BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • rulppa
    replied
    Onko 22/07 softa upgradesta mitään tietoja, release noteseja tms? Asensivat eilen huollossa.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by Toppelius View Post
    En ole kyllä hirveästi kokenut että nuo nelivetojen renkaat kuluisi hirveästi eri tahtiin. Alkaa olla kaikki yleensä samaan aikaan vaihtokunnossa kolmessa vanhassa oli sekarenkaat ja tuntui että nuo takarenkaat oli kalliit (315/35-20) mutta tuo G05 uusi koko on kyllä vielä hintavampi saati vielä nastoina. Toisaalta ei taas ole suurin kulu näissä vehkeissä. Nopealla katsonnalla oli noita kuitenkin tarjolla Nettikaupoissa.

    Itse en paljoa noista RFT renkaista välitä ja olen aina ne vaihtanut tavallisiin sen jälkeen kun on loppu. Kaksi kertaa olen joutunut paikkaamaan matkalla, mutta pullolla ja kamelin paskalla on selvitty tähän asti:think Ei noita kokoja kuitenkaan ole yleensä monella rengasliikkeellä hyllyssä jos jotain tapahtuu.
    Aika tasasesti noi näkyy kuluvan. Vähän halvemmalla kyllä pääsis jos olisi kesällä myös samanlevyiset edessä ja takana. Ajetaan noi runflätit nyt loppuun kuitenkin. Ymmärrän kyllä RFT renkaan syyn ja miksi BMW niitä laittaa mutta toisaalta taas en. Ajettavuus kuitenkin kärsii ja jos Run Flat rengas puhkeaa, niin sitä ei saa paikata. Normirenkaan saa sentään paikata. Run flätin idea on vaan se et jos rengas puhkee niin pääset turvalliseen paikkaan johon voit soittaa sitten hinurin.

    Näin tällä viikolla tossa aamulenkillä kun joku ajoi uudehkolla G05:lla hissukseen ohi. Lähempänä näinkin sitten että oikea takarengas oli tyhjä ja auto kulki kyljellään eteenpäin. Melkonen lopina ja lätinä kuului ryhjästä run flätistä. Itse olisin kyllä lopettanut ajon heti ennen kuin vanne on soikea. Varmaan yritti kaveri selvitä kaupunkiin asti renkaan vaihtoon. Ja noitahan ei tunnetusti hyllystä löydy

    Mielenkiintoista on myös että noissa sähkömalleissa en ole nähnyt runflättejä alla. Ainakaan iX:ssä. Liekkö sitten muissakaan i-malleissa.
    Last edited by torso1; 11-08-2022, 20:06.

    Leave a comment:


  • Toppelius
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Kyllä. Tällöin toki kierrättäminen ei onnistu mutta toisaalta ei jää ylimääräisiä vanteita pyörimään jalkoihin.

    305/40 R20 on ongelmallinen rengaskoko. Järkeviä non RFT vaihtoehtoja ei löydy paljon ja oikeastaan ainut järkevä vaihtoehto on laittaa Pirellin Scorpion Verde All Season renkaat jotka ovat porsche speksatut. Pitäisi olla hiljaiset (69db) ja nopeusluokka V, huomioiden valtiomme hyväkuntoiset valtatiet
    En ole kyllä hirveästi kokenut että nuo nelivetojen renkaat kuluisi hirveästi eri tahtiin. Alkaa olla kaikki yleensä samaan aikaan vaihtokunnossa kolmessa vanhassa oli sekarenkaat ja tuntui että nuo takarenkaat oli kalliit (315/35-20) mutta tuo G05 uusi koko on kyllä vielä hintavampi saati vielä nastoina. Toisaalta ei taas ole suurin kulu näissä vehkeissä. Nopealla katsonnalla oli noita kuitenkin tarjolla Nettikaupoissa.

    Itse en paljoa noista RFT renkaista välitä ja olen aina ne vaihtanut tavallisiin sen jälkeen kun on loppu. Kaksi kertaa olen joutunut paikkaamaan matkalla, mutta pullolla ja kamelin paskalla on selvitty tähän asti:think Ei noita kokoja kuitenkaan ole yleensä monella rengasliikkeellä hyllyssä jos jotain tapahtuu.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by peLoGo? View Post
    Juuri näin

    Tuntuisi että helpointa olisi valita "2. non-runflat renkaat tilalle OEM sekakoossa" ettei joudu "turhaan" myös vannekaupoille?
    Kyllä. Tällöin toki kierrättäminen ei onnistu mutta toisaalta ei jää ylimääräisiä vanteita pyörimään jalkoihin.

    305/40 R20 on ongelmallinen rengaskoko. Järkeviä non RFT vaihtoehtoja ei löydy paljon ja oikeastaan ainut järkevä vaihtoehto on laittaa Pirellin Scorpion Verde All Season renkaat jotka ovat porsche speksatut. Pitäisi olla hiljaiset (69db) ja nopeusluokka V, huomioiden valtiomme hyväkuntoiset valtatiet

    Leave a comment:


  • peLoGo?
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    M-sport tulee tehtaalta sekarengastuksella. Edessä 275/45 R20 ja takana 305/40 R20. Ja takana toki myös leveämpi 10.5” vanne. Ulkonäöllisesti suora setuppi ei ole myöskään paha koska siinä takarengas jää vaan 10mm sisemmäs kuin OEM kesäkoossa jos siis käytetään samaa OEM vannetta takana kuin mitä edessä on. Eli ns. talvisetup myös kesällä voisi toimia. G05:ssa ei ole M-sportissa yhtä leveät takakaaret kuin F15:ssa joten auto ei ole täysin tyhmän näköinen. Ainut miinuspuoli tuossa on vaan se, että kukaan ei osta kahta ylimääräistä 10.5x20” OEM vannetta…nämä jäisi varmaan tallin nurkkaan.

    Sinällään hullua asiassa on myös se että jenkeissä joka on käsittääkseni myös suurin markkina-alue tälle autolle, M-sport versio tuleekin 275/45 R20 suoralla setupilla. Eli edessä ja takana samaa leveyttä, myös vanteissa! Muualla maailmassa sekä euroopassa tulee sekarengastuksella. Tyhmää ettei tätä saa valita itse tärkein eli auton ostaja.

    Auton vakiorengaskoko on 265/50 R19
    Juuri näin

    Tuntuisi että helpointa olisi valita "2. non-runflat renkaat tilalle OEM sekakoossa" ettei joudu "turhaan" myös vannekaupoille?

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by peLoGo? View Post
    Ei ainakaan vaihtoehtoa 1.
    Vaihtoehto 3. kierrätys toimii vaan jos kaikki vanteet on samanlaiset. Luultavasti orkkisvanteet on takana leveämmät, jos niissä on myös leveämmät renkaat tehtaalta.
    M-sport tulee tehtaalta sekarengastuksella. Edessä 275/45 R20 ja takana 305/40 R20. Ja takana toki myös leveämpi 10.5” vanne. Ulkonäöllisesti suora setuppi ei ole myöskään paha koska siinä takarengas jää vaan 10mm sisemmäs kuin OEM kesäkoossa jos siis käytetään samaa OEM vannetta takana kuin mitä edessä on. Eli ns. talvisetup myös kesällä voisi toimia. G05:ssa ei ole M-sportissa yhtä leveät takakaaret kuin F15:ssa joten auto ei ole täysin tyhmän näköinen. Ainut miinuspuoli tuossa on vaan se, että kukaan ei osta kahta ylimääräistä 10.5x20” OEM vannetta…nämä jäisi varmaan tallin nurkkaan.

    Sinällään hullua asiassa on myös se että jenkeissä joka on käsittääkseni myös suurin markkina-alue tälle autolle, M-sport versio tuleekin 275/45 R20 suoralla setupilla. Eli edessä ja takana samaa leveyttä, myös vanteissa! Muualla maailmassa sekä euroopassa tulee sekarengastuksella. Tyhmää ettei tätä saa valita itse tärkein eli auton ostaja.

    Auton vakiorengaskoko on 265/50 R19

    Leave a comment:


  • peLoGo?
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Mitä ajatuksia muilla kun alkuperäisistä G05 kesärenkaista (rft) loppuu pinta..

    1. uudet OEM rft:t tilalle
    2. non-runflat renkaat tilalle OEM sekakoossa
    3. eteen ja taakse samanlevyiset että voi jatkossa kierrättää renkaita paremman kulutuskeston toivossa.

    - muita ajatuksia esim. auton vaihto
    Ei ainakaan vaihtoehtoa 1.
    Vaihtoehto 3. kierrätys toimii vaan jos kaikki vanteet on samanlaiset. Luultavasti orkkisvanteet on takana leveämmät, jos niissä on myös leveämmät renkaat tehtaalta.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Mitä ajatuksia muilla kun alkuperäisistä G05 kesärenkaista (rft) loppuu pinta..

    - uudet OEM rft:t tilalle
    - non-runflat renkaat tilalle OEM sekakoossa
    - eteen ja taakse samanlevyiset että voi jatkossa kierrättää renkaita paremman kulutuskeston toivossa.

    - muita ajatuksia esim. auton vaihto

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Jos Android puhelin, niin Waze puhelimeen, toimii android autossa. Wazessa on kamerat, ja 'hyvällä tsäkällä' myös tutkat, rikkoutuneet autot, onnettomuudet....ja on ilmanen
    Puhelimessa on AmiGO ja pidin sitäkin käynnissä, kun en luottanut, että auto tietää kaikki kamerat reitin varrelta.. mutta muuten koen helpommaksi käyttää auton omia sovelluksia kuin pelata kännykänkin kanssa. Toki Android Auton kautta nuo menevät kohtalaisen kivuttomasti.. mutta syövät puhelimen akkua ja langattomassa laturissa puhelin tuntuu ylikuumenevan säännöllisesti. :(

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Vähällähän tuo sunkin auto menee. Ilmeisesti 20” rengastus alla? Itse ajelen melkein aina pitkää matkaa Hybrid Eco Pro -modella. Rullausominaisuus on kiva varsinkin pitkissä alamäissä.
    20" renkaat joo. Itse olen tottunut "moottorijarrutukseen" kaasupoljinta nostaessa ja siksi ajan harvoin eco pro -tilassa. i4:llä ajaessa aina yllättää, kun auto ei hidastukaan "automaattisesti" (ja i4:n B-tila taas on turhankin ärhäkkä hidastamaan).

    Leave a comment:


  • MRH
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Niin vähällä bensalla kulkee tuolloinen mörkö ettei edes superohjelmallakin diesel kuluttaa enemmän varmaan. Kyllä on kovasti kehitystä tapahtunut.
    Aika tarkalleen 100tkm nyt takana -19 3.0d mallilla, keskikulutus 7.0l/100km. Ei paha kun ajelen paljon moottoriteiden vasenta kaistaa ja vedän kärryä myös paljon. Ei mitään vikaa autossa koko aikana.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Vähällähän tuo sunkin auto menee. Ilmeisesti 20” rengastus alla? Itse ajelen melkein aina pitkää matkaa Hybrid Eco Pro -modella. Rullausominaisuus on kiva varsinkin pitkissä alamäissä.

    Bemarin äppikauppa ehdottelee myös omaan autoon tuota nopeusvalvonta sovellusta hintaan 22€, mut ei siitä taida mulle hyötyä olla kun muutenkin rajoitusten mukaan ajelen
    Jos Android puhelin, niin Waze puhelimeen, toimii android autossa. Wazessa on kamerat, ja 'hyvällä tsäkällä' myös tutkat, rikkoutuneet autot, onnettomuudet....ja on ilmanen

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Savosta Norjaan 1000 km, 90.1 km/h, 7.5 l/100 km, sähköllä 95.8 km, adaptive mode. Jonkin verran tietöitä, liikennettä ja ohituksia. Viimeinen tunti hidasta ja mutkaista tietä. Ohjausavustin on kiva - silloin kun kaistamerkinnät ovat olemassa ja näkyvissä.
    Vähällähän tuo sunkin auto menee. Ilmeisesti 20” rengastus alla? Itse ajelen melkein aina pitkää matkaa Hybrid Eco Pro -modella. Rullausominaisuus on kiva varsinkin pitkissä alamäissä.

    Bemarin äppikauppa ehdottelee myös omaan autoon tuota nopeusvalvonta sovellusta hintaan 22€, mut ei siitä taida mulle hyötyä olla kun muutenkin rajoitusten mukaan ajelen

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Itse kun en pääse edes 90km/h keskivauhtiin. Eilen tuli ajettua Kuopio - Turku väli. Akku täynnä lähtiessä. 451 km kokonaismatka ja 87,6km/h keskinopeus. Kulutus jäi 6,8l/100km ja sähköllä ajettu osuus 111,8km. Akku siis tyhjä perille saavuttaessa. Rajoitusten (vakkarin nopeus n. 5km/h yli) mukaan ajelin. Liikennettä ei ollut hirveästi ja itsellä ei ole mitään intressiä maksaa valtiolle yhtään enempää kuin on pakko.
    Savosta Norjaan 1000 km, 90.1 km/h, 7.5 l/100 km, sähköllä 95.8 km, adaptive mode. Jonkin verran tietöitä, liikennettä ja ohituksia. Viimeinen tunti hidasta ja mutkaista tietä. Ohjausavustin on kiva - silloin kun kaistamerkinnät ovat olemassa ja näkyvissä.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by rulppa View Post
    03/2022.65 päivityksen jälkeen tarjosi storesta nopeusvalvontakamerat. Näyttää ne HUD:issa
    Joo, testasin eilen 1000 km:n matkalla ja kyllä tuo toimii ihan ok. Joistakin kameroista se huomauttaa vasta 150 metriä ennen kameraa, sama ilmiö samoista kameroista myös i4:ssä.

    Leave a comment:

Working...
X