Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z3 tömähdys perästä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makkenakke
    Bimmer Rookie
    • Oct 2008
    • 121

    #61
    Originally posted by JLehtola View Post
    330d. Perä tuntuu olevan irti. Kun vaihtaa vaihteita ja painaa kytkintä niin perästä kuuluu kolahdus. Sama homma kun painaa kaasua. Eli kun vedon ottaa pois "kolaus" veto päälle "kolaus". Kovemmassa vauhdissa ei kuulu juuri ollenkaan 4->5:lle. Missä vika onko isokin homma laittaa kuntoon?

    käy yrittämässä jos menis jälkitakuuseen. Itellä meni -00 vielä bmw:n piikkiin marraskuussa.

    Comment

    • p3t3
      Bimmer Rookie
      • Nov 2005
      • 86
      • Suomi

      #62
      Originally posted by Jalluton View Post
      Onko P3t3 löytänyt vikaa?
      Eipä oo löytynyt. Siellä se kolisee vieläkin. Ykkösellä ajaessa (joskus kakkosellakin) auto on jotenkin hermostunut ajettava ja ajo on nykivää. Ja monesti kun aamulla lähtee kylmänä ajamaan niin perästä kuuluva tömähtely on paljon isompaa ja tulee myös isommilla vaihteilla, ei pelkästään ykköseltä kakkoselle vaihtaessa...

      Comment

      • makkenakke
        Bimmer Rookie
        • Oct 2008
        • 121

        #63
        Originally posted by p3t3 View Post
        Eipä oo löytynyt. Siellä se kolisee vieläkin. Ykkösellä ajaessa (joskus kakkosellakin) auto on jotenkin hermostunut ajettava ja ajo on nykivää. Ja monesti kun aamulla lähtee kylmänä ajamaan niin perästä kuuluva tömähtely on paljon isompaa ja tulee myös isommilla vaihteilla, ei pelkästään ykköseltä kakkoselle vaihtaessa...
        Aivan samat oireet kun mulla ennen rättinivelen vaihtoa.

        Comment

        • p3t3
          Bimmer Rookie
          • Nov 2005
          • 86
          • Suomi

          #64
          Originally posted by makkenakke View Post
          Aivan samat oireet kun mulla ennen rättinivelen vaihtoa.
          Kuinka tuon pystyy toteamaan että kyseessä on juuri se rättinivel? Mikä se virallinen nimi on?
          Vaihdatitko vai itsekö laitoit? Paljonko tuollaisen laitattaminen liikkeessä mahtaa kustantaa suurinpiirtein?

          Jos vikaa ei korjaa ennen pitkää niin mitä tapahtuu ts. onko akuutti homma korjata?

          Tömähdys tulee monesti myös siis paikallaan kun esim. laittaa pakin päälle. Sitten ykkönen ei aina paikallaan ollessa tahdo mennä nätisti sisään vaan joutuu hieman voimaa käyttämään.
          Oliko sulla tälläisiä oireita?
          Ja tosiaan mitään rahinaa tms. ei ajossa kuulu, vain tuo tömähtely.
          Last edited by p3t3; 07-05-2009, 22:32.

          Comment

          • makkenakke
            Bimmer Rookie
            • Oct 2008
            • 121

            #65
            Originally posted by p3t3 View Post
            Kuinka tuon pystyy toteamaan että kyseessä on juuri se rättinivel? Mikä se virallinen nimi on?
            Vaihdatitko vai itsekö laitoit? Paljonko tuollaisen laitattaminen liikkeessä mahtaa kustantaa suurinpiirtein?

            Jos vikaa ei korjaa ennen pitkää niin mitä tapahtuu ts. onko akuutti homma korjata?

            Tömähdys tulee monesti myös siis paikallaan kun esim. laittaa pakin päälle. Sitten ykkönen ei aina paikallaan ollessa tahdo mennä nätisti sisään vaan joutuu hieman voimaa käyttämään.
            Oliko sulla tälläisiä oireita?
            Ja tosiaan mitään rahinaa tms. ei ajossa kuulu, vain tuo tömähtely.

            Vaihdatin sen hupi-autolla konalassa. Operaatio kustansi joku 250~ josta osa makso joku 120e

            Comment

            • p3t3
              Bimmer Rookie
              • Nov 2005
              • 86
              • Suomi

              #66
              Originally posted by makkenakke View Post
              Vaihdatin sen hupi-autolla konalassa. Operaatio kustansi joku 250~ josta osa makso joku 120e
              Niin kuuluiko sulla myös tömähdys joskus kun laittoi vaihteen esim. pakille paikallaan? Ja muutenkin vähän esim. jäykkä ykkönen laittaa sisään.

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                #67
                Jos ei veikkaa, ei voi voittaa
                Aprilia RSV4

                Comment

                • Bouma
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2007
                  • 3108
                  • Tampere

                  #68
                  Originally posted by p3t3 View Post
                  Niin kuuluiko sulla myös tömähdys joskus kun laittoi vaihteen esim. pakille paikallaan? Ja muutenkin vähän esim. jäykkä ykkönen laittaa sisään.
                  Kytkin on ainakin tod.näk loppu. Mulla ihan samaa vikaa et kylmänä varsinkaan ykkönen ei mee paikallaan sit vällii millään silmää ja pitää ensin käyttää esim. 2. tai 3. vaihteella ennekuin saat ykkösen silmää, isommat vaihteet 3,4,5. vaihteet menee helposti ajaessa. Kylmänä sit toimii taas kohtuu hyvin vaihteet ja jopa ykkönenkin menee helpommin. Itse vaihdatutan pian kytkimen ja kaksoimassa vauhtipyörän niin saa nähdä kuin käy, poistuuko tuo tumpsahdus. Itselle vaihdettu tosiaan kaikki puslat perään, rättinivel ehjä. Kardaanin tukilaakeria mietin et tulisiko ääni sieltä mut tuskin.?:think
                  MB CLS-12 350CGI AMG

                  MYSTINEN.FI

                  Comment

                  • Jalluton
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2009
                    • 103
                    • Vantaa

                    #69
                    Rättinivel maksaa z3m laakkosella 95e. Tietääkö kukaan onko tossa z3m coupessa ennen perää mikä nivel? Siitä kuului minulla ääntä. Rätistä myös mutta ei niin kova.
                    335d msport lci
                    ex-Z3 m coupe

                    Comment

                    • Jalluton
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2009
                      • 103
                      • Vantaa

                      #70
                      Laakkosella muiden hommien yhteydessä katsoi kardaania, eikä mukamas ollut väljää missään. Ilmoittele p3t3 jos keksit mistä johtuu vai onko vain ominaisuus..
                      335d msport lci
                      ex-Z3 m coupe

                      Comment

                      • BeemeR1
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2008
                        • 310
                        • Junttilan mutka

                        #71
                        Ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta Z3:n peräpäähän kuitenkin.
                        Onko normaalia tai mistä mahtaa johtua, että oikea takapyörä on 7-8 milliä vasempaa korkeammalla? Huomasin vaan KW:n kilkkeitä asennellessa, että oikeaa "säätömokkulaa" piti ruuvata vajaan sentin eri kohtaan saadakseen pyörästä kaareen mitan samanlaiseksi kummallekin puolelle. Molemmat säätömokkulat on tiukasti korissa kiinni (jousen yläpäässä) ja jouset pohjaanlyöntikumeineen samassa asennossa kummallakin puolella. Myös vanhoilla jousilla huomasi tuon vajaan sentin eron. Eipä tuo häiritse, mutta kummastuttaa kyllä...

                        Comment

                        • p3t3
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2005
                          • 86
                          • Suomi

                          #72
                          Kardaania pyöritettäessä tuntuu jonkunverran välystä. Myöskin kardaanin ristikkonivelessä ennen perää tuntuu hieman väljää. Normaalia vai liittyisikö noi siihen kolahteluun?

                          Tänään huomasin myös että kun auto on liikkeessä esim. 20km/h, ja pitää kytkimen pohjassa ja vaihtelee vaihteita normaalisti ykköseltä kakkoselle, takaisin ykköselle ja taas kakkoselle jne. siis kytkin koko ajan pohjassa, niin kuuluu joka kerta se tömähdys. Siinä se ei ole niin kovin voimakas mutta kuulee kyllä.
                          Myös ripeässä kiihdytyksessä isommilla vaihteilla kuuluu kolahdus.
                          Ja kuten jo sanoin aiemmin varmaan monesti, niin kun laittaa esim. pakin päälle niin kuuluu monesti kolahdus. Ja vaihteet muutenkin menee vähän tahmeesti sisään ja jäykkiä, varsinkin pienimmät vaihteet.
                          Ei aina mutta useimmiten.



                          Hyvät neuvot on tarpeen... Puslat voi olla loppu nekin mutta en usko että tuo iso tömähdys tulee niistä?!
                          Last edited by p3t3; 14-05-2009, 20:31.

                          Comment

                          • p3t3
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2005
                            • 86
                            • Suomi

                            #73
                            Originally posted by p3t3 View Post
                            Kardaania pyöritettäessä tuntuu jonkunverran välystä. Myöskin kardaanin ristikkonivelessä ennen perää tuntuu hieman väljää. Normaalia vai liittyisikö noi siihen kolahteluun?

                            Tänään huomasin myös että kun auto on liikkeessä esim. 20km/h, ja pitää kytkimen pohjassa ja vaihtelee vaihteita normaalisti ykköseltä kakkoselle, takaisin ykköselle ja taas kakkoselle jne. siis kytkin koko ajan pohjassa, niin kuuluu joka kerta se tömähdys. Siinä se ei ole niin kovin voimakas mutta kuulee kyllä.
                            Myös ripeässä kiihdytyksessä isommilla vaihteilla kuuluu kolahdus.
                            Ja kuten jo sanoin aiemmin varmaan monesti, niin kun laittaa esim. pakin päälle niin kuuluu monesti kolahdus. Ja vaihteet muutenkin menee vähän tahmeesti sisään ja jäykkiä, varsinkin pienimmät vaihteet.
                            Ei aina mutta useimmiten.



                            Hyvät neuvot on tarpeen... Puslat voi olla loppu nekin mutta en usko että tuo iso tömähdys tulee niistä?!
                            Onko vinkkejä kellään?

                            Comment

                            • Wiking
                              BTCF Member
                              • Dec 2005
                              • 1647
                              • Laihia

                              #74
                              Voi jumalauta, ekkö sä nyt vittu voi vaan vaihtaa niitä puslia ja tulla sitten vasta uudelleen ihmettelemään ja toistelemaan samoja asioita, jos ongelma jostain ihmeen syystä vielä jatkuisi!
                              Nyt
                              BMW 330e g21 M-Sport
                              Ennen
                              BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                              Comment

                              • p3t3
                                Bimmer Rookie
                                • Nov 2005
                                • 86
                                • Suomi

                                #75
                                Originally posted by Wiking View Post
                                Voi jumalauta, ekkö sä nyt vittu voi vaan vaihtaa niitä puslia ja tulla sitten vasta uudelleen ihmettelemään ja toistelemaan samoja asioita, jos ongelma jostain ihmeen syystä vielä jatkuisi!
                                No vittu! En sitten millään jaksa uskoa että se johtuu niistä puslista. Tule itse kokeilemaan vaikka ja toteamaan oireet ja mieti uusiksi...

                                Vai onko sun mielestä puslissa vika jos:

                                -kolisee joka aina 4. vaihteelle asti vaihdettaessa joka vaihteella
                                -tömähtely kylmänä voimakkaampaa, esim. aamulla
                                -tömähtää kun pistää vaikka pakin päälle
                                -tömähdys kuuluu aina kun polkasee kytkimen pohjaan hiljaisessa vauhdissa
                                -tömähtää kun hiljaisessa vauhdissa pitää kytkimen pohjassa ja vaihtelee vaihteita ykkösen ja kakkosen välillä.
                                -varsinkin ykkösvaihde jäykkä pistää päälle useimmiten
                                -kolahtelu voimistunut ajan kuluessa
                                - esim. ykkösellä tasakaasulla ajo "hermostunutta", sellaista nytkytystä (ei johdu koneesta).

                                Mitäs muuta vielä keksisin... Hyvä jos vika on puslissa mutta en kyllä meinaa uskoa. Ja huvikseen en niitä viitsi lähteä vielä vaihtamaan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎