BMW X5 G05 keskustelua – vol. I

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Milko75
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Oho. Näkyykö sinun autosi takaisinkutsu tuossa postaamassani linkissä? Milloin autosi on valmistettu?
    Joo katsoin tuon linkin heti maanantaina ja siellä näkyi.

    7/2020 on valmistettu. Informoin tänne kyllä heti, kun saan auton takaisin, että miten kävi.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Itse katsoin linkistä, niin omaan autoon (valm. 10/2021) ei takaisinkutsua ollut. Toki sen verran uusi tapaus mutta hyvä oli tsekata kuitenkin.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by Milko75 View Post
    Minulle tuli takaisinkutsu ja aika on jo varattu viikolle 15. Kolme päivää kestää toimenpide ja akku vissiin tiputellaan pois. Tiedä vaikka tulisi uusi akku tilalle

    Oli muuttunut BMW:n viestintä paljon parempaan suuntaan edellisen Hanko keissin jälkeen – silloin oli kyllä varsin ala-arvoista touhua.
    Oho. Näkyykö sinun autosi takaisinkutsu tuossa postaamassani linkissä? Milloin autosi on valmistettu?

    Leave a comment:


  • Milko75
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Irlannissa on jollekin 45e-kuskille tullut uusi ilmoitus akuston kennojen vaihtotarpeesta, vaikka auto on vuosi sitten saanut testissä puhtaat paperit. Takaisinkutsu näkyy kuulemma myös tässä palvelussa: https://www.bmw.co.uk/en/footer/quic...e-recalls.html

    Omalle autolleni tuo ei näytä takaisinkutsua - mites muilla?
    Minulle tuli takaisinkutsu ja aika on jo varattu viikolle 15. Kolme päivää kestää toimenpide ja akku vissiin tiputellaan pois. Tiedä vaikka tulisi uusi akku tilalle

    Oli muuttunut BMW:n viestintä paljon parempaan suuntaan edellisen Hanko keissin jälkeen – silloin oli kyllä varsin ala-arvoista touhua.

    Leave a comment:


  • zakspeed
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Irlannissa on jollekin 45e-kuskille tullut uusi ilmoitus akuston kennojen vaihtotarpeesta, vaikka auto on vuosi sitten saanut testissä puhtaat paperit. Takaisinkutsu näkyy kuulemma myös tässä palvelussa: https://www.bmw.co.uk/en/footer/quic...e-recalls.html

    Omalle autolleni tuo ei näytä takaisinkutsua - mites muilla?
    Kohta alkaa tippua kutsuja suomessakin autoihin ja postilaatikoihin.

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Irlannissa on jollekin 45e-kuskille tullut uusi ilmoitus akuston kennojen vaihtotarpeesta, vaikka auto on vuosi sitten saanut testissä puhtaat paperit. Takaisinkutsu näkyy kuulemma myös tässä palvelussa: https://www.bmw.co.uk/en/footer/quic...e-recalls.html

    Omalle autolleni tuo ei näytä takaisinkutsua - mites muilla?

    Leave a comment:


  • Milko75
    replied
    Hyviä lukemia Itsekin tykkää ajaa matkaa tuolla Hybrid Eco Prolla, rullailee parhaiten.

    Pitää lähteä itsekin Rukalle työntämään loppuviikosta, niin saas nähdä millaisia kulutuslukemia tulee.

    Originally posted by torso1 View Post
    Levi - Kuopio väli. Auton ilmoittamat lukemat. Keskikulutus 6.8l/100km. Keskinopeus 84.3km/h. Sähköllä ajettu osuus 93.3km ja kotiin saavuttaessa akku oli tyhjä. Paluumatkan ajoin Hybrid Eco Pro -modella. Tuo laskee vapaarullaukset sähköllä ajetuiksi kilometreiksi. Toki nyt lähdin lämpimästä parkkihallista ja auton esilämmitystä ei tarvittu joten sekin voi selittää parempaa sähkörangea paluumatkalle.

    Hybrid Eco tuntui tasapainoisemmalta ajaa. Menomatkan ajoin Adaptivella ja siinä auton käytös tuntuu välillä oudolta. Ihan kuin auto vaihtelisi ohjausvastetta, alustan jäykkyyttä jne. toimintoja. Vaikea sanoa mutta äkkiseltään sanoisin että Hybrid Eco oli tasapainoisempi ohjelma matka-ajoon. Veikkaisin kuitenkin että kulutuksessa ei suurta eroa tule. Ajelipa millä ohjelmalla tahansa. Kaikki näkyy menevän mitä tankkiin/akkuun työntää

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Levi - Kuopio väli. Auton ilmoittamat lukemat. Keskikulutus 6.8l/100km. Keskinopeus 84.3km/h. Sähköllä ajettu osuus 93.3km ja kotiin saavuttaessa akku oli tyhjä. Paluumatkan ajoin Hybrid Eco Pro -modella. Tuo laskee vapaarullaukset sähköllä ajetuiksi kilometreiksi. Toki nyt lähdin lämpimästä parkkihallista ja auton esilämmitystä ei tarvittu joten sekin voi selittää parempaa sähkörangea paluumatkalle.

    Hybrid Eco tuntui tasapainoisemmalta ajaa. Menomatkan ajoin Adaptivella ja siinä auton käytös tuntuu välillä oudolta. Ihan kuin auto vaihtelisi ohjausvastetta, alustan jäykkyyttä jne. toimintoja. Vaikea sanoa mutta äkkiseltään sanoisin että Hybrid Eco oli tasapainoisempi ohjelma matka-ajoon. Veikkaisin kuitenkin että kulutuksessa ei suurta eroa tule. Ajelipa millä ohjelmalla tahansa. Kaikki näkyy menevän mitä tankkiin/akkuun työntää

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Keskinopeus on minulla auton ilmoittama, kulutuksen tarkistuslasken Googlen ilmoittaman matkan ja tankatun polttoaineen määrän mukaan. Jostain syystä auton matkamittari näyttää jonkin verran lyhyempää matkaa kuin Google, vaikka keskikulutus onkin yleensä 0.1 litran tarkkuudella sama. (Eli ilmeisesti auton ilmoittama keskinopeuskin on sitten hiukan alakanttiin, kun matkakin on.)

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by tiko4tiko View Post
    Hieman sivukysymys, miten laskette/ymmärätte keskinopeuden? Jaetaanko matka tulo- ja lähtöaikojen erotuksella eli tauot&pysähdykset sisältyy matkan keskinopeuteen vai onko tuo keskinopeus auton ilmoittama luku (virta ja vaihde päälle niin laskee aikaa) vai jotain muuta? Itse käytän ensimmäistä vaihtoehtoa keskinopeutena.
    Nuo em. ilmoitetut arvot ovat suoraan ajotietokoneen ilmoittamia lukuja. Mitään tarkistuslaskelmia en ole tehnyt. Bensaa meni tälle matkalle vähän reilu puoli tankkia. Kyllähän tämmösen 2500kg:n möhkäleen matkarange on myös tarpeen tullen ihan kiitettävän pitkä.

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    Tänään tuli huokastua savon sydämmestä Leville. 680km. Keskinopeus 87.5km/h
    Hieman sivukysymys, miten laskette/ymmärätte keskinopeuden? Jaetaanko matka tulo- ja lähtöaikojen erotuksella eli tauot&pysähdykset sisältyy matkan keskinopeuteen vai onko tuo keskinopeus auton ilmoittama luku (virta ja vaihde päälle niin laskee aikaa) vai jotain muuta? Itse käytän ensimmäistä vaihtoehtoa keskinopeutena.

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Tänään tuli huokastua savon sydämmestä Leville. 680km. Adaptive modella mentiin. Keskikulutus 6.9l/100km. Keskinopeus 87.5km/h. Sähköllä ajettu matka 63,8km. Lähdössä auton esilämmitys n. 10 min. kotona. Perille saavuttaessa akussa oli jäljellä n. 1km. Eipä paha kulutus noin isolle autolle. Hyvähän tällä on päästellä pidempääkin matkaa. Teiden kunnossapitoon vois vähän enemmänkin rahaa olla. Muutamia todella pahoja routavaurioita oli matkalla. Niihin kun ois kunnolla täräyttänyt niin ripustukset ois lentäneet kuuhun..

    Leave a comment:


  • tiko4tiko
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Reissut suuntautuvat Savosta pohjoiseen eli moottoritietä ei kauheasti ole, joten keskinopeudet ovat olleet välillä 85...95 km/h (talvi/kesä).
    Varmaankin keskinopeus selittänee eroa. Talvisin pidemmillä reissuilla (700-800km) yhden stopin taktiikalla keskinopeus on ollut 90km/h tuntumassa joskus alle joskus päälle, mutta hyvä tasaluku matka-ajan laskentaan. Toki stoppi keskinopeutta tehokkaasti laskee, mutta eipä se valitettavasti kulutusta pienennä

    Leave a comment:


  • bittivirhe
    replied
    Originally posted by torso1 View Post
    No ei varmasti voi valittaa. Keskinopeus ja keliolosuhteet vaikuttaa varmasti aika radikaalisti tohon kulutukseen..

    Lataakohan tuo Hybrid Eco Pro -mode sit ollenkaan akkua alamäessä jos kerta menee ne vapaasti rullaten? Tai jarruttaako sit vakkari kuitenkin huiput pois kun nopeus kasvaa rullatessa alamäkeen kuitenkin. Menee vähän se hyöty tuosta rullaamisesta..
    Reissut suuntautuvat Savosta pohjoiseen eli moottoritietä ei kauheasti ole, joten keskinopeudet ovat olleet välillä 85...95 km/h (talvi/kesä).

    Kyllä Eco Pro jarruttaa, jos vakkari pyytää hidastamaan. Mutta jos vaikkapa pudottaa vakkarin pois nopeusrajoituksen muuttuessa tms., auto rullaa vapaasti - tosin kun tutka havaitsee edellä auton, vapaa rullaaminen loppuu ja auto alkaa hidastaa (ja ladata akkua).

    Vaikea sanoa, johtuiko tavallista pienempi kulutus tuosta Eco Prosta vai oliko muuten otolliset olosuhteet. Kilpisjärveltä etelään oli tielle kinostunut lunta niin, että toinen kaista oli paikoitellen tukossa ja joissain kohtaa molemmat. Liikennettä samaan suuntaan oli aika vähän, joten ei ollut kovin usein ohitustarvetta. Kuvittelen kyllä, että olisi ollut vastatuuli, mutta en ole varma.

    Alkaa kuulostaa jo sähköautoilijoiden jutuilta ;-)

    Leave a comment:


  • torso1
    replied
    Originally posted by bittivirhe View Post
    Hydrid / adaptive / hybrid eco pro -modeja olen käyttänyt, viimeksi viimemainittua ja kulutus oli talvikelille yllättävän pieni. Alkuun vähän totuttelemista "moottorijarrutuksen" puuttumiseen.

    Joo, kärryttömiä kulutuksia nämä minun. Silti ihmettelen, kun koeajoyksilö vei 500 km:n matkalla 9.5 litraa satasella ja oma menee tosiaan reilusti alle kahdeksan litran tuplamatkaa yli puolen kilometrin korkeuseroista huolimatta. Ei voi valittaa.
    No ei varmasti voi valittaa. Keskinopeus ja keliolosuhteet vaikuttaa varmasti aika radikaalisti tohon kulutukseen..

    Lataakohan tuo Hybrid Eco Pro -mode sit ollenkaan akkua alamäessä jos kerta menee ne vapaasti rullaten? Tai jarruttaako sit vakkari kuitenkin huiput pois kun nopeus kasvaa rullatessa alamäkeen kuitenkin. Menee vähän se hyöty tuosta rullaamisesta..

    Leave a comment:

Working...
X