BMW i7
Collapse
X
-
Originally posted by makebm5 View PostOnko ajaminen sellaista "leijuntaa" että perä hiukan vaeltelee puolelta toiselle?
No keli oli viime viikolla erittäin heikko, katsotaan miten talvi jatkuu, kun keli on enemmän perinteisen talvinen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View Post
Rengasvalinta ei mennyt kyllä nappiin. Paljoa ei tarvii pedaalia painaa, kun takarenkaat menettää pidon loskassa/nuoskassa ja nelivetoinen käyttäytyy kuin takaveto. Varmaan ajovakaus tekee hommia täysillä, mutta kyllä tämä ihan kunnon vastaohjausta vaatii, toki näin pitkällä akselivälillä liikee ton rauhalllisia. Aika paljon rauhattomampi kuitenkin kuin tankkimaisen vakaa äksä. (myös äksä maavara ei ole huono juttu olenkaan tällä tienhoidon tasolla). Toinen huono juttu leveistä takarenkaista on, että ne ei mahdu eturenkaiden avaamaan/puhdistamaan uraan. Veikkaisin tämä vaikuttaa sähkökulutukseen merkittävästi, jos tie ei ole paljas.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostEikö X5 takarenkaat ole kuitenkin aika samaa luokkaa leveydeltään?
Mulla oli X5:ssa talvella renkaat edessä ja takana 275/45 20. Nyt seiskassa on edessä 255/45 20 ja takana 285/40 20.Leveys samaan luokkaa, joten ei tämä renkaan levydesta ole kiinni. Molemmissa tapauksissa rengas on sama Nokian HKPL 10, joten rengas on sama.
Erona siis sekarengastus ja seikassa on rutosti enemmän voimaa. Molemmissa autoissa (X5/i7) oli/on myös nelipyöräohjaus joten ei eroa siinäkään. Sähköinen voimalinja on sitten toinen selittävä ero. Muistan vielä hyvin kun kävi aikoinaan kokeilemassa iX 40:sstä talvimyrskyssä, auto oli suuri pettymys verruttuna X5:een, kun ajoin saman reitin peräjälkeen. X5 meni rauhallisesti kiemurtelematta. Ei seiska nyt niin irtonainen ole kuin iX, johon ei ollut mitään luottoa. Sanoinkin palauttaessa autoa, että jos tällä pitäisi lumituiskussa ajaa huonsoti auratulla tiellä 400km, niin takki olisi aika tyhjä perille päästessä. Tosin eipä iX 4:llä tosin montaa kilometria ilman taukoa olsi tarvinnut ajaakaan, Kun koejaon range täydellä akulla oli ennusteen mukaan 210km. Mielestäni X5 on myös selvästi parempi kuin i7 huonossa talvikelissä. Lisäksi seikan maavara on sellainen (toki tämä pitää vaan hyväksyä joa matalalla autolla ajaa), että sekin rajoittaa talvikäyttöä, kun (pää)teiden auras on olematonta.
Seiskaa hankiessa tiesin, että talven huonojen kelien osata takapakkia tulee, ja nyt se on sitten myös todettu että oletus ei ollut virheellinen. Viime päivien huonossa kelissä matkaa tuli ajettua yhteensä vajaat 900km. Suurimmillaan kulutus oli 32kWh/100km (eli seikan täydellä akulla range noin 300km), vaikka keskinopeus jäi tuolla vajaan 240km makalla 70km/h tasoon. Tie oli käytännössä erittäin luminen/loskainen koko matkan, vain muutamien kilometrien matkalla voi sanoa, että tie oli aurattu jossasin vaiheessa päivää. Esim moottoriteillä vasemmalla kaistalla oli niin paljon lunta, että seiskalla ei sinne ollut mitään asiaa. Äksällä olisin parista 50km/h ajaneesta kyllä ohi mennyt, koska vasemalla oli kuitenkin kuorma-auton jäljet
Last edited by tiko4tiko; 22-11-2024, 23:12.
Leave a comment:
-
-
Korjaan sen verran tuota väitettäni, että olen lukenut i4:n muuttuvan tietyissä tilanteissa takavetoiseksi. En tiedä, koskeeko sama i7- ja i5-malleja.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bittivirhe View Post
Olen lukenut, että tietyissä tilanteissa sähkömallien neliveto muuttuu takavedoksi, onko siinä perää?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View Post
Rengasvalinta ei mennyt kyllä nappiin. Paljoa ei tarvii pedaalia painaa, kun takarenkaat menettää pidon loskassa/nuoskassa ja nelivetoinen käyttäytyy kuin takaveto. Varmaan ajovakaus tekee hommia täysillä, mutta kyllä tämä ihan kunnon vastaohjausta vaatii, toki näin pitkällä akselivälillä liikee ton rauhalllisia.
Ainoa noissa 21" style 901:ssä on huonoa, että kerää lunta suht helposti jos syvässä lumessa ajaa. Ja sitten täristää maantiellä. Mutta muuten näin pikaisesti talvikeleissä edelleen 5/5 auto ja hyvin on pelannut.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by volvostabemariin View Post
No jos jotain eroa on niin onhan se nyt parempi - ei millään muotoa huonompi. Molemmilla akseleilla moottori erikseen niin ohjaus täysin viiveetöntä ja ongelmatonta. Tämä kahden vuoden kokemuksella.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by bittivirhe View Post
Miten tuo sähkö-Bemareiden neliveto eroaa käytökseltään ja suorituskyvyltään perinteisestä BMW:n nelivedosta? Onko se merkittävästi huonompi?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View Post
Rengasvalinta ei mennyt kyllä nappiin. Paljoa ei tarvii pedaalia painaa, kun takarenkaat menettää pidon loskassa/nuoskassa ja nelivetoinen käyttäytyy kuin takaveto. Varmaan ajovakaus tekee hommia täysillä, mutta kyllä tämä ihan kunnon vastaohjausta vaatii, toki näin pitkällä akselivälillä liikee ton rauhalllisia. Aika paljon rauhattomampi kuitenkin kuin tankkimaisen vakaa äksä. (myös äksä maavara ei ole huono juttu olenkaan tällä tienhoidon tasolla). Toinen huono juttu leveistä takarenkaista on, että ne ei mahdu eturenkaiden avaamaan/puhdistamaan uraan. Veikkaisin tämä vaikuttaa sähkökulutukseen merkittävästi, jos tie ei ole paljas.
Leave a comment:
-
-
Eikö X5 takarenkaat ole kuitenkin aika samaa luokkaa leveydeltään?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View Post
Ostin alkuperäiset ( BMW Winter Wheels 7 Series G70 20 Inch Styling 905 V-Speiche (werksraeder24.com)) pelkät vanteet&painesensorit ovelle tuotuna 1920€. Rengaskippikseltä löytyi lähes uudet ( no ei nyt nyppyjä jäljellämutta muuten uuden veroiset, paisto 11/22) takarenkaat 420€ pari ovelle tuotuna. Eturenkaat jouduin ostamaan uudet 400€ kipale. Tähän asennus päälle eli tulihan sitä hintaa näillekin yli kolme tonnia.
Uuteen 20" settiin verrattuna iso säästö ja myös selvästi halvempi kuin uusi perus19" setti, jonka ulkonäkö on kyllä oman silmään hyvinkin karvalakki eli nämä BMW Winter Wheels 7 Series G70 i7 G70 X3 G45 19 Inch Styling 903 Doppelspeiche (werksraeder24.com) . Toki käytettynä tämä 19" vanne ja uudet renkaat olisi jäänyt satasen alle kolmen tonnin. kaikki renkaat olisi tuolloin olleet uusia. Eli muutama satanen meni ulkonäön alttarille.
Leave a comment:
-
-
Sama väli (Mikkelin Citymarketin laturilta kotiin)i ja samoissa lämpötiloissa, mutta nastarengastuksella. Kulutus ei juuri edellisestä reissusta poikennut, aavistuksen korkeampi kulutus mutta niin oli keskinopeuskin. 22kWh/100km 82,8 km/h vs 21,2kWh 78km/h. Vaikka talvirenkaat tuli hieman turhankin leveät, nämä eivät merkittävästi lisää kulutusta.
Taas tuli ns. ylimäärinen lyhyt stoppi - 11 aikaan illalla tunnin ajomatkan päässä kotoa. Lataamatta olisi ehkä päässyt kotiin, mutta sitten akku olisi ollut 0%. No tuli oltua puhelimessa lähes koko matka ja latauksenkin ajan, ihan sama istuuko puhelimassa laturilla vai kotipihassa. Pölöttäessä latauksen seuraaminen hieman unohtui, joten ylimääräistä tuli taasAlussa akku oli viiileä, kun unohtui laittaa lämmitys päälle - ei pysty ajamaan, puhumaan ja hipailemaan näyttöä samaan aikaan
joten akku otti virtaa huonosti . Ajattelin, että nyt menee aikaa, mutta 7 min jälkeen näyttää teho nouseen appin mukaan lähes porrasmaisesti 185kW:een ja lisämatkaa tulikin sitten 20min:ssa +200km.
Leave a comment:
-
-
Olipa hyvä että ei tullut vielä vaihdettua talvirenkaisiin, 585km torstaille.
Harmittavasti en päässyt Kouvolasta kotiin vaan piti pysähtyä varmuudeksi Utin ABC:lle hetkeksi, jotta pääsee kotiin asti. Unohduin lukemaan sanomalehteä, joten stoppi venyi 15minuuttiseksi. Hyvällä 127kW keskiteholla lataantui, joten kotipihassa oli vielä akkua 36%. Jälkikäteen laskien energia olisi mennyt mennyt 2% pakkaselle, ehkä hitaasti ajaen akun olisi saanut riittämään, mutta ei oikein ole luottoa kokeilla. Rekka, joka lähti Utista pihasta samaan aikaan, kun aloitin latauksen, sain sen kiinni hieman ennen Lappeenrantaa, joten lopputulos olisi pihistämällä olllut sama. Toisekseen vain 6-minuttinen olisi riittänyt 10% turvamarginaaliin. Nyt stopin kanssa keskinopeus jäin vain 74km/h:iin, 6 min stopilla se olisi ollut 89km/h ja ilman stoppia 103 km/h. Tässä tilanteessa 6 minuuttia sähköauto hävisi polttikselle olettaen että tankki olisi lähes täysi liikkeelle lähdetäessä. 750e:n 65l tankki olisi hyvinkin riittänyt koko matkalle. Tämä oli nyt toinen kerta, kun kotiin tullessa pitää pysähtyä, vaikka melkein on jo kotona. Eihän tuo pitkä stoppi ole, mutta pitkän päivän jälkeen illalla kymmenen aikaan ei nyt mitään herkkuakaan ole, vaikka lehti oli hyvää ajanvietettä
Leave a comment:
-
Leave a comment: