Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z4 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6936
    • N/A

    Voisin kertoa oman mielipiteeni. Minulla oli 2.5i Z4 roadster M-Sport alustalla ja 18" style 108 vanteilla (rengastus 225/40/18 + 255/35/18).

    Pääasiassa ajelin mutkapätkiä ja erilaisia maaseututeitä, välistä myös kaupungissa. Tykästyin siinämielessä tuohon oem alustaan että se sopi monenlaiseen ajoon. Mutkapätkillä pysty laskemaan melko reippaasti. Jos tiessä oli routapomppu se ei ollut katastrofi ajaa siihen vaan jousitus hoiti homman hyvin. Lisäksi ajettavuus oli mielestäni melko hyvä ja käytös järkevää. Kaupungissa mukulakivillä ei pudonnut leegot suusta.

    Onhan se ihan selvä että tehtaan insinöörien pitää tehdä kompromissi sen urheilullisuuden, mukavuuden ja auton ulkonäön = alustan korkeuden välillä. Mielestäni Z4 alusta oli niin hyvin balanssissa tehtaan jäljiltä ettei ollut mitään intoa sorkkia. Pitää kuiteskin muistaa että sisäänjoustokin on erittäin tarpeellista ylipäätänsä että alusta toimii. Lisäksi täytyy muistaa että pyörägeometriakin muuttuu kun madalletaan, johonkin asti pystyy pyöränkulmien säädöllä korjaamaan muttei se mielestäni koskaan vastaa sitä suunniteltua.

    Nyt kesällä kun myin auton pois useampikin soittaja tiedusteli onko autossa alkuperäinen alusta ja muut komponentit ettei sitä ole sorkittu mitenkään. Siitä voisin päätellä että tehtaan asetuksissa oleva peli on myös helpompi myydä.

    Minua ei ainakaan se haitannut jos kaarien ja renkaitten välillä hieman yli ylimääräistä rakoa. Ajettavuus on tärkein asia.

    Comment

    • Marko05
      Newbiemmer
      • Jul 2012
      • 23
      • Kouvola

      Joo ei niin matalaksi kannatakkaan laittaa että renkaat ottaisi kaariin kiinni töysyissä tai ihan reippaammassa normaaliajossa.

      Sellainen madaltaminen pilaa ajettavuuden mutta Z4:nen on jo lähtökohdiltaan aika hyvä madallettavaksi ja erityisesti 19" vanteille koska vakiona on jo 18" vanteet.

      Se on sitten makuasia kuka tykkää mistäkin...näyttääkö auto maasturilta vai madalletulta...ajo-ominaisuudet paranee kuitenkin huomattavasti kun Z4:sta madaltaa...edellyttäen tietenkin että asiat tekee oikein ja vanteet on ET luvultaan sellaiset kuin kuuluukin.

      140720151256.jpg
      Attached Files
      Last edited by Marko05; 20-07-2015, 15:52.

      Comment

      • Midas
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2012
        • 272
        • Petäjävesi

        Nyt on Eibachin 20/10 madaltavat jouset alla ja kiesi saatu asettumaan suoraan. Eli enää ei mennä jokapaikkaan nokka pystyssä. Ajoon ei kummoisia muutoksia tullut ainakaan negatiiviseen suuntaan.

        Model 3

        Ex X5 40d
        Ex 330d
        Ex Z4m coupé ESS525
        Ex Z3 coupé Vf engineering 309

        Comment

        • Laku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 17519
          • Turku

          Komea auto, mutta kyllä tuo kokomusta vanne häviää ja hävittää muotonsa. Miettisin värinvaihtoa tai jotain muuta vannemallia :think.
          Näillä mennään:
          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

          Comment

          • Midas
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2012
            • 272
            • Petäjävesi

            Ultraleggeroita olen kyllä vähän katsellut, että josko sieltä löytyisi joku malli. Pitää talvenaikaan vaikka dipillä testata myös eri värejä. Livenä nuo omaan makuun istuu kohtuu kivasti. Kuvissa tosiaan vähän häviää kaikki muodot. Laitoin juuri orkkis aero-helmat tilaukseen. Katsotaan miltä ne näyttää kunhan joskus sellaiset saan paikoilleen.
            Model 3

            Ex X5 40d
            Ex 330d
            Ex Z4m coupé ESS525
            Ex Z3 coupé Vf engineering 309

            Comment

            • Midas
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2012
              • 272
              • Petäjävesi

              ^ Ylläolevaan liittyen: kokemuksia/tietoa kevyistä 19" vanteista ja niiden ostopaikoista otetaan vastaan.
              Model 3

              Ex X5 40d
              Ex 330d
              Ex Z4m coupé ESS525
              Ex Z3 coupé Vf engineering 309

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17519
                • Turku

                Kokemuksesta voin sanoa, että ainakin 19" BBS LM:t ovat varsin kevyet vs. Work Rezax II, jotka ovat 3-osaiset.
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • Sampsa
                  Bimmer Rookie
                  • May 2004
                  • 46

                  Originally posted by Midas View Post
                  .. Laitoin juuri orkkis aero-helmat tilaukseen. Katsotaan miltä ne näyttää kunhan joskus sellaiset saan paikoilleen.
                  Mitkäs moiset? Tämmöset? http://www.z4-forum.com/forum/viewto...oskirts+fitted
                  2006 E86 Z4M Coupe

                  Comment

                  • Midas
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2012
                    • 272
                    • Petäjävesi

                    Originally posted by Sampsa View Post
                    Juurikin nuo. Paikalliselta Laakkoselta lupasivat tilata.
                    Model 3

                    Ex X5 40d
                    Ex 330d
                    Ex Z4m coupé ESS525
                    Ex Z3 coupé Vf engineering 309

                    Comment

                    • ripatsu
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2012
                      • 144
                      • Suomi Finland

                      Samaa mieltä. Tehtaan alusta toimii erinomaisesti. Erinomainen ajettava, myös korkeissa nopeuksissa

                      Originally posted by Antti O;3564476[IMG
                      resource://skype_ff_extension-at-jetpack/skype_ff_extension/data/call_skype_logo.png[/IMG]3564476]Voisin kertoa oman mielipiteeni. Minulla oli 2.5i Z4 roadster M-Sport alustalla ja 18" style 108 vanteilla (rengastus 225/40/18 + 255/35/18).

                      Pääasiassa ajelin mutkapätkiä ja erilaisia maaseututeitä, välistä myös kaupungissa. Tykästyin siinämielessä tuohon oem alustaan että se sopi monenlaiseen ajoon. Mutkapätkillä pysty laskemaan melko reippaasti. Jos tiessä oli routapomppu se ei ollut katastrofi ajaa siihen vaan jousitus hoiti homman hyvin. Lisäksi ajettavuus oli mielestäni melko hyvä ja käytös järkevää. Kaupungissa mukulakivillä ei pudonnut leegot suusta.

                      Onhan se ihan selvä että tehtaan insinöörien pitää tehdä kompromissi sen urheilullisuuden, mukavuuden ja auton ulkonäön = alustan korkeuden välillä. Mielestäni Z4 alusta oli niin hyvin balanssissa tehtaan jäljiltä ettei ollut mitään intoa sorkkia. Pitää kuiteskin muistaa että sisäänjoustokin on erittäin tarpeellista ylipäätänsä että alusta toimii. Lisäksi täytyy muistaa että pyörägeometriakin muuttuu kun madalletaan, johonkin asti pystyy pyöränkulmien säädöllä korjaamaan muttei se mielestäni koskaan vastaa sitä suunniteltua.

                      Nyt kesällä kun myin auton pois useampikin soittaja tiedusteli onko autossa alkuperäinen alusta ja muut komponentit ettei sitä ole sorkittu mitenkään. Siitä voisin päätellä että tehtaan asetuksissa oleva peli on myös helpompi myydä.

                      Minua ei ainakaan se haitannut jos kaarien ja renkaitten välillä hieman yli ylimääräistä rakoa. Ajettavuus on tärkein asia.

                      Call
                      Send SMS
                      Call from mobile
                      Add to Skype
                      You'll need Skype CreditFree via Skype

                      Comment

                      • Midas
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2012
                        • 272
                        • Petäjävesi

                        Nyt olen pikkuisen ehtinyt noilla Eibacheilla ajella ja en pidä ollenkaan huonona muutoksena. Pikkuisen on vielä laskeutunut alemmas ja nyt silmään erottaa selkeästi, että tonttiinpäin on tultu. Kuitenkaan nuo eivät ole mitenkään yltiöjäykät, vaan hyvin lähellä alkuperäistä.
                        Model 3

                        Ex X5 40d
                        Ex 330d
                        Ex Z4m coupé ESS525
                        Ex Z3 coupé Vf engineering 309

                        Comment

                        • Baabylon85
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2006
                          • 177
                          • Äänekoski

                          Z4:sta ympärivuotinen käyttis?

                          Eli pidempään oon onnistunu pysymään erossa BMW kuumeesta. Sitten haettiin Riikasta kaverille e39 M5 ja faijakin vaihtoi käyttiksen e60 diiseliin joten tauti puras. Ajatuksena olikin alunperin katsella e60:sta käyttikseksi, mutta koska perhettä ei ole siunaantunut niin 500 sarja on tarpeettomankin iso, 300 sarja omaan makuun tylsä. Fiilis vetäisi Z4:ään ja saksan reissuun.

                          Kysymys kuuluukin: Voiko noilla käytännössä ajaa talvisin ja onko kyyti kovakattopalan kanssa kylmää? Coilover setti varmaan olisi käytännöllinen, jotta kesällä mentäis matalammalla ja talvella korkeammal.

                          Etsinnässä olisi tuo perus 3.0 + manuaali, aerokitin kanssa tietysti plussaa

                          Comment

                          • Ozie
                            Bimmer Rookie
                            • May 2012
                            • 98
                            • Espoo

                            Originally posted by Baabylon85 View Post
                            Z4:sta ympärivuotinen käyttis?

                            Eli pidempään oon onnistunu pysymään erossa BMW kuumeesta. Sitten haettiin Riikasta kaverille e39 M5 ja faijakin vaihtoi käyttiksen e60 diiseliin joten tauti puras. Ajatuksena olikin alunperin katsella e60:sta käyttikseksi, mutta koska perhettä ei ole siunaantunut niin 500 sarja on tarpeettomankin iso, 300 sarja omaan makuun tylsä. Fiilis vetäisi Z4:ään ja saksan reissuun.

                            Kysymys kuuluukin: Voiko noilla käytännössä ajaa talvisin ja onko kyyti kovakattopalan kanssa kylmää? Coilover setti varmaan olisi käytännöllinen, jotta kesällä mentäis matalammalla ja talvella korkeammal.

                            Etsinnässä olisi tuo perus 3.0 + manuaali, aerokitin kanssa tietysti plussaa
                            Mulla on ollu Z4 käytössä ympärivuotisessa käytössä joku 4-5 vuotta. Vanha 2004 Z4 2.2 oli madallusjousilla ja irrallisella kovalla katolla varustettu. Vähän sai kovan lumisateen jälkeen aurata katuja ja piti hieman varoa autoista irronneita jääklönttejä. Kovalla katolla ihan sama kun olisi umpinainen katto. Pieni ohjaamo lämpee nopeesti ja takaveto kiva talvella.

                            Nykyinen 2010 sDrive35is näki vaan huonon viime talven, mutta en näe että siinä olis mitään eroa johonkin 335 tms. Vehkeeseen.

                            Kumpikin auto on ollut moottorin lämmittimellä varustettu, mikä vielä jeesaa talvella. Osat ja asennus n. 500-600e. Zetan lämmitysjärjestelmät on kuitenkin melko tehokkaat kummassakin, niin kyllä sinne sisälle saa ruotsalaisen saunan lämpötilat myös kovemmalla pakkasella jos pitempää matkaa ajaa.

                            Eli ihan hyvin sopii myös ympärivuotiseen käyttöön.
                            Last edited by Ozie; 02-08-2015, 18:23.

                            Comment

                            • Baabylon85
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2006
                              • 177
                              • Äänekoski

                              Originally posted by Ozie View Post
                              Mulla on ollu Z4 käytössä ympärivuotisessa käytössä joku 4-5 vuotta. Vanha 2004 Z4 2.2 oli madallusjousilla ja irrallisella kovalla katolla varustettu. Vähän sai kovan lumisateen jälkeen aurata katuja ja piti hieman varoa autoista irronneita jääklönttejä. Kovalla katolla ihan sama kun olisi umpinainen katto. Pieni ohjaamo lämpee nopeesti ja takaveto kiva talvella.

                              Eli ihan hyvin sopii myös ympärivuotiseen käyttöön.
                              Kiitokset kattavasta vastauksesta. Siinähän ne isoimmat jutut jo tulikin käsiteltyä. Lisävarusteitahan noistakin tuntuu löytyvän laidasta laitaan. Onko kuitenkin jotain mitä kokisitte "tärkeiksi" ja mitkä puuttuvat vakiovarusteista. Edellämainittu webasto/eber ja aerokiti tulee itselle ensimmäisenä mieleen. Eikä varmasti vakkarikaan olisi huono ruksaus?

                              Comment

                              • Ozie
                                Bimmer Rookie
                                • May 2012
                                • 98
                                • Espoo

                                Originally posted by Baabylon85 View Post
                                Kiitokset kattavasta vastauksesta. Siinähän ne isoimmat jutut jo tulikin käsiteltyä. Lisävarusteitahan noistakin tuntuu löytyvän laidasta laitaan. Onko kuitenkin jotain mitä kokisitte "tärkeiksi" ja mitkä puuttuvat vakiovarusteista. Edellämainittu webasto/eber ja aerokiti tulee itselle ensimmäisenä mieleen. Eikä varmasti vakkarikaan olisi huono ruksaus?
                                Itselläni oli siis lohkon kylkeen tuleva lämmitin kun töissä on lämmin halli, niin eberin hyöty olisi hieman pienempi.

                                Vakkarin saa muistaakseni ainaki E85:n aika helpolla asennettua jälkikäteenkin. Kannatanee katsoa hieman Z4-forumeilta. Samoin AUX-liittimet saa aika helpolla tehtyä itse, jos semmosta ei muuten löydy.

                                Tuulisuoja penkkien väliin on hyvä katsoa, että löytyy. Itselläni puuttui tästä uudemmasta zetasta niin uusi maksaa BMW:llä yli 400e ja eBaystä jne saa n. 150e hintaan.

                                Kovaa kattoa saa metsästellä myös aika paljon jos erikseen ostaa. Itse ostin aikoinaan auton missä tuo oli mukana.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎