No tämä oli tiedossa, että sähköauto ei ole pitkään nopeaan ajoon baanalla. Suomessa on nyt ajettuna vajaat 600km rivakkaa maatie-ajossa 80...120km rajoituksilla ja nopeutta +10..20km/h rajoitukseen. Kulutus on ~20kWh/100km ympäristössä, mikä on itselle positiivinen yllätys Esim Kouvolasta Lappeenrantaan pihasta pihaan 98km keskinopeus 89km/h ja kulutus 19,8kWh/100km. Vantaalta Lappeenrantaan 226km keskinopeus 102km/h ja kulutus 20,9kWh/h. 80% akulla lupaa nyt rangea ~430km

Mulla ei ole kotona vielä latausasemaa, joten nyt alkuun olen ollut 'julkisten' laturteiden varasssa. Kotona 230V tökkelista 10A virralla jotain saa ja auringon paistaessa 'ilmaista' sähköä, mutta sen verran sähköä on ainakin alkuun kulunut, että ko. liruttelu ei riitä. Oma 11kW asema on hankintava nopeasti, sillä rehellisesti sanottuna onhan tämä Suomen latausinfra aivan onneton vrt esim Saksaan. Pöntössä lukee 150kW.....200kW mutta autoon liruu 30..60kW kun teho on jaettuna. Tai sitten nopeat latauspaikat on täynnä ja jäljellä on 11...22kW tolppia. Toki 22kW on tuollaisessa tilanteessa ihan yhtä hyvä kuin 'nopea laturi', pitää hankkia vaan Type2 letku. Toki lataaminen Suomessa on halpaa verrattuna Saksaan, patsi jos lataa väärää operaatorilla väärästä tolpasta, kuten allekirjoittanut teki heti Suomeen päästyä, no tuli 'oppirarhat' heti alkuun. En kyllä ymmärrä vieläkään että miten K-latauksen tolpasta Fortum Drive&Chargen kautta veloitus voi olla 1,23€/kWh !!
Sähköautososissa on kehuttu, kuinka sähköllä ajaminen on niin vaivatonta. Tähän menessä aika vaikea olla tuosta kyllä samaa mieltä. Ainakaan itselle täyssähköauto ei sopisi näillä kokemuksilla, jos kotilataus ei olisi mahdollista. Tehokkaamman kotilatauksen myötä ei tarvitse näitä Lappeenranan ja Kouvolan 'nopeita' latausasemia käyttää. Kun kodin ulkopuolella joutuu lataamaan, se on jossain pääkaupunkiseudulla, Turussa tai Tampereella, josta voinee sitten löytää aidon nopean latausmahdollisuuden. Onneksi autossa on riittävän kokoinen akku, joten latureilla tarvitsee notkua. Eiköhän sitä näillä kulutuksilla ajaeta Lappeenrannasta Turkuun ilman pysähdyksiä kuten ennenkin, ainakin kesäkelissä
Hinnat tosiaan tullut alas mutta ei Suomessa. Karkeasti kotimaan tarjonnassa on ainakin 15-20k€ liikaa vs. ulkomaan hinnat.
Onnittelut uudesta tiko4tiko!
.
Vähän vaikea painostaa täältä muutaman tuhannen kilometrin päästä, mutta kova yritys on ollut. Pääsin jo aika lähelle lähdettä muutaman soittokierroksen kautta, katsotaan nyt sainko mitään aikaseksi, ainakin lupauksia alun pingpongin jälkeen. Ensin toki händler sanoo että ei voi mitään kun bemari hoitaa prioriteetit, ja sitten sitten kun soittaa pääkallonpaikalle sieltä kerrrotaan, että händler tietää ja hoitaa
. Tosin mistä sitä tietää, kukaan ei suostu sanomaan selvästi, mikä on asema jonossa ja kauanko kestää (120 000 autoa vailla osia). Kauppaa ei oikein viitsi purkaakaan, kun ainakin BMW AG:n käytettyjen i7 valikoima on supistunut hyvin pieneksi. Omat varustekriteerit täyttävään käytettyyn pitäisi laittaa aika paljon lisää ja mikäänhän ei takaa, etteikö noissakin tarjolla olevissakin olisi sitten tämä sama jumppa, samanikäisiä ovat .
Leave a comment: