BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • rulppa
    replied
    03/2022.65 päivityksen jälkeen tarjosi storesta nopeusvalvontakamerat. Näyttää ne HUD:issa

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Turku-Lpr välistä on 120kmh rajoitettua moottoritietä noin kaksi kolmasosaa koko matkasta (265/392km) . Itse olen ajellut tätä väliä vuosia vakkarin asetuksella +20kmh eli mittarinopeus ~143kmh. Kerran ajoin epähuomiossa poliisiauton ohi Kotkan lähellä Poliisi viittoili sivuikkunasta, että hieman hitaaminen ja tein työtä käskettyä, eivät pysäyttäneet Sen enempää ei ole tullut ko. nopeudesta sanomista. Toki alhaisempi nopeus laskee kululutusta, mutta tuolla matkalla se merkitsee jo ajassa jonkin verran. Nyt 400km solahtaa noin 3½ tuntiin, joten taukokaan ei tarvita, mikä nopeuttaa matkantekoa entisestään.
    Joo tuo ykköstien motaripätkä on vähän eri asia. Kyllä siinä itsekin tulee se +10..20 km/h yli pidettyä. Sitten kun näitä maakuntateitä ajelee niin siellä en jaksa säätää nopeuden kanssa. +5km/h yli ja sillä selvä. Pikavoittotolppia on kuitenkin 10km välein. Ja tuollakin nopeudella (vakkarin asetuksella) olen huomannut etten ole tientukkona, päinvastoin.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Itse kun en pääse edes 90km/h keskivauhtiin. Eilen tuli ajettua Kuopio - Turku väli. Akku täynnä lähtiessä. 451 km kokonaismatka ja 87,6km/h keskinopeus. Kulutus jäi 6,8l/100km ja sähköllä ajettu osuus 111,8km. Akku siis tyhjä perille saavuttaessa. Rajoitusten (vakkarin nopeus n. 5km/h yli) mukaan ajelin. Liikennettä ei ollut hirveästi ja itsellä ei ole mitään intressiä maksaa valtiolle yhtään enempää kuin on pakko.
    Turku-Lpr välistä on 120kmh rajoitettua moottoritietä noin kaksi kolmasosaa koko matkasta (265/392km) . Itse olen ajellut tätä väliä vuosia vakkarin asetuksella +20kmh eli mittarinopeus ~143kmh. Kerran ajoin epähuomiossa poliisiauton ohi Kotkan lähellä Poliisi viittoili sivuikkunasta, että hieman hitaaminen ja tein työtä käskettyä, eivät pysäyttäneet Sen enempää ei ole tullut ko. nopeudesta sanomista. Toki alhaisempi nopeus laskee kululutusta, mutta tuolla matkalla se merkitsee jo ajassa jonkin verran. Nyt 400km solahtaa noin 3½ tuntiin, joten taukokaan ei tarvita, mikä nopeuttaa matkantekoa entisestään.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Kun pääsisi reissussa edes 95 km/h keskinopeuteen niin että kortti pysyy lompakossa... :-/
    Itse kun en pääse edes 90km/h keskivauhtiin. Eilen tuli ajettua Kuopio - Turku väli. Akku täynnä lähtiessä. 451 km kokonaismatka ja 87,6km/h keskinopeus. Kulutus jäi 6,8l/100km ja sähköllä ajettu osuus 111,8km. Akku siis tyhjä perille saavuttaessa. Rajoitusten (vakkarin nopeus n. 5km/h yli) mukaan ajelin. Liikennettä ei ollut hirveästi ja itsellä ei ole mitään intressiä maksaa valtiolle yhtään enempää kuin on pakko.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Aamusta kotiin laivalta Turusta, kulutus 11,1 l/100km ja keskinopeus 116kmh (satamasta pihaan). Kulutus aika matkan keskiarvo (10.9) mutta keskinopeus reippaasti paras. Kyllä se matka vaan kotimaassa joutuu kun tilaa on, ja ei seisontaa&matelua ruuhkassa tms vastaavaa vitsausta.
    Kun pääsisi reissussa edes 95 km/h keskinopeuteen niin että kortti pysyy lompakossa... :-/

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    No ei ole paha kulutus kun ottaa huomioon että et ole pystynyt hirveästi latailemaan matkan varrella.
    Matkalla en ladannut kertaakaan.

    Aamusta kotiin laivalta Turusta, kulutus 11,1 l/100km ja keskinopeus 116kmh (satamasta pihaan). Kulutus aika matkan keskiarvo (10.9) mutta keskinopeus reippaasti paras. Kyllä se matka vaan kotimaassa joutuu kun tilaa on, ja ei seisontaa&matelua ruuhkassa tms vastaavaa vitsausta.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Nyt Tukholmassa lauttaa odottamassa, Tanska-Ruotsi 830km, kulutus 9.6litraa sadalle ja keskinopeus 107kmh. Sähköllä tuli tänään 14km (yksi tietyö ja Tukholman keskusta).

    Viikossa tuli 3400km, kulutus 10.8l/100km keskinopeus 94kmh, pelkällä sähkollä 154km. Autossa oli lähtiessä akku 75% täynnä (40km). Pienellä menee, sen verran on tallottu menemään

    Autossa on 20' renkaat, pirellin runflatit. Renkaat on kuluneet erittäin tasaisesti, joten kovin poskellaan pyöräkulmat ei taida olla. Rengaspaineet on ns. iso kuorma ja nopeus eli edessä 2.9 bar ja takana 3.2 ja oma lisää 0.1 joka renkaaseen Ei tämä mikään toivoton tapaus ole, kyllä noihin vapaan nopeuden kaarteisiin voi sen 180-200kmh ajaa ja tuli ajettua Nykyäänhän tiukoissa kurveissa on nopeusrajoitukset 120-130kmh.
    No ei ole paha kulutus kun ottaa huomioon että et ole pystynyt hirveästi latailemaan matkan varrella. Eikä varmasti ole nuo pyöränkulmatkaan väärin jos ei rengasta kuluta tai tiellä puolla.

    Näistä on jonkun verran netissä ollut puhetta että syövät renkaita sisä- tai ulkokulmista mutta nämä luulisi johtuvan enimmäkseen vääristä pyöränkulmista ja/tai vääristä rengaspaineista. Toki 45e mallin 2500kg:n omamassakin vaikuttaa asiaan melkoisesti.

    Eipä ole itse kun sallittuja rajoituksia omalla päästellyt kotimaassa mut hyvällä tiellä tuo menee kyllä aivan sukkasillaan reilussa 120km/h nopeudessa. Ja ihme kyllä nuo Pirellin runflätit ovat todella hiljaiset vaikka vähän kovat ovatkin muuten.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Nyt Tukholmassa lauttaa odottamassa, Tanska-Ruotsi 830km, kulutus 9.6litraa sadalle ja keskinopeus 107kmh. Sähköllä tuli tänään 14km (yksi tietyö ja Tukholman keskusta).

    Viikossa tuli 3400km, kulutus 10.8l/100km keskinopeus 94kmh, pelkällä sähkollä 154km. Autossa oli lähtiessä akku 75% täynnä (40km). Pienellä menee, sen verran on tallottu menemään

    Autossa on 20' renkaat, pirellin runflatit. Renkaat on kuluneet erittäin tasaisesti, joten kovin poskellaan pyöräkulmat ei taida olla. Rengaspaineet on ns. iso kuorma ja nopeus eli edessä 2.9 bar ja takana 3.2 ja oma lisää 0.1 joka renkaaseen Ei tämä mikään toivoton tapaus ole, kyllä noihin vapaan nopeuden kaarteisiin voi sen 180-200kmh ajaa ja tuli ajettua Nykyäänhän tiukoissa kurveissa on nopeusrajoitukset 120-130kmh.
    Last edited by tiko4tiko; 23-07-2022, 18:14.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Vaimo bongasi jostain sosiaalisesta meediasta, että connected drive -putiikista voi nyt ostaa nopeuskamerasovelluksen. Kuukauden maksuton koekäyttö, vuosihinta 20 e. "Ostettiin" sekä 45e:hen että i4:ään ja kun koemielessä ajoin i4:llä yhden kameran ohi, softa tiesi ainakin sen aivan oikein
    Last edited by bittivirhe; 23-07-2022, 19:14.

    Leave a comment:


  • Toppelius
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Kiva kuulla näitä tarinoita et miten auto käyttäytyy vähän kovemmissa nopeuksissa kuin mitä täällä kotimaassa saa ajaa. Mitkä renkaat sulla on autossa alla? Ootko ikinä teettänyt nelipyöräsuuntausta tehtaalta saapumisen jälkeen?

    Itse huomasin selvän eron ajotuntumassa kun auto piti suunnata uudelleen täydellisesti keväällä tukivarsien vaihdon jälkeen. Mun autoon piti siis vaihtaa eteen ja taakse molemmat ylemmät tukivarret uusiin osiin kun alkuperäiset narisivat ikävästi vaikka autolla oli ajettu alle 10tkm.

    Autossahan on siis varsin pienet nuo ohjearvojen rajat kun kinematiikka lappua kattelee. Mullakin on autossani tuo takapyöräohjaus ja siitä en kyllä osaisi enää luopua. Varsinkin kaupunkiajossa auto kääntyy todella hyvin tiukkoihinkin mutkiin. Autogefühl testasi baanalla M50 mallia ja sen kehuttiin käyttäytyvän erinomaisesti 250 km/h vauhdissa. Toki siinä on adaptiivinen M-alusta (rautajouset) joten miten paljon tuo 45e-mallin ilma-alusta sit vaikuttaa tuntumaan kovemmassa nopeudessa. Moni automerkki käyttää ilmajousia mut ehkä tuo 45e maliin ilmajousitus on säädetty hiukan ”pomppivaksi”. Toki tähän asiaan voi renkaat/paineet vaikuttaa todella paljon, nekin kun ovat yksi tärkeä jousituskomponentti myös.

    Mulla on vielä orggis 20” P Zero -run flätit alla. Olen huomannut että rengaspaineet kannattaa pitää lähellä mukavuustasoa. Etenkin jos paljon ajelee yksin/kevyellä kuormalla. Pienikin paineiden nousu/ero vaikuttaa auton käyttäytymiseen yllättävän paljon. Johtuuko sit kovista run fläteistä vai mistä. Ajan nämä nyt kesän aikana kuitenkin loppuun (jos kuluvat edes niin paljon) ja seuraavaksi ajattelin hankkia Pirellin Scorpion Verde All Season -renkaat tohon kesägummeiksi. Niissä on myös korkea Treadwear joten eivät pitäisi kulua kovinkaan nopeasti. Porschen Cayenne e-Hybridissä on sama 20” mixattu rengaskoko joten N-speksattua All Season rengasta tohon onneksi löytyy ja joka ei ole myöskään Run Flat rengas. Samaa hintaluokkaa kuin tähtimerkityt run flätit eli n. 1400€ sarja. Halapaa ku saippua siis!
    Nyt ollaan kuukausi rullattu e45 sella ja Kyllä tämä on aika mukavuus painoitteinen. Vähän itse olen tykästynyt sellaiseen napakkuuteen enemmän. Pitää varmaan säätää ilmat renkaista korkeammalle jos saisi hieman enemmän napakkuuta. Rouva tykkää taas aivan hirveästi

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    1150km tänään, auto näyttää 12 litran keskikulutusta, 125kmh keskinopeudella. Todellisuudessa matkaan kului 11h, tauot ja staussa makailut ja yksi 10km harhareissu mukaan lukien. Toki perjantai päivä, turisteja paljon liikkeellä ja tiet oli varsinkin iltapäivällä täysiä. Hyvin saivat illalla tanskalaiset tien tukkoon Hampurin ja rajan välillä, kun kaikki haluaa ajaa vasemmalla, vaikka 85%,:lle oikea kaista olisi se oikea paikka - ihme hinkkausta. Vähän samaa oli Itävallan rajan läheisyydessä, jossa liikenne menee sekasin kun össit ohittelee oikealta ja heiluvat kaistalta toiselle ilman vilkkua täysin holtittomasti.

    Pelkällä sähköllä pääsin tänään 30 km, lähinnä ryömiset ruuhkien aikana, mutta hyvin sitä energiaa kertyy talteen isoissa myötäleissä ja jarrutuksista. Akku oli aamulla lähtiessä tyhjä.

    Autossa voimaa pisaa ns. riittävästi, mutta ajotuntuma muuttuu 180kmh yläpuolella hieman kevyeksi, varsikin autobahnien mutkissa meno on huojakkaa lähempänä 200kmh. Johtuuko nelipyöräohjauksesta, ilmajousituksesta vai vain auton korkeudesta, mutta parempiakin on. Sen verran vauhtia tuli kuitenkin pidettyä että ohi mäniöitä ei ollut kuin yhden käden sormiin, tosin vapaata tietäkin oli vähän. Uusi M3 ja X3M menivät ohi peräkkäin, varsinkin jälkimmäisen ohitus 200 tuntumassa oli humahdus,/paukauhdus, joka tuntui kuin äänivallin rikkomiselta. Sen verran hyvin horisonttiin painuivat, että rajoitin ei tainnut olla 250kmh kohdilla
    Kiva kuulla näitä tarinoita et miten auto käyttäytyy vähän kovemmissa nopeuksissa kuin mitä täällä kotimaassa saa ajaa. Mitkä renkaat sulla on autossa alla? Ootko ikinä teettänyt nelipyöräsuuntausta tehtaalta saapumisen jälkeen?

    Itse huomasin selvän eron ajotuntumassa kun auto piti suunnata uudelleen täydellisesti keväällä tukivarsien vaihdon jälkeen. Mun autoon piti siis vaihtaa eteen ja taakse molemmat ylemmät tukivarret uusiin osiin kun alkuperäiset narisivat ikävästi vaikka autolla oli ajettu alle 10tkm.

    Autossahan on siis varsin pienet nuo ohjearvojen rajat kun kinematiikka lappua kattelee. Mullakin on autossani tuo takapyöräohjaus ja siitä en kyllä osaisi enää luopua. Varsinkin kaupunkiajossa auto kääntyy todella hyvin tiukkoihinkin mutkiin. Autogefühl testasi baanalla M50 mallia ja sen kehuttiin käyttäytyvän erinomaisesti 250 km/h vauhdissa. Toki siinä on adaptiivinen M-alusta (rautajouset) joten miten paljon tuo 45e-mallin ilma-alusta sit vaikuttaa tuntumaan kovemmassa nopeudessa. Moni automerkki käyttää ilmajousia mut ehkä tuo 45e maliin ilmajousitus on säädetty hiukan ”pomppivaksi”. Toki tähän asiaan voi renkaat/paineet vaikuttaa todella paljon, nekin kun ovat yksi tärkeä jousituskomponentti myös.

    Mulla on vielä orggis 20” P Zero -run flätit alla. Olen huomannut että rengaspaineet kannattaa pitää lähellä mukavuustasoa. Etenkin jos paljon ajelee yksin/kevyellä kuormalla. Pienikin paineiden nousu/ero vaikuttaa auton käyttäytymiseen yllättävän paljon. Johtuuko sit kovista run fläteistä vai mistä. Ajan nämä nyt kesän aikana kuitenkin loppuun (jos kuluvat edes niin paljon) ja seuraavaksi ajattelin hankkia Pirellin Scorpion Verde All Season -renkaat tohon kesägummeiksi. Niissä on myös korkea Treadwear joten eivät pitäisi kulua kovinkaan nopeasti. Porschen Cayenne e-Hybridissä on sama 20” mixattu rengaskoko joten N-speksattua All Season rengasta tohon onneksi löytyy ja joka ei ole myöskään Run Flat rengas. Samaa hintaluokkaa kuin tähtimerkityt run flätit eli n. 1400€ sarja. Halapaa ku saippua siis!

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    1150km tänään, auto näyttää 12 litran keskikulutusta, 125kmh keskinopeudella. Todellisuudessa matkaan kului 11h, tauot ja staussa makailut ja yksi 10km harhareissu mukaan lukien. Toki perjantai päivä, turisteja paljon liikkeellä ja tiet oli varsinkin iltapäivällä täysiä. Hyvin saivat illalla tanskalaiset tien tukkoon Hampurin ja rajan välillä, kun kaikki haluaa ajaa vasemmalla, vaikka 85%,:lle oikea kaista olisi se oikea paikka - ihme hinkkausta. Vähän samaa oli Itävallan rajan läheisyydessä, jossa liikenne menee sekasin kun össit ohittelee oikealta ja heiluvat kaistalta toiselle ilman vilkkua täysin holtittomasti.

    Pelkällä sähköllä pääsin tänään 30 km, lähinnä ryömiset ruuhkien aikana, mutta hyvin sitä energiaa kertyy talteen isoissa myötäleissä ja jarrutuksista. Akku oli aamulla lähtiessä tyhjä.

    Autossa voimaa pisaa ns. riittävästi, mutta ajotuntuma muuttuu 180kmh yläpuolella hieman kevyeksi, varsikin autobahnien mutkissa meno on huojakkaa lähempänä 200kmh. Johtuuko nelipyöräohjauksesta, ilmajousituksesta vai vain auton korkeudesta, mutta parempiakin on. Sen verran vauhtia tuli kuitenkin pidettyä että ohi mäniöitä ei ollut kuin yhden käden sormiin, tosin vapaata tietäkin oli vähän. Uusi M3 ja X3M menivät ohi peräkkäin, varsinkin jälkimmäisen ohitus 200 tuntumassa oli humahdus,/paukauhdus, joka tuntui kuin äänivallin rikkomiselta. Sen verran hyvin horisonttiin painuivat, että rajoitin ei tainnut olla 250kmh kohdilla

    Leave a comment:


  • Coutsi
    replied
    Tuli hommattua kunnolliset kesävanteet alle


    Edessä 22x10 ET21 takana 22x11 ET18, renkaat 275/35 ja 315/30

    Leave a comment:


  • jori
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Niin vähällä bensalla kulkee tuolloinen mörkö ettei edes superohjelmallakin diesel kuluttaa enemmän varmaan. Kyllä on kovasti kehitystä tapahtunut.
    Fiksu laite kyllä on, kiitos 24kWh akun. Kaikki tankillisella menneet mulla +1000km.
    Viimeksi tankannut 22.3, nyt ajettu 600km ja 68% pa-tankista jäljellä.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Niin vähällä bensalla kulkee tuolloinen mörkö ettei edes superohjelmallakin diesel kuluttaa enemmän varmaan. Kyllä on kovasti kehitystä tapahtunut.
    Last edited by jani; 08-04-2022, 15:48.

    Leave a comment:

Working...
X