Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW i5 keskustelu
Collapse
X
-
Kovan kisaajan tulee saamaan Audi A6 e-tronista: https://www.youtube.com/watch?v=4shRrD4FuNA
-
-
Bmw, farmari, täyssähkö. Hyvä yhdistelmä.
Toivottavasti isolla akulla koska pitkään akseliväliin mahtuu iso akku ja farkut monesti sellaisessa käytössä missä tulee kilsoja.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by 205/65-15H View PostNopea +150kw ja laakea latauskäyrä sekä +70kwh nettoakku riittää +200km ja 2-3 tunnin siirtymiin, rakko rajoittaa eniten. Vetohommat toki erikseen.
70kWh netto tarkoittaisi, että jos lähtee 100% liikkeelle niin ensimmäiselle legille on käytössä 90% ~ 63kWh ja seuraavalle sitten enää 70% (10%...80%) eli 49kWh. Arvioisin, että omalla ajotyylillä kulutus tulis olemaan i5:llä tasolla 27-32kWh/100km reipas vauhtisessa maatie/moottoritieajossa. Menee kyllä jatkuvaksi laataamiseksi ja pysähtelyksi pienellä akulla. Rakko ei tuossa kyllä rajoita yhtään mitään edes näin vanhalla miehellä.
Ja ns.'pitkiä reissuja tulee helposti, ei se ole päivänselvää että päivän reissulla täältä Hesaan ja takas auton saa 'kääntöpisteellä ladattua' - matka on ~500km. Yhden latauksen voi järjestellä, skippaamalla esim päivällä lunchin ja pysähtymällä syömään/latamaan. Mutta kaksi stoppia, ei ei.... vertailutilanne on non-stop ees taas. Tai esim 2. reissu Turkuun ja takas ~800km. Tuollasella 100kWh nettoakulla lataamisia tulee 1,5kpl eli kertaalleen 10..80%+ lyhyt lataus. 70kWh nettoakulla, akku on ladatava lähdön jälkeen 3 kertaa täyteen 10...80% huhuh Ja vertailukohta on että nykyisin homma hoituu ilman pysähdyksiä per suunta. Nämä siis 27kWh kulutuksilla (~120km/h todellista) ja pahemmaksi menee, kun hieman nostaa vauhtia (motari ~140km/h, tai yön pikku tunneilla....en kerro).
Toki latausnopeus auttaisi, mutta se on tiedossa, että i5 on 400V auto, joten supernopeasta lautauksesta ei kannata edes uneksia, kun se ei ole mahdollista edes teknisesti. 150kWh keskitehoon harva auto pystyy .10....80% (vielä). i5 pystynee noin 100kWh keskitehoon, kuten muutkin sähköbemarit (i4, IX50...)
Leave a comment:
-
-
Nopea +150kw ja laakea latauskäyrä sekä +70kwh nettoakku riittää +200km ja 2-3 tunnin siirtymiin, rakko rajoittaa eniten. Vetohommat toki erikseen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tiko4tiko View PostJuu uusi 5-sarja kiinnostaa. Pari vaatimusta on:
Takakontissa on kuitekin oltava tilavuutta aiempaa paremmin. Uudessa seiskassa on sekä sähkössä että hybridissä, eli toivoa on.
Ovien ikkuinoissa periteiset kehykset (ainakin seiskassa on, joten toivoa on)
Takapenkki on tehty aikuisille istuttavaksi (on ollut aiemmin).
Sähkömallissa pitää olla lisäksi kunnon akku. Jos se on sama kuin i4:ss, niin se on siinä. Kulutus ei tule tuolla muodolla olemaasn mikään ultraulhainen, joten akulla pitää olla kokoa tai sitten pitää odotella hybridiä, joka ei välttämättä ole huono vaihtoehto lainkaan, m560e -versiona.
Leave a comment:
-
-
Juu uusi 5-sarja kiinnostaa. Pari vaatimusta on:
Takakontissa on kuitekin oltava tilavuutta aiempaa paremmin. Uudessa seiskassa on sekä sähkössä että hybridissä, eli toivoa on.
Ovien ikkuinoissa periteiset kehykset (ainakin seiskassa on, joten toivoa on)
Takapenkki on tehty aikuisille istuttavaksi (on ollut aiemmin).
Sähkömallissa pitää olla lisäksi kunnon akku. Jos se on sama kuin i4:ss, niin se on siinä. Kulutus ei tule tuolla muodolla olemaasn mikään ultraulhainen, joten akulla pitää olla kokoa tai sitten pitää odotella hybridiä, joka ei välttämättä ole huono vaihtoehto lainkaan, m560e -versiona.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by isolohko View PostNormaalin näköinen sähköauto = teslamainen yrjöttäväsukkulakalossisämpylä?
Makuasioita
Originally posted by isolohko View PostOnko i4 mielestäsi normaalin näköinen vai epänormaalin?
i5 on toivottavasti normaaleilla munuaisilla ja muutenkin perinteisen ja tyylikkään näköinen auto. Takapää siinä taitaa olla vähän sellainen laskeva linja, kuten jossain A7 Audissa oli/on ja siihen silmä tottuu ajan myötä.
i5 puhuttaa meikäläistä ainakin todella paljon automallina.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MikaLaaksonen View PostToivottavasti olisi viimeinkin normaalin näköinen sähköauto ja tavalliset kytkimet olisi tullut takaisin kosketusnäytön sijaan
Vai normaalin näköinen auto? = BMW g-sarjalainen?
Onko i4 mielestäsi normaalin näköinen vai epänormaalin?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MikaLaaksonen View PostToivottavasti olisi viimeinkin normaalin näköinen sähköauto ja tavalliset kytkimet olisi tullut takaisin kosketusnäytön sijaan
Kuvien perusteella on tulossa samanlainen keskikonsoli kuin seiskassa. Kabiinissa varmaan muutakin yhtäläisyyttä kun lisävarusteena löytyy jotain kristallihommia.
Tässä alla kuvassa on siis 7-sarjalainen, mutta ne kuvat mitä vitosesta on napattu, on aika yks yhteen.
Last edited by lnaukkar; 17-03-2023, 09:41.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MikaLaaksonen View PostToivottavasti olisi viimeinkin normaalin näköinen sähköauto ja tavalliset kytkimet olisi tullut takaisin kosketusnäytön sijaan
Kosketusnäytöt ovat tuossa i5:ssakin:
Leave a comment:
-
-
Toivottavasti olisi viimeinkin normaalin näköinen sähköauto ja tavalliset kytkimet olisi tullut takaisin kosketusnäytön sijaan
Leave a comment:
-
-
BMW i5 keskustelu
Myyjältä saatujen tietojen mukaan hinnasto julkaistaan touko-kesäkuussa, sedanin tuotanto alkaa heinäkuussa, i5 farkun tuotanto 3/2024. G60 hybridien valmistus alkaa 11/2023.
Lisää infoa vaikka tästä
Kovasti odottelen hinnastoa, olisi potentiaalinen työsuhdepeli.Tags: None
-
Leave a comment: