Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PNM2
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2015
    • 1032
    • Espoo

    Originally posted by FlyingFinn View Post
    Tietysti, laitan aina päälle ennen lähtöä ja lämpötilasta riippuen joko lämmittää tai jäähdyttää. Käyttöohjeen mukaan on hyvä myös ajoakun eliniän kannalta.

    Tänään töistä lähtiessä oli 17 astetta ulkona auton mittarin mukaan ja ratin lämmitys päällä. Typerästi toteutettu. Täytyy kysyä huollosta saavatko muutettua tuon ratin lämmityksen rajaksi esim. +5 astetta. Tuskinpa ne mitään sille tekevät kun pitäisi poiketa perusasetuksista.
    Tässä on pointti, koska appiksessa tosiaan on vain käynnistys ja aalloista sitten näkee lämmittääkö vai viilentääkö. Hybridi ei lämmittänyt rattia pakolla vaan sen sai pois esilämmityksestä samoin kuin penkkilämppärit. i4:ssa ratti on kyllä nopeasti yllättävän lämmin.
    i4 M50
    ex: G30 530e xDrive M-Sport
    ex: F11 525d xDrive
    ex: F11 520d
    ex: E91 318i

    Comment

    • FlyingFinn
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2005
      • 628

      Originally posted by PNM2 View Post
      Tässä on pointti, koska appiksessa tosiaan on vain käynnistys ja aalloista sitten näkee lämmittääkö vai viilentääkö. Hybridi ei lämmittänyt rattia pakolla vaan sen sai pois esilämmityksestä samoin kuin penkkilämppärit. i4:ssa ratti on kyllä nopeasti yllättävän lämmin.
      Autossa kuitenkin on sellainen ominaisuus, että sisätilan saa aina oikean lämpöiseksi ennen lähtöä niin sitä kyllä käytän. Aplikaation kanssa en mielellään askartele koska se toimii hitaammin kuin kaukosäätimen nappi eikä aplikaation kautta viesti mene aina edes heti perille ja sitten alkaa askartelu mihin ei huvita aikaa kuluttaa.

      Tuollaiset asetukset pitäisi tosiaan olla tässäkin. Vaikea on ymmärtää sitä ajatuksen kulkua miksi on ollut hyvä idea jättää ne pois kun muissa malleissa kuitenkin on. Niin ja se ratti lämpenee niin nopeasti ettei kyllä haittaisi yhtään vaikka ei esilämmityksessä lämpenisi ollenkaan. Sisätila on kuitenkin lämmin joten ei se rattikaan enää täysin kylmä ole ja jaksan kyllä painaa sitä keskellä rattia olevaa nappulaa kerran jos tuntuu, että tarvetta on. Kuinkahan pitkään kestää nahat ratissa Suomen olosuhteissa.

      Comment

      • mikan
        BTCF Member
        • Sep 2004
        • 32
        • PK-seutu

        Häiritseekö muita?

        Tänään sain auton, kaikki muuten ok, mutta kun ovia sulkee kiinni on ääni kuin löisi tyhjän peltipurkin kannen kiinni.
        Taloudessa ollut useita 3-7 sarjalaisia yli 20 vuoden aikana, ei oo ennen moinen häirinnyt kun ei ole korviin kantautunut, mutta nyt myös vaimo tarttui moiseen ärsyttävään piirteeseen heti luovutuksen yhteydessä.
        Hifejä on näissä paranneltu, mutta onkos ovia eristelty, joko äänentoiston tai äänen eristyksen vuoksi?

        Comment

        • Tomi T
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 3813
          • Nokia

          Originally posted by mikan View Post
          Tänään sain auton, kaikki muuten ok, mutta kun ovia sulkee kiinni on ääni kuin löisi tyhjän peltipurkin kannen kiinni.
          Taloudessa ollut useita 3-7 sarjalaisia yli 20 vuoden aikana, ei oo ennen moinen häirinnyt kun ei ole korviin kantautunut, mutta nyt myös vaimo tarttui moiseen ärsyttävään piirteeseen heti luovutuksen yhteydessä.
          Hifejä on näissä paranneltu, mutta onkos ovia eristelty, joko äänentoiston tai äänen eristyksen vuoksi?
          Karmittomat lasit aiheuttavat sen, että ääni on erilainen kuin karmillisilla.

          Kannattanee totutella ja nauttia hienosta kokonaisuudesta.
          ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
          ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
          BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93

          ex. 53*BMW

          Comment

          • mikan
            BTCF Member
            • Sep 2004
            • 32
            • PK-seutu

            Originally posted by Tomi T View Post
            Karmittomat lasit aiheuttavat sen, että ääni on erilainen kuin karmillisilla.

            Kannattanee totutella ja nauttia hienosta kokonaisuudesta.
            Ei ei, tämä on talouden kolmas karmiton BMW tälläkin hetkellä, ei niissä muissa tuu tota "tonnin auton" kolahdusta!

            Comment

            • 315i
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2014
              • 238
              • Arctopolis

              Älkää paiskoko niitä ovia aika pienellä voimalla menee kiinni.

              Comment

              • My.Ai.Hu
                Newbiemmer
                • Feb 2022
                • 8
                • pks

                ovet

                juu kyllä 5 sarjalaisen jälkeen ovet käy kun peltipurkki.
                Muttta vuosimallin -16 4 sarjalaisessa taisi olla sama juttu. muistan vain että oli eri ääni ovissa kun mentiin 5 sarjaseen.


                No eniwei tuossa viimeviikolla heitun 2 kilon reissun pohjoiseen...
                kyllä kelpaa. ainoita asioita ajossa häiritsee tuo pikkasen liian voimakkaasti

                vääntävä automaatti ohjaus.
                Toisaalta kyllä kiva mennä ja ohitella rekkoja. laittaa vain jalalla koreesti ja varoo edessä olevia ;-)
                ohjauksessa en ole huomannut epäloogisuutta jota kerrotaan olevan.
                renkaina 19 tuumaiset honkuukit.

                Comment

                • FlyingFinn
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2005
                  • 628

                  Tuon esi-ilmastoinnin logiikka onkin vielä huomattavasti typerämpi kuin luulin. Ratti lämpenee ulkolämpötilasta välittämättä aina kun sisätiloja lämmitetään. Nyt kun auton laittaa jäähtymään niin se saattaa jäähtyä ensin liikaa, sitten auto alkaa lämmittämään että saadaan sisätilan lämpötila sopivaksi ja tällöin lämmitetään myös ratti. Tähän mennessä ennätys on auton mittarin mukaan 22,5 astetta lämmintä ulkona ja ratti kuuma kun menin autoon. Sisälämpötila säädetty 21 asteeseen.

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6712
                    • PK-seutu

                    Originally posted by FlyingFinn View Post
                    Tuon esi-ilmastoinnin logiikka onkin vielä huomattavasti typerämpi kuin luulin. Ratti lämpenee ulkolämpötilasta välittämättä aina kun sisätiloja lämmitetään. Nyt kun auton laittaa jäähtymään niin se saattaa jäähtyä ensin liikaa, sitten auto alkaa lämmittämään että saadaan sisätilan lämpötila sopivaksi ja tällöin lämmitetään myös ratti. Tähän mennessä ennätys on auton mittarin mukaan 22,5 astetta lämmintä ulkona ja ratti kuuma kun menin autoon. Sisälämpötila säädetty 21 asteeseen.
                    Todennut itse, että pitää katsoa sovelluksesta ne animoidut aallot auton päällä. Onko sinisiä sillon ku pitää viilentää ja punasia sillon kun haluat lämittää.

                    BMW:ssä on ilmastoinnin automatiikka noin yleensäkin jopa melko hyvällä tasolla mutta silti se ei niin hyvin tiedä mitä sinä haluat ja mitä pitäis tehdä kuin sinä itse.
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0

                    Comment

                    • Tomi T
                      BTCF Member
                      • Apr 2003
                      • 3813
                      • Nokia

                      Originally posted by FlyingFinn View Post
                      Tuon esi-ilmastoinnin logiikka onkin vielä huomattavasti typerämpi kuin luulin. Ratti lämpenee ulkolämpötilasta välittämättä aina kun sisätiloja lämmitetään. Nyt kun auton laittaa jäähtymään niin se saattaa jäähtyä ensin liikaa, sitten auto alkaa lämmittämään että saadaan sisätilan lämpötila sopivaksi ja tällöin lämmitetään myös ratti. Tähän mennessä ennätys on auton mittarin mukaan 22,5 astetta lämmintä ulkona ja ratti kuuma kun menin autoon. Sisälämpötila säädetty 21 asteeseen.
                      Mitenhän tällaisenkin tilanteen saa syntymään. Viilennätkö sitä autoa puoli tuntia tms?
                      ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                      ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                      BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93

                      ex. 53*BMW

                      Comment

                      • Reeti
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2021
                        • 38
                        • suomi

                        Mysteeri kyllä miten tuollaisen tilanteen saa käytännössä syntymään :think


                        Ylipäätään ainut hönö tuossa hommassa on tuo kännykän kuittaus lämmitys tai viilennyt käy nyt puoli tuntia. Se ohjaa varmaan osaa käyttäjistä huudattamaan esivalmistelua aivan turhan aikaisin. Esim nyt oli auto suorassa paisteessa kaupan parkkiksella. Kun kamat oli kassahihnalta pakattu kasseihin, napautin valmistelun päälle, ja kun noin 3min myöhemmin olin kävellyt autolle ja kamat peräkontissa ja istuin autoon niin jääkylmää puhalsi ja paikat oli viileänä.


                        Sama talvella, hyvin usein riittää 3-5min mukavaan lämpöön ja kovimmillakin pakkasilla 10min on aivan maksimi mitä tarttee

                        Comment

                        • FlyingFinn
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2005
                          • 628

                          Originally posted by Tomi T View Post
                          Mitenhän tällaisenkin tilanteen saa syntymään. Viilennätkö sitä autoa puoli tuntia tms?
                          Laittamalla aplikaatiosta, autosta tai kaukosäätimellä auton esi-ilmastoinnin päälle täsmälleen niin kuin se toiminto on tarkoitettu. En viilennä, ei se kerrallaan edes käy kuin puoli tuntia. Miksi se auto viilenee enemmän kuin tarvitsee viilentää tai miksi se sitten alkaa korjaamaan virhettään aloittamalla lämmityksen eikä esim. vain tuuletusta ulkoilmaan on mielestäni paljon parempia kysymyksiä.

                          Comment

                          • FlyingFinn
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2005
                            • 628

                            Originally posted by pyroz View Post
                            Todennut itse, että pitää katsoa sovelluksesta ne animoidut aallot auton päällä. Onko sinisiä sillon ku pitää viilentää ja punasia sillon kun haluat lämittää.

                            BMW:ssä on ilmastoinnin automatiikka noin yleensäkin jopa melko hyvällä tasolla mutta silti se ei niin hyvin tiedä mitä sinä haluat ja mitä pitäis tehdä kuin sinä itse.
                            Mitä se aaltojen katsominen auttaa jos pitää päästä ennakkoon asetettuun sisälämpötilaan?

                            Olen kyllä eri mieltä tuosta automatiikastakin verrattuna esim. Audiin, Volkkariin tai Porscheen. Nyt sentään ovat ottaneet sen manuaalisen kiekon pois säätimistä. Vaikka onhan se siellä vieläkin digitaalisena mutta piilotettu kohtuullisen hyvin ja nyt näyttää tosiaan kohtuullisesti toimivan ilman sen veivaamistakin. Ehkä nyt on sitten tuo manuaalinen veivaaminen siirretty tuohon esilämmitys/jäähdytys toimintoon niin pysytään vanhoilla linjoilla. Nuo muut merkit ovat onnistuneet toteuttamaan täysin automaattisen ilmastoinnin ilman manuaalipyplpyröiden pyörittelyä.

                            Comment

                            • FlyingFinn
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 628

                              Originally posted by Reeti View Post
                              Mysteeri kyllä miten tuollaisen tilanteen saa käytännössä syntymään :think


                              Ylipäätään ainut hönö tuossa hommassa on tuo kännykän kuittaus lämmitys tai viilennyt käy nyt puoli tuntia. Se ohjaa varmaan osaa käyttäjistä huudattamaan esivalmistelua aivan turhan aikaisin. Esim nyt oli auto suorassa paisteessa kaupan parkkiksella. Kun kamat oli kassahihnalta pakattu kasseihin, napautin valmistelun päälle, ja kun noin 3min myöhemmin olin kävellyt autolle ja kamat peräkontissa ja istuin autoon niin jääkylmää puhalsi ja paikat oli viileänä.


                              Sama talvella, hyvin usein riittää 3-5min mukavaan lämpöön ja kovimmillakin pakkasilla 10min on aivan maksimi mitä tarttee
                              En tiedä miten tuolta voi välttyä jos käyttää ohjeen mukaan ja ulkolämpötila on asteen-pari enemmän kuin asetettu auton sisälämpötila. Tai auto seisonut auringon paisteessa ja lämmennyt sisältä yli asetetun lämpötilan vaikka ulkoilma muuten olisi viileämpi.

                              Riittääkö akun valmisteluun? Mikäli siis haluaa käyttöohjeen mukaisesti pidentää ajoakun elinikää. En tosin ymmärrä mikä siinä ylipäätään on takana mutta niin ainakin minun käyttöohjeessa sanotaan eikä ole tarvetta alkaa sitä kyseenalaistamaan kun en ole akkutekniikan asiantuntija.
                              Last edited by FlyingFinn; 16-06-2023, 17:24.

                              Comment

                              • JPM50
                                Bimmer Rookie
                                • May 2022
                                • 177
                                • Helsinki

                                "Testasin" eilen, miten i4 ottaa virtaa vastaan kuumana (29 astetta lämpöä) kesäpäivänä, lähtötilanne oli 28 % SoC, paikka Hämeenlinnan Ionity-latausasema; 20 minuutissa 40 kWh, alussa tuli täydet 207 kWh ja 76 % kohdilla vielä 87 kWh.

                                Eli tehtaan lupausten mukaisesti, tai jopa hieman ylikin.
                                i4 M50 Black Sapphire

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎