3.0 sd on alkanut vaivata viime aikoina tärinä ja kierrosten heijaus. En tiedä onko kyseessä yksi ja sama vika vai kaksi erillistä ongelmaa.
Tilanne on tämä:
- tasaisella vedolla ajamalla loivaan ylämakeen kierrosten ollessa 1200 - 1500 tuntuu selkeä nyppäys ja kierroslukumittarissa tulee pieni kierrosten nousu. Katso tästä video
- tuli kesälomalla vedettyä 1800 kg painavaa asuntovaunua ja hitaassa käännöksessä esim. risteyksessä erityisesti vasemmalle tuntuu selvä tärinä (vastaava kuin kytkin ravistaisi vanhassa taunuksessa ). Tähänkin liittyvät matalat kierrokset ja tasainen veto.
- nyt tärinää esiintyi myös tasaisessa matkavauhdissa esim. 80 km/h, kun kierrokset ovat luokkaa 1200 - 1500. Tärinä ei ole jatkuvaa, mutta tulee sykäyksittäin tai voi esiintyä ylämäessä tasaisesti ajettaessa. Kun perässä oli asuntovaunu, niin tärinä tietenkin korostui. Arvioisin että tuon videon ajossa ILMAN vaunua on sama tärinä, mutta tosi lievänä. Kun tulee nyppäys, niin tärinä lakkaa ja kohta alkaa uudestaan.
Joka tilanteessa huomattua tärinän alkaessa: heti kun kierroksia nostaa, niin tärinää häviää, siis heittää sportille jolloin vaihtaa pykälää pienemmälle. Ei tule tärinää kun ajaa yli 1500 kierroksilla.
Nyt tehtyä ensiapuna:
- jakolaatikkoon, perään ja etuperään vaihdoin öljyt, samalla resetoitiin jakolaatikko ohjelmallisesti. Tästä ei ollut apua.
Mitäs veikkauksia, mistä lähteä liikkeelle selvittämään tärinän syytä? Voiko vetarien nivelet tai kardaanin ristikot tehdä tätä? Vai onko vaihdelaatikko ja/tai jakolaatikko tiensä päässä?
Tilanne on tämä:
- tasaisella vedolla ajamalla loivaan ylämakeen kierrosten ollessa 1200 - 1500 tuntuu selkeä nyppäys ja kierroslukumittarissa tulee pieni kierrosten nousu. Katso tästä video
- tuli kesälomalla vedettyä 1800 kg painavaa asuntovaunua ja hitaassa käännöksessä esim. risteyksessä erityisesti vasemmalle tuntuu selvä tärinä (vastaava kuin kytkin ravistaisi vanhassa taunuksessa ). Tähänkin liittyvät matalat kierrokset ja tasainen veto.
- nyt tärinää esiintyi myös tasaisessa matkavauhdissa esim. 80 km/h, kun kierrokset ovat luokkaa 1200 - 1500. Tärinä ei ole jatkuvaa, mutta tulee sykäyksittäin tai voi esiintyä ylämäessä tasaisesti ajettaessa. Kun perässä oli asuntovaunu, niin tärinä tietenkin korostui. Arvioisin että tuon videon ajossa ILMAN vaunua on sama tärinä, mutta tosi lievänä. Kun tulee nyppäys, niin tärinä lakkaa ja kohta alkaa uudestaan.
Joka tilanteessa huomattua tärinän alkaessa: heti kun kierroksia nostaa, niin tärinää häviää, siis heittää sportille jolloin vaihtaa pykälää pienemmälle. Ei tule tärinää kun ajaa yli 1500 kierroksilla.
Nyt tehtyä ensiapuna:
- jakolaatikkoon, perään ja etuperään vaihdoin öljyt, samalla resetoitiin jakolaatikko ohjelmallisesti. Tästä ei ollut apua.
Mitäs veikkauksia, mistä lähteä liikkeelle selvittämään tärinän syytä? Voiko vetarien nivelet tai kardaanin ristikot tehdä tätä? Vai onko vaihdelaatikko ja/tai jakolaatikko tiensä päässä?
Comment