Originally posted by Turder
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW i7
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by tiko4tiko View Post
Oletko monta kertaa pääsyt lataamaan Suomessa siten että auto rajoittaa maksimin ~200kW? Itse olen pääsyt kokeilemaan vain kertaalleen Mikkelissä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Turder View Post
Juu näin olenkin toiminut kun auton suosittelema lataussuunnitelma ei ihan kohtaa omia toiveita. Manuaalisia akunlämmityksiä varten olisi kuitenkin hyvä olla enemmän tietoa saatavilla paljonko vaatii aikaa, mikä on lämmitysteho, tavoitelämpötila jne jottei turhaan lämmittele liian pitkään. Noh, kyllä tuonkin oppii näppituntumalta lopulta, näytön tarjoama akun lämpötila: kylmä ok, kuuma on vähän turhan karkea asteikko Toki jo nykyinen on siitä hyvä, että A) akun saa manusti lämpiämään ja B) akun lämpiämisestä on symboli mittaristossa (teki sen manusti tai automaattisesti). Uusien Taycanien ominaisuus olisi tässäkin hyvä, eli näyttäisi lisäksi sillä hetkellä tarjolla olevan maksimilataustehon akun lämpötila ja varaus huomioituna.
Nojoo ei nyt ihan suurimpia ongelmia maailmassa mutta mielummin näkisi hommat toimimassa.Last edited by tiko4tiko; 14-10-2024, 20:12.
-
😀 2😎 1
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View Post
Eikös tuosta pääse sillä ettei anna auton tehdä yhtään mitään latausten suhteen? Niinkuin kirjoitat niin itse sen parhaiten tietää. Laittaa napista akunlämmityksen päälle jos sille tarvetta on. Lähtökohtaisesti autojen automatiikat ei ikinä toimi niinkuin oma ajatus niin sama hoitaa itse.
Nuohan on suunniteltu niin että sellainen joka ei osaa ajatella itse yhtään mitään tai tehdä yhtään mitään - pääsee myös perille tilanteessa kuin tilanteessa. Eli siis kaukana siitä mitä itse haluaa.
Nojoo ei nyt ihan suurimpia ongelmia maailmassa mutta mielummin näkisi hommat toimimassa.
Leave a comment:
-
-
Talvi on tulossa, joten talvirenkaat piti hankkia. Vatuloin aika pitkään kitka- ja nastarankaiden välllä. Rengaskoko tavoite oli 19" 245/50, mutta sopivaa vannetta ei käytettynä tullut vastaan, joten päädyin ostamaan Saksasta alkuperäisen 20" sarjan, joten renkaat on turhakin leveät, e. 255/45 ja t. 285/40.
Renkaissa päädyin HKPL 10 EV malliin. Kitkojen eräänä hyvänä puolena sähköautossa pidin alhaista vierintävastusta, mutta TM:n testin perusteella HPKL10 ei ole paljoakaan heikompi, eroa vain +1,5% parhaaseen kitkarenkaaseen (Nokian R5), paljoa ei tarvitse rangea uhrata. Kun yhtälöön laittaa epätavalliset/(epäinhimilliset) ajo-ajat, yöaikaan (24..03) paluu lentokentältä.Ja matka suuntautuu rannikolta sata kilometriä sisämaahan, jolloin sääolot muuttuu matkan aikana vesikelistä tavalliseen talvikeliin. Tällä alueella kitkarengas on heikoimmillaan, joten valinta oli loppujen lopuksi selkeä.Last edited by tiko4tiko; 13-10-2024, 20:00.
-
👍 1
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Turder View PostHurukyytiä ajelette Kävin taas heittämässä n. 1000km viikonlopun ja on kyllä hyvä peli, ei voi muuta sanoa. Kulutus kyllä nousee kun piti sateessa ajaa, heti kun kuivaa niin tuollainen 3-4kWh/100km pienenee kulutus. Range on täysin riittävä ja lataa nopeasti. Esim tuolle reissulle lähdin 100%, pääsin perille reilun 400km päähän ilman välistoppeja, taisi jäädä 19% akkuun. Sitten latailin jonnekin 60-70% välille että pääsi kylillä pyörimään tms, kotimatkalle alkupuolelle yksi stoppi jossa latasin reiluun 80% ja siitä vajaa 400km kotiin ja jäi 9% akkuun.
Ainoa harmitus on että auton navi haluaisi tehdä latausstoppeja ja heittää heti akun lämmityksen päälle, vaikka itse laskemalla pääsee kevyesti perille, kuten tuossakin tuo kotiinpaluu. Navi näytti, että joku 6% tms ois perillä ja haluaa silti ladata 10min verran jossain. MyBMW:ssä voi laittaa jotain asetuksia minimi-SoC:lle laturilla ja määränpäässä kun tekee siinä reitin etukäteen niin silti aina haluaa pakottaa latausta. Ja ajoittaa lataukset liian korkealle SoClle eli ajaisin akkua enemmän tyhjäksi kuin joku 35% tms... Polestarin Androidissa/GoogleMapsissa oli tämä hyvin, eli siihen sai minimit laitettua ja myös tiedon että kotona on laturi niin uskaltaa ajattaa kotiin ihan tyhjällä akulla. Mutta kai tuo on jonkun mieleen hienosti, lueskelin jotain ADAC:n tms sakemannien käyttötestiä i7:sta niin siinä oikein kehuivat auton omaa kykyä reitittää ja suunnitella lataustauot. Itse tykkäisin vähän agressiivisemmasta suunnittelusta ja hyödyntäisi paremmin auton latauskäyrää, varsinkin Suomessa tuo ei ole ongelma kun pikalaturia on tarjolla joka puolella.
Nuohan on suunniteltu niin että sellainen joka ei osaa ajatella itse yhtään mitään tai tehdä yhtään mitään - pääsee myös perille tilanteessa kuin tilanteessa. Eli siis kaukana siitä mitä itse haluaa.
-
👍 1
Leave a comment:
-
-
Hurukyytiä ajelette Kävin taas heittämässä n. 1000km viikonlopun ja on kyllä hyvä peli, ei voi muuta sanoa. Kulutus kyllä nousee kun piti sateessa ajaa, heti kun kuivaa niin tuollainen 3-4kWh/100km pienenee kulutus. Range on täysin riittävä ja lataa nopeasti. Esim tuolle reissulle lähdin 100%, pääsin perille reilun 400km päähän ilman välistoppeja, taisi jäädä 19% akkuun. Sitten latailin jonnekin 60-70% välille että pääsi kylillä pyörimään tms, kotimatkalle alkupuolelle yksi stoppi jossa latasin reiluun 80% ja siitä vajaa 400km kotiin ja jäi 9% akkuun.
Ainoa harmitus on että auton navi haluaisi tehdä latausstoppeja ja heittää heti akun lämmityksen päälle, vaikka itse laskemalla pääsee kevyesti perille, kuten tuossakin tuo kotiinpaluu. Navi näytti, että joku 6% tms ois perillä ja haluaa silti ladata 10min verran jossain. MyBMW:ssä voi laittaa jotain asetuksia minimi-SoC:lle laturilla ja määränpäässä kun tekee siinä reitin etukäteen niin silti aina haluaa pakottaa latausta. Ja ajoittaa lataukset liian korkealle SoClle eli ajaisin akkua enemmän tyhjäksi kuin joku 35% tms... Polestarin Androidissa/GoogleMapsissa oli tämä hyvin, eli siihen sai minimit laitettua ja myös tiedon että kotona on laturi niin uskaltaa ajattaa kotiin ihan tyhjällä akulla. Mutta kai tuo on jonkun mieleen hienosti, lueskelin jotain ADAC:n tms sakemannien käyttötestiä i7:sta niin siinä oikein kehuivat auton omaa kykyä reitittää ja suunnitella lataustauot. Itse tykkäisin vähän agressiivisemmasta suunnittelusta ja hyödyntäisi paremmin auton latauskäyrää, varsinkin Suomessa tuo ei ole ongelma kun pikalaturia on tarjolla joka puolella.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View Post
Vähällä liikkuu iX , keskinopeus todella korkea, 113km/h, käytännössä ajettava +20km/h todellista ellei jopa vähän enemmänkin kun motoria on vain kolmannes. Ole varovainen että ei tule isoa laskua
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jori View Post
Eilen ajoin iX50 305km ajassa 2h42min, kulutus oli 27.2kWh. 127km oli moottoritietä ja loput perus maantietä 100 - 60 rajoituksin. Ilma oli +11- +3 astetta matkan aikana sekä kosteahko tienpinta. 19% oli virtaa perillä jäljellä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostNo jos viikkoa sitten tuli alhaisin kulutus, niin nyt tuli sitten ennätys toiseen suuntaan, ennustaako talven tuloa? Lentoasemalta kotiin kulutus tasan 30kWh/100km. Tällä kulutuksella ei paljoa yli 300km ajeta. Akku oli 100% täynnä lähtiessä ja ajotietokoneen mukaan matkaa jäi jäljelle 100km. Varmasti osin sen vuoksi että viimeiset kilometrit on kaupunkialueella, jolloin kulutus, jolla matka-arviota lasketaan, painuu alaspäin hieman.
Toki samalla uusi ihanneaika parkkihallin P2 latausjohdon irroituksesta omaan pihaan 2h, (224km). Koko matka vauhtia mitä uskalla taloudellisten seuraamusten uhan alla ajaa, tie oli märkä, mutta uutta vettä ei tullut taivaalta, renkaat nosti kyllä hyvää vesipilveä peleistä katsottuna. Hiljaista oli, liikkeellä, KehäIII:lta Porvooseen 3 henkilöautoa ja Porvoosta Lappeenrantaan 4 rekkaa, ei muita havaintoja samaan suuntaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostTorstaiaamuna seiska-taksi tuli vastaa Mikkelin kupeessa ajessani Juvalle päin
-
😀 1
Leave a comment:
-
-
No jos viikkoa sitten tuli alhaisin kulutus, niin nyt tuli sitten ennätys toiseen suuntaan, ennustaako talven tuloa? Lentoasemalta kotiin kulutus tasan 30kWh/100km. Tällä kulutuksella ei paljoa yli 300km ajeta. Akku oli 100% täynnä lähtiessä ja ajotietokoneen mukaan matkaa jäi jäljelle 100km. Varmasti osin sen vuoksi että viimeiset kilometrit on kaupunkialueella, jolloin kulutus, jolla matka-arviota lasketaan, painuu alaspäin hieman.
Toki samalla uusi ihanneaika parkkihallin P2 latausjohdon irroituksesta omaan pihaan 2h, (224km). Koko matka vauhtia mitä uskalla taloudellisten seuraamusten uhan alla ajaa, tie oli märkä, mutta uutta vettä ei tullut taivaalta, renkaat nosti kyllä hyvää vesipilveä peleistä katsottuna. Hiljaista oli, liikkeellä, KehäIII:lta Porvooseen 3 henkilöautoa ja Porvoosta Lappeenrantaan 4 rekkaa, ei muita havaintoja samaan suuntaan.
Leave a comment:
-
-
Torstaiaamuna seiska-taksi tuli vastaa Mikkelin kupeessa ajessani Juvalle päin
-
👍 1
Leave a comment:
-
-
Originally posted by torso1 View Post
Onko seiska hiljainen auto +140km/h matkavauhdissa vai pitääkö isot peilit suhinaa?
Mutta mieleen on tullut, että paranisiko (vai heikkenisikö) tilanne, jos peilikopat muuttaisi m-performance malliseksi, jossa on pieni eveä peilin yläkulmassa sivuikkunaan päin. Laiskana ei viitsi hommaa alkaa tekemään tuosta vaan. Ajattelin, että jos jossain vaiheessa pääsis kokeilemaan joko i7M70 tai m760e mallia, joissa nuo kopat on vakiona. Jos ne toimii, niin sitten voisi tämän puoliturhuuden ottaa listalle.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View Post
No on tähänkin jotain arvo antaa. Ajoi viikko sitten yksi yö kotiin lentokentältä tuohon Hamina liittymään ja pysähdyin heittämään vettä bussipysäkille 149km ajon jälkeen, kun lentokentällä nautittu kahvi halusi ulos. Moottoritie Kehä III -Hamina( pois lukien Kotkan kohdalla muuta kilometri 120km/h vauhtia) ajettu vakkariasetuksella 144km/h eli GPS 141km/h. Keskinopeus 128km/h ja sähköä kului 27,4kWh/100km. Leijailevan usavan perusteella sanoisin, että keli oli suht tuuleton. Kehä III:n (lentokenttä-moottorien alku) hissuttelu laskee sekä kulutusta että keskinopeutta hieman mutta jotain numeroa kuitenkin.
Ja siten toisesta ääripäästä samalta viikolta, ei mitenkään säästellen ajettu, mutta hidasta tietä Mikkelistä Lappeenrantaan 112km, keskinopeus 89,9km/h, kulutus 19,0kWh/100km. Tämä on mun tähän asti alhaisin kulutus.
Onko seiska hiljainen auto +140km/h matkavauhdissa vai pitääkö isot peilit suhinaa?
Leave a comment:
-
Leave a comment: