelmän' kanssa (todennäköinen). Mutta voi olla kyllä joku softan sekoaminen, koska ajoa ei näy apissa lainkaan. Ajoin aamusta pikkupakkasessa (-3C) Länsisatamaan ja auto alkoi lämmittämään akkua melkein heti lähdön jälkeen. Lisäksi auto oli sitä mieltä, että ladattava oli jo Kotkassa runsaan 100km ajon jälkeen. Olin laskeskellut, että 70% akulla olisin päässyt Länsisatamaan lataamatta, ja sitten auto oli latautunut päiväreissun aikana. No hermo ei kestänyt kun keskikulutus oli ~30kWh/100km, vaan latasin sitten Pyhtäällä 7min 18kWh Aikataulu lautalle oli sen verran kireä, että säästöajolla ei olisi hermo kestäny ajaa kuiteskaan. No ylimääräisillä elektroneilla tuli sitten ajettua tuo lataustauko ja vähän päällekin aikataulua kiinni, että ei liikkuvaan laivaan tarvinnut uida...Kulutuskin nousi tälle toiselle legille, mutta akkua ei tarvinnut lämmittää Parempi varman päälle kuin vetää akku tyhjäksi. Olisihan se aika noloa hyytyä Hesassa jonnekin kantakaupunkiin muutama kilsa ennen määränpäätä, hylätä kärri kadun vartee ja jatkaa loppu taksilla
Leave a comment:
-
-
Originally posted by torso1 View Post
Siis ostitko käytetyt Bemarin orggis vanteet Saksasta ja niiden päälle uudet HKPL 10 EV -renkaat Suomesta? Paljonko tommoselle keissille tuli hintaa sit?
Uuteen 20" settiin verrattuna iso säästö ja myös selvästi halvempi kuin uusi perus19" setti, jonka ulkonäkö on kyllä oman silmään hyvinkin karvalakki eli nämä BMW Winter Wheels 7 Series G70 i7 G70 X3 G45 19 Inch Styling 903 Doppelspeiche (werksraeder24.com) . Toki käytettynä tämä 19" vanne ja uudet renkaat olisi jäänyt satasen alle kolmen tonnin. Toki kaikki renkaat olisi tuolloin olleet uusia. Eli muutama satanen meni ulkonäön alttarille.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by torso1 View Post
Siis ostitko käytetyt Bemarin orggis vanteet Saksasta ja niiden päälle uudet HKPL 10 EV -renkaat Suomesta? Paljonko tommoselle keissille tuli hintaa sit?
https://www.or24.de/en/bmw/i-models/ (täällä ei just nyt ole i7-vanteita näköjään)
ebayssä pyörii välillä vannesettejä n. 1500-3500eur riippuen kunnosta ja koosta
facessa merkkiryhmissä on aika paljon vanteita myynnissä, pääosin USA:ssa mutta esim. pari ranskalaista myy / on myynyt orkkis 21" vanteita renkaineen n. 1400-1600eur.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostTalvi on tulossa, joten talvirenkaat piti hankkia. Vatuloin aika pitkään kitka- ja nastarankaiden välllä. Rengaskoko tavoite oli 19" 245/50, mutta sopivaa vannetta ei käytettynä tullut vastaan, joten päädyin ostamaan Saksasta alkuperäisen 20" sarjan, joten renkaat on turhakin leveät, e. 255/45 ja t. 285/40.
Renkaissa päädyin HKPL 10 EV malliin. Kitkojen eräänä hyvänä puolena sähköautossa pidin alhaista vierintävastusta, mutta TM:n testin perusteella HPKL10 ei ole paljoakaan heikompi, eroa vain +1,5% parhaaseen kitkarenkaaseen (Nokian R5), paljoa ei tarvitse rangea uhrata. Kun yhtälöön laittaa epätavalliset/(epäinhimilliset) ajo-ajat, yöaikaan (24..03) paluu lentokentältä.Ja matka suuntautuu rannikolta sata kilometriä sisämaahan, jolloin sääolot muuttuu matkan aikana vesikelistä tavalliseen talvikeliin. Tällä alueella kitkarengas on heikoimmillaan, joten valinta oli loppujen lopuksi selkeä.
Leave a comment:
-
Leave a comment: