BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    1150km tänään, auto näyttää 12 litran keskikulutusta, 125kmh keskinopeudella. Todellisuudessa matkaan kului 11h, tauot ja staussa makailut ja yksi 10km harhareissu mukaan lukien. Toki perjantai päivä, turisteja paljon liikkeellä ja tiet oli varsinkin iltapäivällä täysiä. Hyvin saivat illalla tanskalaiset tien tukkoon Hampurin ja rajan välillä, kun kaikki haluaa ajaa vasemmalla, vaikka 85%,:lle oikea kaista olisi se oikea paikka - ihme hinkkausta. Vähän samaa oli Itävallan rajan läheisyydessä, jossa liikenne menee sekasin kun össit ohittelee oikealta ja heiluvat kaistalta toiselle ilman vilkkua täysin holtittomasti.

    Pelkällä sähköllä pääsin tänään 30 km, lähinnä ryömiset ruuhkien aikana, mutta hyvin sitä energiaa kertyy talteen isoissa myötäleissä ja jarrutuksista. Akku oli aamulla lähtiessä tyhjä.

    Autossa voimaa pisaa ns. riittävästi, mutta ajotuntuma muuttuu 180kmh yläpuolella hieman kevyeksi, varsikin autobahnien mutkissa meno on huojakkaa lähempänä 200kmh. Johtuuko nelipyöräohjauksesta, ilmajousituksesta vai vain auton korkeudesta, mutta parempiakin on. Sen verran vauhtia tuli kuitenkin pidettyä että ohi mäniöitä ei ollut kuin yhden käden sormiin, tosin vapaata tietäkin oli vähän. Uusi M3 ja X3M menivät ohi peräkkäin, varsinkin jälkimmäisen ohitus 200 tuntumassa oli humahdus,/paukauhdus, joka tuntui kuin äänivallin rikkomiselta. Sen verran hyvin horisonttiin painuivat, että rajoitin ei tainnut olla 250kmh kohdilla
    Kiva kuulla näitä tarinoita et miten auto käyttäytyy vähän kovemmissa nopeuksissa kuin mitä täällä kotimaassa saa ajaa. Mitkä renkaat sulla on autossa alla? Ootko ikinä teettänyt nelipyöräsuuntausta tehtaalta saapumisen jälkeen?

    Itse huomasin selvän eron ajotuntumassa kun auto piti suunnata uudelleen täydellisesti keväällä tukivarsien vaihdon jälkeen. Mun autoon piti siis vaihtaa eteen ja taakse molemmat ylemmät tukivarret uusiin osiin kun alkuperäiset narisivat ikävästi vaikka autolla oli ajettu alle 10tkm.

    Autossahan on siis varsin pienet nuo ohjearvojen rajat kun kinematiikka lappua kattelee. Mullakin on autossani tuo takapyöräohjaus ja siitä en kyllä osaisi enää luopua. Varsinkin kaupunkiajossa auto kääntyy todella hyvin tiukkoihinkin mutkiin. Autogefühl testasi baanalla M50 mallia ja sen kehuttiin käyttäytyvän erinomaisesti 250 km/h vauhdissa. Toki siinä on adaptiivinen M-alusta (rautajouset) joten miten paljon tuo 45e-mallin ilma-alusta sit vaikuttaa tuntumaan kovemmassa nopeudessa. Moni automerkki käyttää ilmajousia mut ehkä tuo 45e maliin ilmajousitus on säädetty hiukan ”pomppivaksi”. Toki tähän asiaan voi renkaat/paineet vaikuttaa todella paljon, nekin kun ovat yksi tärkeä jousituskomponentti myös.

    Mulla on vielä orggis 20” P Zero -run flätit alla. Olen huomannut että rengaspaineet kannattaa pitää lähellä mukavuustasoa. Etenkin jos paljon ajelee yksin/kevyellä kuormalla. Pienikin paineiden nousu/ero vaikuttaa auton käyttäytymiseen yllättävän paljon. Johtuuko sit kovista run fläteistä vai mistä. Ajan nämä nyt kesän aikana kuitenkin loppuun (jos kuluvat edes niin paljon) ja seuraavaksi ajattelin hankkia Pirellin Scorpion Verde All Season -renkaat tohon kesägummeiksi. Niissä on myös korkea Treadwear joten eivät pitäisi kulua kovinkaan nopeasti. Porschen Cayenne e-Hybridissä on sama 20” mixattu rengaskoko joten N-speksattua All Season rengasta tohon onneksi löytyy ja joka ei ole myöskään Run Flat rengas. Samaa hintaluokkaa kuin tähtimerkityt run flätit eli n. 1400€ sarja. Halapaa ku saippua siis!

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    1150km tänään, auto näyttää 12 litran keskikulutusta, 125kmh keskinopeudella. Todellisuudessa matkaan kului 11h, tauot ja staussa makailut ja yksi 10km harhareissu mukaan lukien. Toki perjantai päivä, turisteja paljon liikkeellä ja tiet oli varsinkin iltapäivällä täysiä. Hyvin saivat illalla tanskalaiset tien tukkoon Hampurin ja rajan välillä, kun kaikki haluaa ajaa vasemmalla, vaikka 85%,:lle oikea kaista olisi se oikea paikka - ihme hinkkausta. Vähän samaa oli Itävallan rajan läheisyydessä, jossa liikenne menee sekasin kun össit ohittelee oikealta ja heiluvat kaistalta toiselle ilman vilkkua täysin holtittomasti.

    Pelkällä sähköllä pääsin tänään 30 km, lähinnä ryömiset ruuhkien aikana, mutta hyvin sitä energiaa kertyy talteen isoissa myötäleissä ja jarrutuksista. Akku oli aamulla lähtiessä tyhjä.

    Autossa voimaa pisaa ns. riittävästi, mutta ajotuntuma muuttuu 180kmh yläpuolella hieman kevyeksi, varsikin autobahnien mutkissa meno on huojakkaa lähempänä 200kmh. Johtuuko nelipyöräohjauksesta, ilmajousituksesta vai vain auton korkeudesta, mutta parempiakin on. Sen verran vauhtia tuli kuitenkin pidettyä että ohi mäniöitä ei ollut kuin yhden käden sormiin, tosin vapaata tietäkin oli vähän. Uusi M3 ja X3M menivät ohi peräkkäin, varsinkin jälkimmäisen ohitus 200 tuntumassa oli humahdus,/paukauhdus, joka tuntui kuin äänivallin rikkomiselta. Sen verran hyvin horisonttiin painuivat, että rajoitin ei tainnut olla 250kmh kohdilla

    Leave a comment:


  • Coutsi
    replied
    Tuli hommattua kunnolliset kesävanteet alle


    Edessä 22x10 ET21 takana 22x11 ET18, renkaat 275/35 ja 315/30

    Leave a comment:


  • jori
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Niin vähällä bensalla kulkee tuolloinen mörkö ettei edes superohjelmallakin diesel kuluttaa enemmän varmaan. Kyllä on kovasti kehitystä tapahtunut.
    Fiksu laite kyllä on, kiitos 24kWh akun. Kaikki tankillisella menneet mulla +1000km.
    Viimeksi tankannut 22.3, nyt ajettu 600km ja 68% pa-tankista jäljellä.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Niin vähällä bensalla kulkee tuolloinen mörkö ettei edes superohjelmallakin diesel kuluttaa enemmän varmaan. Kyllä on kovasti kehitystä tapahtunut.
    Last edited by jani; 08-04-2022, 16:48.

    Leave a comment:

Working...
X