Announcement

Collapse
No announcement yet.

Z4 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Antti O
    replied
    Minulla yksi Z4 ollut, muistaakseni se oli vuodelta 2004.
    Moottorihan ihan peruskauraa M54, pätee ihan samat hommat kun vaikka 3 tai 5-sarjaan. Juuri ne mitä luettelitkin, Vanostiivisteet, Disa, Imuvuodot. Jäähdytysjärjestelmä vesipumppu ym. Perusjutut kun hoitaa ennakoivasti kuntoon on kyllä yleensä hyvin varmatoiminen.

    Kattomekanismista kattosin endoskoopilla että ne vedenpoistoreijät on auki mistä vesi valuu kattokotelosta ja sieltä missä se moottori on pois. Omassani ne oli täysin puhtaat ja roskattomat.
    Lisäksi noissa on ollut ongelmia sähköisen ohjaustehostimen kanssa. Omaan se oli vaihdettu bmw:llä ja se selvisi huoltohistoriasta. Hintaluokka 3000€..

    Jarrut laitoin omaan ATE:n levyt ja palat, olivat oikein asialliset. Maalatut levyt valmiiksi.
    Ruosteita en omasta löytänyt, oli 129tkm ajettu Saksantuonti millä ei Suomessa ollut laisinkaan ajettu talvella.

    Kannattaa myös harkita jos löytyy hyvä 2.5i koneella oleva, sekin vanosrempattuna vie manuaalina tosi virkeästi tota Zetaa.
    Kysy lisää jos tulee kysymyksiä, tässä kuvia siitä mun yksilöstä:

    Last edited by Antti O; 21-02-2019, 12:28.

    Leave a comment:


  • PasiQ
    replied
    Harraste/projektimielessä mietinnässä alkupään (1/2003) Z4 3.0i manuaali. Kävin eka kerran ihmettelemässä autoa ja oli pintapelleiltä käytännössä ruosteeton pyöränkaarien pokkauksista, helmojen reunoilta yms, tietty saksantuonti, ja ruosteettomuuden takia voisi jopa harkita.

    1) Mistä sitä ruostetta pintapelleistä näistä löytyy, jos on löytyäkseen?

    2) Osaisiko joku arvioida onko zetassa normi sähkö nahkajakkarat selkänojaosan sivutuesta herkemmin kulahtavaa sorttia kuin esim. E60 comfort nahkapenkit tai muut vastaavat bmw:n penkit? Arvioin tässä tietysti auton kuntoa vs. mittarissa olevat kilometrit.

    3) Mitä käytännössä hyödyttää S640A Preparation F Telinstallation Universal? Jos siihen on laitettu/laittaa jonkun jälkiasenteisen matkapuhelinvarustuksen, miten sitä käytetään? Tässä topikissa oli aiemmin juttua että virtojen päälle laiton yhteydessä pitäisi parittaa puhelin, viittaako se juuri tällaiseen jälkiasenteiseen systeemiin?

    4) S470A IsofixSystem - turvaistuin (meillä vielä selkä meno suuntaan) kiinni isofixiin ja painetaan keskikonsolin nappia - näinkö tämä varuste toimii? Eli ei tarvi avaimella käännellä mistään turvatyynyä pois päältä?

    5) En ehtinyt vielä perehtyä riittävästi huoltohistoriaan, mutta jokatapauksessa puuttuuko ns. kattavan huollon listalta jotain mielestänne oleellista: moottoriöljyt, suodatin, ilmansuodatin, raitisilmansuodatin, peräöljyt, vaihteistoöljyt, jäähdytinnesteet, disa-venttiilin korjaussarja, vanos tiivistesarja, vesipumppu (onko sähköinen?), termostaatti, kangaskaton hoito, venttiilikopan tiivisteet (taisi tihkua), huohotin putkineen, tulpat. Vai onko sielä jokin muu potentiaalinen öljynvuotopaikka mainittujen lisäksi mistä voisi tihkua? Katon sähkömekanismiin liittyen ilmeisesti hyvä putsailla erinäisiä paikkoja? Tästä löytynee topikkeja, en ehtinyt vielä penkoa tarkemmin. Ainakin kokeillessani katto pelasi mielestäni normaalisti.

    5) Mitä kannattaa tarkistaa erityisesti alustasta jos päädyn harkitsemaan vakavammin ja palaan tutkimaan zetaa tarkemmin? Ruostuuko alustasta jotkut paikat erityisen herkästi näissä?

    6) Onko jarruputket terästä ja ruostuu kuten joissain malleissa?

    7) Jarruhuolto/päivitys. Onko suosituksia vakiohilujen vaihtoehdoksi?

    Pahoittelen isoa kysymysliutaa, toivottavasti joku zeta tietäjä jaksaa kahlata läpi.

    Leave a comment:


  • mmh79
    replied
    Koodauksen jälkeen siinä on 3 asentoa. On/mtrack/off.
    Pitää tutkia tuota vielä tarkemmin. Kesällä jos radalle ehtii, niin toi ois ihan näppärä.

    Leave a comment:


  • Midas
    replied
    En ollut tuosta modesta edes kuullut. Mielellään voisin vaihtaa vaikka normimoodin sellaiseksi, joka antaisi pikkuisen luistoa. Normimoodissa rajoittaa turhan paljon kiihdytyksissä. Yleensä tulee ajeltua ihan luistonesto pois.

    Leave a comment:


  • mmh79
    replied
    Onko kukaan ämmän omistaja koodannut autoonsa M track modea? Noissahan on normaalisti vaan on/off vakautus.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Jos kyseessä on 5-vaihteinen manuaali ja M54, niin vaihteisto ei kyllä tosiaan ole jäykkä oikein toimiessaan. Vivuston vaihto voi auttaa, tai sitten ei.
    Mulla itsellä oli 125tkm ajettu z4 2.5i + 5v manuaali 2004. Todella herkkä oli vaihteisto ja hyvä tuntuma.
    Tuo ohjauksen takerteluun on se rasvanippafiksi olemassa, sitä voi kokeilla.. jos ei auta pitää varautua koko sähkötehostinpaketin vaihtoon (kallista).
    Mun autoon oli bemarilla vaihdettu koko tehostinpaketti, siitä oli ihan tietokannassa merkinnät.
    Last edited by Antti O; 18-10-2018, 07:42.

    Leave a comment:


  • cabrio
    replied
    Yksi zeta kiikarissa -04, ohjauksessa pientä tahmeutta suoraan ajattaessa, ohjaus jää hiukan jumiin pienessä ohjaus liikkeissä. Ohjaustehostimen laakeri?
    Manuaalivaihteisto hiukan jäykkä vaihtaessa, ominaisuus vai vika.
    Ajettu 110tkm suomihistorialla. Mitä mieltä Z4 tietäjät?

    Leave a comment:


  • mikkod
    replied
    Miten leveetä vannetta mahtuu e89 taakse? 11” et40-35? Kaverille kyselen.
    Näköjään 10” menee et44 :think
    Last edited by mikkod; 19-08-2018, 10:02.

    Leave a comment:


  • kama
    replied
    Onkos muut ottanu tulppia pois korvista (vaahtomuovit pois sound generator putkesta)?

    Ihan kivasti imuäänet alkoi kuulumaan kabiiniin.
    2004 e85 3.0i kyseessä.

    Kuva: (toivottavasti näkyy, Onedrive…)

    Leave a comment:


  • kama
    replied
    Originally posted by Midas View Post
    Onko sulla ämmäläinen, vai mihin malliin olet rakentamassa? Itsellä ämmässä typ210 rojut perän sisässä.
    non-M kyseessä. Vakiovälitys on 3,07. E85 autom. Olis 3,46, mutta vähän tiheämpi olisi hakussa.

    Leave a comment:


  • Midas
    replied
    Originally posted by kama View Post
    Käykö e89 perä e85:een? Entä non-M e46? Lähinnä siis sopivampi perävälitys olisi hakusessa e85 lukkoperän aihioksi ja helpoin ostaa koko murikka.
    Onko sulla ämmäläinen, vai mihin malliin olet rakentamassa? Itsellä ämmässä typ210 rojut perän sisässä.

    Leave a comment:


  • kama
    replied
    Käykö e89 perä e85:een? Entä non-M e46? Lähinnä siis sopivampi perävälitys olisi hakusessa e85 lukkoperän aihioksi ja helpoin ostaa koko murikka.

    Leave a comment:


  • Manipulaatio
    replied
    Z4 e85 vm. 04. Ostettuani oli molempien avaimien akut finaalissa vaikka oli ollut edellisellä omistajalla aktiivisessa käytössä. Vaihdoin toiseen kakeen akun ja synkkasin virtalukossa. Ovet meni kiinni ja aukeili normaalisti. Autosss ei mielestäni vielä pitäisi vakiona olla avaimesta katon avausta mutta niin se vaan aukesi kakea räplätessä. Kake toimi hetken normaalisti mutta lakkasi sitten taas toimimasta parin päivän kuluttua.

    Sitten tulee vähän merkillisempi osuus. Avaimella normaalisti lukosta avatessa ikkunat satunnaisesti laskevat mutta katto ei kuitenkaan lähde aukeamaan. Tänään teki sitten toisenlaisen tempun. Aamulla parkkeerasin auton normaalisti ja sammutin auton ja vedin avaimen pois virtalukosta. Samassa katto oli sitä mieltä että hän haluaa aueta ja aukesikin aivan loppuun saakka. Suljin katon ja se meni myös normaalisti kiinni. Sama toistui kolme kertaa, aina kun otin avaimen pois katto meni alas

    Onkohan kellään heittää hatusta mistäpäin löytyisi vika tuollaiselle käytökselle. Itsellä kävi mielessä että kake tuli jotenkin hulluksi koska tuota akun vaihtoahan ei voi kovin hellävaraisesti suorittaa.

    EDIT: Selvisi syy tuolle yli-innokkaalle katolle. Kuskinoven lukkoa käytettäessä avaimella se jää väärään asentoon. Eli se siis pyörii ovessa villisti eikä jää vertikaaliseen asentoon kuten kuuluisi ellei sitä erikseen sinne käännä. En ole vielä sen kummemmin perehtynyt asiaan mutta ilmeisesti lukossa on joku tunnistin joka huomaa että avain on käännettynä auki asentoon joka siis aloittaa katon avauksen. Tämä myös aiheutti sen että heti kun oven lukituksen avaa kakella katto alkaa laskeutua koska se luulee että avainta pidetään lukossa auki asentoon käännettynä. Tuntuikin hölmöltä että aina ovia avatessa katto laskeutuu heti vaikka klikkaan avausnappia vain kerran.
    Last edited by Manipulaatio; 09-03-2018, 17:35.

    Leave a comment:


  • miccoheebo
    replied
    onko kenelläkään tietoa tästä?

    Leave a comment:


  • miccoheebo
    replied

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎