BMW X5 G05 keskustelua – vol. I
Collapse
X
-
Eilisellä 253 km:n reissulla pääsin 118.5 km sähköllä (45e). (Jäi vielä 3 km rangea jäljelle eli olisin päässyt sähköllä yli 120 km.) Saattaa olla oma ennätys tai ainakin lähelle sitä. Osittain tuo johtui tietysti maastosta...
👍 1 -
Originally posted by Veeksi View Post
No ei minulla itseasiassa mitenkään hirveän hyvät odotukset ollut mistään hybridistä eikä sähköstäkään. En rehellisesti sanoen edes pidä autona sähköllä kulkevaa vempelettä. Lähinnä ihmettelen, että miten netissä riittää niin paljon henkselien paukuttelijoita, jotka puhuu täyttä lannoitetta rangeistaan. Tai toisaalta sitten taas tulee vähän epäluulo puseroon, että onko tässä akustossa joku vika ja jos on niin sen nyt mielellään selvittäisi reilun 90tkm ajettuna kuin yli 100tkm ajettuna.
Pääasialliset ajot kauppoihin, lasten harrastuksiin ja töihin nyt pääsee sähköllä joka tapauksessa, että siinä mielessä ihan hyvä. Mökille ei näillä näkymin nyt sitten pääsekään, mutta aika pienellä kulutuksella kuitenkin.
Toki tässä lähitulevaisuudessa voin joutua taas tekemään päivittäistä lähes 100km:n työmatkaa edes takaisin. On aika selvää, että BMW:n hybridi se ei tule siihen käyttöön olemaan. Ja tuskin sähkökään, koska selvästi BMW ei näissä sähköhommissa ole lähelläkään aallon harjaa. Saa nähdä hankkiiko sitten vielä dieselin vai esimerkiksi Mersun sähkön.
Itselläni talvinen mökkimatka on 76km yhteen suuntaan , siitä 50km motarilla. Tuolla matkalla pakotan sähkölle ja tyypilisesti range silloin pakkasilla 50-53km. Heti kun menee muutaman asteen plussalle range nousee 55-60 tasolle. Kuivalla kesäkelillä menee hyvinkin koko matka sähköllä. Varsinainen kesämökkimatka on 340km , puolet siitä motarinopeutta. Tämän matkan ajan hybridi/ecopromoodissa ja range tyyppilisesti silloin 100km tai vähän päälle , tähän auto laskee mukaan regenareaatiokilometrit myös. Alla 19`` renkaat n 2.5 paineilla ja yksin liikkeellä ollessa vain kuskin paikan lämmitys/ilmastointi päällä.
Varmaankin tuo akun kunto olisi hyvä selvittää mahdollisuuksien mukaan autossasi.
👍 2Leave a comment:
-
No ei minulla itseasiassa mitenkään hirveän hyvät odotukset ollut mistään hybridistä eikä sähköstäkään. En rehellisesti sanoen edes pidä autona sähköllä kulkevaa vempelettä. Lähinnä ihmettelen, että miten netissä riittää niin paljon henkselien paukuttelijoita, jotka puhuu täyttä lannoitetta rangeistaan. Tai toisaalta sitten taas tulee vähän epäluulo puseroon, että onko tässä akustossa joku vika ja jos on niin sen nyt mielellään selvittäisi reilun 90tkm ajettuna kuin yli 100tkm ajettuna.Originally posted by paavju View PostVoi olla väärä ketju, mutta kyllä tuo X3 vie näillä keleillä sen liki 30 kWh/100 km, ja jos sähköllä ajaa 105 km/h niin varmaan enemmän. En tiedä mitkä odotukset sinulla ovat olleet, mutta selvästi epärealistiset auton kokoon ja vetotapaan yms. nähden. Sähkäri tilalle?
Pääasialliset ajot kauppoihin, lasten harrastuksiin ja töihin nyt pääsee sähköllä joka tapauksessa, että siinä mielessä ihan hyvä. Mökille ei näillä näkymin nyt sitten pääsekään, mutta aika pienellä kulutuksella kuitenkin.
Toki tässä lähitulevaisuudessa voin joutua taas tekemään päivittäistä lähes 100km:n työmatkaa edes takaisin. On aika selvää, että BMW:n hybridi se ei tule siihen käyttöön olemaan. Ja tuskin sähkökään, koska selvästi BMW ei näissä sähköhommissa ole lähelläkään aallon harjaa. Saa nähdä hankkiiko sitten vielä dieselin vai esimerkiksi Mersun sähkön.
Leave a comment:
-
Voi olla väärä ketju, mutta kyllä tuo X3 vie näillä keleillä sen liki 30 kWh/100 km, ja jos sähköllä ajaa 105 km/h niin varmaan enemmän. En tiedä mitkä odotukset sinulla ovat olleet, mutta selvästi epärealistiset auton kokoon ja vetotapaan yms. nähden. Sähkäri tilalle?
Leave a comment:
-
Ainakaan itse en enää yllättynyt, mutta nyt oli täysi 30 minuutin lämmitys latauksessa ennen lähtöä ja sit hyvin puhdasta tasaista matka-ajoa 105 km/h. 44,4km pääsi täydellä akulla ja esilämmitetyllä autolla. Toki ei tuolla vauhdilla bensallakaan pääse matka-ajokulutuksiin, mutta saattaishan siinä aika monella polttiksen omistajalla perse revetä, jos luvattaisi matkakulutukseksi 8l/100km ja motarilla menisikin 16l/100km.
Auto näytti sähkönkulutukseksi 37,5 kwh/100km. Nyt kun lataa kaupallisesta rasiasta 25c/kwh, niin vain Suomen polttoaineverotuksen ansiosta ajaa sähköllä vähän bensaa halvemmalla. Sähköt 100 kilsalle maksais reilun 9€ ja bensaa menee matkassa se 9l/100km. Vissiin ihan joka maassa ei kannata tällaista hybridiä edes ladata. Ei tämä nyt ihan niin mullistavalta energiatehokkuuden innovaatiolta kyllä nyt vaikuta mitä kaikista puheista on saanut ymmärtää.
Akun nettokapasiteetti on siis noin 16kwh.
Leave a comment:
-
Nyt meni 68km matkaa täydellä akulla. Tosin oli hybriditila jälleen. En tiedä pitäiskö sen asian tosiaan jotenkin parantua, jos käyttää sellaista ajotilaa mitä BMW ei suosittele rangen maksimointiin. Ihme homma, jos sellaisia on useampikin erilainen kehitetty ihan vain siksi, että range huononisi niitä käytettäessä, mutta onhan tässä maailmassa ihmeellisempiäkin asioita. Minäpä ensi viikolla kokeilen miten menee puhtaasti sähkömoodilla.Originally posted by pyroz View PostUnohda ne automaatti hybridi ajotilat ja käskytä itse autoa. Aja sähköllä itse nappia painamalla ja tarkkaile rangea pari kertaa täysin täydestä nolliin. Täysi range saadaan vain kun akku on sekä täysi, että kabiini kunnolla lämmitetty samalla.
Leave a comment:
-
Unohda ne automaatti hybridi ajotilat ja käskytä itse autoa. Aja sähköllä itse nappia painamalla ja tarkkaile rangea pari kertaa täysin täydestä nolliin. Täysi range saadaan vain kun akku on sekä täysi, että kabiini kunnolla lämmitetty samalla.
👍 1Leave a comment:
-
Kysytään nyt sitten näin, että miten ja missä porukka on saanut selviteltyä onko kennot kunnossa vai ei? Marmori ei näitä taida edes haluta selvittää etenkään niin pitkään kuin olisi akkutakuun piirissä.
Leave a comment:
-
Kyllähän nuo kilometrit ja päivän ajot koostuu 4-8 pätkästä, joten se selittäisi.Originally posted by Tomi T View Post
Tietenkin olisi ensiarvoisen tärkeää kertoa, että koostuuko toi 30-40km yhdestä tai parista ajosta, vai ajetaanko tuo 4km kerrallaan ja sitten taas auto kylmäksi. Silloinhan kulutus on erittäin suuri, kun lämmitys vie runsaasti energiaa. Tällöin on täysin normaalia tuollaiset kilsat.
Tänään tein toisen pitkän matkan ja nyt menee vielä hämmentävämmäksi. Vaimo oli ajanut aamulla jo lyhyen ajon eikä laittanut laturiin. En ollut tästä tietoinen ja laitoin auton lämpiämään noin 25 minuutiksi. Akkua ei sitten toki ollut jäljellä kuin 84% heti lähtiessä, mutta ainakin pitäisi olla esilämmitetty(?). Auto ei ensimmäisten reilun 200km:n aikana kulkenut kuin jotain 5km eDrivellä ja silti akku vajui jo alle puoleen. Reitillä olikin taajamia ja ilmeisesti auto oli säästellyt akkua näihin taajama-ajoihin. Joten lopulta tämän 400km:n siirtymässä mentiin sähköllä vain 40km ja bensaa meni 8l/100km. Alkumatkasta oli paljon 100kmh:n aluetta, niin sillä 8,6l/100km.
Mikä tuossa alkumatkassa kulutti sähköä, jos eDrive ajoa ei tullut? Käyttääkö tuo sähköä vähentämään bensankulutusta, mutta ei laske sitä eDrive-kilometreihin? Vai jääkö tässä tuo lämmitys aina jotenkin päälle ja se työntää sen lämmön jonnekin harakoille, vaikka moottorikin tuottaisi lämpöä? Erikoinen jos ilman lämmitystä menee yli 100km ja lämmitettynä puolet siitä.
Leave a comment:
-
Tietenkin olisi ensiarvoisen tärkeää kertoa, että koostuuko toi 30-40km yhdestä tai parista ajosta, vai ajetaanko tuo 4km kerrallaan ja sitten taas auto kylmäksi. Silloinhan kulutus on erittäin suuri, kun lämmitys vie runsaasti energiaa. Tällöin on täysin normaalia tuollaiset kilsat.Originally posted by Veeksi View PostVieläkin olen vähän epäileväinen, että onko auton akussa tai latauksessa kaikki hyvin. Osaltaan senkin takia, että jotain hyvin hämmentävää tuolloin viime vuoden lopulla oli. Senkin takia, että auto aina näytti, että akku oli tyhjä, mutta vaikka sen latasi täyteen, niin sähkönkulutus ei muuttunut sähkömittarin mukaan diesel-autoajoista (entinen 30-40kwh/vrk pysyi samana kuin ennen sähkö-/hybridiautoa). Autossa olikin joku ohjelmistopäivitys jumissa ja kun se saatiin huollossa ajettua autoon, alkoi valitettavasti talonkin sähkömittari samalla toimimaan. Joten ihan täyttä luottoa ei kyllä tuohon BMW:n lataus-/kulutustietoihin ole.
Näillä noin 0 asteen keleillä pelkällä sähköllä ajelee kaupunkiajoa noin 30-40km (ilman esilämmitystä). Se tosin juuri ja juuri riittääkin ajoihimme. Aika kauaksi jää edelleenkin +80km:sta. Toisaalta eilen ajoin kaupunkiajoa 4km sportilla (bensalla), niin kulutus oli 26,2l/100km, joten aika kaukana sekin taitaa olla BMW:n ilmoittamasta kaupunkikulutuksesta.
Pääsiäisenä tuli ajettua ensimmäinen pidempikin siirtymä Kuopiosta Tampereelle ja takaisin (taisi olla +5:stä +8:aan astetta lämmintä). Käytin adaptiivista ajoa (en eco prota) ja kulutus oli seuraavanlaista:
132km, 1h 38min (84,9 km/h), 5,3l / 100km, 8,9 kwh/100km (Polttoaine 100% -> 98%, akku 100% -> 39%)
149km, 1h 57min (80,1 km/h), 7l / 100km, 3,3 kwh/100km (Polttoaine -> 84%, akku -> 13%). Tämä oli maali, joten auto ei yllättäen hyödyntänytkään adaptiivisella läheskään koko akkua.
Tämä toki toisaalta antoi eDrive-matkaksi yhteensä 106km (11,7 kwh + 4,9 kwh), mutta eikös tässä tilassa auto myös ajettaessa lataa itseään? Yön yli auto seisoi parkissa, niin 13% oli jo vajunut yössä 8%:iin, vaikka mitään lämmitystä ei edelleenkään käytetty. Sekin on erikoista, että auto aina yllättyy latausajasta. 8A:lla ladatessa tyhjästä täyteen taitaa lupailla aina 12-14 tuntia, mutta sitten lataus onkin valmis 2-3 tuntia ennen arvioitua. Lataus tapahtuu pääasiassa yöllä, joten tähän vuoden aikaan yöksi pakkanen kiristyy, joten eikö tuon ennemmin pitäisi yllättää toiseen suuntaan?
Onko syytä olla huolissaan vai kuulostaako tämä ihan siltä miltä pitääkin?
Leave a comment:
-
Originally posted by Veeksi View PostVieläkin olen vähän epäileväinen, että onko auton akussa tai latauksessa kaikki hyvin. Osaltaan senkin takia, että jotain hyvin hämmentävää tuolloin viime vuoden lopulla oli. Senkin takia, että auto aina näytti, että akku oli tyhjä, mutta vaikka sen latasi täyteen, niin sähkönkulutus ei muuttunut sähkömittarin mukaan diesel-autoajoista (entinen 30-40kwh/vrk pysyi samana kuin ennen sähkö-/hybridiautoa). Autossa olikin joku ohjelmistopäivitys jumissa ja kun se saatiin huollossa ajettua autoon, alkoi valitettavasti talonkin sähkömittari samalla toimimaan. Joten ihan täyttä luottoa ei kyllä tuohon BMW:n lataus-/kulutustietoihin ole.
Näillä noin 0 asteen keleillä pelkällä sähköllä ajelee kaupunkiajoa noin 30-40km (ilman esilämmitystä). Se tosin juuri ja juuri riittääkin ajoihimme. Aika kauaksi jää edelleenkin +80km:sta. Toisaalta eilen ajoin kaupunkiajoa 4km sportilla (bensalla), niin kulutus oli 26,2l/100km, joten aika kaukana sekin taitaa olla BMW:n ilmoittamasta kaupunkikulutuksesta.
Pääsiäisenä tuli ajettua ensimmäinen pidempikin siirtymä Kuopiosta Tampereelle ja takaisin (taisi olla +5:stä +8:aan astetta lämmintä). Käytin adaptiivista ajoa (en eco prota) ja kulutus oli seuraavanlaista:
132km, 1h 38min (84,9 km/h), 5,3l / 100km, 8,9 kwh/100km (Polttoaine 100% -> 98%, akku 100% -> 39%)
149km, 1h 57min (80,1 km/h), 7l / 100km, 3,3 kwh/100km (Polttoaine -> 84%, akku -> 13%). Tämä oli maali, joten auto ei yllättäen hyödyntänytkään adaptiivisella läheskään koko akkua.
Tämä toki toisaalta antoi eDrive-matkaksi yhteensä 106km (11,7 kwh + 4,9 kwh), mutta eikös tässä tilassa auto myös ajettaessa lataa itseään? Yön yli auto seisoi parkissa, niin 13% oli jo vajunut yössä 8%:iin, vaikka mitään lämmitystä ei edelleenkään käytetty. Sekin on erikoista, että auto aina yllättyy latausajasta. 8A:lla ladatessa tyhjästä täyteen taitaa lupailla aina 12-14 tuntia, mutta sitten lataus onkin valmis 2-3 tuntia ennen arvioitua. Lataus tapahtuu pääasiassa yöllä, joten tähän vuoden aikaan yöksi pakkanen kiristyy, joten eikö tuon ennemmin pitäisi yllättää toiseen suuntaan?
Onko syytä olla huolissaan vai kuulostaako tämä ihan siltä miltä pitääkin?
Tuo 30-40km kaupungissa tuntuu oudon lyhyeltä , itse olen talvella päässyt hyvinkin 50-60km , samoin mökkimatkalla , jossa 4/5 matkasta moottortie ajoa. Latausaika lyhyenee itsellänkin juuri kuten kuvaat , eli antaa ensin liian pitkän arvion.
Leave a comment:
-
Verrattuna omaan n15km puuttuu, mutta jos et esilämmitä, niin se selittänee eroa, lämmitys kuluttaa paljon.Originally posted by Veeksi View PostVieläkin olen vähän epäileväinen, että onko auton akussa tai latauksessa kaikki hyvin. Osaltaan senkin takia, että jotain hyvin hämmentävää tuolloin viime vuoden lopulla oli. Senkin takia, että auto aina näytti, että akku oli tyhjä, mutta vaikka sen latasi täyteen, niin sähkönkulutus ei muuttunut sähkömittarin mukaan diesel-autoajoista (entinen 30-40kwh/vrk pysyi samana kuin ennen sähkö-/hybridiautoa). Autossa olikin joku ohjelmistopäivitys jumissa ja kun se saatiin huollossa ajettua autoon, alkoi valitettavasti talonkin sähkömittari samalla toimimaan. Joten ihan täyttä luottoa ei kyllä tuohon BMW:n lataus-/kulutustietoihin ole.
Näillä noin 0 asteen keleillä pelkällä sähköllä ajelee kaupunkiajoa noin 30-40km (ilman esilämmitystä). Se tosin juuri ja juuri riittääkin ajoihimme. Aika kauaksi jää edelleenkin +80km:sta. Toisaalta eilen ajoin kaupunkiajoa 4km sportilla (bensalla), niin kulutus oli 26,2l/100km, joten aika kaukana sekin taitaa olla BMW:n ilmoittamasta kaupunkikulutuksesta.
Pääsiäisenä tuli ajettua ensimmäinen pidempikin siirtymä Kuopiosta Tampereelle ja takaisin (taisi olla +5:stä +8:aan astetta lämmintä). Käytin adaptiivista ajoa (en eco prota) ja kulutus oli seuraavanlaista:
132km, 1h 38min (84,9 km/h), 5,3l / 100km, 8,9 kwh/100km (Polttoaine 100% -> 98%, akku 100% -> 39%)
149km, 1h 57min (80,1 km/h), 7l / 100km, 3,3 kwh/100km (Polttoaine -> 84%, akku -> 13%). Tämä oli maali, joten auto ei yllättäen hyödyntänytkään adaptiivisella läheskään koko akkua.
Tämä toki toisaalta antoi eDrive-matkaksi yhteensä 106km (11,7 kwh + 4,9 kwh), mutta eikös tässä tilassa auto myös ajettaessa lataa itseään? Yön yli auto seisoi parkissa, niin 13% oli jo vajunut yössä 8%:iin, vaikka mitään lämmitystä ei edelleenkään käytetty. Sekin on erikoista, että auto aina yllättyy latausajasta. 8A:lla ladatessa tyhjästä täyteen taitaa lupailla aina 12-14 tuntia, mutta sitten lataus onkin valmis 2-3 tuntia ennen arvioitua. Lataus tapahtuu pääasiassa yöllä, joten tähän vuoden aikaan yöksi pakkanen kiristyy, joten eikö tuon ennemmin pitäisi yllättää toiseen suuntaan?
Onko syytä olla huolissaan vai kuulostaako tämä ihan siltä miltä pitääkin?
11kwh+4,9kwh ja 106km viittaa pitkiin mäkiin eli alamäet ja myötäleet on menty sähköllä. Tasaisella äksä vie sähköä noilla nopeuksilla ~30kWh/100km, joten tuommonen 16kwh ei riittäisi kuin ~50km matkalle. Eli kaikki luvut riippuu paljon tiestä ja nopeudesta. 106km sähkömatkana on kuitenkin hyvä suoritus varsinkin kun akkuun on jäänyt vielä noin 10%. Itse matka-ajossa pääsen vajaaseen 100km tyypillisesti.
Olen myös huomannut, että kylmässä auton seisosessa akun prosentit valuu alaspäin. Kylmällä akulla osa energiasta menee akun sisäiseen resistanssiin. Eli juuri ennen pysähdystä kaikki on optimissa akun olessa lämmin ja aamulla liikkeelle lähdettäessä kylmässä kaukanan siitä. Kesällä akun tila ei vaihtele niin paljoa.
Kun lämpenee, niin sun pitäis päästä kaupungissa 60-70km väliin sähköllä. Toki jos kiihdyttelet paljon ja tapat vauhdin jarrulla, niin matka lyhenee, ei 2,5tn ilmaiseksi kulje, Sähkön kulutusmittari kertoo hyvin, miten sähköä kuluu.
Muutama kulutusvinkki - hidastukset pitää tehdä kevyesti jarrulla siten (tai ennakoimmalla vain nostamalla jalan kaasulta ajoissa), että auto käyttää pääasiassa hidastukseen sähkömoottoria eikä jarruja (eli sähköajon neula ei saa mennä liian syvälle regeneraatiossa), tällöin sähköinen matka maksimoituu kun saat hidastuksen energian takaisin akkuun suurelta osin. Jos kaupunkiajoon sisältyy isompaa tietä (Kuopiossa moottoritie), niin kannataa välttää >90km/h nopeuksia, kulutus nousee jyrkästi, koska ilmanvastusta äksän korissa piisaa, lyhyellä matkalla lisävauhdista ei ole mitään hyötyä. Myötäleissä kannattaa coastata, jos mahdollista, eli pitää sähköajon neula nollassa (ei kulutusta eikä regeneraatiota), auto kulkee ikäänkuin vapaalla, jolloin metrejä kertyy tehokkaimmin.
Leave a comment:
-
Vieläkin olen vähän epäileväinen, että onko auton akussa tai latauksessa kaikki hyvin. Osaltaan senkin takia, että jotain hyvin hämmentävää tuolloin viime vuoden lopulla oli. Senkin takia, että auto aina näytti, että akku oli tyhjä, mutta vaikka sen latasi täyteen, niin sähkönkulutus ei muuttunut sähkömittarin mukaan diesel-autoajoista (entinen 30-40kwh/vrk pysyi samana kuin ennen sähkö-/hybridiautoa). Autossa olikin joku ohjelmistopäivitys jumissa ja kun se saatiin huollossa ajettua autoon, alkoi valitettavasti talonkin sähkömittari samalla toimimaan. Joten ihan täyttä luottoa ei kyllä tuohon BMW:n lataus-/kulutustietoihin ole.
Näillä noin 0 asteen keleillä pelkällä sähköllä ajelee kaupunkiajoa noin 30-40km (ilman esilämmitystä). Se tosin juuri ja juuri riittääkin ajoihimme. Aika kauaksi jää edelleenkin +80km:sta. Toisaalta eilen ajoin kaupunkiajoa 4km sportilla (bensalla), niin kulutus oli 26,2l/100km, joten aika kaukana sekin taitaa olla BMW:n ilmoittamasta kaupunkikulutuksesta.
Pääsiäisenä tuli ajettua ensimmäinen pidempikin siirtymä Kuopiosta Tampereelle ja takaisin (taisi olla +5:stä +8:aan astetta lämmintä). Käytin adaptiivista ajoa (en eco prota) ja kulutus oli seuraavanlaista:
132km, 1h 38min (84,9 km/h), 5,3l / 100km, 8,9 kwh/100km (Polttoaine 100% -> 98%, akku 100% -> 39%)
149km, 1h 57min (80,1 km/h), 7l / 100km, 3,3 kwh/100km (Polttoaine -> 84%, akku -> 13%). Tämä oli maali, joten auto ei yllättäen hyödyntänytkään adaptiivisella läheskään koko akkua.
Tämä toki toisaalta antoi eDrive-matkaksi yhteensä 106km (11,7 kwh + 4,9 kwh), mutta eikös tässä tilassa auto myös ajettaessa lataa itseään? Yön yli auto seisoi parkissa, niin 13% oli jo vajunut yössä 8%:iin, vaikka mitään lämmitystä ei edelleenkään käytetty. Sekin on erikoista, että auto aina yllättyy latausajasta. 8A:lla ladatessa tyhjästä täyteen taitaa lupailla aina 12-14 tuntia, mutta sitten lataus onkin valmis 2-3 tuntia ennen arvioitua. Lataus tapahtuu pääasiassa yöllä, joten tähän vuoden aikaan yöksi pakkanen kiristyy, joten eikö tuon ennemmin pitäisi yllättää toiseen suuntaan?
Onko syytä olla huolissaan vai kuulostaako tämä ihan siltä miltä pitääkin?
Leave a comment:
-
Kerran auto ei suostunut lähtemään electric-modessa liikkeelle, kun ulkona oli -19 ja auto pihalla parkissa. Katsellaan miten käy tuleva viikko kun eteläänkin luvattu alle 20 asteen pakkasia. Edelleen talvella pääsee lähemmäksi 60 km ja kesällä vajaa 80km vajaan kolmen vuoden ja 40tkm jälkeen. Väittäisin, että luokkaa viitisen prosenttia heikentynyt sitten alkuaikojen tai sitten aika kultaa muistot.
Apista, saako useamman käyttäjät kirjattua, eli omalle puhelimelle oma profiili ja vaimon luuriin oma? En ole onnistunut kuin yhden käyttäjän kirjaamaan appiin samalle autolle (tietenkin vaimon).
Leave a comment:
-
No eipä täyttä tehoa tarvita kuin alussa jotta ohjaamo saadaa lämpimäksi. Parempi se noin on että tehoa on 'riittävästi' kuin liian vähän.Originally posted by Veeksi View PostOnhan se sit aikamoinen kiuas noin pieneen tilaan ja selittää kulutusta etenkin, jos se jää vielä ajon jälkeen lämmittämään. Pitääpä seurailla tuota tarkemmin. Voisi luulla, että vähempikin riittäisi kun tuolla energialla lämmittää melkein 200 neliön vanhan OKT:nki.
Aiemmin jätin ajastetun lähdön pois, kun auto pysäytteli ja aloitteli uudestaan lämmitystä jatkuvasti (ja appi antoi ilmoituksia). Nyt on softa päivitetty, niin jospa se olisi tullut tolkkuihinsa tai pitää sitten ottaa ilmoitukset pois.
Heitin junnun futisharkoihin, nyt oli vain -6 astetta. Kulutus puolittui 70->33kWh/100km, mutta edelleen esilämmitys vie noin 1kWh ekstraa vaikka auto oli laturissa ja lämmitysaika oli vajaa vartti. Tarkistin myös lämmityksen toiminnan, mulla ei ainakaan jäänyt 'pyyntö' päälle vaikka 30min lämmitysajasta olisi ollut vielä aikaa jäljellä palatessa.
Aika paljon esilämmitys rangea haukkaa lyhyessä matkassa, liikkumiseen meni 2kWh ja esilämmitys nappasi 1kWh lisää eli yhdensuuntaisen matkan sähköt tässä tapauskessa. Ja tuossa ajokulutuksessakin on lämmitysosuutta toistakymmentä prosenttia verrattuna kesäkelihin eli sähkörange on -50% kesästä. Onneksi akku on sen verran iso, että sähköllä voi kuitenkin sen 30-40km ajella, mikä riittää kyllä päivittäisten asioiden hoitamiseen tälläsessä pienemmässä kylässä.
Leave a comment:
Leave a comment: