Originally posted by jani
View Post
BMW X5 G05 keskustelua – vol. I
Collapse
X
-
Aika tarkalleen 100tkm nyt takana -19 3.0d mallilla, keskikulutus 7.0l/100km. Ei paha kun ajelen paljon moottoriteiden vasenta kaistaa ja vedän kärryä myös paljon. Ei mitään vikaa autossa koko aikana.
-
Jos Android puhelin, niin Waze puhelimeen, toimii android autossa. Wazessa on kamerat, ja 'hyvällä tsäkällä' myös tutkat, rikkoutuneet autot, onnettomuudet....ja on ilmanenOriginally posted by torso1 View PostVähällähän tuo sunkin auto menee. Ilmeisesti 20” rengastus alla? Itse ajelen melkein aina pitkää matkaa Hybrid Eco Pro -modella. Rullausominaisuus on kiva varsinkin pitkissä alamäissä.
Bemarin äppikauppa ehdottelee myös omaan autoon tuota nopeusvalvonta sovellusta hintaan 22€, mut ei siitä taida mulle hyötyä olla kun muutenkin rajoitusten mukaan ajelen
Leave a comment:
-
Vähällähän tuo sunkin auto menee. Ilmeisesti 20” rengastus alla? Itse ajelen melkein aina pitkää matkaa Hybrid Eco Pro -modella. Rullausominaisuus on kiva varsinkin pitkissä alamäissä.Originally posted by bittivirhe View PostSavosta Norjaan 1000 km, 90.1 km/h, 7.5 l/100 km, sähköllä 95.8 km, adaptive mode. Jonkin verran tietöitä, liikennettä ja ohituksia. Viimeinen tunti hidasta ja mutkaista tietä. Ohjausavustin on kiva - silloin kun kaistamerkinnät ovat olemassa ja näkyvissä.
Bemarin äppikauppa ehdottelee myös omaan autoon tuota nopeusvalvonta sovellusta hintaan 22€, mut ei siitä taida mulle hyötyä olla kun muutenkin rajoitusten mukaan ajelen
Leave a comment:
-
Savosta Norjaan 1000 km, 90.1 km/h, 7.5 l/100 km, sähköllä 95.8 km, adaptive mode. Jonkin verran tietöitä, liikennettä ja ohituksia. Viimeinen tunti hidasta ja mutkaista tietä. Ohjausavustin on kiva - silloin kun kaistamerkinnät ovat olemassa ja näkyvissä.Originally posted by torso1 View PostItse kun en pääse edes 90km/h keskivauhtiin. Eilen tuli ajettua Kuopio - Turku väli. Akku täynnä lähtiessä. 451 km kokonaismatka ja 87,6km/h keskinopeus. Kulutus jäi 6,8l/100km ja sähköllä ajettu osuus 111,8km. Akku siis tyhjä perille saavuttaessa. Rajoitusten (vakkarin nopeus n. 5km/h yli) mukaan ajelin. Liikennettä ei ollut hirveästi ja itsellä ei ole mitään intressiä maksaa valtiolle yhtään enempää kuin on pakko.
Leave a comment:
-
Joo, testasin eilen 1000 km:n matkalla ja kyllä tuo toimii ihan ok. Joistakin kameroista se huomauttaa vasta 150 metriä ennen kameraa, sama ilmiö samoista kameroista myös i4:ssä.Originally posted by rulppa View Post03/2022.65 päivityksen jälkeen tarjosi storesta nopeusvalvontakamerat. Näyttää ne HUD:issa
Leave a comment:
-
03/2022.65 päivityksen jälkeen tarjosi storesta nopeusvalvontakamerat. Näyttää ne HUD:issa
Leave a comment:
-
Joo tuo ykköstien motaripätkä on vähän eri asia. Kyllä siinä itsekin tulee se +10..20 km/h yli pidettyä. Sitten kun näitä maakuntateitä ajelee niin siellä en jaksa säätää nopeuden kanssa. +5km/h yli ja sillä selvä. Pikavoittotolppia on kuitenkin 10km välein. Ja tuollakin nopeudella (vakkarin asetuksella) olen huomannut etten ole tientukkona, päinvastoin.Originally posted by tiko4tiko View PostTurku-Lpr välistä on 120kmh rajoitettua moottoritietä noin kaksi kolmasosaa koko matkasta (265/392km) . Itse olen ajellut tätä väliä vuosia vakkarin asetuksella +20kmh eli mittarinopeus ~143kmh. Kerran ajoin epähuomiossa poliisiauton ohi Kotkan lähellä
Poliisi viittoili sivuikkunasta, että hieman hitaaminen ja tein työtä käskettyä, eivät pysäyttäneet
Sen enempää ei ole tullut ko. nopeudesta sanomista. Toki alhaisempi nopeus laskee kululutusta, mutta tuolla matkalla se merkitsee jo ajassa jonkin verran. Nyt 400km solahtaa noin 3½ tuntiin, joten taukokaan ei tarvita, mikä nopeuttaa matkantekoa entisestään.
Leave a comment:
-
Turku-Lpr välistä on 120kmh rajoitettua moottoritietä noin kaksi kolmasosaa koko matkasta (265/392km) . Itse olen ajellut tätä väliä vuosia vakkarin asetuksella +20kmh eli mittarinopeus ~143kmh. Kerran ajoin epähuomiossa poliisiauton ohi Kotkan lähelläOriginally posted by torso1 View PostItse kun en pääse edes 90km/h keskivauhtiin. Eilen tuli ajettua Kuopio - Turku väli. Akku täynnä lähtiessä. 451 km kokonaismatka ja 87,6km/h keskinopeus. Kulutus jäi 6,8l/100km ja sähköllä ajettu osuus 111,8km. Akku siis tyhjä perille saavuttaessa. Rajoitusten (vakkarin nopeus n. 5km/h yli) mukaan ajelin. Liikennettä ei ollut hirveästi ja itsellä ei ole mitään intressiä maksaa valtiolle yhtään enempää kuin on pakko.
Poliisi viittoili sivuikkunasta, että hieman hitaaminen ja tein työtä käskettyä, eivät pysäyttäneet
Sen enempää ei ole tullut ko. nopeudesta sanomista. Toki alhaisempi nopeus laskee kululutusta, mutta tuolla matkalla se merkitsee jo ajassa jonkin verran. Nyt 400km solahtaa noin 3½ tuntiin, joten taukokaan ei tarvita, mikä nopeuttaa matkantekoa entisestään.
Leave a comment:
-
Itse kun en pääse edes 90km/h keskivauhtiin. Eilen tuli ajettua Kuopio - Turku väli. Akku täynnä lähtiessä. 451 km kokonaismatka ja 87,6km/h keskinopeus. Kulutus jäi 6,8l/100km ja sähköllä ajettu osuus 111,8km. Akku siis tyhjä perille saavuttaessa. Rajoitusten (vakkarin nopeus n. 5km/h yli) mukaan ajelin. Liikennettä ei ollut hirveästi ja itsellä ei ole mitään intressiä maksaa valtiolle yhtään enempää kuin on pakko.Originally posted by bittivirhe View PostKun pääsisi reissussa edes 95 km/h keskinopeuteen niin että kortti pysyy lompakossa... :-/
Leave a comment:
-
Kun pääsisi reissussa edes 95 km/h keskinopeuteen niin että kortti pysyy lompakossa... :-/Originally posted by tiko4tiko View PostAamusta kotiin laivalta Turusta, kulutus 11,1 l/100km ja keskinopeus 116kmh (satamasta pihaan). Kulutus aika matkan keskiarvo (10.9) mutta keskinopeus reippaasti paras. Kyllä se matka vaan kotimaassa joutuu kun tilaa on, ja ei seisontaa&matelua ruuhkassa tms vastaavaa vitsausta.
Leave a comment:
-
Matkalla en ladannut kertaakaan.Originally posted by torso1 View PostNo ei ole paha kulutus kun ottaa huomioon että et ole pystynyt hirveästi latailemaan matkan varrella.
Aamusta kotiin laivalta Turusta, kulutus 11,1 l/100km ja keskinopeus 116kmh (satamasta pihaan). Kulutus aika matkan keskiarvo (10.9) mutta keskinopeus reippaasti paras. Kyllä se matka vaan kotimaassa joutuu kun tilaa on, ja ei seisontaa&matelua ruuhkassa tms vastaavaa vitsausta.
Leave a comment:
-
No ei ole paha kulutus kun ottaa huomioon että et ole pystynyt hirveästi latailemaan matkan varrella. Eikä varmasti ole nuo pyöränkulmatkaan väärin jos ei rengasta kuluta tai tiellä puolla.Originally posted by tiko4tiko View PostNyt Tukholmassa lauttaa odottamassa, Tanska-Ruotsi 830km, kulutus 9.6litraa sadalle ja keskinopeus 107kmh. Sähköllä tuli tänään 14km (yksi tietyö ja Tukholman keskusta).
Viikossa tuli 3400km, kulutus 10.8l/100km keskinopeus 94kmh, pelkällä sähkollä 154km. Autossa oli lähtiessä akku 75% täynnä (40km). Pienellä menee, sen verran on tallottu menemään
Autossa on 20' renkaat, pirellin runflatit. Renkaat on kuluneet erittäin tasaisesti, joten kovin poskellaan pyöräkulmat ei taida olla. Rengaspaineet on ns. iso kuorma ja nopeus eli edessä 2.9 bar ja takana 3.2 ja oma lisää 0.1 joka renkaaseen
Ei tämä mikään toivoton tapaus ole, kyllä noihin vapaan nopeuden kaarteisiin voi sen 180-200kmh ajaa ja tuli ajettua
Nykyäänhän tiukoissa kurveissa on nopeusrajoitukset 120-130kmh.
Näistä on jonkun verran netissä ollut puhetta että syövät renkaita sisä- tai ulkokulmista mutta nämä luulisi johtuvan enimmäkseen vääristä pyöränkulmista ja/tai vääristä rengaspaineista. Toki 45e mallin 2500kg:n omamassakin vaikuttaa asiaan melkoisesti.
Eipä ole itse kun sallittuja rajoituksia omalla päästellyt kotimaassa mut hyvällä tiellä tuo menee kyllä aivan sukkasillaan reilussa 120km/h nopeudessa. Ja ihme kyllä nuo Pirellin runflätit ovat todella hiljaiset vaikka vähän kovat ovatkin muuten.
Leave a comment:
-
Nyt Tukholmassa lauttaa odottamassa, Tanska-Ruotsi 830km, kulutus 9.6litraa sadalle ja keskinopeus 107kmh. Sähköllä tuli tänään 14km (yksi tietyö ja Tukholman keskusta).
Viikossa tuli 3400km, kulutus 10.8l/100km keskinopeus 94kmh, pelkällä sähkollä 154km. Autossa oli lähtiessä akku 75% täynnä (40km). Pienellä menee, sen verran on tallottu menemään
Autossa on 20' renkaat, pirellin runflatit. Renkaat on kuluneet erittäin tasaisesti, joten kovin poskellaan pyöräkulmat ei taida olla. Rengaspaineet on ns. iso kuorma ja nopeus eli edessä 2.9 bar ja takana 3.2 ja oma lisää 0.1 joka renkaaseen
Ei tämä mikään toivoton tapaus ole, kyllä noihin vapaan nopeuden kaarteisiin voi sen 180-200kmh ajaa ja tuli ajettua
Nykyäänhän tiukoissa kurveissa on nopeusrajoitukset 120-130kmh.
Last edited by tiko4tiko; 23-07-2022, 19:14.
Leave a comment:
-
Vaimo bongasi jostain sosiaalisesta meediasta, että connected drive -putiikista voi nyt ostaa nopeuskamerasovelluksen. Kuukauden maksuton koekäyttö, vuosihinta 20 e. "Ostettiin" sekä 45e:hen että i4:ään ja kun koemielessä ajoin i4:llä yhden kameran ohi, softa tiesi ainakin sen aivan oikein
Last edited by bittivirhe; 23-07-2022, 20:14.
Leave a comment:
-
Nyt ollaan kuukausi rullattu e45 sella ja Kyllä tämä on aika mukavuus painoitteinen. Vähän itse olen tykästynyt sellaiseen napakkuuteen enemmän. Pitää varmaan säätää ilmat renkaista korkeammalle jos saisi hieman enemmän napakkuuta. Rouva tykkää taas aivan hirveästiOriginally posted by torso1 View PostKiva kuulla näitä tarinoita et miten auto käyttäytyy vähän kovemmissa nopeuksissa kuin mitä täällä kotimaassa saa ajaa. Mitkä renkaat sulla on autossa alla? Ootko ikinä teettänyt nelipyöräsuuntausta tehtaalta saapumisen jälkeen?
Itse huomasin selvän eron ajotuntumassa kun auto piti suunnata uudelleen täydellisesti keväällä tukivarsien vaihdon jälkeen. Mun autoon piti siis vaihtaa eteen ja taakse molemmat ylemmät tukivarret uusiin osiin kun alkuperäiset narisivat ikävästi vaikka autolla oli ajettu alle 10tkm.
Autossahan on siis varsin pienet nuo ohjearvojen rajat kun kinematiikka lappua kattelee. Mullakin on autossani tuo takapyöräohjaus ja siitä en kyllä osaisi enää luopua. Varsinkin kaupunkiajossa auto kääntyy todella hyvin tiukkoihinkin mutkiin. Autogefühl testasi baanalla M50 mallia ja sen kehuttiin käyttäytyvän erinomaisesti 250 km/h vauhdissa. Toki siinä on adaptiivinen M-alusta (rautajouset) joten miten paljon tuo 45e-mallin ilma-alusta sit vaikuttaa tuntumaan kovemmassa nopeudessa. Moni automerkki käyttää ilmajousia mut ehkä tuo 45e maliin ilmajousitus on säädetty hiukan ”pomppivaksi”. Toki tähän asiaan voi renkaat/paineet vaikuttaa todella paljon, nekin kun ovat yksi tärkeä jousituskomponentti myös.
Mulla on vielä orggis 20” P Zero -run flätit alla. Olen huomannut että rengaspaineet kannattaa pitää lähellä mukavuustasoa. Etenkin jos paljon ajelee yksin/kevyellä kuormalla. Pienikin paineiden nousu/ero vaikuttaa auton käyttäytymiseen yllättävän paljon. Johtuuko sit kovista run fläteistä vai mistä. Ajan nämä nyt kesän aikana kuitenkin loppuun (jos kuluvat edes niin paljon) ja seuraavaksi ajattelin hankkia Pirellin Scorpion Verde All Season -renkaat tohon kesägummeiksi. Niissä on myös korkea Treadwear joten eivät pitäisi kulua kovinkaan nopeasti. Porschen Cayenne e-Hybridissä on sama 20” mixattu rengaskoko joten N-speksattua All Season rengasta tohon onneksi löytyy ja joka ei ole myöskään Run Flat rengas. Samaa hintaluokkaa kuin tähtimerkityt run flätit eli n. 1400€ sarja. Halapaa ku saippua siis!
Leave a comment:
Leave a comment: