Originally posted by Tommix
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW i5 keskustelu
Collapse
X
-
Last edited by [Zei-M-Zei]; 29-05-2023, 19:31.
-
-
Kuinka pirun paksut piuhat ok talon tauluun rakennusvaiheessa on tuotu jos 63A pääsulakkeet tulee?
Leave a comment:
-
-
Noin se sitten näköjään menee ja paikkakunta vaikuttaa. Espoossa on kerrankin joku edullista.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by FlyingFinn View PostNiin on hinnaston mukaan muuallakin Carunalla. Espoo on selvästi edullisempi liittymäkoon muutoksessa mutta kuukausimaksu on muuallakin 15 €/kk 63A pääsulakkeisiin asti joten en tiedä mistä tuo tieto kuukausimaksun muutoksesta on peräisin. Ellei sitten olla jossain kolmosvyöhykkeellä tai vyöhykkeiden ulkopuolella.
https://caruna.fi/sites/default/file...aruna%20Oy.pdf
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Doni View PostCaruna Espoo sama kk-hinta 3x25-63A..
Originally posted by kooma View PostMinulla taas ei ole muuta Caruna Oy:n hinnastoa tiedossa kuin tämä jossa hinnat menee sulakkeiden mukaan. Ja meillä perusmaksu on tällä hetkellä tuossa näkyvä 34,84€.
https://caruna.fi/sites/default/file...201.1.2023.pdf
Perusmaksu €/kk sulakekoon mukaan:
Kerros- tai rivitalo, enintään 25 A*................................................ .................................16,18 .............. 20,06
16 A tai 1-vaihe .................................................. .................................................. .............. 22,08 ...............27,38
25 A .................................................. .................................................. ...................................28,10 ..............34,84
35 A .................................................. .................................................. .................................. 51,88 .............. 64,33
Leave a comment:
-
-
Originally posted by FlyingFinn View PostNiin on hinnaston mukaan muuallakin Carunalla. Espoo on selvästi edullisempi liittymäkoon muutoksessa mutta kuukausimaksu on muuallakin 15 €/kk 63A pääsulakkeisiin asti joten en tiedä mistä tuo tieto kuukausimaksun muutoksesta on peräisin. Ellei sitten olla jossain kolmosvyöhykkeellä tai vyöhykkeiden ulkopuolella.
https://caruna.fi/sites/default/file...201.1.2023.pdf
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Doni View PostCaruna Espoo sama kk-hinta 3x25-63A.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by kooma View PostTämä menee nyt hiukan ohi i5 juttujen mutta siis nimenomaan Caruna Oy niin nousee kuukausimaksu ihan älyttömästi kun sulakekoko nousee. Yösähkökytkentä niin 25A pääsulakkeilla kuukausimaksu 34,84€ ja 50A sulakkeilla 106,39€. Vuoden 2019 joulukuusta alkaen meillä on ladattu sähköautoa 16A virralla, 25A pääsulakkeet, ei kuormanhallintaa, sähkölämmitys eikä kertaakaan ole sulakkeet paukkuneet. Ladataan toki yleensä aina yöllä ja jos päivällä niin katsotaan vähän että mitä on samaan aikaan päällä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by FlyingFinn View PostTuohan pitää tehdä, että saa edes sen 11. Verkkoyhtiöissä varmaan on eroja. Caruna ei nosta kuukausimaksua, menee kertaveloituksella. Muistaakseni yli tonnin mutta alle kaksi maksoi liittymäkoon kasvattaminen. Jokainen tekee omien tarpeiden mukaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by FlyingFinn View PostTuohan pitää tehdä, että saa edes sen 11. Verkkoyhtiöissä varmaan on eroja. Caruna ei nosta kuukausimaksua, menee kertaveloituksella. Muistaakseni yli tonnin mutta alle kaksi maksoi liittymäkoon kasvattaminen. Jokainen tekee omien tarpeiden mukaan.
Juuri Kaarinassa Caruna Oy pienensin 3x35A -> 3x25A syyskuussa ja kk-maksu aleni yli 60€ eurosta alle 20 euroon.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by kooma View PostMeillä sähkönsiirron perusmaksu nousisi yli 70 euroa kuukaudessa eli 840 euroa vuodessa jos kasvattaisin pääsulakkeet 25 -> 50. Oli varaa tai ei niin kyllä tuolla rahalla on parempaa käyttöä kuin laittaa se siihen että saisi autoja ladattua kotona 22kW 11kW sijasta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by joko View PostKyllä tuo i5 omaan silmään näyttää ihan hyvältä ollakseen sähköauto, ihan en käsitä miksi monellakin merkillä ne sähköautot on muotoilultaan aivan järkyttäviä. Ehkä ensimmäinen sähköauto johon itseäni kiinnostaisi laittaa vähän rahaakin kiinni (tosin tarvitaan farkku korissa ja muutaman vuoden käytettynä). Ei varmaan taloudellisesti mitään järkeä mutta koskapa autokaupoissa on. Meillä suurin osa arkiajoista ajellaan N47 takaveto äffällä ja om654 e mesellä joka on 2 litran diesel myös. Kulutus on niin pieni että noin 18tkm /per auto/per vuosi ajomäärällä ei millään logiikalla kannata kyllä sijoittaa noihin autoihin yhtään enempää. Vaan ihmismieli on siitä kummallinen että aina tekis jotain, yleensä uudempaa ja parempaa mieli. G31 kuumetta on jo pitkään ollut mut saattaa olla että jätetään se kokonaan välistä ja mennään suoraan uusimpaan vitosen kun tuo sigun äffä on vasta vähän yli parisataa ajettu ja g31 on jotenki vielä aika pitkässä hinnassa (toki paljonko niiden hinnat sitten uuden korimallin myötä laskee, tuskin merkittävästi?). Omaan silmään tuo uusi mittaristo/näyttö systeemi on moderni ja hieno. Ompa tuossa w213 mersussa vähän vastaava ja pidän siitä kyllä kun infotaulu on periaatteessa yhtä ja samaa pitkää lankkua. Sinänsä ajon kannalta merkityksettömiä asioita, pitöis käydä käpistelemässä että onko tuossa suuntaus sama että sitä muovisemman ja halvemman oloiseksi auto menee mitä uudempi korimalli. EI ole esim tuossa w213 mersusa sisustan laatuvaikutelma yhtään sen kummempi kuin esim kia optimassa mikä on samaa ikäluokkaa. Halvat merkit on petrannu ja premium merkit on halpuuttanut...No toisaalta niin ne maksaa ja tulee maksaamaan kilpailijatkin. Itselle i5 suurin pettymys oli akun koko ja sitä kautta range. EQEtä vastaan tappio tulee paitsi sitten vauhtimalleissa M60 vs. AMG ranget on rangessa tasan. EQE:hen verrattuna i5 voittaa tavaratilan koossa. EQE:n tilan arvioin omaan käyttöön liian pieneksi joten Mersua en ole edes harkinnut sen enempää. Omalla kohdalla näyttää siltä, että sopivin sähkömalli bemarin mallistosta kokonaisuutena on iX. Ero X5:een on vain niin pieni, että vaikea löytää argumentteja vaihtamiseen. iX ei oikein tunteeseenkaan iske. Ulkopuoli on jees, mutta sisätiloissa on ollut liikaa sisustusarkkitehti hääräämässä mun auto makuun.
Kyllä tässä vielä hyvälle viitosarjan plugarille on markkinarako. Kun toimitasäde olisi sellainen 100km sähköllä min7,2kW lataus, neliveto, kuutoskone... niin kelpaa, ratkaisisi range-ahdistukset samallaOdotellaan miten mallisto laajenee.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by FlyingFinn View PostMuiden torpista en sitten tiedä, ehkä lapsellisesti oletin että jos on varaa 100 k€ sähköautoon niin mahdollisesti muutkin puitteet on kuosissa.
Leave a comment:
-
-
Kyllä tuo i5 omaan silmään näyttää ihan hyvältä ollakseen sähköauto, ihan en käsitä miksi monellakin merkillä ne sähköautot on muotoilultaan aivan järkyttäviä. Ehkä ensimmäinen sähköauto johon itseäni kiinnostaisi laittaa vähän rahaakin kiinni (tosin tarvitaan farkku korissa ja muutaman vuoden käytettynä). Ei varmaan taloudellisesti mitään järkeä mutta koskapa autokaupoissa on. Meillä suurin osa arkiajoista ajellaan N47 takaveto äffällä ja om654 e mesellä joka on 2 litran diesel myös. Kulutus on niin pieni että noin 18tkm /per auto/per vuosi ajomäärällä ei millään logiikalla kannata kyllä sijoittaa noihin autoihin yhtään enempää. Vaan ihmismieli on siitä kummallinen että aina tekis jotain, yleensä uudempaa ja parempaa mieli. G31 kuumetta on jo pitkään ollut mut saattaa olla että jätetään se kokonaan välistä ja mennään suoraan uusimpaan vitosen kun tuo sigun äffä on vasta vähän yli parisataa ajettu ja g31 on jotenki vielä aika pitkässä hinnassa (toki paljonko niiden hinnat sitten uuden korimallin myötä laskee, tuskin merkittävästi?). Omaan silmään tuo uusi mittaristo/näyttö systeemi on moderni ja hieno. Ompa tuossa w213 mersussa vähän vastaava ja pidän siitä kyllä kun infotaulu on periaatteessa yhtä ja samaa pitkää lankkua. Sinänsä ajon kannalta merkityksettömiä asioita, pitöis käydä käpistelemässä että onko tuossa suuntaus sama että sitä muovisemman ja halvemman oloiseksi auto menee mitä uudempi korimalli. EI ole esim tuossa w213 mersusa sisustan laatuvaikutelma yhtään sen kummempi kuin esim kia optimassa mikä on samaa ikäluokkaa. Halvat merkit on petrannu ja premium merkit on halpuuttanut...Last edited by joko; 28-05-2023, 06:54.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pyroz View PostNimenomaan asiakaslatauksia. On ihan eri asia imaista kauppakeskuksen tolpasta 22kW teholla tunnin pari kuin 11kW. Totta, että kotilatauksessa usein 11kW riittää pitkälle, mutta enemmän on enemmän. Itellä on kotona 3x35A, mutta ei siinä oikein jää tuolle kapasiteettia vaikka yrittäs miten olla pienellä kulutuksella talossa samaan aikaan
3x50A se olla pitäisi
Omalla kohdalla näin kesäaikaan (huhtikuusta syyskuuhun) tulee rajoitettua muutenkin tuo latausteho jonnekin 5-6kWh paikkeille, koska aurinkopaneelit tuottavat 8-9h päivässä sähköä 7kW teholla, niin saa optimoitua siirtokustannukset lähes minimiin. Onnistuu hyvin, varsinkin kun tulee tehtyä hommia paripäivää viikossa kotitoimistolta.
Vielä kun saisi päivitettyä wallboxin vaikka bekon malliin, jossa ylimääräinen mittaus esim. aurinkopaneelien tjsp. tuotannon mukaan. Voisi optimoida haluttaessa, että kaikki aurinkopaneelien tuottama sähkö (talon oman kulutuksen jälkeen) menee auton akkuun, sen sijaan että pukattaisiin valtakunnan verkkoon. Vähän kyllä hifistelyä, mutta nuukuus taitaa olla sairaus.
Leave a comment:
-
Leave a comment: