Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • nokonzok
    replied
    Euro 3 -direktiivi on tullut vasta vuonna 1998, joten voinee turvallisesti sanoa, että yksikään E36 ei ole Euro 3 -päästöluokassa. Uusille tyypeille se on ollut pakollinen 2000 alusta ja kaikille käyttöönotetuille 2001 alusta. Suorasuihkutus dieseleillä on ollut jotain poikkeuksia.

    Katalysaattoria ei saa poistaa jos se on edellytetty auton päästöluokituksessa. Euro kakkosessa se on edellytetty, eli sitä ei saa poistaa ihan siitä riippumatta mitä arvoja mittauksesta saadaan. Edelleen vaaditaan saman päästöluokituksen täyttämistä kuin ennenkin, vain sen toteen näyttämistä on helpotettu.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by Skunkki^ View Post
    Jos sinun autosi on rekisteröity suomeen, on siitä päästöluokkakin tiedossa konttorilla tyyppihyväksynnän muodossa.
    Jos ei ole, ei ne sitä voi vaatiakkaan.
    Euro3 alkoi vuonna -97 ja tuli pakolliseksi -01. Melkein uskallan lisätä tuon 0,01% tuohon katsurin arvioon
    Ja mä kun lisään siihen vielä oman mielipiteeni mukaan 0,09% niin päästään täyteen sataan. Ei ole tainnut yksikään eekolmenkuuen olla eurokolmonen tehtaalta.

    Leave a comment:


  • Skunkki^
    replied
    Originally posted by QUASIMODO View Post
    :think
    Tiedustelin autoni päästöluokkaa katsastuskonttorilta ja sain vastaukseksi, että autoni on 99,9% varmuudella euro 2 -päästöluokan auto.

    Haluaisin kuitenkin 100%:n varmuuden.
    Heidän mukaansa auton papereissa ei ole päästöluokkaa ilmoitettu koska tuohon aikaan sitä ei ole vaadittu.
    Auto siis vuoden 97 E36.

    Mikäli päästöluokan haluaa selvittää tulisi ottaa yhteyttä BMW:lle ja pyytää COC-todistus tälle tyypille (?).

    COC-todistus=BMW:n tyyppihyväksytyn ajoneuvon valmistusvaiheen mukaisesti laatima todistus?

    ..mutta eikös tuolloin kun tuo todistus on laadittu, niin ei ole ollut vielä edes euro3 luokkaa?

    Olen hieman pihalla tästä, joten saisinko rautalankaversion miten toimia..vai voiko mikään E36 edes kuulua euro 3 luokkaan?
    Jos sinun autosi on rekisteröity suomeen, on siitä päästöluokkakin tiedossa konttorilla tyyppihyväksynnän muodossa.
    Jos ei ole, ei ne sitä voi vaatiakkaan.
    Euro3 alkoi vuonna -97 ja tuli pakolliseksi -01. Melkein uskallan lisätä tuon 0,01% tuohon katsurin arvioon

    Leave a comment:


  • QUASIMODO
    replied
    :think
    Tiedustelin autoni päästöluokkaa katsastuskonttorilta ja sain vastaukseksi, että autoni on 99,9% varmuudella euro 2 -päästöluokan auto.

    Haluaisin kuitenkin 100%:n varmuuden.
    Heidän mukaansa auton papereissa ei ole päästöluokkaa ilmoitettu koska tuohon aikaan sitä ei ole vaadittu.
    Auto siis vuoden 97 E36.

    Mikäli päästöluokan haluaa selvittää tulisi ottaa yhteyttä BMW:lle ja pyytää COC-todistus tälle tyypille (?).

    COC-todistus=BMW:n tyyppihyväksytyn ajoneuvon valmistusvaiheen mukaisesti laatima todistus?

    ..mutta eikös tuolloin kun tuo todistus on laadittu, niin ei ole ollut vielä edes euro3 luokkaa?

    Olen hieman pihalla tästä, joten saisinko rautalankaversion miten toimia..vai voiko mikään E36 edes kuulua euro 3 luokkaan?

    Leave a comment:


  • Controll3d
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Tuossa virkkeessä oli toinenkin lause joka alkaa ehdolla "jos". Pakokaasupäästömääräyksillä ilmeisesti tarkoitetaan tyyppihyväksynnän vaatimia laitteita?
    Näin se tiettävästi menee (viisaammat korjatkoon). Autosta riippuen sitten siihen kuuluu esim. aktiivihiilisuodatin, egr, hiukkassuodatin... ja mikä kaikkea näitä saastelaitteita onkaan.

    edit: Tarkemmin taitaa vielä olla mitä laitteita on tarvinnut valmistaja/ko. malli jotta saavuttanut tietyt päästövaatimukset alunperin. Johon sisältyy muutakin kuin katsastuksessa mitattavaa HC arvoa.


    Originally posted by jr66 View Post
    Lueppa myös se boldatun kohdan jälkeinen osa.
    Aiemmassa kohtaa trafin määräystä (2.3) käytetään 'pakokaasupäästövaatimus' jolla viitataan sitten varsinaisiin päästöihin.
    Last edited by Controll3d; 08-10-2015, 09:42.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Controll3d View Post
    Tuossahan se oleellinen tulee. Kyse ei ole siitä meneekö päästöistä läpi vai ei ilman kattia, mutta se vain on siellä oltava jos/kun se alunperinkin on autosta löytynyt. Vaikka sitten tyhjät kuoret.
    Mikäänhän ei tiettävästi ole muuttunut uusien määräysten mukana tuolta osalta.
    Lueppa myös se boldatun kohdan jälkeinen osa.

    Originally posted by böntti View Post
    Pakokaasupäästömääräyksillä ilmeisesti tarkoitetaan tyyppihyväksynnän vaatimia laitteita?
    Vai tarviiko mitään laitteita jos mittarit näyttää ok:ta muutenkin ? Kuten tuo katinpoistoasia :think

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Originally posted by Controll3d View Post
    Tuossahan se oleellinen tulee. Kyse ei ole siitä meneekö päästöistä läpi vai ei ilman kattia, mutta se vain on siellä oltava jos/kun se alunperinkin on autosta löytynyt. Vaikka sitten tyhjät kuoret.
    Mikäänhän ei tiettävästi ole muuttunut uusien määräysten mukana tuolta osalta.
    Tuossa virkkeessä oli toinenkin lause joka alkaa ehdolla "jos". Pakokaasupäästömääräyksillä ilmeisesti tarkoitetaan tyyppihyväksynnän vaatimia laitteita?

    Leave a comment:


  • Controll3d
    replied
    Originally posted by *makke* View Post
    2.4
    Pakoputkiston muuttaminen
    Pakoputkistoon saa asentaa katalysaattorin. Katalysaattoria ei saa poistaa, jos se on välttämätön ajoneuvoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi. Katalysaattorit sekä pakoputkistoon kuuluvat anturit ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmät
    on kahdennettava ,jos pakoputkisto kahdennetaan ennen näitä laitteita

    Meneekö tommonen viinamoottori euro2 päästöihin ilman katalysaattoria? Ei tarvisi jumppailla kerran vuodessa kattia paikalleen
    Tuossahan se oleellinen tulee. Kyse ei ole siitä meneekö päästöistä läpi vai ei ilman kattia, mutta se vain on siellä oltava jos/kun se alunperinkin on autosta löytynyt. Vaikka sitten tyhjät kuoret.
    Mikäänhän ei tiettävästi ole muuttunut uusien määräysten mukana tuolta osalta.

    Leave a comment:


  • *makke*
    replied
    2.4
    Pakoputkiston muuttaminen
    Pakoputkistoon saa asentaa katalysaattorin. Katalysaattoria ei saa poistaa, jos se on välttämätön ajoneuvoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi. Katalysaattorit sekä pakoputkistoon kuuluvat anturit ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmät
    on kahdennettava ,jos pakoputkisto kahdennetaan ennen näitä laitteita

    Meneekö tommonen viinamoottori euro2 päästöihin ilman katalysaattoria? Ei tarvisi jumppailla kerran vuodessa kattia paikalleen

    .


    Leave a comment:


  • intfreak
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    Juuri näin, Euro 2 päästöluokkaan asti. Euro 3 päästöluokan autoja alkoi ilmestymään vuonna 97 ja pakolliseksi se tuli 1.1.2000
    ...uudelle tyypille. 1.1.2001 ensimmäisestä käyttöönotosta.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Selittäkääs nyt vähän huonommin asiaa seuranneelle.
    Vähäpäästöisen jälkeahdetun vähäpäästöisymmyyttä ei tarvitse enää todentaa pussitestillä, vaan siihen riittää normi pakokaasutesti, eli auto alittaa samat 02, CO, HC arvot kuin ennenkin on tarvinnu?
    Joo, varmaan vastaus saattaa löytyä topikista mutta ei tähänhätään huvita kolmeasataa viestiä tulkata läpi.

    Jarno
    Juuri näin, Euro 2 päästöluokkaan asti. Euro 3 päästöluokan autoja alkoi ilmestymään vuonna 97 ja pakolliseksi se tuli 1.1.2000

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Selittäkääs nyt vähän huonommin asiaa seuranneelle.
    Vähäpäästöisen jälkeahdetun vähäpäästöisymmyyttä ei tarvitse enää todentaa pussitestillä, vaan siihen riittää normi pakokaasutesti, eli auto alittaa samat 02, CO, HC arvot kuin ennenkin on tarvinnu?
    Joo, varmaan vastaus saattaa löytyä topikista mutta ei tähänhätään huvita kolmeasataa viestiä tulkata läpi.

    Jarno

    Leave a comment:


  • jmp2002
    replied
    Ylen uutisista saa pikkusen erikuvan auton virittämiseen, mitä se on...

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by Thuppu View Post
    Miten muuten kun ilmeisesti ei hyväksytä näitä ulkopuolisten viripajojen tekeleitä vertailupohjaksi, niin miten on nämä tehtaiden omien viripajojen tekeleet kuten BMW M GmbH, quattro GmbH, AMG GmbH, OPC jne.? Nämähän ovat periaatteessa täysiä tehdasmalleja ja joissakin tapauksissa on hyvinkin paljolti samaa mitä perusmalleissa.

    Eli esim. voiko e34 M5:sta käyttää verrokkina normi e34:lle?
    tätä minäkin kysyisin trafilta kun tosiaan e30:n kohdalla autoissa on selkeitä eroja mutta muissa malleissa ei ole

    Leave a comment:


  • Thuppu
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Löytyihän se auton tyypin määritelmä. direktiivi 2001/116/EY määrittelee sen näin:

    "B AJONEUVOTYYPIN MÄÄRITTÄMINEN
    1 M1-luokan osalta:
    "Tyypillä" tarkoitetaan ajoneuvoja, jotka ovat samanlaisia ainakin seuraavilta olennaisilta ominaisuuksiltaan:
    - valmistaja,
    - valmistajan tyyppinimitys,
    - rakenteen ja suunnittelun olennaiset osat:
    - alusta/pohjalevy (selvät ja olennaiset erot),
    - moottori (polttomoottori/sähkömoottori/hybridi).
    "


    Tuon perusteella Hartgen ja Alpinan omilla VIN-numeroilla varustetut autot ei välttämättä kelpaa vertailuun BMW-mallien kanssa. Mutta tämä H35-24 onkin sitten vaikeampi tapaus, koska sen Hartge teki BMW-autosta :think
    Originally posted by JIPSKI View Post
    Laitoin myös tuosta hartgesta sähköpostia konttorille ja sain seuraavan vastauksen:

    "Moron.

    Hartge ei ole tehdasmalli vaan viripajan tms tekemä, joten sitä ei vieläkään saa käyttää verrokkina. 325i on normaalissa muutoskatsastuksella hyväksyttävä mallisarjan tehokkain. Hartgea voinee käyttää perusteena poikkeuslupahakemuksessa."

    Miten muuten kun ilmeisesti ei hyväksytä näitä ulkopuolisten viripajojen tekeleitä vertailupohjaksi, niin miten on nämä tehtaiden omien viripajojen tekeleet kuten BMW M GmbH, quattro GmbH, AMG GmbH, OPC jne.? Nämähän ovat periaatteessa täysiä tehdasmalleja ja joissakin tapauksissa on hyvinkin paljolti samaa mitä perusmalleissa.

    Eli esim. voiko e34 M5:sta käyttää verrokkina normi e34:lle?

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎