BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tiko4tiko
    replied
    Auto kävi tänään tutkittavana kun etupää kolisee (normaali enemmän). Ihän näänetönhän äksän alusta ryömitänopeuksilla ei ole ollut uutenakaan. Klopinan lähteeksi paljastui oikea yläpallonivel. Lisäksi etujarruista tulee jyrkästi käänettäessä tikittävä ääni, pienessä nopeudessa aivan tappiin kännettäessä melkoinen vikinä toisinaan. Jarrujen tikitykseen on korjaussarja olemassa, pienet shimmilevyt, jotka estävät jarrulevyjen liikkeen. Ongelma vaivaa M-sportpaketin mukana tulevia jarruja, jos vaivaa ylipäätään.

    Juhannuksen jälkeen auto osien vaihtoon. Remotti pitäisi mennä jatkotakuuseen, näin oli alustava arvio

    Leave a comment:


  • Coutsi
    replied
    LCI malli meni tilaukseen, saa vaan odotella saapumista melkein vuoden. Nelipyöräohjausta kun ei ole juuri nyt tuotantolistoilla. Aikas lailla full spec tuli otettua, M-penkit toivottavasti tuovat lisää sivuttaistukea, nykyiset Comfortit eivät ihan sovi omaan makuun.
    Last edited by Coutsi; 16-06-2023, 10:36.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Liekö yksilövika, mutta puuskainen sivutuuli tekee autosta aika rasittavan ajettavan. Koko ajan saa olla paimentamassa, että pysyy omalla kaistalla. Alla alkuperäiset kesärenkaat. Ominaisuus vai vika?
    Jos riittävän puskainen ja kova tuuli, niin kyllä tuon tuntee, mutta en ole kyllä huomannut mitään erikoista. Ei auto nyt myuile kaistoille ole pyrkimässä. Omassa auossa on IAL mutta lieneekö tuosta nyt mitään sen isompaa vaikutusta tähän pulmaan. Toisekseen ajan maantieajoa useinmiten jousistus yhden naksun alemmassa asennossa, joka vähentää ilmajousituksen luontaista keinumista, mikä on omasta mielestä epämukavaa. Jousitus tuntuu näin jämäkämmältä, ja tällä voi ollajo vaikutusta tuohon vakauteenkin. Toki autokin laskee hieman alaspäin, mutta eipä tuo 2cm taida tuuulipintaan paljoa vaikuttaa sitä on kutenkin reilusti

    Jos auto tuntuu vaikealta ajettavalta, niin tarkistaisin pyöräkulmat ekana. Raskaassa autossa ne menee sekasin helpostikin esim talvella jääkokkareeseen/montuun osuessaan. Ilmajousituksen ansiosta isku ei välttämättä tunnu kovalta, mutta silti kulmat voi muuttua. Tuollainen sivutuulilevottomuus voisi viitata virheeseen taka-akselin pyöräkulmissa.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Joo äksällä matka taittuu erittäin mukavasti. Itse kävin ylppärijuhlissa pk-seudulla kääntymässä, 510km yhteensä. Kulutus 7,7 l/100km(+akullinen sähköä) ja keskinopeus 113km/h Ja mikä hienointa aivan samaan tapaa matka taittuisi, vaikka ulkona olis millanen (lumi)mysky tahansa. Lisäksi auto on monipuolinen muutenkin, isojenkin kappaleiden kuljetus onnistuu, samoin raskaan kärrin vetäminen.
    Liekö yksilövika, mutta puuskainen sivutuuli tekee autosta aika rasittavan ajettavan. Koko ajan saa olla paimentamassa, että pysyy omalla kaistalla. Alla alkuperäiset kesärenkaat. Ominaisuus vai vika?

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by melperri View Post
    Auto on tosiaan erinomainen yleiskalu moneen menoon , kuten E70 ja F 15:kin ovat olleet. Koko ajan mallisarja on myös parantunut lukuun ottamatta valopesureiden pois pudottamista , mutta nyt G05 faceliftin myötä kehitys kääntyi ja itselleni prefacelift oli viimeinen mahdollisuus hankkia äksä hyvällä käyttöergonomialla ja asiallisilla varusteilla.
    Tämä on täysin totta, sähköistyksen yhteydessä ergonomia otti melkoisen taka-askeleen bemarissa. Tämä on yksi näitä asioita miksi seuraavan uudemman (bemarin) ostaminen on itselle vaikeaa. Aika sama on muissakin merkeissä, Audissa ja Porschessa ei ihan näin pitkälle ole menty. Mersussa tilanne on ehkäpä vielä huonompi, sillä jäljelle jääneet nappulat on todella epämukavia käyttää.

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    Auto on tosiaan erinomainen yleiskalu moneen menoon , kuten E70 ja F 15:kin ovat olleet. Koko ajan mallisarja on myös parantunut lukuun ottamatta valopesureiden pois pudottamista , mutta nyt G05 faceliftin myötä kehitys kääntyi ja itselleni prefacelift oli viimeinen mahdollisuus hankkia äksä hyvällä käyttöergonomialla ja asiallisilla varusteilla.

    Tuolla 700km heitolla keskikulutus oli 7.0l/100km 21" vanteilla. Nyt laitoin alle 19" Michelin Alpin keskieuroopan kitkat , RFT nekin. Äänimaailma oli siedettävä jopa noilla isommilla renkailla ja hiljeni tietysti vielä pienemmillä kumeilla. Seuraavaksi alle sitten eiRF renkaat.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by melperri View Post
    Oli se heti autoa hakiessa toimimaton. Varmaan mennyt tänä keväänä ja autoa vaihtamassa oleva leasing haltija ei jaksanut enää tehdä asialle mitään.

    Arvioitu työaika on 3 päivää , nyt vaan toivotaan , ettei osissa toimitusvaikeuksia tms , jotta saisi juhannukseksi toimivan pelin alle.

    Nyt viikon loppuna viileällä kelillä 700km rupeama mökille ja takaisin ja kyllähän tämä melkoinen matkavaunu on. Electric modessa ei taida saada mitenkään rullamaan , hybrid ecopro ainoa vaihtoehto , jos haluaa hyödyntää kineettistä energiaa.
    Joo äksällä matka taittuu erittäin mukavasti. Itse kävin ylppärijuhlissa pk-seudulla kääntymässä, 510km yhteensä. Kulutus 7,7 l/100km(+akullinen sähköä) ja keskinopeus 113km/h Ja mikä hienointa aivan samaan tapaa matka taittuisi, vaikka ulkona olis millanen (lumi)mysky tahansa. Lisäksi auto on monipuolinen muutenkin, isojenkin kappaleiden kuljetus onnistuu, samoin raskaan kärrin vetäminen.

    Harmi, että tälläisia ei saa (vielä) täyssähköisinä. iX on hyvin hyvin lähellä. Uutena iX:n hinta oli (tai on) rasvainen, mutta käytettynä tarjontaa on Saksassa järkevällä hintatasolla, kun sähkön 'ylihinta' on höylääntynyt pois.

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    Oli se heti autoa hakiessa toimimaton. Varmaan mennyt tänä keväänä ja autoa vaihtamassa oleva leasing haltija ei jaksanut enää tehdä asialle mitään.

    Arvioitu työaika on 3 päivää , nyt vaan toivotaan , ettei osissa toimitusvaikeuksia tms , jotta saisi juhannukseksi toimivan pelin alle.

    Nyt viikon loppuna viileällä kelillä 700km rupeama mökille ja takaisin ja kyllähän tämä melkoinen matkavaunu on. Electric modessa ei taida saada mitenkään rullamaan , hybrid ecopro ainoa vaihtoehto , jos haluaa hyödyntää kineettistä energiaa.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by melperri View Post
    No niin , nyt ollut Laakkosella : koko ilmastointisysteemi paskana , eli ilmesesti kompura korkannut ja tuupannut metallisilppua järjestelmään. Takuukorjaus juhannuksen alla , menee useita päiviä.

    Noita kompuran hajoamisia on foorumien mukaan ulkomailla ollut paljon , ihme ettei kotimaan saiteilla näistä juttua.

    Toinen ihmettelyn aihe on TV funktio. Mistään ei löydy täppää , jolla saisi kanavat viritettyä. Ilmestyivät sitten itsekseen näkyviin yön aikana.
    Oliko ilmastointi romuna jo valmiiksi vai hajosko se vasta Suomessa? 2021 aikana jossain kohtaa tuotantoa G05:n AC-kompuroissa oli valmistusvikaa.

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    No niin , nyt ollut Laakkosella : koko ilmastointisysteemi paskana , eli ilmesesti kompura korkannut ja tuupannut metallisilppua järjestelmään. Takuukorjaus juhannuksen alla , menee useita päiviä.

    Noita kompuran hajoamisia on foorumien mukaan ulkomailla ollut paljon , ihme ettei kotimaan saiteilla näistä juttua.

    Toinen ihmettelyn aihe on TV funktio. Mistään ei löydy täppää , jolla saisi kanavat viritettyä. Ilmestyivät sitten itsekseen näkyviin yön aikana.

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    Tänään sain lopulta auton. Hieno peli , ainoa vaan , että ilmastointi ei toimi. Foorumeilla näyttää hajonneen paljon X5 e45 kompuroita ja joillakin auto on seissyt 3kk pajalla korjattavana.

    Onneksi tehdastakuuta vielä jäljellä. Paha vaan , että voi jäädä ajot uudella autolla tänä kesänä vähiin , jos korjaus kestää , kuten monille tuntuu käyneen.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by melperri View Post
    Hienoa , kiitos tiedosta! Alla olevat 21" lähtee sitten välittömästi myyntiin ja nuo 19" keskieuroopan kitkat saa palvella tämän kauden kesärenkaina. Talveksi vaihtuu pohjoismaisiin kitkoihin ja ensi kesäksi sitten 19" kesä tai allseason kumit alle.

    Mielenkiintoista nyt pian nähdä minkälainen tasohyppy on F15 verrattuna. Eipä ole ennen ollutkaan ilmajousitettua pirsssiä.
    Tasohyppy F15:stä on melkoinen, varsinkin jos olet aiemmin ajanut huteralla 40e mallilla. Mutta mosa se kruunu on, erittäin hieno laite.

    Itsellä on G05:ssa 20" renkaat, ei ole huono näilläkään. Huomaa että F15 20" renkailla on 275/40 kun G05:ssa se on 275/45. Muistaakseni F15 oli 19" renkaat 255/50, joten erot on näiden välillä pieniä. Taitaa reumnassa olla kumia yhtä paljon.

    G05:n 21" renkaissa profiilisuhde on sama kuin F15 20" renkaissa eli molemmissa 275/40 renkaat edessä ja 315/35 takana.

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    Hienoa , kiitos tiedosta! Alla olevat 21" lähtee sitten välittömästi myyntiin ja nuo 19" keskieuroopan kitkat saa palvella tämän kauden kesärenkaina. Talveksi vaihtuu pohjoismaisiin kitkoihin ja ensi kesäksi sitten 19" kesä tai allseason kumit alle.

    Mielenkiintoista nyt pian nähdä minkälainen tasohyppy on F15 verrattuna. Eipä ole ennen ollutkaan ilmajousitettua pirsssiä.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by melperri View Post
    No nyt löytyi vm 2021 21tkm ajettu täysvarusteltu yksilö Saksasta samalla 92t€ hinnalla kuin sivusuun mennyt Hollannin auto. On ollut leasing auto. Ilmeisesti leasingin ottaja on kupattu sopimuksella puhtaaksi rahasta ja auto haluttiin vaan nopeasti pois kaupan nurkista.

    Autoon sai mukaan 19 tuuman talvirenkaat vanteineen vaikka on msport jarrut. Kai ne sitten mahtuu alle , onko porukalla ollut 19 vannetta msport jarrujen kanssa alla ?
    Kyllä 19" menee M-sport jarrujen kanssa. Muistelen nähneeni mm. maahantuojan X5 M50d:n talviajokoulussa muutama vuosi sitten 19" talvirenkailla.

    Leave a comment:


  • melperri
    replied
    No nyt löytyi vm 2021 21tkm ajettu täysvarusteltu yksilö Saksasta samalla 92t€ hinnalla kuin sivusuun mennyt Hollannin auto. On ollut leasing auto. Ilmeisesti leasingin ottaja on kupattu sopimuksella puhtaaksi rahasta ja auto haluttiin vaan nopeasti pois kaupan nurkista.

    Autoon sai mukaan 19 tuuman talvirenkaat vanteineen vaikka on msport jarrut. Kai ne sitten mahtuu alle , onko porukalla ollut 19 vannetta msport jarrujen kanssa alla ?

    Leave a comment:

Working...
X