Tässä on hyvä tietopaketti zetan(kin) lukoista:
"The torsen differential is used by BMW for the first time in the Z3 Coupe"
Torsen lukon toiminta on käsittääkseni riippuvainen pyörien vääntömomentista (Torsen = torgue sensing) eli käytännössä pyörissä olevasta kitkasta. Pyörien kitkavoimat ikään kuin aktivoivat lukon. Siksi lukko ei toimi kun pyöriä pyörittelee auto tunkattuna ilmaan. Myös talven liukkailla lukosta ei ole paljon hyötyä (tämä on varmaan loppujen lopuksi hyvä asia ) Märällä asvaltilla lukko kuitenkin mielestäni toimii ihan kivasti. Ainakin driftailu onnistuu märällä asvaltilla ilman että sisärengas alkaa heti pyörimään tyhjää
"The torsen differential is used by BMW for the first time in the Z3 Coupe"
Torsen lukon toiminta on käsittääkseni riippuvainen pyörien vääntömomentista (Torsen = torgue sensing) eli käytännössä pyörissä olevasta kitkasta. Pyörien kitkavoimat ikään kuin aktivoivat lukon. Siksi lukko ei toimi kun pyöriä pyörittelee auto tunkattuna ilmaan. Myös talven liukkailla lukosta ei ole paljon hyötyä (tämä on varmaan loppujen lopuksi hyvä asia ) Märällä asvaltilla lukko kuitenkin mielestäni toimii ihan kivasti. Ainakin driftailu onnistuu märällä asvaltilla ilman että sisärengas alkaa heti pyörimään tyhjää
Comment