Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z3 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raputurkki
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 545
    • Suomi

    Onko muilla kokemusta siitä, kuinka vaikee noi penkit on saada coupesta ulos? Netissä näkyy roadsterin penkin irrotuksesta kuvia, joka on tietysti huomattavasti helpompi juttu. Luin, että coupesta penkin ulos heijaaminen onkin jo vähän hankalampi juttu. Onnistuuko yhen miehen tekemänä, vai täytyykö ottaa vaimo mukaan projektiin?

    Comment

    • Z3M setä
      Bimmer Rookie
      • Mar 2012
      • 76
      • Pirkanmaa

      Originally posted by Raputurkki View Post
      Onko muilla kokemusta siitä, kuinka vaikee noi penkit on saada coupesta ulos? Netissä näkyy roadsterin penkin irrotuksesta kuvia, joka on tietysti huomattavasti helpompi juttu. Luin, että coupesta penkin ulos heijaaminen onkin jo vähän hankalampi juttu. Onnistuuko yhen miehen tekemänä, vai täytyykö ottaa vaimo mukaan projektiin?
      On kokemusta ja jos olet normaalivoimainen sälli niin ei tartte vaimon apuja.

      Eli ensin irrotat etummaiset pultit kiskoista ja sitten ajat penkin ihan eteen, kallistat selkänojan myös ihan eteen ja avaat takimmaiset pultit kiskoista. Näet helpoimmin penkin alle kun nostat penkin myös yläasentoon.

      Kun pultit on irti niin kallistat penkkiä kardaanitunneliin päin että näet penkin alle ja saat sähköjohdot irti. Tämä on vaikein osio kun liittimet on aika tiukat. Muistaakseni siellä on muutamakin johto eli kuskin penkissä moottoreiden sähköt ja sitten turvavyönkiristimen paukkujohdot. Apumiehen penkissä on vielä istuinanturin piuha.

      Kun johdot on irti niin nostat kallistelemalla penkin ulos autosta. Vähän on ahdasta ja penkki painaa aikas pirusti mutta mahtuu kyllä. Muistaakseni se tuli parhaiten ulos kun kallistaa selkänojaa sinne kardaanin suuntaan ja vetää siis penkin ulos alaosa ensin. Mutta kyllä se siitä selviää kun vähän kokeilet.

      T: JuhaV
      The older I get the faster I was.

      Comment

      • hartge e46
        BTCF Member
        • Aug 2006
        • 777
        • e-pohjanmaa

        mitä eroja on kytkimessä/vauhtipyörässä Vuosimalliin : 08/1998 - Vuosimallista : 09/1998? mikä tuossa muuttuu?
        z3 coupe
        Pari tojotaa
        ex.e36 wompatti alpinweissIII
        ex.e46 titansilber x2
        ex."//HARTGE E46"

        Comment

        • Remotion
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 15248
          • Ajamisen Iloa

          Luulen ettei mitään, mutta tokihan moottori vaihtuu M52B28sta M52B28TU:hun joka on periaatteessa enemmän M54:lle sukua...

          Helpoin tapa olisi avata kahteen vierekkäiseen ikkunaan realoem:n sekä 98 että 99 aka 9/98 auto ja vertailla osanumeroita.
          Z3 coupé individual

          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

          Comment

          • hartge e46
            BTCF Member
            • Aug 2006
            • 777
            • e-pohjanmaa

            Originally posted by Remotion View Post
            Luulen ettei mitään, mutta tokihan moottori vaihtuu M52B28sta M52B28TU:hun joka on periaatteessa enemmän M54:lle sukua...

            Helpoin tapa olisi avata kahteen vierekkäiseen ikkunaan realoem:n sekä 98 että 99 aka 9/98 auto ja vertailla osanumeroita.
            tuota taktiikkaa mä eilen yritin, mutta tästä ei oikein näe osanumeroita..

            tuota mä itekkin veikkaan, että sinkkuvanos kun vaihtuu tuplaksi yms. niin sama kytkin saanut vaan eri numerot tai jotain..
            z3 coupe
            Pari tojotaa
            ex.e36 wompatti alpinweissIII
            ex.e46 titansilber x2
            ex."//HARTGE E46"

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              E46:ssa TU koneen myötä tullut SAC kytkin joten veikkaan että sama zetassakin?
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15248
                • Ajamisen Iloa

                Originally posted by hartge e46 View Post
                tuota taktiikkaa mä eilen yritin, mutta tästä ei oikein näe osanumeroita..

                tuota mä itekkin veikkaan, että sinkkuvanos kun vaihtuu tuplaksi yms. niin sama kytkin saanut vaan eri numerot tai jotain..
                Merkinnät singlevanos koneen kytkimessä eli ennen 9/98:

                Kytkin levyssä: BMW 21.21-1 223 679 LUK
                Kytkin asetelmassa: BMW 21.21-1 223 597 LUK

                Luulen että ihan sama kytkin kummassakin kun sama vaihdelaatikkokin.
                Minulla on erittäin hyväkuntoinen kytkin joutilaana. (asennettu ~2010 ja ajettu vain ~20tkm ei poltettu kumia yms)
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • Carbonfiber
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 5226
                  • Hki 43

                  Originally posted by Remotion View Post
                  Merkinnät singlevanos koneen kytkimessä eli ennen 9/98:

                  Kytkin levyssä: BMW 21.21-1 223 679 LUK
                  Kytkin asetelmassa: BMW 21.21-1 223 597 LUK

                  Luulen että ihan sama kytkin kummassakin kun sama vaihdelaatikkokin.
                  Minulla on erittäin hyväkuntoinen kytkin joutilaana. (asennettu ~2010 ja ajettu vain ~20tkm ei poltettu kumia yms)
                  Ootko varma ettei kumi ole kertaakaan palanut.

                  Eiköhän se silti ole todella hyvässä kunnossa noilla kilsoilla.
                  Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
                  Z3 Roadster 2.8 '98
                  isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
                  ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
                  Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
                  Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre



                  - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-

                  Comment

                  • Raputurkki
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2004
                    • 545
                    • Suomi

                    Originally posted by Z3M setä View Post
                    On kokemusta ja jos olet normaalivoimainen sälli niin ei tartte vaimon apuja.

                    Eli ensin irrotat etummaiset pultit kiskoista ja sitten ajat penkin ihan eteen, kallistat selkänojan myös ihan eteen ja avaat takimmaiset pultit kiskoista. Näet helpoimmin penkin alle kun nostat penkin myös yläasentoon.

                    Kun pultit on irti niin kallistat penkkiä kardaanitunneliin päin että näet penkin alle ja saat sähköjohdot irti. Tämä on vaikein osio kun liittimet on aika tiukat. Muistaakseni siellä on muutamakin johto eli kuskin penkissä moottoreiden sähköt ja sitten turvavyönkiristimen paukkujohdot. Apumiehen penkissä on vielä istuinanturin piuha.

                    Kun johdot on irti niin nostat kallistelemalla penkin ulos autosta. Vähän on ahdasta ja penkki painaa aikas pirusti mutta mahtuu kyllä. Muistaakseni se tuli parhaiten ulos kun kallistaa selkänojaa sinne kardaanin suuntaan ja vetää siis penkin ulos alaosa ensin. Mutta kyllä se siitä selviää kun vähän kokeilet.

                    T: JuhaV
                    Kiitoksia neuvoista! Pitänee vähän keväämmällä hoitaa toi penkin lonksuminen pois päiviltä.

                    Comment

                    • hartge e46
                      BTCF Member
                      • Aug 2006
                      • 777
                      • e-pohjanmaa

                      Originally posted by Supa View Post
                      E46:ssa TU koneen myötä tullut SAC kytkin joten veikkaan että sama zetassakin?
                      jotain huhua selvis, että tu:hun olis tullu vahvistettu paketti...?

                      Originally posted by Remotion View Post
                      Merkinnät singlevanos koneen kytkimessä eli ennen 9/98:

                      Kytkin levyssä: BMW 21.21-1 223 679 LUK
                      Kytkin asetelmassa: BMW 21.21-1 223 597 LUK

                      Luulen että ihan sama kytkin kummassakin kun sama vaihdelaatikkokin.
                      Minulla on erittäin hyväkuntoinen kytkin joutilaana. (asennettu ~2010 ja ajettu vain ~20tkm ei poltettu kumia yms)
                      katoin et myyt sitä, mutta tarvin myös vauhtipyörän, niin ostan koko paketin kunhan vaan selvyys tulee mikä sinne menee...

                      jonkun jenkin kans tänään chättäilin ja se meinas mun autoon juurikin tuota -98 eteenpäin olevaa, mikä käy järkeen kun tuplavanoksella tuo on..
                      z3 coupe
                      Pari tojotaa
                      ex.e36 wompatti alpinweissIII
                      ex.e46 titansilber x2
                      ex."//HARTGE E46"

                      Comment

                      • very heavy
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2004
                        • 137

                        onko raadilla kokemuksia noista ecu tuning hommeloista..luvataan +15hv ja 25nm lisää vääntöä eli onko puheille katetta ja onko hyöty yleensäkkään niin tuntuva että siitä kannattais maksaa??

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17519
                          • Turku

                          En kyllä ymmärrä, mitä hyötyä tuollaisesta tehonlisäyksestä on edes toteutuessaan. Ei sitä edes huomaa persdynossa.
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • Remotion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 15248
                            • Ajamisen Iloa

                            Originally posted by very heavy View Post
                            onko raadilla kokemuksia noista ecu tuning hommeloista..luvataan +15hv ja 25nm lisää vääntöä eli onko puheille katetta ja onko hyöty yleensäkkään niin tuntuva että siitä kannattais maksaa??
                            Jos olet muita muutoksia tehnyt moottoriin niin sitten olisi hyvä ajaa dynossa uusi ohjelma. Mutta ei sellaiset "valmiit" lastut tule toimimaan jotka ei ole edes samoille muutoksille tehtyjä. Ja lisäksi ainakin itsellä tuollaisessa tuli ongelmia kun moottorin kokoonpano ei ollut ihan sama esim lambdojen suhteen.

                            Tuollaisen tehon ja väännön lisäyksen kyllä ehdottomasti huomaisi. Mutta täyttä kusetustahan se on, ei BMW:n koneesta saa enempää vääntöä irti kuin siitä on jo tehtaalla otettu. Ollaan aina vakiokoneella jo lähellä sitä 100Nm/l rajaa ja siitä ei vaan vaparilla helposti yli mennä.
                            Z3 coupé individual

                            F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                            E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17519
                              • Turku

                              Originally posted by Remotion View Post
                              Tuollaisen tehon ja väännön lisäyksen kyllä ehdottomasti huomaisi.
                              Taidat olla herkkäperseisempi kuin minä . Olen pitänyt perussääntönä, että alle 30 hv:n lisäyksiä ei edes huomaa. Omat tehot 286->407 hv ja 550->817 Nm sentään huomasi, mutta ottaen huomioon foorumilaisten hehkutukset; täytyy sanoa, että itse kyllä petyin.
                              Näillä mennään:
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              • Remotion
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2003
                                • 15248
                                • Ajamisen Iloa

                                Originally posted by Laku View Post
                                Taidat olla herkkäperseisempi kuin minä . Olen pitänyt perussääntönä, että alle 30 hv:n lisäyksiä ei edes huomaa. Omat tehot 286->407 hv ja 550->817 Nm sentään huomasi, mutta ottaen huomioon foorumilaisten hehkutukset; täytyy sanoa, että itse kyllä petyin.
                                Meinasin kirjottaa just sulla on niin isoja moottoreita ja lukemia että eihän ne tunnu. Mutta meillä kato pientä eco-vaparia kun virittää ni jokainen muuli lasketaan.
                                Z3 coupé individual

                                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎