Kuinka se ääni puslista tulisi kun tömähdys kuuluu usein kun pistää paikallaan esim. pakin tai ykkösen päälle?
Kun laitat sen vaihteen päälle, liikkui se auto tai ei, niin kohdistuuhan silloin voimia perään? EIKÖ?
Ja siis kun/jos puslat, joilla takakelkka on kiinni korissa ovat väljät niin klonksuuhan se kelkka silloin koria vasten. VAI?
Ja perähän on siis kiinni tässä kelkassa ja kun perä ei pääse liikkumaan kelkkaan nähden, niin koko kelkka heiluu paskoista puslista johtuen...
Näin minä asian ymmärtäisin...
Nyt BMW 330e g21 M-Sport Ennen
BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i
Kuinka se ääni puslista tulisi kun tömähdys kuuluu usein kun pistää paikallaan esim. pakin tai ykkösen päälle?
Kyllä mullakin se rikkinäinen väljä perä kolahti kun laittoin paikallaan vaihteen päälle. Samalla lailla se apurunko saattaa kolahdella pultin ja rungon välillä jos pusla on kappaleina. (Kuten Wiking jo selitti.) Vaikka kytkin on pohjassa ja vaihde päällä niin kardaaniin kohdistuu silti pieni vääntömomentti. Johtunee kuluneesta kytkimestä.
Ohessa kuva jossa takapalkin ja ehjän puslan välyksestä. Jos pusla/puslat paskana, hakkaa palkki tota väliä ja kolahtelee.
Kävin äsken kurkkaamassa auton alle, ja tuollaista rakoa ei tuossa välissä näy kun auto on maassa koko painollaan.
Puslat kaiketi sitten loppu?
Onhan tää tämmöstä saatanan hieromista ja pähkäilyä mutta mieluummin yritän selvittää tarkasti missä se vika kuin lähteä yksitellen vaihtamaan jokaista osaa...
Jotenkin vaan tuntuu hassulta että tuollainen tömähtely kuuluisi jostain puslista mutta kai se sitten voi niistä tulla.
Päivän kysymys: Onko helppo vaihtaa ja kannattaako samalla vaihtaa muita puslia? Ja onko niitä sitten helppo vaihtaa? Helppo = perää ei tarvitse irroitella yms...
xzxz
"Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"
sen koko paketin kaverin kautta muistaakseni 500e... Ja nyt tuli muuten mieleen, että se tömähdys tulikin kardaanin ekasta nivelestä. Siinä on sellanen kumi juttu ja kaikki metalliset oli irti siitä kumista.
Toi kaksoismassavauhtipyörä teki tyhjäkäynnistä rumaa ja kun sammutti, niin se rolahti ilkeästi.
Jarrulevyjen ja palojen vaihtojen yhteydessä yritimme paikantaa mistä "tömähdys" tulisi. Kuulosti siltä että kardaanin molemmista nivelistä kuuluisi, kuitenkin enemmän takanivelestä. Auto nosturilla ja takarenkaasta nopea liike edestakaisin.
Toukokuun alussa auto menee huoltoon. Pitää sanoa että katsoo silloin.
330d. Perä tuntuu olevan irti. Kun vaihtaa vaihteita ja painaa kytkintä niin perästä kuuluu kolahdus. Sama homma kun painaa kaasua. Eli kun vedon ottaa pois "kolaus" veto päälle "kolaus". Kovemmassa vauhdissa ei kuulu juuri ollenkaan 4->5:lle. Missä vika onko isokin homma laittaa kuntoon?
Ja nyt tuli muuten mieleen, että se tömähdys tulikin kardaanin ekasta nivelestä. Siinä on sellanen kumi juttu ja kaikki metalliset oli irti siitä kumista.
Ns. rättinivel:think
Meni mulla kans tosta 525:stä ja uudestaan alle kuukaudessa, kun olivat laittaneet huollossa sen uuden osan väärinpäin?, no vaihtovat toisen kerran maksutta...
Oireet: kovassa kiihdytyksessä klopina auton alta, ilmeisesti siis kardaani pääsi hakkaamaan tunnelin seiniin, koska nivel oli rikki...
Nyt BMW 330e g21 M-Sport Ennen
BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i
Mulla ei tule veto päällä, vaan kun veto tulee päälle. (selvästi sanottu)
Väljää luultavasti ja toivottavasti noissa nivelissä juurikin. Ei luulisi omaisuutta maksavan korjaus.
Mun mielestä ääni tulee nivelestä joka on juuri ennen perää. Mutta realoem:ssä ei ole tuolle nivelelle hintaa. Tarkoittaako se että tuota ei voi pelkästään vaihtaa? http://www.realoem.com/bmw/showparts...05&hg=26&fg=10
Onko P3t3 löytänyt vikaa?
Comment