Announcement

Collapse
No announcement yet.

E83 X3 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MeisterW
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2017
    • 305
    • Uusimaa

    Originally posted by X3E83 View Post
    Tyhjäkäynti seilaa. Valoissa tuntuu että yrittää pysyä väkisin käynnissä. Ei tee tätä kuitenkaan joka kerta. Muutaman kerran on vauhdissa pudottanut tehot pois. Auto sammuksiin ja taas toimi. No nyt ei toimi enää. Tehot on kadoksissa.
    Ei mitään vikavaloja.
    Koodeja tullut kahta erilaista, ensimmäiset koodit
    003F40 DDE rail-pressure sensor, offset test
    00428B DDE boost-pressure control, low pressure stage, control deviation.
    Koodien nollaus ja vika pysyy. Enää antoi vain yhden koodin.
    00428B DDE boost-pressure control, low pressure stage, control deviation.
    Mitä lähden vaihtamaan? Alipaineletkut? Jotain antureita? Jotain muuta, mitä?
    Ahtopaineanturi ainakin yksi vikaantuva osa. Voi tutkia mitä painelukuja anturi näyttää auto sammuksissa/käydessä, ja onko ne loogisia.

    Youtubesta löytyy videoita miten koko alipaineletkut/solenoidit systemin pitävyyttä voi testailla alipainepumpun kanssa. (Letkut alkaa mennä iän myötä melko haperoiksi ja varmaan jossain kohtaa hyvä vaihtaa.)
    E39 M5 2002
    E70 X5 3.0sd 2008
    E83 X3 3.0i 2005
    G21 330e

    Comment

    • Takamisakari
      Bimmer Rookie
      • Jul 2010
      • 148
      • Espoo

      X3 E83 jakolaatikkomurheita

      NNo niin, pienen Mini- seikkailun jälkeen pihaan ilmestyi X3 ja eipä mennyt aikaakaan kun pääsi viemään auton HMC:lle kummallisen ääntelyn vuoksi. Käytännössä kun etupyöriä kääntää veto päällä, auton keskivaiheilta kuuluu kovahko pauke, mikä nyt (ilmeisesti) tarkoittaa sitä että jakolaatikko on ns muusina.

      HMC tarkasti auton nopeasti ja asiantuntevasti, pelkkää positiivista sanottavaa heistä- mutta olivat sitä mieltä että tehdaskunnostetussa olisi jotain järkeä mutta käytettyä ei oikein kannata vaihtaa. Kun lootan vaihto maksaa käytännössä puolet auton hinnasta, ei kellään olisi vinkata mistä löytyisi tai muuta tapaa miten tätä kannattais lähestyä?

      Kerkesinkin jo pari viikkoa tuuletella että ihanaa kun on alla hiljainen bensa neliveto sporttipenkeillä mutta tässä sitä taas ollaan.
      Last edited by Takamisakari; 21-09-2022, 14:24.

      Comment

      • Jarger
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 3283
        • Finnland

        Ei tollanen jakolaatikon vaihto iso homma oo. E53 muutaman tunnin jumppa, jos ei mitään ylimääräistä tee ja tällaisessa vähän enempi. Miksei käytettykin ok oo, ei kai tuollainen hirmuisen tyyris ole. Täällä E83 jakolaatikko rullailtu 410tkm avaamatta. 20tkm sitten vaihtelin sinne öljyt varalta.
        Negatiiviset kauppakokemukset:
        Kaj Blomqvist nimimerkki kaizzu ja juttu sekä kieroilut

        Comment

        • Takamisakari
          Bimmer Rookie
          • Jul 2010
          • 148
          • Espoo

          Kyllä, pakko se on käytetyllä mennä, tehdaskunnostettukin maksaa jo puolet auton hinnasta. Nyt pitäis vaan löytää jostain laatikko.

          Comment

          • racing02
            BTCF Member
            • Nov 2004
            • 1990
            • Riihimäki

            Originally posted by Takamisakari View Post
            Kyllä, pakko se on käytetyllä mennä, tehdaskunnostettukin maksaa jo puolet auton hinnasta. Nyt pitäis vaan löytää jostain laatikko.
            Ostitko yksityiseltä? Meinaan firman piikkiinhän tuo pitäisi mennä jos liikkeestä äskettäin ostettu.

            Comment

            • Takamisakari
              Bimmer Rookie
              • Jul 2010
              • 148
              • Espoo

              Ostin auton liikkeestä vajaa kuukausi sitten. Itsellä ei ole kokemusta liikkeen virhevastuusta, mitään takuuta ei tietenkään ole mutta virhevastuu on olemassa, en oo vielä ehtinyt tutustumaan tähän tarkemmin. "tuotetta vastaanottaessa" vekotin ei äännellyt millään lailla. Kilsoja nyt ehkä 500 oston jälkeen.

              Comment

              • racing02
                BTCF Member
                • Nov 2004
                • 1990
                • Riihimäki

                Kannattaa tutustua aiheeseen ja reklamoida heti liikkeeseen. Ei voi olettaa että jakolaatikko vikaantuisi yhtäkkiä 500km aikana. Ainakin osa pitäisi saada liikkeen virhevastuuseen mutta lähtökohtana yrittää kokonaan.

                Comment

                • Takamisakari
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2010
                  • 148
                  • Espoo

                  Joo tätä pitää toki yrittää..

                  Comment

                  • Jarger
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2005
                    • 3283
                    • Finnland

                    Joo tuossa pitää tulla vähintään vähän vastaan, ei kuulu asiaan tuollainen jos on liikkeestä ostettu. rrr.lt näytti kans olevan jakolaatikoita noihin, ei toki ihan ilmaisia oo. Muita vois olla bildelsbasen ja b-parts, Suomen tarjontaa en oo tutkinut, mutta Bemator vois olla kans ainakin.
                    Negatiiviset kauppakokemukset:
                    Kaj Blomqvist nimimerkki kaizzu ja juttu sekä kieroilut

                    Comment

                    • ErkkiE
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 516
                      • Espoon haja-asutus

                      Yksi melko kohtuuhintainen vaihtoehto on myös kunnostettu esim. Puolasta. Hintaero noihin purkaamoiden laatikoihin (alkaen usein noin 500e) ei ole kovin iso.

                      Toki kannattaa vielä yrittää varmistaa, että vika oikeasti on tuossa. Esimerkiksi ajaa jakolaatikosta aktuaattorin johto tai sulake irti ja kuulostella, muuttuuko jokin.

                      Tuossa omia kokemuksia:


                      E
                      Last edited by ErkkiE; 23-09-2022, 12:29.

                      Comment

                      • Takamisakari
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2010
                        • 148
                        • Espoo

                        Jakolaatikosta otettiin piuha irti ja ääni poistui, eli toimii nyt takavetoisena.. Muutamasta paikasta olen kysellyt käytettyä/kunnostettua ja jotain on jo ilmaantunutkin. Reklamoin äsken projektin myyjäliikkeeseen, katsotaan mitä sieltä tulee vastaukseksi..

                        Comment

                        • Jarger
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2005
                          • 3283
                          • Finnland

                          Onko autossa ollut samankokoiset renkaat etu- ja taka-akselilla? Siis halkaisijaltaan.
                          Negatiiviset kauppakokemukset:
                          Kaj Blomqvist nimimerkki kaizzu ja juttu sekä kieroilut

                          Comment

                          • Takamisakari
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2010
                            • 148
                            • Espoo

                            Originally posted by Jarger View Post
                            Onko autossa ollut samankokoiset renkaat etu- ja taka-akselilla? Siis halkaisijaltaan.
                            En osaa sanoa kun ostin autoin vajaa kuukausi sitten, ainakin nyt on. Entinen omistaja naishenkilö ja autossa on uudet renkaat ja muutenkin ns viritelmät loistaa poissaolollaan eli on suht epätodennäköistä että olisi käytetty jotain hasardirengastusta, toki sekin on mahdollista.

                            E: juttelin tästä myyjäliikkeen kanssa, he ovat lupautuneet maksamaan korjauksesta 2/3 ja mulle jää 1/3. parin viikon päästä auto takaisin ja odottelemaan. Jos tämä menee näin läpi niin ihan ookoo ratkaisu. Juttelin mukavia myös kuluttajansuojaviranomaisrouvan kanssa puhelimessa (eivät lähetä mitään kirjallisena) ja hää oli sitä mieltä että 2/3 on vanhasta ritsasta tavallista parempi vastaantulo kuin mitä heille yleensä raportoidaan..

                            E2: No niin, tämä saaga ilmeisesti päätöksessä. Auto roudattiin Jyväskylään Ala-Kännille, eiku Könnille, missä tutkittiin ja todettiin että jakolaatikon stefat vuotaa öljyä holtittomasti ja takajarrut aivan jumissa. Stefojen vaihto, täyttö ja jarrulevyt, palat ja kilvet uusiksi ja kas kummaa, jakolaatikon ääntely katosi. "kuulemma" tarkka öljyntason suhteen, toki nyt voi olla että tuo lodju ei ole enää ikuinen mutta tuli hiukkasen halvemmaksi kuin koko lootan vaihto. Myyjä maksoi lupauksensa mukaisesti 2/3 viuluista, hyvin Jyväskylän Autotarvike homman hoiti.
                            Last edited by Takamisakari; 11-11-2022, 15:48.

                            Comment

                            • ockelbo4500
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 921
                              • Sotkamo--Oulu

                              Potilaana E83 koppainen X3.

                              Syö välillä akkua noin 0,5A purkuvirralla. Selvittelyn tuloksena olen saanut mitattua, että purku tapahtuu laturin kautta. Lataa normaalisti 14,3-14,4V, ei näyttäisi palavan laturin merkkivalo edes himmeästi.

                              Eli mittasin tuon noin 0,5A Fluken pihtivirtamittarilla etsien tuota kulutuksen syytä ja laturiin menevä johto on akusta etäisin paikka mistä olen sen vielä löytänyt. No omituista tässä on se, että jos sitä laturiin menevää paksua plussakaapelia ( tai esim. akun miinus napaa) käyttää irti niin sitten kun piuhan tökkää takaisin kiinni niin mitään purkuvirtaa ei enää olekaan. Ja saattaa vaatia sitten eriävän määrän kilometrejä alle, että se jää taas purkamaan virtaa. Laturi ei ole kuin pari vuotta vanha ja ajettu noin 50tkm. Onko ideoita, että mistä voi johtua. Toki se ehkä laturin vaihtamalla korjaantuu toki.
                              BMW E84 X1 18dXdrive -14

                              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                              Ex, E46 320 d Touring -01
                              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                              Comment

                              • Henripe
                                Newbiemmer
                                • Nov 2018
                                • 4
                                • PIEKSÄMÄKI

                                Terve.
                                Apukuskin ovi päätti jumittua kiinni asentoon. Ei aukea sisältä eikä ulkoa. Keskuslukkoa tuntuu toimivan, nuppi nousee ja laskee. Muttei vaan aukea. Purin jo ovi pahvin irti ja yrin saada sitä kautta auki. Tuntuu että lukkomoduulissa vika. Kyseisen osan kyljessä oleva vipukin liikkuu ihan hyvin. Olisiko mitään ideoita miten tuon oven saisi auki. Niin ja auto ollut useamman päivän lämpöisessä ettei jäässä ainakaan ole.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎