Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW i5 keskustelu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by joko View Post
    Kyllä tuo i5 omaan silmään näyttää ihan hyvältä ollakseen sähköauto, ihan en käsitä miksi monellakin merkillä ne sähköautot on muotoilultaan aivan järkyttäviä. Ehkä ensimmäinen sähköauto johon itseäni kiinnostaisi laittaa vähän rahaakin kiinni (tosin tarvitaan farkku korissa ja muutaman vuoden käytettynä). Ei varmaan taloudellisesti mitään järkeä mutta koskapa autokaupoissa on. Meillä suurin osa arkiajoista ajellaan N47 takaveto äffällä ja om654 e mesellä joka on 2 litran diesel myös. Kulutus on niin pieni että noin 18tkm /per auto/per vuosi ajomäärällä ei millään logiikalla kannata kyllä sijoittaa noihin autoihin yhtään enempää. Vaan ihmismieli on siitä kummallinen että aina tekis jotain, yleensä uudempaa ja parempaa mieli. G31 kuumetta on jo pitkään ollut mut saattaa olla että jätetään se kokonaan välistä ja mennään suoraan uusimpaan vitosen kun tuo sigun äffä on vasta vähän yli parisataa ajettu ja g31 on jotenki vielä aika pitkässä hinnassa (toki paljonko niiden hinnat sitten uuden korimallin myötä laskee, tuskin merkittävästi?). Omaan silmään tuo uusi mittaristo/näyttö systeemi on moderni ja hieno. Ompa tuossa w213 mersussa vähän vastaava ja pidän siitä kyllä kun infotaulu on periaatteessa yhtä ja samaa pitkää lankkua. Sinänsä ajon kannalta merkityksettömiä asioita, pitöis käydä käpistelemässä että onko tuossa suuntaus sama että sitä muovisemman ja halvemman oloiseksi auto menee mitä uudempi korimalli. EI ole esim tuossa w213 mersusa sisustan laatuvaikutelma yhtään sen kummempi kuin esim kia optimassa mikä on samaa ikäluokkaa. Halvat merkit on petrannu ja premium merkit on halpuuttanut...
    Kyllä, hyvätä näyttää uusi viitonen. Sähkö lisää hintaa merkittävästi. Perusvarusteinen viitonen alk 75k€. Tuohon varusteet niin kolkutellaan kuusinumeroisia lukuja No toisaalta niin ne maksaa ja tulee maksaamaan kilpailijatkin. Itselle i5 suurin pettymys oli akun koko ja sitä kautta range. EQEtä vastaan tappio tulee paitsi sitten vauhtimalleissa M60 vs. AMG ranget on rangessa tasan. EQE:hen verrattuna i5 voittaa tavaratilan koossa. EQE:n tilan arvioin omaan käyttöön liian pieneksi joten Mersua en ole edes harkinnut sen enempää. Omalla kohdalla näyttää siltä, että sopivin sähkömalli bemarin mallistosta kokonaisuutena on iX. Ero X5:een on vain niin pieni, että vaikea löytää argumentteja vaihtamiseen. iX ei oikein tunteeseenkaan iske. Ulkopuoli on jees, mutta sisätiloissa on ollut liikaa sisustusarkkitehti hääräämässä mun auto makuun.

    Kyllä tässä vielä hyvälle viitosarjan plugarille on markkinarako. Kun toimitasäde olisi sellainen 100km sähköllä min7,2kW lataus, neliveto, kuutoskone... niin kelpaa, ratkaisisi range-ahdistukset samalla Odotellaan miten mallisto laajenee.

    Leave a comment:


  • kooma
    replied
    Originally posted by FlyingFinn View Post
    Muiden torpista en sitten tiedä, ehkä lapsellisesti oletin että jos on varaa 100 k€ sähköautoon niin mahdollisesti muutkin puitteet on kuosissa.
    Meillä sähkönsiirron perusmaksu nousisi yli 70 euroa kuukaudessa eli 840 euroa vuodessa jos kasvattaisin pääsulakkeet 25 -> 50. Oli varaa tai ei niin kyllä tuolla rahalla on parempaa käyttöä kuin laittaa se siihen että saisi autoja ladattua kotona 22kW 11kW sijasta.

    Leave a comment:


  • joko
    replied
    Kyllä tuo i5 omaan silmään näyttää ihan hyvältä ollakseen sähköauto, ihan en käsitä miksi monellakin merkillä ne sähköautot on muotoilultaan aivan järkyttäviä. Ehkä ensimmäinen sähköauto johon itseäni kiinnostaisi laittaa vähän rahaakin kiinni (tosin tarvitaan farkku korissa ja muutaman vuoden käytettynä). Ei varmaan taloudellisesti mitään järkeä mutta koskapa autokaupoissa on. Meillä suurin osa arkiajoista ajellaan N47 takaveto äffällä ja om654 e mesellä joka on 2 litran diesel myös. Kulutus on niin pieni että noin 18tkm /per auto/per vuosi ajomäärällä ei millään logiikalla kannata kyllä sijoittaa noihin autoihin yhtään enempää. Vaan ihmismieli on siitä kummallinen että aina tekis jotain, yleensä uudempaa ja parempaa mieli. G31 kuumetta on jo pitkään ollut mut saattaa olla että jätetään se kokonaan välistä ja mennään suoraan uusimpaan vitosen kun tuo sigun äffä on vasta vähän yli parisataa ajettu ja g31 on jotenki vielä aika pitkässä hinnassa (toki paljonko niiden hinnat sitten uuden korimallin myötä laskee, tuskin merkittävästi?). Omaan silmään tuo uusi mittaristo/näyttö systeemi on moderni ja hieno. Ompa tuossa w213 mersussa vähän vastaava ja pidän siitä kyllä kun infotaulu on periaatteessa yhtä ja samaa pitkää lankkua. Sinänsä ajon kannalta merkityksettömiä asioita, pitöis käydä käpistelemässä että onko tuossa suuntaus sama että sitä muovisemman ja halvemman oloiseksi auto menee mitä uudempi korimalli. EI ole esim tuossa w213 mersusa sisustan laatuvaikutelma yhtään sen kummempi kuin esim kia optimassa mikä on samaa ikäluokkaa. Halvat merkit on petrannu ja premium merkit on halpuuttanut...
    Last edited by joko; 28-05-2023, 07:54.

    Leave a comment:


  • [Zei-M-Zei]
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Nimenomaan asiakaslatauksia. On ihan eri asia imaista kauppakeskuksen tolpasta 22kW teholla tunnin pari kuin 11kW. Totta, että kotilatauksessa usein 11kW riittää pitkälle, mutta enemmän on enemmän. Itellä on kotona 3x35A, mutta ei siinä oikein jää tuolle kapasiteettia vaikka yrittäs miten olla pienellä kulutuksella talossa samaan aikaan

    3x50A se olla pitäisi
    Itsekin olen kyllä sitä mieltä, että 11kW riittää kotilatauksessa lähes kaikkeen. Naapurillakin on 3x25A liittymä ja hänellä sentään Teslan MY, VW id.4 ja vielä piskuruinen Skodan citigo, eikä kuulemma koskaan ole ollut ongelmaa sähkön riittävyydessä. Harvemmin sitä kaikkien autojen akkuja ajetaan tyhjäksi päivän aikana. Toki ei haittaakaan ole mikäli myös täyttö onnistuu maksimaalisella nopeudella, mutta siitä on sitten oltava tarvittaessa valmis maksamaan.
    Omalla kohdalla näin kesäaikaan (huhtikuusta syyskuuhun) tulee rajoitettua muutenkin tuo latausteho jonnekin 5-6kWh paikkeille, koska aurinkopaneelit tuottavat 8-9h päivässä sähköä 7kW teholla, niin saa optimoitua siirtokustannukset lähes minimiin. Onnistuu hyvin, varsinkin kun tulee tehtyä hommia paripäivää viikossa kotitoimistolta.
    Vielä kun saisi päivitettyä wallboxin vaikka bekon malliin, jossa ylimääräinen mittaus esim. aurinkopaneelien tjsp. tuotannon mukaan. Voisi optimoida haluttaessa, että kaikki aurinkopaneelien tuottama sähkö (talon oman kulutuksen jälkeen) menee auton akkuun, sen sijaan että pukattaisiin valtakunnan verkkoon. Vähän kyllä hifistelyä, mutta nuukuus taitaa olla sairaus.

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Kovin monessa torpassa ei 22 kW:n tehoa ole tarjolla.. Jo 11 kW tekee tiukkaa, jos meinaa pitää kämpän lämpimänä, laittaa ruokaa, saunoa yms.

    EDIT: Tästä olikin näköjään jo vääntöä..
    Oma torppa on rakennettu 2000 luvun alussa eikä tee tiukkaa. Pääsulakkeet siis kasvatin 3x50:iin, alkuperäiset 3x25 ei tietysti olisi riittänyt mihinkään. Nousukaapelin mitoituksen ja keskusten nimellisvirran varmistin. Olisin laittanut suoraan 63A paukut mutta keskukset rajoittivat. Ei tee 11 kW tiukkaa lähellekään ja kuormanhallinnalla tulee 22 kW käytännössä aina. Tuskin on sellaista tilannetta edes lämmityskaudella, että olisi kuormaa muualla niin paljon ettei riittäisi laturille. Ei ne saunat, hellat ja kaikki lämmityslaitteet samaan aikaan päällä ole ja jos olisikin niin kuormanhallinta himmaa laturin sitten jonnekin 17 kW paikkeille. Eli ei kovin dramaattinen pudotus. Caruna olisi tullut tekemään lisää kapasiteettia jos olisi ollut tarvetta mutta 3x63 ja vielä isommatkin olisi onnistunut ilman mitään toimenpiteitä. Eipä tuolla itselle ole väliä kun tuo i4M50 ei suostu ottamaan kuin 11 kW mutta saan vaikka toisen laturin rinnalle jos tarvetta tulee. Sitäpaitsi 11kW latauksella nopeus riittää paremmin kuin hyvin. Muiden torpista en sitten tiedä, ehkä lapsellisesti oletin että jos on varaa 100 k€ sähköautoon niin mahdollisesti muutkin puitteet on kuosissa.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by [Zei-M-Zei] View Post
    Varmaan helpottaa AC tyypin asiakaslatauksia, mutta aika harvassa on ne 22kW kotilatausmahdollisuudet. Teoriassa 3x35A liittymä riittää, mutta jos tuollainen liittymä on jostain syystä alunperin hankittu, niin siihen on varmasti syynä jo normaalista poikkeava "pohjakulutus". Ja toki esim. isommilla maatiloilla on 3x63 tai isompi liittymä jolloin varmasti se 22kW lataus onnistuu ainakin navetalla.
    Nimenomaan asiakaslatauksia. On ihan eri asia imaista kauppakeskuksen tolpasta 22kW teholla tunnin pari kuin 11kW. Totta, että kotilatauksessa usein 11kW riittää pitkälle, mutta enemmän on enemmän. Itellä on kotona 3x35A, mutta ei siinä oikein jää tuolle kapasiteettia vaikka yrittäs miten olla pienellä kulutuksella talossa samaan aikaan

    3x50A se olla pitäisi
    Last edited by pyroz; 25-05-2023, 21:49.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by FlyingFinn View Post
    Lukaisin puolihuolimattomasti mutta latautuuko tuo i5 myös kotilaturilla 22 kW AC:llä? i4 ei käsittääkseni ota kuin 11 kW.
    Kovin monessa torpassa ei 22 kW:n tehoa ole tarjolla.. Jo 11 kW tekee tiukkaa, jos meinaa pitää kämpän lämpimänä, laittaa ruokaa, saunoa yms.

    EDIT: Tästä olikin näköjään jo vääntöä..

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Originally posted by [Zei-M-Zei] View Post
    Joo, toki 3x25 kuormanhallinnalla riittää, mutta ei se silloin 22kW teholla lataa vaikka auton oma laturi tuohon pystyisikin, koska käytännössä 22kW teho tarkoitta kolmivaihejärjestelmässä 3x32A (=3xUpxIp = 3x230Vx32A=22kW).
    Ei tietenkään pelkästään 3x25 riitä. Tarkoitin, että nykyisen lisäksi 3x25 kuormanhallinnalla riittää jos lisäys on muuten toteutettavissa. Olipa se nykyinen melkein mitä vaan. Aina voi olla poikkeuksia mutta varmasti useimmissa tapauksissa näin.

    Leave a comment:


  • [Zei-M-Zei]
    replied
    Originally posted by FlyingFinn View Post
    3x25A kuormanhallinnalla käytännössä aina antaa tuon 22kW. Ainakin minulla. Pääsulakkeet oli 3x25 ja kasvatin ne 3x50:ksi. Suoralla sähkölämmityksellä talo. Tosin eipä tuolle 22 kW lataukselle mitään käyttöä ole. Auto latautuu yöllä helposti myös 11 kW:lla.
    Joo, toki 3x25 kuormanhallinnalla riittää, mutta ei se silloin 22kW teholla lataa vaikka auton oma laturi tuohon pystyisikin, koska käytännössä 22kW teho tarkoitta kolmivaihejärjestelmässä 3x32A (=3xUpxIp = 3x230Vx32A=22kW).

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Originally posted by [Zei-M-Zei] View Post
    Joko tuo plug'n'charge on volkkareihin tullut? sain sen käsityksen että tulee tänä/ensivuonna jossain päivityksessä ainakin id.4.
    Vai tarkoitatko volkkarilla Porschea? Taycanissahan tuo on ollut jo tovin, Mersun EQSn ja Fordin Mach-En tapaan.
    Ainakin mainostavat, että käytössä on. Joku tietty ohjelmistoversiopäivitys pitää olla autossa. Eli Volkkari on ilmeisesti tarjonnut tämän myös jo ostettuihin autoihin kunhan päivittää softan.

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Originally posted by [Zei-M-Zei] View Post
    Varmaan helpottaa AC tyypin asiakaslatauksia, mutta aika harvassa on ne 22kW kotilatausmahdollisuudet. Teoriassa 3x35A liittymä riittää, mutta jos tuollainen liittymä on jostain syystä alunperin hankittu, niin siihen on varmasti syynä jo normaalista poikkeava "pohjakulutus". Ja toki esim. isommilla maatiloilla on 3x63 tai isompi liittymä jolloin varmasti se 22kW lataus onnistuu ainakin navetalla.
    3x25A kuormanhallinnalla käytännössä aina antaa tuon 22kW. Ainakin minulla. Pääsulakkeet oli 3x25 ja kasvatin ne 3x50:ksi. Suoralla sähkölämmityksellä talo. Tosin eipä tuolle 22 kW lataukselle mitään käyttöä ole. Auto latautuu yöllä helposti myös 11 kW:lla.

    Leave a comment:


  • [Zei-M-Zei]
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Takavetomalliin 22kW lataus on 1250€ lisävaruste. Yllätymme iloisesti siitä, että edes M60 mallissa se on vakiona
    Varmaan helpottaa AC tyypin asiakaslatauksia, mutta aika harvassa on ne 22kW kotilatausmahdollisuudet. Teoriassa 3x35A liittymä riittää, mutta jos tuollainen liittymä on jostain syystä alunperin hankittu, niin siihen on varmasti syynä jo normaalista poikkeava "pohjakulutus". Ja toki esim. isommilla maatiloilla on 3x63 tai isompi liittymä jolloin varmasti se 22kW lataus onnistuu ainakin navetalla.

    Leave a comment:


  • [Zei-M-Zei]
    replied
    Originally posted by FlyingFinn View Post
    Näköjään on tulossa myös plug & charge lataus. Mainostavat, että ovat ensimmäisiä autonvalmistajia jotka tuovat tämän joskus tänä vuonna. Tuohan on ollut Volkkarilla käytössä jo pitkään. Meneeköhän vielä niin, että tulee vain uusiin autoihin jostain päivämäärästä eteenpäin eikä tule päivitystä esim. tuohon nykyiseen i4M50:iin.
    Joko tuo plug'n'charge on volkkareihin tullut? sain sen käsityksen että tulee tänä/ensivuonna jossain päivityksessä ainakin id.4.
    Vai tarkoitatko volkkarilla Porschea? Taycanissahan tuo on ollut jo tovin, Mersun EQSn ja Fordin Mach-En tapaan.

    Leave a comment:


  • FlyingFinn
    replied
    Näköjään on tulossa myös plug & charge lataus. Mainostavat, että ovat ensimmäisiä autonvalmistajia jotka tuovat tämän joskus tänä vuonna. Tuohan on ollut Volkkarilla käytössä jo pitkään. Meneeköhän vielä niin, että tulee vain uusiin autoihin jostain päivämäärästä eteenpäin eikä tule päivitystä esim. tuohon nykyiseen i4M50:iin.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by FlyingFinn View Post
    Lukaisin puolihuolimattomasti mutta latautuuko tuo i5 myös kotilaturilla 22 kW AC:llä? i4 ei käsittääkseni ota kuin 11 kW.
    Takavetomalliin 22kW lataus on 1250€ lisävaruste. Yllätymme iloisesti siitä, että edes M60 mallissa se on vakiona

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎