Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • nokonzok
    replied
    Originally posted by Skunkki^ View Post
    Totta! Todella hyvä bongaus

    Saakohan valmiiksi ahdettua konetta alkaan viritteleen?
    Edit. tuolahan se lukeekin, että ei.
    Kyllä valmiiksi ahdettuakin saa viritellä. Se rinnastetaan tosin moottorinvaihtoon.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by Zoui View Post
    Voin omasta puolestani vastata että 1997 vuotinen ALPINA B10 ei omaa tyyppihyväksyntää, autot on rakennettu kansallisilla yksittäishyväksynnillä. Mitään faktaa en tiedä sen laajemmin, mutta näin omassa tapauksessa.
    Olen ymmärtänyt että kaikki Harget olis myös tehty näin. Kansallinen yksittäishyväksyntä.

    Leave a comment:


  • Zoui
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Olennaista on mitä Hartge tai Alpina tai kuka tahansa muu on noihin EY-tyyppihyväksyntälappuihin laittanut. Jos eo. asiakirjoissa mainitaan mihin BMW:n sarjaan auto perustuu niin se tarkoittaa että vastaava BMW:n malli on muutettavissa vastaamaan eo. Hartgea tai Alpinaa.
    Voin omasta puolestani vastata että 1997 vuotinen ALPINA B10 ei omaa tyyppihyväksyntää, autot on rakennettu kansallisilla yksittäishyväksynnillä. Mitään faktaa en tiedä sen laajemmin, mutta näin omassa tapauksessa.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Olennaista on mitä Hartge tai Alpina tai kuka tahansa muu on noihin EY-tyyppihyväksyntälappuihin laittanut. Jos eo. asiakirjoissa mainitaan mihin BMW:n sarjaan auto perustuu niin se tarkoittaa että vastaava BMW:n malli on muutettavissa vastaamaan eo. Hartgea tai Alpinaa.

    Koska tämä kohta on oleellinen Trafin tekstissä: "jonka ajoneuvon valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi
    samaan tyyppiin kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa ajoneuvossa"


    Ja edelleen tyyppi: "tyypillä ajoneuvojen hyväksynnästä annetussa valtioneuvoston asetuksessa (1244/2002)
    tarkoitettua ajoneuvon, osan, järjestelmän tai erillisen teknisen yksikön tyyppiä."

    Leave a comment:


  • Skunkki^
    replied
    Originally posted by JIPSKI View Post
    Pilkunviilausta mutt vapaastihengittävänä saa vaihtaa 20% tehokkaamman moottorin ja virittää sitä teho/painorajaan asti
    Totta! Todella hyvä bongaus

    Saakohan valmiiksi ahdettua konetta alkaan viritteleen?
    Edit. tuolahan se lukeekin, että ei.

    Mielenkiintoista, että tuo 20% lisäys on edes tuolla. Eihän tossa ole mitään järkeä? Saat laittaa autoon 20% tehokkaamman moottorin, jota sen jälkeen saat virittää (vaparina) tehopainorajoihin?
    Mutta et saa laittaa valmiiksi tehopainorajoilla olevaa moottoria autoon?
    Last edited by Skunkki^; 29-09-2015, 10:41.

    Leave a comment:


  • JIPSKI
    replied
    Originally posted by Skunkki^ View Post
    210kW + 20% = 252kW
    Ei tuo kg/kW sääntö muuta sitä tosiasiaa, ettei tehoa saa nostaa yli sen 20%.
    (Voin toki olla väärässäkin, tulkitaan papereita miten tulkitaan. Veikkaan kuitenkin, että tuo on Trafin kanta)
    Pilkunviilausta mutt vapaastihengittävänä saa vaihtaa 20% tehokkaamman moottorin ja virittää sitä teho/painorajaan asti

    Leave a comment:


  • Skunkki^
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Muuttaahan se tilannetta ainakin e30-sarjan osalta jos ja kun H35-24 on tehokkain vertailukohde.


    1300kg/210kW=6.19 ja koska tuosta voidaan mennä sen 30% alas, muttei 5 kg/kW ali niin 1300/5 = 260kW =353,5hv
    210kW + 20% = 252kW
    Ei tuo kg/kW sääntö muuta sitä tosiasiaa, ettei tehoa saa nostaa yli sen 20%.
    (Voin toki olla väärässäkin, tulkitaan papereita miten tulkitaan. Veikkaan kuitenkin, että tuo on Trafin kanta)
    Last edited by Skunkki^; 29-09-2015, 10:28.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Kertookapas viisammat mitenkä Normi E46sen kohdalla, voiko vertailussa käyttää Alpina B3s?
    BMW:N vai alpinan "normi" e46?
    varovainen arvaus että alpina on edelleen eri merkki

    Leave a comment:


  • JIPSKI
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Muuttaahan se tilannetta ainakin e30-sarjan osalta jos ja kun H35-24 on tehokkain vertailukohde.


    1300kg/210kW=6.19 ja koska tuosta voidaan mennä sen 30% alas, muttei 5 kg/kW ali niin 1300/5 = 260kW =353,5hv
    Joku kielitaitonen vois lukee noista hartgen papereista mitä eroa alustaan vs normi e30?

    Jarruista löysin yhden kohdan missä on edessä 295mm levyt 54mm mäntä ja takana 258mm levyt ja 33mm mäntä

    Voisin keväällä koittaa käyttää hartgea vertailumallina kun muutoskatsastaa m52 e30:iin

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Kertookapas viisammat mitenkä Normi E46sen kohdalla, voiko vertailussa käyttää Alpina B3s?

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Skunkki^ View Post
    Pointti oli kuitenkin se, ettei tuo kg/kW sääntö muuta käytännössä mitään, ainakaan tämän merkin parissa.
    Itsekin onnessani jo laskeskelin samalla tavalla kuin jannmann.
    Muuttaahan se tilannetta ainakin e30-sarjan osalta jos ja kun H35-24 on tehokkain vertailukohde.


    1300kg/210kW=6.19 ja koska tuosta voidaan mennä sen 30% alas, muttei 5 kg/kW ali niin 1300/5 = 260kW =353,5hv

    Leave a comment:


  • kmn
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Nyt unohtakaa se mallisarja koska Trafikin on sen hylännyt. Trafi viittaa määräyksessään Valtioneuvoston asetukseen 1244/2002 joka taas viittaa Unionin lainsäädäntöön jossa ajoneuvon tyyppi määritellään.


    Nyt kun löytyy se Hartgen H35-24:n vaatimustenmukaisuustodistus niin se on dokumentti johon nojaamalla saa e30:ppiin hieman voimakkaamman moottorin kun tähän asti on saanut. Luonnollisesti alustan on vastattava vertailumoottoria.


    Toin jo aikaisemmin esiin minkävuoksi tuo auton tyypin määritelmä tuolla tekstissä on niin tärkeä.
    Originally posted by Skunkki^ View Post
    Pointti oli kuitenkin se, ettei tuo kg/kW sääntö muuta käytännössä mitään, ainakaan tämän merkin parissa. Itsekin onnessani jo laskeskelin samalla tavalla kuin jannmann.
    Tarkoitatko vai sitä, että Esim. E36 tapauksessa Hartge H3-3.0 voisi käyttää verrokkina muutoskatsastuksessa? Kyseisessä autossa on tehtaalta lähtiessään jo isompi poraus ja pidempi iskunpituus tuottaen 250hv vaparitehon.

    Tämä tekee siis 186kw, joka on taas 1460kg korissa 7,8kg per kw. Täten Hartgeen verraten saisi ottaa sen 278hv ulos.. ilman, että 7kg/kW raja täyttyy...

    Leave a comment:


  • Skunkki^
    replied
    Pointti oli kuitenkin se, ettei tuo kg/kW sääntö muuta käytännössä mitään, ainakaan tämän merkin parissa.
    Itsekin onnessani jo laskeskelin samalla tavalla kuin jannmann.

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Skunkki^ View Post
    20% mallisarjan tehokkaimmasta.


    Nyt unohtakaa se mallisarja koska Trafikin on sen hylännyt. Trafi viittaa määräyksessään Valtioneuvoston asetukseen 1244/2002 joka taas viittaa Unionin lainsäädäntöön jossa ajoneuvon tyyppi määritellään.


    Nyt kun löytyy se Hartgen H35-24:n vaatimustenmukaisuustodistus niin se on dokumentti johon nojaamalla saa e30:ppiin hieman voimakkaamman moottorin kun tähän asti on saanut. Luonnollisesti alustan on vastattava vertailumoottoria.


    Toin jo aikaisemmin esiin minkävuoksi tuo auton tyypin määritelmä tuolla tekstissä on niin tärkeä.
    Last edited by Vauhtivaunu; 29-09-2015, 09:57.

    Leave a comment:


  • jannmann
    replied
    Originally posted by Skunkki^ View Post
    20% mallisarjan tehokkaimmasta.
    Niimpäs onkin.
    Ajattelinkin jo että liian hyvä ollakseen totta..
    Eli käytännössä paluu vanhaan, ennen typerää 7kg/kw sääntöä.
    M3 = 285,6hv
    Normi e30 = 230hv.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎