Announcement

Collapse
No announcement yet.

Auton rakenteiden muutoksista koskavaa lakitekstiä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Wolfsten
    Newbiemmer
    • Jun 2018
    • 6
    • VANTAA

    Tyyppihyväksyntä numero on e1*98/14*0097*07 eli ilmeisemmin menee Euro 2 luokan mukaan? Mitä nyt pasin linkkaamaa keskustelua luin.
    Eli voiko nyt varmaksi sanoa kerran 98/14 muutosdirektiiviä käytetty EY tyyppihyväksymiseen
    Last edited by Wolfsten; 01-07-2018, 18:01.

    Comment

    • Wolfsten
      Newbiemmer
      • Jun 2018
      • 6
      • VANTAA

      Ei oo helpoksi tehty selvittää yhtä päästöluokkaa... Tänään konttorilla käyty ja katsuri totesi ettei 98/14 muutosdirektiivi merkitse mitään, että se on suoraan euro3. Vaatii maahantuojan edustajan lausunnon että Euro2 täyttyy. Kyseiseen malliin ei löytynyt edes päästö tietoja trafilta

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11092
        • Oulu

        Originally posted by Wolfsten View Post
        Ei oo helpoksi tehty selvittää yhtä päästöluokkaa... Tänään konttorilla käyty ja katsuri totesi ettei 98/14 muutosdirektiivi merkitse mitään, että se on suoraan euro3. Vaatii maahantuojan edustajan lausunnon että Euro2 täyttyy. Kyseiseen malliin ei löytynyt edes päästö tietoja trafilta
        Niin taisin juuri kirjoittaa tuonne aiemmin:
        Originally posted by Pazi88 View Post
        Niin pitäs selvitä, mut tuntuu olevan et ei selviä. Sanovat että kysy maahantuojalta, mut maahantuojalta kun kysyy, niin sanovat että konttorilla tietävät. Mut sit taas jotku on saanu tiedon jommasta kummasta paikasta, et riippuu imeisesti pärstäkertoimesta, tai miten osaa kysyä.
        Mut sulla jos on saksan jälkituonti se, niin trafin arkistosta pitäs löytyä saksan rekisteriote, mistä se selviää. Täällä on ihan trafin ohje miten sitä saksan rekkarin numeroa tulkitaan: https://www.trafi.fi/filebank/a/1467...meja_liite.pdf


        Tämmönenkin sieltä löytyy, mut tosiaan jättää vielä tulkinnan varaan mitä se 98/14 edustaa:
        Euroluokitus Euroluokitusta vastaava direktiivi
        Euro 1 91/441/EEC
        Euro 2 94/12/EEC – 96/44/EC, 96/69/EC (N1)
        Euro 3 98/69A/EC
        Euro 4 98/69B/EC

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Wolfsten
          Newbiemmer
          • Jun 2018
          • 6
          • VANTAA

          Originally posted by Pazi88 View Post
          Niin taisin juuri kirjoittaa tuonne aiemmin:


          Mut sulla jos on saksan jälkituonti se, niin trafin arkistosta pitäs löytyä saksan rekisteriote, mistä se selviää. Täällä on ihan trafin ohje miten sitä saksan rekkarin numeroa tulkitaan: https://www.trafi.fi/filebank/a/1467...meja_liite.pdf


          Tämmönenkin sieltä löytyy, mut tosiaan jättää vielä tulkinnan varaan mitä se 98/14 edustaa:
          Euroluokitus Euroluokitusta vastaava direktiivi
          Euro 1 91/441/EEC
          Euro 2 94/12/EEC – 96/44/EC, 96/69/EC (N1)
          Euro 3 98/69A/EC
          Euro 4 98/69B/EC
          Selvis ettei ole saksan tuonti vaan virosta uitettu 2015

          Comment

          • naikou
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2010
            • 1687
            • vihti

            Luulis ettei sinkkuvanos tekniikoita ole edes ollut mahdollista korottaa euro3 koska niissähän on OBDII testi päästömittauksen yhteydessä? Enkä ihan usko että päästövaatimuksetkaan täyttyy yhdellä katilla vaihdelaatikon takana jonka lämmittämiseen saa ajella hetken aikaa että alkaa kunnolla toimia.

            Mutta m52tu voi olla kumpi vaan(euro2-euro3)
            E39 523i Turbo

            Comment

            • Shampanja
              Newbiemmer
              • Jan 2021
              • 11
              • osaka

              Hyvät naiset ja herrat

              On aika muutoksiin mutta onnistuuko ne oikeasti?

              Meinaan lukaisin lakipykälät läpi, perustelumuistion läpi ja voin sanoa että on nyt monta asiaa mielessä, "menikö tää ny niiku piti?", esimerkiks..:think

              Lukaiskaas ja kertokaa oma näkemyksenne, erityisesti akselistomuutoksien osalta, tarviiko oikeesti mennä hattu kouras hakee jotain lappua valmistajalta jos vaihtaa akselia..

              Täältä löytyy lakiteksti finska och svenska


              Perustelumuistio
              Ongelma ei ole ongelma vaan ongelma on asenne itse ongelmaa kohtaan.:think

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5258
                • Pirkkala



                Tässä vielä tuo varsinainen ohje
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Urpo_rotta
                  BTCF Member
                  • May 2012
                  • 5258
                  • Pirkkala

                  Originally posted by Shampanja View Post
                  Hyvät naiset ja herrat

                  On aika muutoksiin mutta onnistuuko ne oikeasti?

                  Meinaan lukaisin lakipykälät läpi, perustelumuistion läpi ja voin sanoa että on nyt monta asiaa mielessä, "menikö tää ny niiku piti?", esimerkiks..:think

                  Lukaiskaas ja kertokaa oma näkemyksenne, erityisesti akselistomuutoksien osalta, tarviiko oikeesti mennä hattu kouras hakee jotain lappua valmistajalta jos vaihtaa akselia..

                  Täältä löytyy lakiteksti finska och svenska


                  Perustelumuistio
                  https://www.traficom.fi/sites/defaul...2001032021.pdf

                  Minä ymmärrän että ei tarvi. Tuo mainitaan kohdassa, jossa puhutaan akselivälin muuttamisesta tai akselin lisäämisestä tai poistamisesta (ymmärtäisin että tässä kyseessä moniakseliset autot, tai esim tavara-autot joita on saanut tehtaalta monen pituisena)

                  Tämä siis luettuna linkkaamastani ohjeesta.
                  E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                  E34 525i -90 twinturbo 427/519

                  N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                  VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                  Kysy jos tarvetta

                  Comment

                  • Remotion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 15232
                    • Ajamisen Iloa

                    Huvikseni käytin aikaa tuon penkkien säädöksen osalta selvittelyyn. Ja nuo EU-lait on rypäs lisäyksiä aiempiin, jotka taasen on lisäyksiä aiempiin aina ajalle saakka jolloin ne on koskeneet aasin päälle asennettavaa puista istuinta.

                    "Autoon joka on käyttöönotettu 1.1.1998 tai sen jälkeen istuimen tulee täyttää direk- tiivin 81/577/ETY tai E-säännön nro 17 vaatimukset taikka, jos turvavyö on kiinni- tetty istuimeen, E-säännön 14 vaatimukset."

                    Näistä ei puolentunnin googlettelulla saanut selkeää lihaa luiden päälle.
                    Varmaan käytännössä tuo kohta 14 liittyy selkeämmin siihen että se turvavyön alaosa on tukevasti kiinni penkissä. Ja lisäksi ISOFIX asiaa. Kohta 17 ja 81/577/ETY jäivät täysin mysteereiksi.

                    Tarkoittaako tämä nyt sitten käytännössä mitään selkeää käytäntöä ei voida odottaa vaan kaikki on katsurin menkkojen ja kuun asennosta kiinni. Nuo loput säädöksethän on tosi selvät penkkeihin liittyen. Varmaan oikealla katsurilla niin kun asialliset hoidat on tehty niin penkkien vaihto onnistuu. En laittaisi kyllä päätä pantiksi silti.

                    "Istuinten vaihtamisen yhteydessä kulku takaistuimelle ei saa estyä, ellei ajoneuvon takaistuimen istumapaikkoja poisteta. Muutoksessa tulee huomioida mahdollinen vaikutus ajoneuvon luokitteluun."

                    Eli takapenkkejä sisältävissä kaksipaikkaisiissa jos kipililliset ollut niin uudetkin oltava kipilliset käytännössä. Helppo ottaa huomioon tai sivuuttaa aidosti kaksipaikkaisissa tai takaovellisissa.

                    "Sivuturvatyynyllä varustetun ajoneuvon istuimia ei saa vaihtaa toisenlaisiin, eikä niihin saa asentaa turvatyynyjen toimintaa haittaavia istuinpäällisiä."

                    Penkissä sivuturvatyynyt - et vaihda.

                    "Istuimen kiinnitys tulee tehdä läpipulttaamalla pohjalevystä vähintään neljällä lu- juusluokaltaan 8.8 ja paksuudeltaan vähintään 8 millimetrisellä ruuvilla. Kiinnitys tu- lee vahvistaa käyttämällä pohjalevyn molemmin puolin vähintään 3 millimetriä pak- sua, pinta-alaltaan vähintään 40 cm2 teräsaluslevyä."

                    Nuo pultit nyt on järjelläajateltunakin minimit ja minimi lujuusluokka sama kun kingisjäätelössä, eli mikä tahansa pultti käy.

                    Tämä on hieman harmillinen koska 3mm 40cm2 teräslevy painaa paljon, estääkö tämä hiilikuituisen, alumiinisen tai titaanisen pohjalevyn käyttöä vaikka paperit kestävyydestä olisi, todennäköisesti. Noh tuossahan ei kyllä mainita että teräslevyn pitäisi olla jokakohdasta umpinainen.
                    Z3 coupé individual

                    F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                    E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                    Comment

                    • Remotion
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2003
                      • 15232
                      • Ajamisen Iloa

                      Originally posted by naikou View Post
                      Luulis ettei sinkkuvanos tekniikoita ole edes ollut mahdollista korottaa euro3 koska niissähän on OBDII testi päästömittauksen yhteydessä? Enkä ihan usko että päästövaatimuksetkaan täyttyy yhdellä katilla vaihdelaatikon takana jonka lämmittämiseen saa ajella hetken aikaa että alkaa kunnolla toimia.

                      Mutta m52tu voi olla kumpi vaan(euro2-euro3)
                      M52B28 on OBD1 ja Euro2. Ainakin omani.
                      Z3 coupé individual

                      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                      Comment

                      • BMW525Xda
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 8681
                        • Xxxxxx

                        Originally posted by Remotion View Post
                        Huvikseni käytin aikaa tuon penkkien säädöksen osalta selvittelyyn. Ja nuo EU-lait on rypäs lisäyksiä aiempiin, jotka taasen on lisäyksiä aiempiin aina ajalle saakka jolloin ne on koskeneet aasin päälle asennettavaa puista istuinta.

                        "Autoon joka on käyttöönotettu 1.1.1998 tai sen jälkeen istuimen tulee täyttää direk- tiivin 81/577/ETY tai E-säännön nro 17 vaatimukset taikka, jos turvavyö on kiinni- tetty istuimeen, E-säännön 14 vaatimukset."

                        Näistä ei puolentunnin googlettelulla saanut selkeää lihaa luiden päälle.
                        Varmaan käytännössä tuo kohta 14 liittyy selkeämmin siihen että se turvavyön alaosa on tukevasti kiinni penkissä. Ja lisäksi ISOFIX asiaa. Kohta 17 ja 81/577/ETY jäivät täysin mysteereiksi.

                        Tarkoittaako tämä nyt sitten käytännössä mitään selkeää käytäntöä ei voida odottaa vaan kaikki on katsurin menkkojen ja kuun asennosta kiinni. Nuo loput säädöksethän on tosi selvät penkkeihin liittyen. Varmaan oikealla katsurilla niin kun asialliset hoidat on tehty niin penkkien vaihto onnistuu. En laittaisi kyllä päätä pantiksi silti.

                        "Istuinten vaihtamisen yhteydessä kulku takaistuimelle ei saa estyä, ellei ajoneuvon takaistuimen istumapaikkoja poisteta. Muutoksessa tulee huomioida mahdollinen vaikutus ajoneuvon luokitteluun."

                        Eli takapenkkejä sisältävissä kaksipaikkaisiissa jos kipililliset ollut niin uudetkin oltava kipilliset käytännössä. Helppo ottaa huomioon tai sivuuttaa aidosti kaksipaikkaisissa tai takaovellisissa.

                        "Sivuturvatyynyllä varustetun ajoneuvon istuimia ei saa vaihtaa toisenlaisiin, eikä niihin saa asentaa turvatyynyjen toimintaa haittaavia istuinpäällisiä."

                        Penkissä sivuturvatyynyt - et vaihda.

                        "Istuimen kiinnitys tulee tehdä läpipulttaamalla pohjalevystä vähintään neljällä lu- juusluokaltaan 8.8 ja paksuudeltaan vähintään 8 millimetrisellä ruuvilla. Kiinnitys tu- lee vahvistaa käyttämällä pohjalevyn molemmin puolin vähintään 3 millimetriä pak- sua, pinta-alaltaan vähintään 40 cm2 teräsaluslevyä."

                        Nuo pultit nyt on järjelläajateltunakin minimit ja minimi lujuusluokka sama kun kingisjäätelössä, eli mikä tahansa pultti käy.

                        Tämä on hieman harmillinen koska 3mm 40cm2 teräslevy painaa paljon, estääkö tämä hiilikuituisen, alumiinisen tai titaanisen pohjalevyn käyttöä vaikka paperit kestävyydestä olisi, todennäköisesti. Noh tuossahan ei kyllä mainita että teräslevyn pitäisi olla jokakohdasta umpinainen.
                        Omaan kun muutoskatsastin noi kupit oli vaatimukset seuraavat:

                        Turvavyön kiinnityspultin tulee vastata alkuperäisen pultin lujuutta (itse toimitin 12.9), Lisäksi tästä sertifikaatti pultin toimittajalta.

                        Kaikki turvalaitteiden tunnistimet tulee toimia, istuinmatto ja turvavyökiristimet.

                        Penkit tulee kiinnittää autokohtaisesti hyväksytyillä kiskoilla, alkuperäisiin kiinnityspisteisiin, alkuperäisillä muttereilla,valmistajan lappu kiskoista. (Itse tehdyt ei kelpaa)
                        (Yksi katsastuskonttori vaati CE merkintää mutta tämä osoittautui vääräksi tiedoksi)

                        Penkki saa olla kiinteästi paikallaan, pituus jne säätöä ei tarvita. (Yksi katsastuskonttori vaati penkeiltä samoja säätöjä kuin oem)

                        Alkuperäisten turvavöiden tulee toiminnaltaa vastata alkuperäistä toteutusta.

                        Ps. Kaikkinensa trafille meni kaikista auton muutoskatsastuksta noin 1,5cm paksu nippu paperia, arviolta 50-60 A4 lappua.
                        Last edited by BMW525Xda; 28-01-2021, 06:49.

                        Comment

                        • Tuiske
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 1441
                          • Lempäälä

                          Tämä uusi määräys mahdollistaa e30:iin laittaa vaikka S50 moottorin tai peräti "S50B30US" koneen ahdettuna ihan 325i:hin vertaamalla.
                          Corvette C4 LT4 TURBO
                          Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

                          Comment

                          • jani
                            BTCF Member
                            • Jul 2002
                            • 5153
                            • Kuopio

                            Originally posted by Tuiske View Post
                            Tämä uusi määräys mahdollistaa e30:iin laittaa vaikka S50 moottorin tai peräti "S50B30US" koneen ahdettuna ihan 325i:hin vertaamalla.
                            Tarkennatko.
                            F33 435d Mineral-grau metallic
                            K40 K1200s sondermodell

                            Comment

                            • Supra^
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 5150
                              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                              Originally posted by jani View Post
                              Tarkennatko.
                              E30 325i 2d 1200kg 125kW (170hv) foorumin mukaan, tehopainosuhde siis 9,6kg/kW. Menee siis 10-5kg/kW luokkaan, jolloin 5kg/kW maksimilla saadaan 240kW eli 321hp.
                              Musti 8HP
                              Nokivasara M47
                              TeiniCoupé DCT
                              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                              Ex:
                              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                              Comment

                              • jani
                                BTCF Member
                                • Jul 2002
                                • 5153
                                • Kuopio

                                Originally posted by Supra^ View Post
                                E30 325i 2d 1200kg 125kW (170hv) foorumin mukaan, tehopainosuhde siis 9,6kg/kW. Menee siis 10-5kg/kW luokkaan, jolloin 5kg/kW maksimilla saadaan 240kW eli 321hp.
                                Olikos tässä ahtamisessa joku juttu että ahtimen katsotaan tuovan aina +20% tehoa. Tällöin S50B30 286hp +20% = 343hp eli ei leimalle, vai olenko ymmärtänyt jotain väärin.
                                F33 435d Mineral-grau metallic
                                K40 K1200s sondermodell

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎