Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1259
    • Kainuu

    Originally posted by SMM50 View Post

    19" sama setti kuin kesäkummeissa.
    Itsellä ratkesi asia kun kävin toisessa rengasliikkeessä ja laittoitvat renkaat uudelleen vanteelle reippailla asennuspaineilla (7bar) sekä kääntivät vielä rengasta vanteella. Ongelma oli vain takasissa.
    Last edited by makebm5; 28-12-2024, 19:20.
    BMW i4 M50, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

    Comment

    • torso1
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 384

      Originally posted by makebm5 View Post

      Itsellä ratkesi asia kun kävin toisessa rengasliikkeessä ja laittoitvat renkaat uudelleen vanteelle reippailla asennuspaineilla (7bar) sekä kääntivät vielä rengasta vanteella. Ongelma oli vain takasissa.
      Hyvä että asia on korjaantunut. Näitä rengassarjoista tulevia värinä/pompotus -ongelmia on vain mahdoton diagnosoida ilman road force -tasapainotuskonetta. Sen sanoin jo aiemminkin. Hedinillä niitä ei ole huollossa, koska BMW:llä ei ole sitä vaatimuksena. Ainoastaan ongelmatapauksissa (asiakas reklamoi) sitten pitää saada speksit tiettyjen raja-arvojen sisään (1. harmoninen max. 80N ja T.I.R max.120N) että täyttää bemarin vaatimukset. Takapään ongelmat huomaa kuski helpoiten takamuksellaan ja herkkiä ne autot on nykyaikana renkaille, joissa liian suuri RF tai muuta ongelmaa esim. asennusvirheestä johtuen. Alustakomponentit on kevyttä kamaa ja ongelmat huomaa herkästi. Niin se vain on. Kaikki pitää olla kunnossa että auto toimii kuten valmistaja on suunnitellut sen toimivan.

      Onneksi Kuopiostakin löytyy sentään yksi paikka, josta löytyy peräti 2 kpl uusia Hunterin Elite -sarjan Road Force tasapainotuskonetta. Maksaa kappaleelta yli 20k€ eli ei ihan halvasta laitteesta ole kysymys. Onneksi sentään löytyy tästä maasta vielä yrittäjiä joita kiinnostaa laatu ja vain paras lopputulos töistä. Yleisessä tiedossahan on että Nokialaiset pitää käyttää 7 Barin paineessa että nousevat vanteelle kunnolla. Vaikka ei sitä Nokian renkaat tietenkään myönnä

      Comment

      • makebm5
        Bimmer Enthusiast
        • May 2009
        • 1259
        • Kainuu

        Originally posted by torso1 View Post

        Hyvä että asia on korjaantunut. Näitä rengassarjoista tulevia värinä/pompotus -ongelmia on vain mahdoton diagnosoida ilman road force -tasapainotuskonetta. Sen sanoin jo aiemminkin. Hedinillä niitä ei ole huollossa, koska BMW:llä ei ole sitä vaatimuksena. Ainoastaan ongelmatapauksissa (asiakas reklamoi) sitten pitää saada speksit tiettyjen raja-arvojen sisään (1. harmoninen max. 80N ja T.I.R max.120N) että täyttää bemarin vaatimukset. Takapään ongelmat huomaa kuski helpoiten takamuksellaan ja herkkiä ne autot on nykyaikana renkaille, joissa liian suuri RF tai muuta ongelmaa esim. asennusvirheestä johtuen. Alustakomponentit on kevyttä kamaa ja ongelmat huomaa herkästi. Niin se vain on. Kaikki pitää olla kunnossa että auto toimii kuten valmistaja on suunnitellut sen toimivan.

        Onneksi Kuopiostakin löytyy sentään yksi paikka, josta löytyy peräti 2 kpl uusia Hunterin Elite -sarjan Road Force tasapainotuskonetta. Maksaa kappaleelta yli 20k€ eli ei ihan halvasta laitteesta ole kysymys. Onneksi sentään löytyy tästä maasta vielä yrittäjiä joita kiinnostaa laatu ja vain paras lopputulos töistä. Yleisessä tiedossahan on että Nokialaiset pitää käyttää 7 Barin paineessa että nousevat vanteelle kunnolla. Vaikka ei sitä Nokian renkaat tietenkään myönnä
        Itse ajattelin myös että road force tasapainotus on se juttu kun tässä kohtaa sen jäljiltä vaihdettiin takuuna jopa yksi rengas. Tämän jälkeen painostus kone(hunter 8500) näytti vihreää ja raja oli juurikin tuo 80N. Pieni aalloittain tuleva ja välillä pois oleva värinä jäi kuitenkin. Saattoi olla että värinä oli jopa poissa (ei tuntunut varmaan oli kuitenkin taustalla) tietyillä tien pinnan karheuksilla mutta yleisesti ottaen pahimmillaan mitä sileämpi asfaltti oli. Ajelin näin muutaman tuhatta ja nyt kun sitten rengas laitettiin (normi) tasapainotus koneeseen näkyi selvästi sivusta katsottuna että pystyheittoa oli ja kun kaikki painot otettiin pois oli paino vaatimus 40/100. Nyt asentaja sitten pyöritteli rengasta koneessa ja jopa ajoi vanteen ilman kumia siinä ja merkkasi kohdat mihin tulisi painoja. Pari pyöräytystä vaati ja sitten paino vaatimukset olivat muistaakseni 25/15. Nämä renkaat oli Michelinin mutta tuolla työnjohtaja sanoi että joskus on vain sellaisia rengas ja vanne pareja jotka vaati kovemman paineen. Edessä minulla 8J ja 225/50 18 ja takana 8,5J ja 245/45 18" setti.
        BMW i4 M50, BMW E89 35is
        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

        Comment

        • Hobbes
          Newbiemmer
          • Oct 2024
          • 12
          • Helsinki

          Itelläni ei oikein ole avautunut vakkarin sujuva käyttö. Miten te kokeneemmat saatte uuden muuttuneen ajonopeuden päälle? Siis esim tilanteessa, jossa Cancel-napilla annan vauhdin tippua satasesta kahdeksaan kymppiin, niin miten sen saa aktivoitua? En ole muuta tapaa keksinyt kuin sammuttaa koko vakkari ja laittaa se uudestaan päälle, mutta on aika outo logiikka jos se oikeasti noin toimii. Tai vastaavasti jos aiempi pyyntö on ollut 90 kmh ja kiihdytän polkimella 110kmh, niin miten sen uuden nopeuden saa päälle?

          Ja toisena havaintona, ettei Eco pro ajotilassa vakkari toimi ollenkaan vaan tulee ilmoitus ettei nopeudensäätö aktivoitavissa. Sitten kun käyttää Comfortissa tai Sportissa, niin sitten toimii myös Eco pro tilassa.
          i4 M50 -23

          Comment

          • JPM50
            Bimmer Fanatic
            • May 2022
            • 203
            • Helsinki

            Originally posted by Hobbes View Post
            Itelläni ei oikein ole avautunut vakkarin sujuva käyttö. Miten te kokeneemmat saatte uuden muuttuneen ajonopeuden päälle? Siis esim tilanteessa, jossa Cancel-napilla annan vauhdin tippua satasesta kahdeksaan kymppiin, niin miten sen saa aktivoitua? En ole muuta tapaa keksinyt kuin sammuttaa koko vakkari ja laittaa se uudestaan päälle, mutta on aika outo logiikka jos se oikeasti noin toimii. Tai vastaavasti jos aiempi pyyntö on ollut 90 kmh ja kiihdytän polkimella 110kmh, niin miten sen uuden nopeuden saa päälle?

            Ja toisena havaintona, ettei Eco pro ajotilassa vakkari toimi ollenkaan vaan tulee ilmoitus ettei nopeudensäätö aktivoitavissa. Sitten kun käyttää Comfortissa tai Sportissa, niin sitten toimii myös Eco pro tilassa.
            - vakkarin saa kytkettyä uuteen nopeuteen (esim. 80 km/h) painamalla SET-näppäintä (edellyttää tietysti, että auton kamera on tunnistanut uuden nopeusrajoituksen)
            - jos aiempi nopeus on ollut 90 km/h ja polkimella kiihdyttää mainittuun 110 km/h, niin sitten jälleen SET-näppäimellä uusi nopeus päälle (vakkarin pitää tietysti olla aktivoituna)
            - minulla kyllä toimii vakkari normaalisti myös Eco Pro-tilassa
            i4 M50 Black Sapphire

            Comment

            • kobluna
              Bimmer Rookie
              • Oct 2018
              • 136
              • Espoo

              Originally posted by Hobbes View Post
              Itelläni ei oikein ole avautunut vakkarin sujuva käyttö. Miten te kokeneemmat saatte uuden muuttuneen ajonopeuden päälle? Siis esim tilanteessa, jossa Cancel-napilla annan vauhdin tippua satasesta kahdeksaan kymppiin, niin miten sen saa aktivoitua? En ole muuta tapaa keksinyt kuin sammuttaa koko vakkari ja laittaa se uudestaan päälle, mutta on aika outo logiikka jos se oikeasti noin toimii. Tai vastaavasti jos aiempi pyyntö on ollut 90 kmh ja kiihdytän polkimella 110kmh, niin miten sen uuden nopeuden saa päälle?

              Ja toisena havaintona, ettei Eco pro ajotilassa vakkari toimi ollenkaan vaan tulee ilmoitus ettei nopeudensäätö aktivoitavissa. Sitten kun käyttää Comfortissa tai Sportissa, niin sitten toimii myös Eco pro tilassa.
              Set napilla saa sen nopeuden käyttöön, jonka auto on tunnistanut ja siihen voi laittaa oman offsetin valikosta. Nykyisen nopeuden taas saa asetettua sitä ratissa olevaa nopeudenvalintavipua lyhyesti näpäyttämällä ylöspäin.

              Eco pro tilassa pitäisi vakkarin kyllä toimia normaalisti. Kyseinen herja voi tulla silloin, jos ei aja riittävän tasaista nopeutta, eli painaa liikaa tai liian vähän kaasua. Toiminto on lienee siksi tuollainen, ettei vakkari mene vahingossa päälle, jos sormi hipaisee nappia.

              Comment

              • kobluna
                Bimmer Rookie
                • Oct 2018
                • 136
                • Espoo

                Originally posted by BMWMaza View Post
                Pari kysymystä olisi herännyt i4M50 autoon liittyen, joka ollut nyt ajossa kuukauden päivät. Autossa on idrive 8.5 ja softaversio on 11/2023.73 eli yli vuoden vanha jo. Onko muilla tullut uudempaa OTA päivitystä vai ollaanko Suomessa tässä menossa?

                Autossa on driving assistant pro, mutta muutamat toiminnot on poistettu käytöstä Suomessa. Onko näitä mahdollista koodata toimintaan idrive 8.5 autossa?

                Maantiellä auto tuntuu menevän kohtuullisella kulutuksella, mutta pätkäajossa sähköä kuluu herkästä 30+ kWh, joka on selkeästi enemmän mitä aiempi ix3 vei. Liekö akun lämmitys jotenkin erilaista?
                Omassa autossa (iDrive 8.5) on 3/24 versio softasta ja se tuli otana. Sen sijaan heinäkuun saati marraskuun päivitystä ei ole näkynyt. Huollossa eivät tosiaan suostu päivitystä tekemään ilman maksua. Vähinään tuo kevään päivitys pitäisi varmaan kuitenkin olla sinullakin.

                Uusi iDrive käyttää Secure Coding 2.0 järjestelmää, eikä sitä voi koodata normaaleilla harrastelijatyökaluilla. Ikävä kyllä. Eli hyvin hankalaa on saada kaikkia toimintoja käyttöön Suomessa, joskin maksullinen koodauspalvelu on olemassa. En ole itse sitä käyttänyt, niin en osaa sanoa toimiiko se vai ei.

                Auto on tosiaan muutaman kilometrin pätkäajolla melkoinen sähkösyöppö, mutta toisaalta lämpenee nopeasti. Tuossa pyhien aikaan, kun piti päästä kylmällä autolla pikalaturille, aktivoin akun esilämmityksen jo parkissa ollessa. Auto kulutti 19kWh/h paikallaan seistessä! Eli tehoa noissa lämmittimissä löytyy.

                Comment

                • ekaBMW
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2010
                  • 446
                  • Oulu

                  Eikös ”pause” tilassa saa uuden (nykyisen) nopeuden kun käyttää nopeuden säätö ”tikkua”?
                  Eli ikään kuin nostaisi/laskisi nopeutta 1 km/h verran.
                  F11 530d xDrive 09/16
                  Ex E60 530d xDrive A 10/08
                  Ex E60 520dA 09/08 liisari
                  Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                  Ex Opel Kadett 1.6 -89

                  Comment

                  • bittivirhe
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2012
                    • 519
                    • Pohjois-Savo

                    Originally posted by Tomi T View Post
                    Etumoottoria käytetään silloin, kun takapää sutii, tai kun pyydetään kaasupolkimella riittävän paljon tehoa. Tämä aiheuttaa erilaisen tuntemuksen hyvin liukkailla teillä kuin jatkuva neliveto (eli xdrivet jossa polttis pitkittäin keulalla). Nastarenkaat toki auttaa asiaan vrt kitkat.
                    Ajoin parikymmentä kilometriä jäisellä tiellä sport-tilassa ja vaikka miten nätisti painoin kaasua, ylämäissä peräpää irtosi aina tiestä. Nopeutta oli alle 50 km/h kelin ja tien takia. Ehkä nastarenkailla tilanne olisi parempi, mutta jos kaikki sähkö-Bemarit ovat tällaisia, niin oivoi..
                    ​​
                    Last edited by bittivirhe; 29-12-2024, 20:00.
                    G05 45e
                    ex: F11 530d xDrive
                    ex: E84 X1 xDrive 25d

                    Comment

                    • ekaBMW
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2010
                      • 446
                      • Oulu

                      Eikös sport tilassa luistonestot ole pois pältä? Eli herkästi tyrkyttää perää.
                      Kaasukin on herkällä kosketuksella.

                      Oletko ajanut vastaavan tehoisella/vääntöisellä fossiilimoottorisella? Vääntö saattaa yllättää. Itse en ole niin en osaa sanoa onko kuinka normaalia.
                      F11 530d xDrive 09/16
                      Ex E60 530d xDrive A 10/08
                      Ex E60 520dA 09/08 liisari
                      Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                      Ex Opel Kadett 1.6 -89

                      Comment

                      • bittivirhe
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2012
                        • 519
                        • Pohjois-Savo

                        En usko, että noin sukkasillaan ajaessa kovin hurjia tehoja on käytössä. En ole koskaan huomannut tuollaista ilmiötä esim. X5 45e:ssä (jossa toki on vain karvan alle 400 hv) "normaalissakaan" ajossa. Sport-tilaa käytin siksi, kun joidenkin tietojen mukaan silloin on "aina" neliveto käytössä. Kaasua annoin juuri sen verran, ettei vauhti hyytyisi ylämäkien takia.

                        Sen olen kyllä huomannut X5:n ja 500-sarjalaisen ym. kanssa, että perä irtoaa helpommin kuin etuvetoisella ajaessa, mutta i4 on kyllä vielä aivan omaa luokkaansa. Pitää varmaan vakoilla, mitkä kitkat tuossa on alla ja kokeilla jossain välissä muita ajotiloja.
                        G05 45e
                        ex: F11 530d xDrive
                        ex: E84 X1 xDrive 25d

                        Comment

                        • Hobbes
                          Newbiemmer
                          • Oct 2024
                          • 12
                          • Helsinki

                          Originally posted by JPM50 View Post

                          - vakkarin saa kytkettyä uuteen nopeuteen (esim. 80 km/h) painamalla SET-näppäintä (edellyttää tietysti, että auton kamera on tunnistanut uuden nopeusrajoituksen)
                          - jos aiempi nopeus on ollut 90 km/h ja polkimella kiihdyttää mainittuun 110 km/h, niin sitten jälleen SET-näppäimellä uusi nopeus päälle (vakkarin pitää tietysti olla aktivoituna)
                          - minulla kyllä toimii vakkari normaalisti myös Eco Pro-tilassa
                          Originally posted by ekaBMW View Post
                          Eikös ”pause” tilassa saa uuden (nykyisen) nopeuden kun käyttää nopeuden säätö ”tikkua”?
                          Eli ikään kuin nostaisi/laskisi nopeutta 1 km/h verran.
                          No niin, kiitos näistä! Nyt on ajaminen taas pykälää jouhevampaa.

                          Vakkari ei vaan toista avainta käytettäessä aina toimi, joten työmaata piisaa sen selvittelyn kanssa.
                          i4 M50 -23

                          Comment

                          • ekaBMW
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2010
                            • 446
                            • Oulu

                            Originally posted by bittivirhe View Post
                            En usko, että noin sukkasillaan ajaessa kovin hurjia tehoja on käytössä. En ole koskaan huomannut tuollaista ilmiötä esim. X5 45e:ssä (jossa toki on vain karvan alle 400 hv) "normaalissakaan" ajossa. Sport-tilaa käytin siksi, kun joidenkin tietojen mukaan silloin on "aina" neliveto käytössä. Kaasua annoin juuri sen verran, ettei vauhti hyytyisi ylämäkien takia.

                            Sen olen kyllä huomannut X5:n ja 500-sarjalaisen ym. kanssa, että perä irtoaa helpommin kuin etuvetoisella ajaessa, mutta i4 on kyllä vielä aivan omaa luokkaansa. Pitää varmaan vakoilla, mitkä kitkat tuossa on alla ja kokeilla jossain välissä muita ajotiloja.
                            En sano puolesta enkä vastaan että onko huonompia kuin perinteiset. Ei ole vielä tullut montaa km kokemuksia tuosta katoksessa olevasta i5:stä (eli voi käyttäytyä eri tavalla kuin i4). Mutkiin tulee ajettua varovaisemmin kun on hieman tunne että lähteekö puskemaan.
                            Muutama asia joka tulee mieleen.

                            Auto on painavampi. Toisaalta voisi kuvitella että pitoa olisi eneemmän mutta kyllähän se inertia ”jarruttaa” muutoksia eli nopeuden muutoksissa (ja ylämäessä) tarvitaan enemmän voimaa (ja pitoa jotta voima tulee hyödynnettyä).

                            Miten aktiivisesti lie etumoottori osallistuu. Onko ennakoivasti mukana.

                            Onko sähkömoottorin vääntö heti ’täysillä” kun pikkaisen kaasuun koskee. (Varsinkin jos sport mode päällä)

                            Leveät renkaat.
                            Last edited by ekaBMW; 31-12-2024, 12:02.
                            F11 530d xDrive 09/16
                            Ex E60 530d xDrive A 10/08
                            Ex E60 520dA 09/08 liisari
                            Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                            Ex Opel Kadett 1.6 -89

                            Comment

                            • bittivirhe
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2012
                              • 519
                              • Pohjois-Savo

                              Originally posted by ekaBMW View Post
                              Auto on painavampi. Toisaalta voisi kuvitella että pitoa olisi eneemmän mutta kyllähän se inertia ”jarruttaa” muutoksia eli nopeuden muutoksissa (ja ylämäessä) tarvitaan enemmän voimaa (ja pitoa jotta voima tulee hyödynnettyä).

                              Miten aktiivisesti lie etumoottori osallistuu. Onko ennakoivasti mukana.

                              Onko sähkömoottorin vääntö heti ’täysillä” kun pikkaisen kaasuun koskee. (Varsinkin jos sport mode päällä)

                              Leveät renkaat.
                              Jos vertaan omaan X5 45e:hen, niin X5 on painavampi ja renkaat ovat vähintään yhtä leveät kuin i4:ssä. Jos vääntö menisi "täysille" heti, kun kaasuun koskee, se tarkoittaisi myös sitä, että tehokin olisi tapissa. Teho kun on vääntö kertaa kierrosluku. Eli ei mene vääntö on/off-tyylisesti kun yrittää vain estää nopeutta laskemasta ylämäen alkaessa.
                              G05 45e
                              ex: F11 530d xDrive
                              ex: E84 X1 xDrive 25d

                              Comment

                              • eemi
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2006
                                • 303
                                • Heinola

                                Onko kukaan laittanut kattotelineitä ja suksiboksia i4:seen? Hiihtolomaviikolla olisi suunnitteilla ajella Lappiin perheen ja koirien kanssa niin ilman suksiboksia on mahdotonta saada tavaroita mahtumaan kyytiin.

                                Tämän avulla on saa ilmeisesti asennettua kattotelineet vaikkei autossa ole kattokaiteita? https://www.virtasenkauppa.fi/automa...BoC_2QQAvD_BwE

                                Kulutus varmaan kasvaa jonkin verran boksin kanssa, mutta tuskin se ihan mahdottomia kasvaa?
                                Nyt: G31 520d X-drive -18 M-sport Carbon schwarz

                                ex:
                                e70 X5 30d -08 M-sport Individual Ruby Schwarz
                                e91 320d -11 Alpinweiss III
                                e61 530xd LCI -07 M-sport Titansilber
                                e46 320d -03 touring M-Sport II Black Sapphire Metallic
                                e39 520i -97 touring Schwarz II
                                e34 525i -89 Luxorbeige metallic
                                e34 520i -89 Diamantschwarz

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎