Announcement

Collapse
No announcement yet.

Siemens MS41(M52) säätäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ihuhtaka
    replied
    Kysyn nyt täällä, kun en löytänyt erillistä MS43 säätämiseen keskittyvää threadia. Kohteena E46 320i M54B22 ja MS430056.

    Olen tuunaillut E85 kylmästarttia kuntoon ja olen yrittänyt saada katalysaattorin lämmitykseen liittyvää sytkäennakon pienentämistä pois käytöstä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että joku kartta vielä vetää ennakon reilusti miinukselle heti startin jälkeen. Lisäksi hetki startin jälkeen tulee liitteen login mukainen sopan lisäys.

    Vaikuttaako tämä katalysaattorin lämmitykseltä vai joltain muulta? Onko normaali?

    Olen nollannut seuraavat kartat, joiden kuvittelin vaikuttavat katalysaattorin lämmitysaikaan, eli sisältävät sekä t_ että ch_-lyhenteet kartan nimessä:

    Ruiskutus:
    id_t_ch_ti_cat_var__tco_st
    ip_t_ch_ti__tco_st__km_ctr

    Ennakko:
    id_t_iga_ch_cat_var__tco_st
    ip_t_iga_ch__tco_st__km_ctr

    Näiden oletettu vaikutus on hieman hämärä, mutta nollasin kuitenkin.
    ip_t_ch_2__tco_st__km_ctr
    ip_t_ch_2_n_sp__tco_st__km_ctr


    Eli mitä pitäisi vielä tehdä, että startin jälkeen ei mennä noin pahasti miinukselle ennakossa? Olisin halunnut koittaa, että onko tuo osasyy siihen, ettei jää ekalla käyntiin. Crankkays ja startti ollaan plussalla, mutta heti sitten mennään miinukselle.

    Tätä käyntiin lähtöä on edeltänyt yksi starttaus, jolla kone ei jäänyt käymään:
    Last edited by ihuhtaka; 20-02-2020, 16:50.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Joni* View Post
    Saattoi olla tuosta kiinni että korotetuilla kierroksilla oli load siinä rajoilla että vanos menee päälle. Pistin vähän enemmän pelivaraa ettei pääse vanos aktivoitumaan niin ei ollut enää mitään ongelmaa noiden päästöjen kanssa. Tulipa sitten keskiviikkona muutoskatsastettua taas yksi e36 turbolla lisää.

    Mielenkiintoisia ominaisuuksia tullut MS41:een. Tuo ahtopainesäätö olisi kyllä kiva saada pelaamaan. Mulla on nyt HPX maf paikallaan ja toimii hienosti niin ei kyllä huvittaisi välttämättä MAPille vaihtaa ja ei varmaan molempia saa käyttöön kumminkaan.
    Hyvä että on saatu rokkaamaan Se vanoksen päällä olo tyhjäkäynnillä pilaa kyllä päästöt aika hyvin.

    Ei saa map pohjaisena toimimaan vielä tuollakaan. Map anturi on vain loggausta varten, että saa ahtopaineen mukaan suoran ecun omiin logeihin.

    Leave a comment:


  • Joni*
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Ei kuulu olla aktivoituna tyhjäkäynnillä.
    Saattoi olla tuosta kiinni että korotetuilla kierroksilla oli load siinä rajoilla että vanos menee päälle. Pistin vähän enemmän pelivaraa ettei pääse vanos aktivoitumaan niin ei ollut enää mitään ongelmaa noiden päästöjen kanssa. Tulipa sitten keskiviikkona muutoskatsastettua taas yksi e36 turbolla lisää.

    Mielenkiintoisia ominaisuuksia tullut MS41:een. Tuo ahtopainesäätö olisi kyllä kiva saada pelaamaan. Mulla on nyt HPX maf paikallaan ja toimii hienosti niin ei kyllä huvittaisi välttämättä MAPille vaihtaa ja ei varmaan molempia saa käyttöön kumminkaan.

    Leave a comment:


  • Skarpa
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Hyvän oloisia toiminnallisuuksia.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    ms41:een herkkua tiedossa: https://sites.google.com/site/openms...-code---ms41-3

    Datalogging
    New command added to datalog most relevant parameters for tuning into one reply to help with logging speed. INPA and standard MS41 compatibility maintained.

    0-5V Inputs (Linear Response Sensors only)
    - WidebandO2
    - MAP
    - Ethanol %
    - Oil Pressure
    - Fuel Pressure
    *Oxygen Senors, and Fuel Tank Pressure Sensor wiring can be spliced into.
    User-configurable via 24KB.

    CEL Flash
    CEL can be user-configured to blink at 200ms for various conditions such as:
    - High Coolant Temp
    - Low Coolant Temp & Mid-High RPM
    - Knock
    - Boost/AFR/etc. limits
    Future-Variable Flash Count logic can allow other code to flash CEL, for example, once if switching to Boost Map 1, and twice if Boost Map 2.

    Ignition Cut
    RPM limit above which a user-configured 0 to 100% ignition retard is applied.
    (3) Pins 80, 81, 82 can used as 5V toggle switches to activate code such as:
    - Toggle on a user-configured ignition retard for 'rolling-anti-lag'
    - Clutch switch to aid shifting

    AlphaN
    Allow use of stock AlphaN tables without a DTC 8 for MAF.
    AlphaN + Load Smoothing or just AlphaN. Need to test which is better.

    Boost Control
    Boost controller can be wired to the Carbon Canister Purge Valve solenoid.
    (2) boost maps can be switched via 5V Pins 80, 81, 82, and A/C switch (Future).
    Calculated Wastegate Duty Cycle can be trimmed by:
    - Coolant Temp
    - Intake Temp
    - Vehicle Speed
    - Knock
    - Manifold Pressure (if MAP sensor)

    FlexFuel Ethanol Logic
    0-5V Ethanol Content Analyzer supported.
    Calculates:
    - Fuel Injection (ms)
    - Cranking Fuel Injection (ms)
    - Ignition Timing (BTDC)

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Joni* View Post
    Hieman vaikeuksia saada päästöjä kuriin katsastukseen. Tyhjäkäynti nippanappa menee rajoihin mutta kierroksilla CO liian korkea. Miten vanos vaikuttaa tuohon mittaukseen? Kuuluuko olla aktivoitu tuossa testin aikana? M54B30 imunokka ja M50 NV imu pakonokkana hyvin miedolla overlapilla.
    Ei kuulu olla aktivoituna tyhjäkäynnillä.

    Leave a comment:


  • Joni*
    replied
    Hieman vaikeuksia saada päästöjä kuriin katsastukseen. Tyhjäkäynti nippanappa menee rajoihin mutta kierroksilla CO liian korkea. Miten vanos vaikuttaa tuohon mittaukseen? Kuuluuko olla aktivoitu tuossa testin aikana? M54B30 imunokka ja M50 NV imu pakonokkana hyvin miedolla overlapilla.

    Leave a comment:


  • Supra^
    replied
    Originally posted by Dille_ View Post
    Hieman offtopic mutta laitetaan tänne..
    Onko kellään kokemusta muiden ecujen säätämisestä, lähinnä nyt tarkoitan nämä yleiset esim bmw m47/m57 diesel moottorit ym? Onkohan jossain muussa topicissa näistä juttua, en searchilla löytänyt:think

    Vähän kiinnostaisi, Nimenomaan sen alkuperäisen binin muokkaus, ei pelkkä valmiin ”ohjelman” flashays sisään.. ilmeisesti kuitenkin aika samaa settiä kun tämän topicin jutut.. Noiden xdf tiedostojen löytäminen esim tunerprohon vaikuttais olevan ainakin melko hankalaa..
    No aika samaa hommaa joo, mutta ”hieman” monimutkaisempaa. Dieseleiden viritys on kaupallisesti niin suurta että harva varmaan rupeaa kertomaan miten mitäkin tehdään, sen takia topikkejakaan ei hirveästi ole.
    Jos haluat jyvälle päästä, niin hommaa winols, ja käy vaikka ecuconnections-foorumilta latailemassa jonkun softan alkuperäinen, sekä jonkun muokkaama bini, ja ala tutkimaan eroja, siitä se lähtee.

    Mulla meni satoja tunteja ja aikamoinen määrä trial&erroria, mutta oonkin vaan harrastaja.

    Leave a comment:


  • Dille_
    replied
    Hieman offtopic mutta laitetaan tänne..
    Onko kellään kokemusta muiden ecujen säätämisestä, lähinnä nyt tarkoitan nämä yleiset esim bmw m47/m57 diesel moottorit ym? Onkohan jossain muussa topicissa näistä juttua, en searchilla löytänyt:think

    Vähän kiinnostaisi, Nimenomaan sen alkuperäisen binin muokkaus, ei pelkkä valmiin ”ohjelman” flashays sisään.. ilmeisesti kuitenkin aika samaa settiä kun tämän topicin jutut.. Noiden xdf tiedostojen löytäminen esim tunerprohon vaikuttais olevan ainakin melko hankalaa..

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by -Aakoo View Post
    Laitetaas tännekkin. Eli 328 e36 ecu tarttis ews poiston ja mahdollisesti uuden ohjelman samalla sisään.? Kone siis siirtyy toiseen koriin jossa m43 niin ei jaksaisi tapella ajoneston kanssa. Tekeekö joku näitä esim Joensuun suunnilla?
    Mä voin esim. tuon ajoneston napata pois MS41:stä.

    Leave a comment:


  • -Aakoo
    replied
    Laitetaas tännekkin. Eli 328 e36 ecu tarttis ews poiston ja mahdollisesti uuden ohjelman samalla sisään.? Kone siis siirtyy toiseen koriin jossa m43 niin ei jaksaisi tapella ajoneston kanssa. Tekeekö joku näitä esim Joensuun suunnilla?

    Leave a comment:


  • Makkee9898
    replied
    Homma onnistui

    Kiitokset vinkeistä,nyt auto rokkaa taas kuten pitääkin Jotenkin tuli ajateltua asiaa liiankin monimutkaisesti. ews deletöity. Ainut ongelma oli alkuunsa ettei ms41 flashtool löytänyt moottoriohjainta,muutaman yrityksen kautta yhdisti autoon ja sain dataa ulos. full flashia en ottanut talteen mutta taitaa olla aika elintärkeä taltioida vaikka vain partical fileä muuttaakin.
    Isot kiitokset Muurahainen,Pazi88,Vauhtivaunu

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Ainakin Chipsterin softa tyhjensi muistin, muttei uusi latautunut. Ja kun kokeili sitten käyntiin niin vain startti pyöri. Myös uudelleen luku tuotti tyhjän taulun. Sitten kun uudelleen full fläshäsi niin alkoi boksit toimia :think
    Chipsterin ms41 softalla minäkin touhuilin. Aika erikoista jos pääsee pyyhkimään flashin ilman ohjelmointi jännitettä.

    Pitääkin ihan kiinnittää tuohon huomiota. Ei ole oikein toivottavaa saada boksia tyhjäksi tuolla oho hups katkaisin väärässä asennossa metodilla.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Ei mullakaan flashays jännitteen puuttuminen oo aiheuttanu kuollutta boksia. Mutta joskus harvoin ihan satunnaisesti saattaa käydä niin että partial flashays epäonnistuu eikä kone käy. Tai on jopa niinkin käyny että ei vaan käy oikein. Mut uudelleen flashayksellä kummenee.
    Last edited by Pazi88; 16-09-2019, 20:00. Reason: Ee

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Ei kai se sentään tyhjene vaikka jännite ei olisi päällä?
    Itsellä ainakin kun jätin kytkimen väärään asentoon ei vain flash mennyt sisään.

    Ainakin Chipsterin softa tyhjensi muistin, muttei uusi latautunut. Ja kun kokeili sitten käyntiin niin vain startti pyöri. Myös uudelleen luku tuotti tyhjän taulun. Sitten kun uudelleen full fläshäsi niin alkoi boksit toimia :think

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎