X5 F15 yleismallin porinoita

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • E39Fin
    replied
    Originally posted by Samppalainen View Post
    En voi muuta sanoa ku että voi vittu! Range näytti aamulla 17km. Lähin liikkeelle ja ekat pari kilsaa taajamanopeutta jonka jälkeen tasaista asfalttia 80km/h niin pääsin ecosportilla 10km ja moottori hörähti käyntiin prosentit oli 8% akussa. Kertokaa mulle mitä tässä pitäis tehdä. �� Ei ole auton arvo sama kuin ostaessa jos range on 50% alkuperäisestä. Tai siis alunperinkään arvo ei olisi ollut se mitä siitä maksoin.
    Näiden sähköakkujen vointihan on tasan yhtä hyvä kuin huonoin akun moduuli. Eli uudetkin moduulit valuvat pian hukkaan kun akku tasapainottaa itseään. Ikävä tosiasia, mutta kyllä nämä käytetyt hybridit on kaikkea muuta kuin polttoaineen (ja ympäristön) säästöä varten tehtyjä pelejä, suorastaan ongelmajätettä 100tkm jälkeen.
    Ja voi olla vaikeaa vääntää myyjätahon kanssa akkuun liittyvistä asioista tuon enempää kun edes bmw ei luota akkuihinsa 6 vuotta/100tkm enempää (akkutakuu hybrideissä). Toisin sanoen tuo 50% voi olla käytetylle hyväksyttävä taso, etenkin jos auto ei herjaa akkujen olevan viallisia. Näitä ei tosin taida olla vielä oikeusasteissa punnittu vaikka tapauksia varmasti on.

    Voisi kysyä, että pitäisikö huonosti aikaa ja kilometrejä kestävästä hybriditekniikasta laittaa vastuuseen A) ympäristöhörhöt B) tuotteen valmistaja vai C) auton käytettynä myyvä taho.

    Vahva suositus jättää hybridit kauppaan, jos ei osta autoa uutena (ja saa siten huomattavaa verohyötyä) parin-kolmen vuoden ajoihin. Kovin katuvaisia on tutut F15 40e ensiomistajatkin olleet ostoksiinsa kun rahat meni eikä piuhassa pitämisestä ja mopokoneesta huolimatta kulutus ollut pienempää kuin edeltävien autojensa 3-litraisilla dieseleillä...
    Last edited by E39Fin; 26-08-2021, 09:18.

    Leave a comment:


  • ockelbo4500
    replied
    Ei ole ensimmäinen BMW tai muukaan sähköauto, josta olen kuullut, että on akun kanssa ongelmia. Tekniikan maailma näyttää vuonna 2016 ajaneen uutena tämmöistä 40e mallia ja päässyt sillä 18km täydellä akulla. 7,5km taajamaa ja sitten 60-80km/h tietä loput.

    Joskus töiden puolesta testasimme muutamaa pientä sähköautoa ja niillä pääsi hyvässä olosuhteessa akulla jotain 150km. Sitten kun seuraavana yönä olikin -20 pakkasta ja lämmityslaitetta piti käyttää enempi niin toimintamatka noin 70km täydellä akulla.

    Tässä ko. tapauksessa varmaan voi sanoa, että se akku on parhaat latauksensa nähnyt ja sitten se toimintamatka on enää tuon 10km tms.

    Itse kokeilisin kaupan purkua tai vaihtoa myyjäliikkeessä johonkin eri autoon.


    Itse pidän näitä katumaastureita sähköavusteisina hieman humpuukina. Kerran ajoin työpaikan ( oiskohan vuoden 2019 mallinen) Volvo XC60 mallilla hyvin rauhallisesti Oulu-Kemi välin kun akku oli melko tyhjä lähtiessä. No kulutus tuossa noin 100km matkalla muistaakseni aika lailla 8l/100km vaikka se alamäessä regeneroi jne. Samalla tavalla ajaen olisin omalla vanhalla X3 dieselillä ajanut varmasti noin 6l/100km lukemiin. No toki se täydellä akulla olisi sen 30-40km sähköllä mennyt, mutta ei nämä kyllä sitten mitään taloudellisia ole kun se sähkö loppuu. Varsinkin jos kärryä pitää kiskoa niin ei liene dieselin voittanutta vielä. Tuolla XC60:lla kiskoivat noin 2000kg autotraileria Oulu-Helsinki-Oulu välin niin kulutus 15l/100km ja ainakin lähtiessä täysi akku.


    Itse katsellut tässä uudempaa BMW:tä ja jos vaihtuu niin kyllä dieseliä olen edelleen ostamassa. Ajoakullisten laitteiden jälleenmyyntiarvot ovat esim. 10 vuoden ikäisenä Toyotaa lukuunottamatta ihan arvoituksia niin omasta mielestä riski laitteen ostamiseen on liian iso.
    Last edited by ockelbo4500; 26-08-2021, 09:00.

    Leave a comment:


  • Samppalainen
    replied
    Originally posted by Samppalainen View Post
    Noniin, nyt on 3 akkumodulia vaihdettu. 3 oli vaihdettu 1000km ennen kuin oli tuotu suomeen. Autokeskuksella saivat sen tiedon kaivettua. Nyt pääsin vasta lataan täyteen ja sovelluksen range näyttää 17km. Huomenna pääsen testaan onko edes sitä. Hatarasti toivoin, että tuolla pääsis sen 20km työmatkan pelkällä sähköllä, mut taitaa olla haave tuolla autolla. Myyjäliike kuitenkin maksoi kaikki, joten enköhän mä tolla nyt vaan päästele ja laitan menovettä tankkiin hiukan enemmän mitä olin kaavaillut. Auto on kyllä muuten todella hyvä kaikinpuolin. Se etu näissä uitetuissa on että tuohon on raksittu melkeimpä kaikki varusteet poislukien panoramakatto. Iso mutta ei mielestäni yhtään kömpelö. Kääntösädekkin erittäin pieni mielestäni.
    En voi muuta sanoa ku että voi vittu! Range näytti aamulla 17km. Lähin liikkeelle ja ekat pari kilsaa taajamanopeutta jonka jälkeen tasaista asfalttia 80km/h niin pääsin ecosportilla 10km ja moottori hörähti käyntiin prosentit oli 8% akussa. Kertokaa mulle mitä tässä pitäis tehdä. 😏 Ei ole auton arvo sama kuin ostaessa jos range on 50% alkuperäisestä. Tai siis alunperinkään arvo ei olisi ollut se mitä siitä maksoin.

    Leave a comment:


  • Samppalainen
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Toivottavasti myyjäliike korjaa asian kuntoon. Pistähän tänne viestiä sit miten käy.
    Noniin, nyt on 3 akkumodulia vaihdettu. 3 oli vaihdettu 1000km ennen kuin oli tuotu suomeen. Autokeskuksella saivat sen tiedon kaivettua. Nyt pääsin vasta lataan täyteen ja sovelluksen range näyttää 17km. Huomenna pääsen testaan onko edes sitä. Hatarasti toivoin, että tuolla pääsis sen 20km työmatkan pelkällä sähköllä, mut taitaa olla haave tuolla autolla. Myyjäliike kuitenkin maksoi kaikki, joten enköhän mä tolla nyt vaan päästele ja laitan menovettä tankkiin hiukan enemmän mitä olin kaavaillut. Auto on kyllä muuten todella hyvä kaikinpuolin. Se etu näissä uitetuissa on että tuohon on raksittu melkeimpä kaikki varusteet poislukien panoramakatto. Iso mutta ei mielestäni yhtään kömpelö. Kääntösädekkin erittäin pieni mielestäni.

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Originally posted by Toppelius View Post
    Kiitos pitää kokeilla aikaisemmissa ei ole mennyt päällä mutta nyt hälyytteli
    Kokeilin kahvoista samaa kikkaa, ei toiminut. Voisi olla mahdollisesti ihan koodattavissa.

    Leave a comment:


  • Toppelius
    replied
    Originally posted by atcc View Post
    Painat ovet avaimesta lukkoon ja painat vielä kerran lukitusnappia. Hälyttimen valo peilissä palaa silloin parin sekunnin ajan ilmottaen että sisätunnistin pois päältä. Toinen painallus muistaakseni pitää painaa 10sek sisällä lukituksesta.

    Voisi toimia myös comfort kahvoilla samalla tyylillä, ei ole tullut kokeiltua :think Koska peilitkin saa käännettyä kun pitää kättä pitkään kahvan lukituksella.
    Kiitos pitää kokeilla aikaisemmissa ei ole mennyt päällä mutta nyt hälyytteli

    Leave a comment:


  • Lefty
    replied
    Moro,
    perheeseen on tulossa perjantaina ensimmäinen X5 (WBAKT010900W17117). Mitäs tuosta nyt kannattaa tarkistaa ensimmäisenä? Ketjut nyt ainakin ja akun kunto. Auto tuodaan kotiintoimituksella, joten kaksi viikkoa olisi aikaa päättää, pitääkö auton.

    Apple Carplay himottaisi, sen ilmeisesti saisi pelkällä koodauksella? Mitäs muuta tuohon saisi koodauksella aktivoitua?

    Kiitoksia vastauksista jo etukäteen.

    -Lefty

    Leave a comment:


  • atcc
    replied
    Originally posted by Toppelius View Post
    Onkohan jollain tietoa miten saisi sisätilan tunnistimen pois päältä? Kun jättää koirat autoon kaupan pihaan niin varashälyytin soi

    Yritin selailla valikkoja mutta ei tuntunut löytyvän:think
    Painat ovet avaimesta lukkoon ja painat vielä kerran lukitusnappia. Hälyttimen valo peilissä palaa silloin parin sekunnin ajan ilmottaen että sisätunnistin pois päältä. Toinen painallus muistaakseni pitää painaa 10sek sisällä lukituksesta.

    Voisi toimia myös comfort kahvoilla samalla tyylillä, ei ole tullut kokeiltua :think Koska peilitkin saa käännettyä kun pitää kättä pitkään kahvan lukituksella.

    Leave a comment:


  • Toppelius
    replied
    Onkohan jollain tietoa miten saisi sisätilan tunnistimen pois päältä? Kun jättää koirat autoon kaupan pihaan niin varashälyytin soi

    Yritin selailla valikkoja mutta ei tuntunut löytyvän:think

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by Toppelius View Post

    Onko kukaan virittänyt noita 40e vehkeitä? Lupailee vääntöä aika lailla enemmän ja tehoakin:think
    Ko. moottoriin liittyy virittäessä se riski että männät sulaa...

    Leave a comment:


  • Toppelius
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Ei ole väliä ja kannattaa hommata se 3 vaiheinen kaapeli niin voi jatkossa uudemman vermeen kohdalla hyödyntää sitä.
    Joo sellaisen kävin nyt sitten ostamassa😎 ei kyllä Laakkosella paljoa tietoa tai apuja tämän suhteen herunut heillä ei ollut hyllyssä edes alkuperäistä johtoa vaan tilaustavaraa

    Kävin sitten ajamassa 500 km lenkin ja ihan reippaalla vauhdilla. Kulutus oli sama kuin aikaisemmin dieselillä 8,4 l/100 km. Elinkehitystä vissiin on tullut!

    Onko kukaan virittänyt noita 40e vehkeitä? Lupailee vääntöä aika lailla enemmän ja tehoakin:think

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by Eemeli View Post
    Äkkiseltään sanoisin, ettei ole väliä montako vaihetta on kytketty toisessa päässä, autossa lienee vain 1-vaihe kytkettynä pistokkeeseen.
    Ei ole väliä ja kannattaa hommata se 3 vaiheinen kaapeli niin voi jatkossa uudemman vermeen kohdalla hyödyntää sitä.

    Leave a comment:


  • Eemeli
    replied
    Äkkiseltään sanoisin, ettei ole väliä montako vaihetta on kytketty toisessa päässä, autossa lienee vain 1-vaihe kytkettynä pistokkeeseen.

    Leave a comment:


  • Toppelius
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Yksivaihelaturi siinä varmaan kun kuten 45e:ssäkin. Eikö auton mukana tullut kaapelia? 45e:ssä tuli.
    Tuli se valovirtapistokkeeseen laitettava, muttei sitä jolla voisi latauspisteistä ladata:think

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by Toppelius View Post
    Osaisiko joku kertoa millainen latausjohto tuohon e40 pitää olla kun laittaa lataukseen esim. kauppojen latauspisteisiin?

    Ilmeisesti tyypi 2 ja 16A johto mutta voiko olla kolmivaihe ja yksi vaihe virta?

    Yksivaihelaturi siinä varmaan kun kuten 45e:ssäkin. Eikö auton mukana tullut kaapelia? 45e:ssä tuli.

    Leave a comment:

Working...
X