Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutosehdotus auton rakenteen muuttamisesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Zoui
    replied
    Originally posted by jtmuti View Post
    Moi, ajatuksena oli piristää M52B28-mottia mekaanisella ahtimella ja käyttää vertailuautona Z3M-mallia. Näin 320hp/350nm saisi vielä nostaa 20%. Kun määräysten mukaan jarrut tulee vastata vertailumallia, niin riittääkö käytännössä että satulat ja levyt on vertailumallista? Vai tavitsisiko esim. jarrutehostin ja työsylinteri olla vertailumallista? Entä kallistuksen vakaimet yms ajettavuuteen vaikuttavat osat? Voimansiirto on myös mainittu ("pitää olla vastaava"), niin miten tätä käytännössä tulkitaan? Riittääkö, että välityssuhde on samaa luokkaa?
    Eikö nämä lippupelissä kuitenkin riipu aika paljon siitä miten auton omistaja osaa asian esittää katsastusmiehelle, ainakin ennen on näin ollut.

    Jarruista siis riittäisi hyvin dokumentoitu tieto levyjen koosta ja voimansiirron puolesta esimerkiksi tehty vertailu kardaanin ja/tai vetoakselien halkaisijasta. Välityksellä ei merkitystä, sitä on ihan laillista muuttaa.

    Leave a comment:


  • jtmuti
    replied
    Moi, ajatuksena oli piristää M52B28-mottia mekaanisella ahtimella ja käyttää vertailuautona Z3M-mallia. Näin 320hp/350nm saisi vielä nostaa 20%. Kun määräysten mukaan jarrut tulee vastata vertailumallia, niin riittääkö käytännössä että satulat ja levyt on vertailumallista? Vai tavitsisiko esim. jarrutehostin ja työsylinteri olla vertailumallista? Entä kallistuksen vakaimet yms ajettavuuteen vaikuttavat osat? Voimansiirto on myös mainittu ("pitää olla vastaava"), niin miten tätä käytännössä tulkitaan? Riittääkö, että välityssuhde on samaa luokkaa?

    Leave a comment:


  • Zoui
    replied
    Originally posted by Haatainen View Post
    Tässä on se ratkaiseva ero, että e39 v8 malleissa koko eturipustus ja ohjaus poikkeaa tyystin "kansanmalleista" v8 traktorisimpukka vs r6 raidetanko.
    Toki, mutta tuokin on lähinnä tilatekninen muutos, ei mikään vaadittava pelkästään tehojen nousun takia. (Näin ainakin asian neuvottelisin katsastajan kanssa)

    Leave a comment:


  • Haatainen
    replied
    Originally posted by Zoui View Post
    Oman e34 525i mallin muutoskatsastin omilla alustaosilla, vaikka vertailuauto oli 540i. (R6 vs V8) Jarrut ja vakaajat päivitettiin mutta ei tolppia yms.

    Tähän päädyttiin kaiketi kun massat eivät muuttuneet turbotuksessa, todettiin omien jousien toimivan paremmin kuin V8 mallin.
    Tässä on se ratkaiseva ero, että e39 v8 malleissa koko eturipustus ja ohjaus poikkeaa tyystin "kansanmalleista" v8 traktorisimpukka vs r6 raidetanko.

    Leave a comment:


  • Zoui
    replied
    Originally posted by 530Da03 View Post
    No nyt ymmärsin mitä yritit keroa

    Eli käytännössä jos haluaisi tuon moottorin muutoskatsastaa pitäisi alusta muuttaa vastaamaan v8:a? Vai olisiko joku mahdollisuus onnistua ilman, koska jarruthan on käytännössä teholtaan samat vaikka levyt on eri numerolla. Sama levyn koko/samat satulat. Kaikki muu eroaa sitten aivan täysin iskunvaimentimet ripustukset ym.
    Oman e34 525i mallin muutoskatsastin omilla alustaosilla, vaikka vertailuauto oli 540i. (R6 vs V8) Jarrut ja vakaajat päivitettiin mutta ei tolppia yms.

    Tähän päädyttiin kaiketi kun massat eivät muuttuneet turbotuksessa, todettiin omien jousien toimivan paremmin kuin V8 mallin.

    Leave a comment:


  • 530Da03
    replied
    No nyt ymmärsin mitä yritit keroa

    Eli käytännössä jos haluaisi tuon moottorin muutoskatsastaa pitäisi alusta muuttaa vastaamaan v8:a? Vai olisiko joku mahdollisuus onnistua ilman, koska jarruthan on käytännössä teholtaan samat vaikka levyt on eri numerolla. Sama levyn koko/samat satulat. Kaikki muu eroaa sitten aivan täysin iskunvaimentimet ripustukset ym.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by 530Da03 View Post
    Eikös siinä 2.1 nimenomaan sanota että saa vaihtaa 20% vertailumottoria tehokkaamman moottorin, jos jarrut ja akselisto vastaa vertailumoottorilla varustettua ajoneuvoa, eikä tuo 7kg/kW alitu.

    170 kW 20% = 34 kW

    Eli tuohon 530i:n vertaamalla voisi katsastaa max. 204 kW koneen? Vai enkö nyt vain ymmärrä luettua tekstiä oikein

    Noihin v8:n ei varmaan kannata rueta vertaamaan kun koko keula muuttuu.
    "20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho."

    20% sääntö pätee ainoastaan verrattaessa mallisarjan tehokkaimpaan moottoriin. Jos esim 530:in teho ylittyy muutoskatsastettavassa moottorissa, valitaan seuraava malli, eli 535 vertailumalliksi.

    Leave a comment:


  • 530Da03
    replied
    Eikös siinä 2.1 nimenomaan sanota että saa vaihtaa 20% vertailumottoria tehokkaamman moottorin, jos jarrut ja akselisto vastaa vertailumoottorilla varustettua ajoneuvoa, eikä tuo 7kg/kW alitu.

    170 kW 20% = 34 kW

    Eli tuohon 530i:n vertaamalla voisi katsastaa max. 204 kW koneen? Vai enkö nyt vain ymmärrä luettua tekstiä oikein

    Noihin v8:n ei varmaan kannata rueta vertaamaan kun koko keula muuttuu.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by 530Da03 View Post
    Ensi lainaus tuosta uudesta määräyksestä:

    "Ajoneuvoon, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III-päästöluokan mukaisten tai tiukempien pakokaasupäästövaatimusten mukaan, saa kohdassa 2.1 mainituin ehdoin vaihtaa samaan tyyppiin kuuluvaan, muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan ajoneuvoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin välittömästi vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin välittömästi vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa kohdassa 2.1 mainituin ehdoin vaihtaa vain, jos moottori on tarkoitettu ajoneuvoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset."

    Tuo 2.1:n pitää sisällään ne tutut:
    Ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho. Moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW. jne.

    Eli tuon mukaan e39 530d:n voisi muutoskatsastaa alpina d10:n 180kW moottorin,(kaikki d10:t ilmeisesti euro III) Vertailuna käyttäisi e39 530i M54B30 170 kW?
    Muuten kuulostaa järkevältä, mutta et voi käyttää M54B30:iä vertailumoottorina, koska se on vähempitehoinen kuin Alpinan tekniikka. Joudut vertaamaan 535:een (180 kW)

    Leave a comment:


  • 530Da03
    replied
    Ensi lainaus tuosta uudesta määräyksestä:

    "Ajoneuvoon, joka on hyväksytty Euro 3- tai Euro III-päästöluokan mukaisten tai tiukempien pakokaasupäästövaatimusten mukaan, saa kohdassa 2.1 mainituin ehdoin vaihtaa samaan tyyppiin kuuluvaan, muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan ajoneuvoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin välittömästi vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin välittömästi vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa kohdassa 2.1 mainituin ehdoin vaihtaa vain, jos moottori on tarkoitettu ajoneuvoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset."

    Tuo 2.1:n pitää sisällään ne tutut:
    Ajoneuvoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho. Moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW. jne.

    Eli tuon mukaan e39 530d:n voisi muutoskatsastaa alpina d10:n 180kW moottorin,(kaikki d10:t ilmeisesti euro III) Vertailuna käyttäisi e39 530i M54B30 170 kW?

    Leave a comment:


  • Roito
    replied
    Originally posted by Jondis View Post
    Varmaan tosiaan ennen 9/98 valmisteut on euro 2:sia, kun silloin taisi tulla se eka isompi tekninen päivitys? Mutta saako noita tietoja varmistettua mistään muualta, kuin katsastuskonttorilta?
    CoC todistus

    Leave a comment:


  • Jondis
    replied
    Varmaan tosiaan ennen 9/98 valmisteut on euro 2:sia, kun silloin taisi tulla se eka isompi tekninen päivitys? Mutta saako noita tietoja varmistettua mistään muualta, kuin katsastuskonttorilta?

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by Jondis View Post
    Sen tiesinkin, mutta eikai kaikki prefaceliftitkään euro 2 ole? :think Luulisi, että niissäkin loppupäässä jo euro 3 päästöt.
    Oma veikkaus on että kaikki ennen 9/98 on euro 2 ja kaikki 9/2000 jälkeiset euro 3 ja näiden välille jäävät melko randomisti :think

    Leave a comment:


  • Zoui
    replied
    Originally posted by Roito View Post
    Faceliftit kaikki euro 3 :think
    Ja jos voi aikaa käyttää aihion hankintaan, niin kaikki ennen 1.1.2001 käyttöönotetut japanintuonti bemarit on vapaasti ahdettavissa. Eli sieltä löytyy uudempia e46/e39 aihioita, ehjillä peltiosilla, missä ei ole euro3 luokka haittana.

    Leave a comment:


  • Jondis
    replied
    Sen tiesinkin, mutta eikai kaikki prefaceliftitkään euro 2 ole? :think Luulisi, että niissäkin loppupäässä jo euro 3 päästöt.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎