BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by Toppelius View Post
    Kyllä se menee siihen leveemmälle vanteelle mutta näyttää hieman kapeelta ja vanteen reuna ottaa aina osumaa herkästi kun kumi ei suojaa yhtään. Naastoina käytin F15 alla aina 275 leveitä. Kolme kertaa sai vanteet maalata kun oli naarmuja ja hiekkasuihkua tullut
    F15:n 20" vanteet on hieman leveämmät - edessä 10 ja takana 11 tuumaa. G05:ssa edessä on 9 ja takana 10,5. Mulla F70:ssa oli 19" sekavanteet/renkaat edessä vanne 9 ja takana 10 tuumaa, alkuperäinen rengas 255/285. Laitoin yhden setin 255/50 renkaita eteen ja taakse, ei jäänyt vanne mitenkään erikoisesti ulos. Uskoisin että 275 sopii 10,5 vanteelle aivan mainiosti, eihän tuossa ole kuin 0,5 tuuman ero F15 etuvanteeseen, jolla on tehdassuosituksena 275 leveä rengas.

    Kesärenkaiden hankinta on itselläkin edessä ensi vuonna ellei autoa innnostu vaihtamaan ennen sitä Pitää kyttäillä jos saisi renkaat sopivasti esim torista. Pirelleihin olen ollut tyytyväinen ja runflateistä on ollut hyötyäkin aiemmin, kun renkaalla on voinut kuitenkin ajaa reisuun päältä kotiin. Jos ei löydy, niin sitten 275 x4

    Leave a comment:


  • Toppelius
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Paljon pääsit/pääset alkuperäisillä renkailla? Ja minkä merkkiset?

    Eikös tuon 275/45 renkaan olisi voinut laittaa tuolle 10,5 leveelle vanteelle aivan hyvin? Toki offset vanteessa on erilainen vrt 9 tuumaseen, joten kierrättäminen akseleiden välillä ei onnistu. Mutta aika tasaseenhan nuo kuluu ainakin sekarenkaisena. Toisaalta offset eron ansiosta takarengas ei jää niin sisään, mutta eihän eroa ole kuin 5 mm joten rinnakkain saa olla että eron huomaan.
    Kyllä se menee siihen leveemmälle vanteelle mutta näyttää hieman kapeelta ja vanteen reuna ottaa aina osumaa herkästi kun kumi ei suojaa yhtään. Naastoina käytin F15 alla aina 275 leveitä. Kolme kertaa sai vanteet maalata kun oli naarmuja ja hiekkasuihkua tullut

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Paljon pääsit/pääset alkuperäisillä renkailla? Ja minkä merkkiset?

    Eikös tuon 275/45 renkaan olisi voinut laittaa tuolle 10,5 leveelle vanteelle aivan hyvin? Toki offset vanteessa on erilainen vrt 9 tuumaseen, joten kierrättäminen akseleiden välillä ei onnistu. Mutta aika tasaseenhan nuo kuluu ainakin sekarenkaisena. Toisaalta offset eron ansiosta takarengas ei jää niin sisään, mutta eihän eroa ole kuin 5 mm joten rinnakkain saa olla että eron huomaan.
    Alkuperäinen Pirellin sekarengastus on ja kyllä niillä sen 30tkm ajaa. Voi olla etteivät edes ihan kulu loppuun tälle syksylle. Ja ovat kyllä kuluneet erittäin tasaisesti. Asfaltilla noi on ihan jees mut eivät hiekkateillä (liian kovat) joita tulee ajettua myös aika paljon varsinkin syksyisin.

    275/45 renkaan ois voinut myös laittaa 10.5” vanteelle mut sit ei ois vannesuojaa jääny hirveesti renkaasta. Parempi on kun edessä ja takana on samat 9x20” et35 kuten ”OEM talvisetupissa”.

    Jatkossa kierrättäminen onnistuu kauden alussa ja G05:ssa ei ulkonäöllisesti suora setuppi ole tyhmän näköinen koska takarengaskoteloiden levikkeet eivät ole niin leveät kuin esim. F15 M-sportissa.
    Jenkeissähän G05 M-sport tulee tehtaalta 9x20” et35 suoralla setupilla. Ja muualla maailmassa (tai ainakin euroopassa) sekarengastuksella. Suomen keliolosuhteisiin samanlevyiset kyllä kävisivät myös paljon paremmin.
    Last edited by torso1; 14-08-2022, 17:35.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Nyt rupeaa G05:n kesärengasasia selviimään. Sain Puolasta kotiin asti toimitettuna todella edullisesti 2 uutta 740M OEM vannetta rengaspaineantureineen. Käytännössä siis puoleen hintaan verrattuna marmorin tarjoukseen.

    Eli nyt tulee siis jatkossa sama rengaskoko (275/45 R20) eteen ja taakse kunhan runflätit ovat ajettu loppuun.

    Sitten pitäisi päättää vaan rengasmalli. Mukavuutta, hiljaisuutta, pitkäkestoisuutta ja laajaa toiminta-aluetta (Suomen kevät-kesä-syksy) huomioiden ruuvataan alle varmaan Michelinin CrossClimate 2 SUVit tai Pirellin uudet Scorpion sarjan All Season SF2:t.

    Näissä pitäisi kesto olla käytännössä melkein kolminkertainen verrattuna UHP kesärenkaisiin.
    Paljon pääsit/pääset alkuperäisillä renkailla? Ja minkä merkkiset?

    Eikös tuon 275/45 renkaan olisi voinut laittaa tuolle 10,5 leveelle vanteelle aivan hyvin? Toki offset vanteessa on erilainen vrt 9 tuumaseen, joten kierrättäminen akseleiden välillä ei onnistu. Mutta aika tasaseenhan nuo kuluu ainakin sekarenkaisena. Toisaalta offset eron ansiosta takarengas ei jää niin sisään, mutta eihän eroa ole kuin 5 mm joten rinnakkain saa olla että eron huomaan.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Nyt rupeaa G05:n kesärengasasia selviimään. Sain Puolasta kotiin asti toimitettuna todella edullisesti 2 uutta 740M OEM vannetta rengaspaineantureineen. Käytännössä siis puoleen hintaan verrattuna marmorin tarjoukseen.

    Eli nyt tulee siis jatkossa sama rengaskoko (275/45 R20) eteen ja taakse kunhan runflätit ovat ajettu loppuun.

    Sitten pitäisi päättää vaan rengasmalli. Mukavuutta, hiljaisuutta, pitkäkestoisuutta ja laajaa toiminta-aluetta (Suomen kevät-kesä-syksy) huomioiden ruuvataan alle varmaan Michelinin CrossClimate 2 SUVit tai Pirellin uudet Scorpion sarjan All Season SF2:t.

    Näissä pitäisi kesto olla käytännössä melkein kolminkertainen verrattuna UHP kesärenkaisiin.

    Leave a comment:


  • rulppa
    replied
    Onko 22/07 softa upgradesta mitään tietoja, release noteseja tms? Asensivat eilen huollossa.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by Toppelius View Post
    En ole kyllä hirveästi kokenut että nuo nelivetojen renkaat kuluisi hirveästi eri tahtiin. Alkaa olla kaikki yleensä samaan aikaan vaihtokunnossa kolmessa vanhassa oli sekarenkaat ja tuntui että nuo takarenkaat oli kalliit (315/35-20) mutta tuo G05 uusi koko on kyllä vielä hintavampi saati vielä nastoina. Toisaalta ei taas ole suurin kulu näissä vehkeissä. Nopealla katsonnalla oli noita kuitenkin tarjolla Nettikaupoissa.

    Itse en paljoa noista RFT renkaista välitä ja olen aina ne vaihtanut tavallisiin sen jälkeen kun on loppu. Kaksi kertaa olen joutunut paikkaamaan matkalla, mutta pullolla ja kamelin paskalla on selvitty tähän asti:think Ei noita kokoja kuitenkaan ole yleensä monella rengasliikkeellä hyllyssä jos jotain tapahtuu.
    Aika tasasesti noi näkyy kuluvan. Vähän halvemmalla kyllä pääsis jos olisi kesällä myös samanlevyiset edessä ja takana. Ajetaan noi runflätit nyt loppuun kuitenkin. Ymmärrän kyllä RFT renkaan syyn ja miksi BMW niitä laittaa mutta toisaalta taas en. Ajettavuus kuitenkin kärsii ja jos Run Flat rengas puhkeaa, niin sitä ei saa paikata. Normirenkaan saa sentään paikata. Run flätin idea on vaan se et jos rengas puhkee niin pääset turvalliseen paikkaan johon voit soittaa sitten hinurin.

    Näin tällä viikolla tossa aamulenkillä kun joku ajoi uudehkolla G05:lla hissukseen ohi. Lähempänä näinkin sitten että oikea takarengas oli tyhjä ja auto kulki kyljellään eteenpäin. Melkonen lopina ja lätinä kuului ryhjästä run flätistä. Itse olisin kyllä lopettanut ajon heti ennen kuin vanne on soikea. Varmaan yritti kaveri selvitä kaupunkiin asti renkaan vaihtoon. Ja noitahan ei tunnetusti hyllystä löydy

    Mielenkiintoista on myös että noissa sähkömalleissa en ole nähnyt runflättejä alla. Ainakaan iX:ssä. Liekkö sitten muissakaan i-malleissa.
    Last edited by torso1; 11-08-2022, 21:06.

    Leave a comment:


  • Toppelius
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Kyllä. Tällöin toki kierrättäminen ei onnistu mutta toisaalta ei jää ylimääräisiä vanteita pyörimään jalkoihin.

    305/40 R20 on ongelmallinen rengaskoko. Järkeviä non RFT vaihtoehtoja ei löydy paljon ja oikeastaan ainut järkevä vaihtoehto on laittaa Pirellin Scorpion Verde All Season renkaat jotka ovat porsche speksatut. Pitäisi olla hiljaiset (69db) ja nopeusluokka V, huomioiden valtiomme hyväkuntoiset valtatiet
    En ole kyllä hirveästi kokenut että nuo nelivetojen renkaat kuluisi hirveästi eri tahtiin. Alkaa olla kaikki yleensä samaan aikaan vaihtokunnossa kolmessa vanhassa oli sekarenkaat ja tuntui että nuo takarenkaat oli kalliit (315/35-20) mutta tuo G05 uusi koko on kyllä vielä hintavampi saati vielä nastoina. Toisaalta ei taas ole suurin kulu näissä vehkeissä. Nopealla katsonnalla oli noita kuitenkin tarjolla Nettikaupoissa.

    Itse en paljoa noista RFT renkaista välitä ja olen aina ne vaihtanut tavallisiin sen jälkeen kun on loppu. Kaksi kertaa olen joutunut paikkaamaan matkalla, mutta pullolla ja kamelin paskalla on selvitty tähän asti:think Ei noita kokoja kuitenkaan ole yleensä monella rengasliikkeellä hyllyssä jos jotain tapahtuu.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by peLoGo? View Post
    Juuri näin

    Tuntuisi että helpointa olisi valita "2. non-runflat renkaat tilalle OEM sekakoossa" ettei joudu "turhaan" myös vannekaupoille?
    Kyllä. Tällöin toki kierrättäminen ei onnistu mutta toisaalta ei jää ylimääräisiä vanteita pyörimään jalkoihin.

    305/40 R20 on ongelmallinen rengaskoko. Järkeviä non RFT vaihtoehtoja ei löydy paljon ja oikeastaan ainut järkevä vaihtoehto on laittaa Pirellin Scorpion Verde All Season renkaat jotka ovat porsche speksatut. Pitäisi olla hiljaiset (69db) ja nopeusluokka V, huomioiden valtiomme hyväkuntoiset valtatiet

    Leave a comment:


  • peLoGo?
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    M-sport tulee tehtaalta sekarengastuksella. Edessä 275/45 R20 ja takana 305/40 R20. Ja takana toki myös leveämpi 10.5” vanne. Ulkonäöllisesti suora setuppi ei ole myöskään paha koska siinä takarengas jää vaan 10mm sisemmäs kuin OEM kesäkoossa jos siis käytetään samaa OEM vannetta takana kuin mitä edessä on. Eli ns. talvisetup myös kesällä voisi toimia. G05:ssa ei ole M-sportissa yhtä leveät takakaaret kuin F15:ssa joten auto ei ole täysin tyhmän näköinen. Ainut miinuspuoli tuossa on vaan se, että kukaan ei osta kahta ylimääräistä 10.5x20” OEM vannetta…nämä jäisi varmaan tallin nurkkaan.

    Sinällään hullua asiassa on myös se että jenkeissä joka on käsittääkseni myös suurin markkina-alue tälle autolle, M-sport versio tuleekin 275/45 R20 suoralla setupilla. Eli edessä ja takana samaa leveyttä, myös vanteissa! Muualla maailmassa sekä euroopassa tulee sekarengastuksella. Tyhmää ettei tätä saa valita itse tärkein eli auton ostaja.

    Auton vakiorengaskoko on 265/50 R19
    Juuri näin

    Tuntuisi että helpointa olisi valita "2. non-runflat renkaat tilalle OEM sekakoossa" ettei joudu "turhaan" myös vannekaupoille?

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by peLoGo? View Post
    Ei ainakaan vaihtoehtoa 1.
    Vaihtoehto 3. kierrätys toimii vaan jos kaikki vanteet on samanlaiset. Luultavasti orkkisvanteet on takana leveämmät, jos niissä on myös leveämmät renkaat tehtaalta.
    M-sport tulee tehtaalta sekarengastuksella. Edessä 275/45 R20 ja takana 305/40 R20. Ja takana toki myös leveämpi 10.5” vanne. Ulkonäöllisesti suora setuppi ei ole myöskään paha koska siinä takarengas jää vaan 10mm sisemmäs kuin OEM kesäkoossa jos siis käytetään samaa OEM vannetta takana kuin mitä edessä on. Eli ns. talvisetup myös kesällä voisi toimia. G05:ssa ei ole M-sportissa yhtä leveät takakaaret kuin F15:ssa joten auto ei ole täysin tyhmän näköinen. Ainut miinuspuoli tuossa on vaan se, että kukaan ei osta kahta ylimääräistä 10.5x20” OEM vannetta…nämä jäisi varmaan tallin nurkkaan.

    Sinällään hullua asiassa on myös se että jenkeissä joka on käsittääkseni myös suurin markkina-alue tälle autolle, M-sport versio tuleekin 275/45 R20 suoralla setupilla. Eli edessä ja takana samaa leveyttä, myös vanteissa! Muualla maailmassa sekä euroopassa tulee sekarengastuksella. Tyhmää ettei tätä saa valita itse tärkein eli auton ostaja.

    Auton vakiorengaskoko on 265/50 R19

    Leave a comment:


  • peLoGo?
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Mitä ajatuksia muilla kun alkuperäisistä G05 kesärenkaista (rft) loppuu pinta..

    1. uudet OEM rft:t tilalle
    2. non-runflat renkaat tilalle OEM sekakoossa
    3. eteen ja taakse samanlevyiset että voi jatkossa kierrättää renkaita paremman kulutuskeston toivossa.

    - muita ajatuksia esim. auton vaihto
    Ei ainakaan vaihtoehtoa 1.
    Vaihtoehto 3. kierrätys toimii vaan jos kaikki vanteet on samanlaiset. Luultavasti orkkisvanteet on takana leveämmät, jos niissä on myös leveämmät renkaat tehtaalta.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Mitä ajatuksia muilla kun alkuperäisistä G05 kesärenkaista (rft) loppuu pinta..

    - uudet OEM rft:t tilalle
    - non-runflat renkaat tilalle OEM sekakoossa
    - eteen ja taakse samanlevyiset että voi jatkossa kierrättää renkaita paremman kulutuskeston toivossa.

    - muita ajatuksia esim. auton vaihto

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Jos Android puhelin, niin Waze puhelimeen, toimii android autossa. Wazessa on kamerat, ja 'hyvällä tsäkällä' myös tutkat, rikkoutuneet autot, onnettomuudet....ja on ilmanen
    Puhelimessa on AmiGO ja pidin sitäkin käynnissä, kun en luottanut, että auto tietää kaikki kamerat reitin varrelta.. mutta muuten koen helpommaksi käyttää auton omia sovelluksia kuin pelata kännykänkin kanssa. Toki Android Auton kautta nuo menevät kohtalaisen kivuttomasti.. mutta syövät puhelimen akkua ja langattomassa laturissa puhelin tuntuu ylikuumenevan säännöllisesti. :(

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Vähällähän tuo sunkin auto menee. Ilmeisesti 20” rengastus alla? Itse ajelen melkein aina pitkää matkaa Hybrid Eco Pro -modella. Rullausominaisuus on kiva varsinkin pitkissä alamäissä.
    20" renkaat joo. Itse olen tottunut "moottorijarrutukseen" kaasupoljinta nostaessa ja siksi ajan harvoin eco pro -tilassa. i4:llä ajaessa aina yllättää, kun auto ei hidastukaan "automaattisesti" (ja i4:n B-tila taas on turhankin ärhäkkä hidastamaan).

    Leave a comment:

Working...
X