Euro 3 -direktiivi on tullut vasta vuonna 1998, joten voinee turvallisesti sanoa, että yksikään E36 ei ole Euro 3 -päästöluokassa. Uusille tyypeille se on ollut pakollinen 2000 alusta ja kaikille käyttöönotetuille 2001 alusta. Suorasuihkutus dieseleillä on ollut jotain poikkeuksia.
Katalysaattoria ei saa poistaa jos se on edellytetty auton päästöluokituksessa. Euro kakkosessa se on edellytetty, eli sitä ei saa poistaa ihan siitä riippumatta mitä arvoja mittauksesta saadaan. Edelleen vaaditaan saman päästöluokituksen täyttämistä kuin ennenkin, vain sen toteen näyttämistä on helpotettu.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta
Collapse
X
-
Originally posted by Skunkki^ View PostJos sinun autosi on rekisteröity suomeen, on siitä päästöluokkakin tiedossa konttorilla tyyppihyväksynnän muodossa.
Jos ei ole, ei ne sitä voi vaatiakkaan.
Euro3 alkoi vuonna -97 ja tuli pakolliseksi -01. Melkein uskallan lisätä tuon 0,01% tuohon katsurin arvioonEi ole tainnut yksikään eekolmenkuuen olla eurokolmonen tehtaalta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by QUASIMODO View Post:think
Tiedustelin autoni päästöluokkaa katsastuskonttorilta ja sain vastaukseksi, että autoni on 99,9% varmuudella euro 2 -päästöluokan auto.
Haluaisin kuitenkin 100%:n varmuuden.
Heidän mukaansa auton papereissa ei ole päästöluokkaa ilmoitettu koska tuohon aikaan sitä ei ole vaadittu.
Auto siis vuoden 97 E36.
Mikäli päästöluokan haluaa selvittää tulisi ottaa yhteyttä BMW:lle ja pyytää COC-todistus tälle tyypille (?).
COC-todistus=BMW:n tyyppihyväksytyn ajoneuvon valmistusvaiheen mukaisesti laatima todistus?
..mutta eikös tuolloin kun tuo todistus on laadittu, niin ei ole ollut vielä edes euro3 luokkaa?
Olen hieman pihalla tästä, joten saisinko rautalankaversion miten toimia..vai voiko mikään E36 edes kuulua euro 3 luokkaan?
Jos ei ole, ei ne sitä voi vaatiakkaan.
Euro3 alkoi vuonna -97 ja tuli pakolliseksi -01. Melkein uskallan lisätä tuon 0,01% tuohon katsurin arvioon
Leave a comment:
-
-
:think
Tiedustelin autoni päästöluokkaa katsastuskonttorilta ja sain vastaukseksi, että autoni on 99,9% varmuudella euro 2 -päästöluokan auto.
Haluaisin kuitenkin 100%:n varmuuden.
Heidän mukaansa auton papereissa ei ole päästöluokkaa ilmoitettu koska tuohon aikaan sitä ei ole vaadittu.
Auto siis vuoden 97 E36.
Mikäli päästöluokan haluaa selvittää tulisi ottaa yhteyttä BMW:lle ja pyytää COC-todistus tälle tyypille (?).
COC-todistus=BMW:n tyyppihyväksytyn ajoneuvon valmistusvaiheen mukaisesti laatima todistus?
..mutta eikös tuolloin kun tuo todistus on laadittu, niin ei ole ollut vielä edes euro3 luokkaa?
Olen hieman pihalla tästä, joten saisinko rautalankaversion miten toimia..vai voiko mikään E36 edes kuulua euro 3 luokkaan?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by böntti View PostTuossa virkkeessä oli toinenkin lause joka alkaa ehdolla "jos". Pakokaasupäästömääräyksillä ilmeisesti tarkoitetaan tyyppihyväksynnän vaatimia laitteita?
edit: Tarkemmin taitaa vielä olla mitä laitteita on tarvinnut valmistaja/ko. malli jotta saavuttanut tietyt päästövaatimukset alunperin. Johon sisältyy muutakin kuin katsastuksessa mitattavaa HC arvoa.
Originally posted by jr66 View PostLueppa myös se boldatun kohdan jälkeinen osa.Last edited by Controll3d; 08-10-2015, 09:42.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Controll3d View PostTuossahan se oleellinen tulee. Kyse ei ole siitä meneekö päästöistä läpi vai ei ilman kattia, mutta se vain on siellä oltava jos/kun se alunperinkin on autosta löytynyt. Vaikka sitten tyhjät kuoret.
Mikäänhän ei tiettävästi ole muuttunut uusien määräysten mukana tuolta osalta.
Originally posted by böntti View PostPakokaasupäästömääräyksillä ilmeisesti tarkoitetaan tyyppihyväksynnän vaatimia laitteita?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Controll3d View PostTuossahan se oleellinen tulee. Kyse ei ole siitä meneekö päästöistä läpi vai ei ilman kattia, mutta se vain on siellä oltava jos/kun se alunperinkin on autosta löytynyt. Vaikka sitten tyhjät kuoret.
Mikäänhän ei tiettävästi ole muuttunut uusien määräysten mukana tuolta osalta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by *makke* View Post2.4
Pakoputkiston muuttaminen
Pakoputkistoon saa asentaa katalysaattorin. Katalysaattoria ei saa poistaa, jos se on välttämätön ajoneuvoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi. Katalysaattorit sekä pakoputkistoon kuuluvat anturit ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmät
on kahdennettava ,jos pakoputkisto kahdennetaan ennen näitä laitteita
Meneekö tommonen viinamoottori euro2 päästöihin ilman katalysaattoria? Ei tarvisi jumppailla kerran vuodessa kattia paikalleen
Mikäänhän ei tiettävästi ole muuttunut uusien määräysten mukana tuolta osalta.
Leave a comment:
-
-
2.4
Pakoputkiston muuttaminen
Pakoputkistoon saa asentaa katalysaattorin. Katalysaattoria ei saa poistaa, jos se on välttämätön ajoneuvoa koskevien pakokaasupäästömääräysten täyttämiseksi. Katalysaattorit sekä pakoputkistoon kuuluvat anturit ja pakokaasujen puhdistusjärjestelmät
on kahdennettava ,jos pakoputkisto kahdennetaan ennen näitä laitteita
Meneekö tommonen viinamoottori euro2 päästöihin ilman katalysaattoria? Ei tarvisi jumppailla kerran vuodessa kattia paikalleen
.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by petrolhead View PostSelittäkääs nyt vähän huonommin asiaa seuranneelle.
Vähäpäästöisen jälkeahdetun vähäpäästöisymmyyttä ei tarvitse enää todentaa pussitestillä, vaan siihen riittää normi pakokaasutesti, eli auto alittaa samat 02, CO, HC arvot kuin ennenkin on tarvinnu?
Joo, varmaan vastaus saattaa löytyä topikista mutta ei tähänhätään huvita kolmeasataa viestiä tulkata läpi.
Jarno
Leave a comment:
-
-
Selittäkääs nyt vähän huonommin asiaa seuranneelle.
Vähäpäästöisen jälkeahdetun vähäpäästöisymmyyttä ei tarvitse enää todentaa pussitestillä, vaan siihen riittää normi pakokaasutesti, eli auto alittaa samat 02, CO, HC arvot kuin ennenkin on tarvinnu?
Joo, varmaan vastaus saattaa löytyä topikista mutta ei tähänhätään huvita kolmeasataa viestiä tulkata läpi.
Jarno
Leave a comment:
-
-
Ylen uutisista saa pikkusen erikuvan auton virittämiseen, mitä se on...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Thuppu View PostMiten muuten kun ilmeisesti ei hyväksytä näitä ulkopuolisten viripajojen tekeleitä vertailupohjaksi, niin miten on nämä tehtaiden omien viripajojen tekeleet kuten BMW M GmbH, quattro GmbH, AMG GmbH, OPC jne.? Nämähän ovat periaatteessa täysiä tehdasmalleja ja joissakin tapauksissa on hyvinkin paljolti samaa mitä perusmalleissa.
Eli esim. voiko e34 M5:sta käyttää verrokkina normi e34:lle?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Vauhtivaunu View PostLöytyihän se auton tyypin määritelmä. direktiivi 2001/116/EY määrittelee sen näin:
"B AJONEUVOTYYPIN MÄÄRITTÄMINEN
1 M1-luokan osalta:
"Tyypillä" tarkoitetaan ajoneuvoja, jotka ovat samanlaisia ainakin seuraavilta olennaisilta ominaisuuksiltaan:
- valmistaja,
- valmistajan tyyppinimitys,
- rakenteen ja suunnittelun olennaiset osat:
- alusta/pohjalevy (selvät ja olennaiset erot),
- moottori (polttomoottori/sähkömoottori/hybridi).
"
Tuon perusteella Hartgen ja Alpinan omilla VIN-numeroilla varustetut autot ei välttämättä kelpaa vertailuun BMW-mallien kanssa. Mutta tämä H35-24 onkin sitten vaikeampi tapaus, koska sen Hartge teki BMW-autosta :thinkOriginally posted by JIPSKI View PostLaitoin myös tuosta hartgesta sähköpostia konttorille ja sain seuraavan vastauksen:
"Moron.
Hartge ei ole tehdasmalli vaan viripajan tms tekemä, joten sitä ei vieläkään saa käyttää verrokkina. 325i on normaalissa muutoskatsastuksella hyväksyttävä mallisarjan tehokkain. Hartgea voinee käyttää perusteena poikkeuslupahakemuksessa."
Miten muuten kun ilmeisesti ei hyväksytä näitä ulkopuolisten viripajojen tekeleitä vertailupohjaksi, niin miten on nämä tehtaiden omien viripajojen tekeleet kuten BMW M GmbH, quattro GmbH, AMG GmbH, OPC jne.? Nämähän ovat periaatteessa täysiä tehdasmalleja ja joissakin tapauksissa on hyvinkin paljolti samaa mitä perusmalleissa.
Eli esim. voiko e34 M5:sta käyttää verrokkina normi e34:lle?
Leave a comment:
-
Leave a comment: