Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bemarin diagnostiikka kaapeli

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    Originally posted by KFZ-Koenig
    TJJ

    Minulla on (Saksasta tuotu) E39 joka on tehty 2/99, siinä on molemmat plugit. OBD on ohjauspyörän vasemmalla puolella olevan säilytyslokeron yläpinnassa suojaluukun alla. Onkohan tuo siis jo OBD-2:lla varustettu vai oliko jossain vaiheessa käytössä OBD-1 tai joku BMW:n oma muunnos? Onko liittimet kuitenkin samanlaiset OBD-1:ssä ja 2:ssa? Miten asian voisi varmistaa? Laakkosella ne kuitenkin käytti tuota konehuoneen plugia.

    No jos sulla on myös se OBD-II -plugi, niin sitten sun autoa voi diagnosoida kummankin liittimen kautta. Seuraavalla kerralla kun meet bemarille, niin pyydä, että ne käyttää vuorostaan toista liitintä ja kato josko sieltä tulis enemmän tietoa.
    [offtopic] Kurkkaappa Koenig privatemessagesi[/offtopic]

    Comment

    • jartsa02
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 1131
      • Helsinki

      Originally posted by KFZ-Koenig
      Koitin hommaa vähä lisää tietoa omaa romuani varten ja lueskelin mm. http://www.europeancarweb.com/features/0402ec_bmwcodes/, http://www.quantum-tuning.com/www/SPSListing.pdf ja www.obd-2.de -sivuja.

      OBD-II on tullut kaikkiin bemareihin tuotantopäivästä 01.06.1999 alkaen lukuunottamatta E31 ja M-techejä. Autossa voi olla myös pyöreä liitin konehuoneessa, vaikka rattiputken vas. puolella kojelaudan alla (jossain malleissa vielä luukku edessä). olisikin jo OBD-II -liitin. Mikäli autossa on kummatkin liittimet, niin pyöreen liittimen kantta ei saa avata samaan aikaan kun diagnosoi OBD-II -liittimen kautta. Ei kerrottu mitä tapahtuu, mutta tuskin kukaan haluu kokeilla...

      Ensimmäisen sivuston mukaan oman autoni M52-kone (Siemens MS41) pitäisi olla OBD-II:lla, mutta jälkimmäisen sivuston mukaan jos autossa ei ole tota liitintä vaan vain konehuoneen 15 tai 20-pinninen liitin tai auto ei täytä Euro 3-normia eli autossa ei ole ennen ja jälkeen kattia lambda-anturia, niin kyseessä on vain OBD-I ei siis OBD-II. Tällasissa tapauksissa vikakoodit voi lukee ja resetoida, mutta mitään suurempaa infoa autosta ei voi lukea.

      Sitten se kommentti jonka mukaan joku oli lukenut -97 740:n oman adapterin avulla. Jos tsiigaa yllä olevien linkkien kautta, niin se tyyppi luki tolla ISO 9141-2 -protokollalla, mutta miten se onnistu lukeen tai miksi se luki pinnin 17 eikä 20 kautta??? Pinni 17 on 4-sylinterisille ja tuskin 740 on sellanen... Niin ja pinniä 15 L-output ei tarvii ollenkaan, mutta ei siitä mitään haittaakaan ole.

      Monen chiptuning-sivuston mukaan Siemens MS41 olisi OBD-II -yhteensopiva, joten ehkä toi 740-tyypin adapteri moddattuna + OBD-II -hardis ja sopiva softa on paras keino. En jaksanut ottaa selvää miten toi OBD-I kommunikoi, mutta kai sen sitten lähettelee dataa samalla lailla kuin OBD-II, mutta vain vähemmän koska noi muut pinnit jää kytkemättä...
      Täälläpäin liikkuvista autoista tuon vm. 99 ja jälkeen autoista joistain löytyy OBD-2-liitin ja joistain taas ei, toi selviää kun kurkkaa E39:ssä kojelaudan vasemman puolen säilytyslokeroon että onko siellä se liitin vai ei. Varmuudella 06/2000 jälkeiset autot on OBD-2-autoja, kun pyöreetä liitintä ei enää ole ollenkaan. Toi pyöreen liittimen kansi pitää olla sen takia paikallaan, kun toi kansi paikallaan ollessaan yhdistää nastan 20 maahan ja nastan 15 n. 800 ohmin vastuksella +12 volttiin, pyöreen plugin datalinjat on siis päätetty näin kun se on paikallaan. Kansi kun on poissa ja tällöin yrittää lukea OBD-2-liittimestä, se ei vaan onnistu kun pyöreen plugin linjat on auki.

      En oo sillee perehtynyt mitä 740-tyyppi on tehnyt, mutta 740:ssä on MS52-boxi eikä MS41 ja se on vähän erilainen boxi. Itseasiassa mäkin sain autoon yhteyden tollasella OBD-2-adapterilla ja DS2-softalla, mutta OBD-2-softalla se ei tietenkään onnistu. Toi ISO 9141 ja BMW:n datat on samankaltaista: autoissa data on 0V/12V välillä (0V = 0 ja 12V = 1) ja kaikissa adaptereissa tää data vaan muutetaan RS232-yhteensopivaks (+10V = 0 ja -10V = 1). Että loppupelissä tää homma on vaan kiinni softasta .. huono juttu on vaan se että toi DS2-protokolla ei oo julkinen vaan sen salat tietää vaan BMW:n inssit. Jos sen koodit ois kaikki tiedossa, niin toihan olisi helppo homma vaikkapa lähetellä jollain sarjaporttiterminaaliohjelmalla autolle komentoja ja sit vaan kattoo mitä se vastaa ja tulkata ne vastaukset selkokielelle .. toi kolumbialaisen tyypin DS2-softahan on tällänen VB:llä tehty softa, joka lähettää jotain tiettyjä koodeja autolle ja vastaukset tulee näkyviin hexa-koodina näytölle, noiden hexakoodien tulkitseminen on vaan vähäsen hankalaa ..
      BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

      Comment

      • KFZ-Koenig
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2003
        • 2900

        Jartsa

        Itseasiassa mäkin sain autoon yhteyden tollasella OBD-2-adapterilla ja DS2-softalla, mutta OBD-2-softalla se ei tietenkään onnistu. Toi ISO 9141 ja BMW:n datat on samankaltaista: autoissa data on 0V/12V välillä (0V = 0 ja 12V = 1) ja kaikissa adaptereissa tää data vaan muutetaan RS232-yhteensopivaks (+10V = 0 ja -10V = 1). Että loppupelissä tää homma on vaan kiinni softasta ..

        Kerrohan vielä mulle, että jos ISO 9141 (eli yks OBD-II -protokollista) ja BMW:n datat on samankaltasia, niin miksei sitä OBD-II -softaa vois käyttää, jos MS52-boxi ja MS41 on kumpikin OBD-II -yhteensopivia eikä kummassakaan oo CAN-väylää? Eikö se softa osaa tulkata tota heksamössöö oikeella lailla, mutta osaa sitten lukee kuitenkin. Tosta DS2:sta ei löydy oikeen mitään järkevää netistä, mutta netistä löytyy kyllä sivuja joissa myydään scannereita (siis ilman läppäriä) ja niihin on tallennettu vaan yks softa joka osaa lukee myös noita vanhempia malleja ja tällöin vanhempia kutsutaan aina OBD-I eikä DS2:ksi. Vielä on meitsillä muutama kysymysmerkki tässä protokollaviidakossa...
        Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

        Comment

        • jartsa02
          BTCF Member
          • Jun 2003
          • 1131
          • Helsinki

          Originally posted by KFZ-Koenig
          Kerrohan vielä mulle, että jos ISO 9141 (eli yks OBD-II -protokollista) ja BMW:n datat on samankaltasia, niin miksei sitä OBD-II -softaa vois käyttää, jos MS52-boxi ja MS41 on kumpikin OBD-II -yhteensopivia eikä kummassakaan oo CAN-väylää? Eikö se softa osaa tulkata tota heksamössöö oikeella lailla, mutta osaa sitten lukee kuitenkin. Tosta DS2:sta ei löydy oikeen mitään järkevää netistä, mutta netistä löytyy kyllä sivuja joissa myydään scannereita (siis ilman läppäriä) ja niihin on tallennettu vaan yks softa joka osaa lukee myös noita vanhempia malleja ja tällöin vanhempia kutsutaan aina OBD-I eikä DS2:ksi. Vielä on meitsillä muutama kysymysmerkki tässä protokollaviidakossa...
          ISO 9141- ja DS2-datat on samankaltaisia, mutta hex-komennot on erilaisia, joten DS2-auto ei ymmärrä OBD-2-softan komentoja ja päin vastoin. Noi MS.52- ja MS.41-purkit on kumpikin OBD-2-yhteensopivia kylläkin, mutta niiden sisällä olevat softat määrää sen ymmärtääkö ne OBD-2:ta. OBD-2:han tuli pakolliseksi jenkeissä jo v. 96 ja eurooppassa vasta joskus v. 2000, joten jenkkiautoihin on jo vm. 96 lähtien laitettu OBD-2-liittimet ja purkit on varmaan ohjelmoitu ymmärtämään kumpaakin protokollaa, kun taas eurooppalaisiin autoihin samoilla purkeilla ei ole laitettu sitä liitintä ollenkaan ja purkkeihin ei ole laitettu "turhaan" softaa sille että ne ymmärtäis OBD-2:ta. Purkit siis on yhteensopivia, mutta niiden softat välttämättä ei ..

          OBD-I-systeemeiksi kutsutaan yleensä ennen OBD-2:ta olleita systeemejä, jotka eivät yleensä ole yhteensopivia toistensa kanssa, kuten OBD-2:t on. Joten DS2-protokollaisessa autossa on OBD-1-systeemi, joka ei oo yhteensopiva minkään muun kanssa.

          Noista skannereista ainakin osa on tarkoitettu vanhemmille (ennen vm 96) autoille, joissa on ollut käytössä KW71-protokolla ..
          BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

          Comment

          • KFZ-Koenig
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2003
            • 2900

            SAND

            Voisitko laittaa linkkiä tohon 740-tyypin testauksiin, kiinnostais lukee sen saavutuksista vähän enemmän. Eli lähinnä mitä mokkuloita se onnistu lukeen.

            JARTSA

            Kiitoksia eka huippuvastauksista, mutta koska olet "mies joka tiesi liikaa", niin piinaan vielä parilla kyssärillä: Tiedätkö voiko noitten purkkien softaa päivittää? Tuolla obd.de -sivulla luki ainakin, että myös vanhemmat ROM-OBD-II-purkit vois ainakin valmistaja ite päivittää. En kyllä tiedä tehdäänkö sitä nyt ihan pikkurahalla ja kelle vaan, mutta jos siellä boksissa nyt ois EEPROM sisällä ja uudet softat niin kai sen DME:n sitten ainakin onnais lukee tolla ISO:lla. Toisaalta eikös sen kolumbialaisen ja venäläisten softalla jo saa luettuu ton DME:n, muttei juuri muuta.

            Joku tossa 7er:comissa kirjotti seuraavaa: Noch ein Beispiel: das ABS/ASR+T TT-Nr 0265 109 023 (BOSCH) vom E39 benützt
            zum Fehler auslesen des ABS/ASR - Teil das Protokoll DS2 zum Fehler auslesen beim +T Teil wird ein ISO Protokoll verwendet. der E36 hat ebenfalls ein ABS/ASR +T SG aber von Teves mit wieder einem anderen Protokoll. Eli tolla tyypillä on E36 ja E39 kumpikin vm. 97 SM41:llä ja siinä E39:ssä ABS/ASR+T TT-Nr 0265 109 023 (BOSCH) jonka ABS/ASR -osa luetaan DS2:lla ja +T -osa ISO:lla. E36:ssa on kanssa ABS/ASR +T, mutta Tevesin tekemä ja siinä on taas joku oma protokolla. Jos tästä nyt jotain selvii, niin noihin välimallin autoihin pitäs käytää useempaa softaa, että kaikki tiedot sais luettuu.

            Jollain noista sakuista oli kyllä jotain bemarilta takaoven kautta "hankittuja" softia, joilla se pysty lukeen kaiken, mutta kirjotti muille, ettei se uskalla antaa niitä yleiseen levitykseen, koska VAG oli jo aikanaan vetänyt sen oikeuteen volkkarikoodeista. No tiedä sitten, mutta kyllä ne muut oli aika vihasia...

            Joo-o taidan vaihtaa kohta auton uuteen, jossen saa sielunrauhaa tässä hommassa!
            Autossa pitää olla erikoismaalaus motiiveilla, kromatut köykämiinivanteet, säädettävä maavara, sähkölelut, DVD:t, 6 kW poppikoneet ja nahkasisusta. Samaan autoon pitää sitten saada twinturbo ilokaasukone, elämää suuremmat levikkeet ja spoilerit, kisanumerot kylkeen ja 9" varvikello, alupolkimet ja imukuppikiinnitteiset turvakaaret.

            Comment

            • jartsa02
              BTCF Member
              • Jun 2003
              • 1131
              • Helsinki

              Originally posted by KFZ-Koenig
              Kiitoksia eka huippuvastauksista, mutta koska olet "mies joka tiesi liikaa", niin piinaan vielä parilla kyssärillä: Tiedätkö voiko noitten purkkien softaa päivittää? Tuolla obd.de -sivulla luki ainakin, että myös vanhemmat ROM-OBD-II-purkit vois ainakin valmistaja ite päivittää. En kyllä tiedä tehdäänkö sitä nyt ihan pikkurahalla ja kelle vaan, mutta jos siellä boksissa nyt ois EEPROM sisällä ja uudet softat niin kai sen DME:n sitten ainakin onnais lukee tolla ISO:lla. Toisaalta eikös sen kolumbialaisen ja venäläisten softalla jo saa luettuu ton DME:n, muttei juuri muuta.

              Joku tossa 7er:comissa kirjotti seuraavaa: Noch ein Beispiel: das ABS/ASR+T TT-Nr 0265 109 023 (BOSCH) vom E39 benützt
              zum Fehler auslesen des ABS/ASR - Teil das Protokoll DS2 zum Fehler auslesen beim +T Teil wird ein ISO Protokoll verwendet. der E36 hat ebenfalls ein ABS/ASR +T SG aber von Teves mit wieder einem anderen Protokoll. Eli tolla tyypillä on E36 ja E39 kumpikin vm. 97 SM41:llä ja siinä E39:ssä ABS/ASR+T TT-Nr 0265 109 023 (BOSCH) jonka ABS/ASR -osa luetaan DS2:lla ja +T -osa ISO:lla. E36:ssa on kanssa ABS/ASR +T, mutta Tevesin tekemä ja siinä on taas joku oma protokolla. Jos tästä nyt jotain selvii, niin noihin välimallin autoihin pitäs käytää useempaa softaa, että kaikki tiedot sais luettuu.

              Jollain noista sakuista oli kyllä jotain bemarilta takaoven kautta "hankittuja" softia, joilla se pysty lukeen kaiken, mutta kirjotti muille, ettei se uskalla antaa niitä yleiseen levitykseen, koska VAG oli jo aikanaan vetänyt sen oikeuteen volkkarikoodeista. No tiedä sitten, mutta kyllä ne muut oli aika vihasia...

              Joo-o taidan vaihtaa kohta auton uuteen, jossen saa sielunrauhaa tässä hommassa!
              Kyllähän toi purkin softien päivittäminen varmaan onnistuu, mutta se varmaan onnistuu vain maahantuojaliikkeiden vehkeillä ja niitten asenne on aivan varmasti hyvin negatiivinen tälläsiin hommiin ja jos ne jostain syystä sattuis suostuu tekemään sen, niin hinta ois varmaan aikas kova. Siellä boxissahan näissä uudemmissa on EEPROMmi ja sen softan vaihto onnistuu, esim. näitten uudempien vehkeiden "lastuttaminen" tehdään juuri laittamalla vain uusi softa ECUun.

              Tolla kolumbialaisen tyypin softallahan kyllä saa luettua tiedot kaikista purkeista, paitsi airbag-tsydeemistä, mutta ton DME:n antamat tiedot on tällä hetkellä ainoot, jotka jollain tasolla osataan tulkata selkokielelle. Noita venäläissoftista en kyllä oo saanut vielä yhtäkään toimimaan mun auton kanssa.

              Jos mä oisin saanut jostain takaoven kautta jotain BMW:n omia softia, niin en mäkään kyllä jakelis niitä pahemmin muille, voi olla BMW:n sedät tulis vielä vihasemmaks tommosista jutuista ..
              BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

              Comment

              • OMN
                Bimmer Rookie
                • Oct 2003
                • 103

                Re: kaapeli

                Originally posted by lubino
                Tuli tänään saksasta toi 1 com porttiin oleva interface.
                Näytti olevan mukana carscanner 4.07 ohjelmakin, ei vielä päässy kokeileen kun läppäri on duunissa mutta huomenna...
                Kattelin sitä softaa pöytä koneella, ainakin siinä oli kohtuu lista eri toimintoja mikä lie ei näyttäny kuitenkaan demolta.
                Lähtikö pelaamaan? Ja mistäpäin tilasit kaapelin? Entä mihin autoon aiot sen kytkeä?

                Comment

                • arnop
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2004
                  • 55
                  • Pohjois Espoo

                  Olen tässä pikkuhuljaa parannellut omaa purkkiani. Hommasin Laakoselta diagnostiikka kannen 12€:lla. Siitä väsäsin Dremeliä apuna käyttäen sopivan systeemin. Meinaan vielä muuttaa jännite syötön (19) pinniin 16 jossa on jännite vain silloin kun virta on päällä. Diagnostiikkakantta käytettäessä kun kaikki pinnit kytkeytyvät samalla kertaa niin voisi olla turvallisempaa, että jännite tulee vasta kun kansi on paikallaan. Lisäksi meinaan laittaa pinnin 7 vaihtokytkimellä rxd linjaan huoltovalojen nollausta varten. Näin nollaus pitäisi onnistua CarScannerilla.
                  http://www.miglenium.de/workshop_obd...html#interface Me voitais yrittää tulkita noita koodeja siitä ds2 softasta paremmin jos kerättäis mahdollisimman monesta autosta noi HEX:at ja tehtäisiin vertailu niistä. Minulla on kahdesta autosta noi hexat ylhäällä. Omasta ja naapurin -99 e39 530d:stä. Dieselistä ei tietenkään saa moottori tietoja, mutta muut saa. Latasin Diasoftin demon (pelkkä esittely softa), sieltä näkee mitä tietoja on mahdollisuus nähdä.
                  E36 328 touring -95

                  Comment

                  • sand
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2004
                    • 155
                    • palokka

                    Originally posted by jartsa02
                    Varmuudella 06/2000 jälkeiset autot on OBD-2-autoja, kun pyöreetä liitintä ei enää ole ollenkaan
                    Tämäkään ei välttämättä ole ihan näin. Jostain muistan lukeneeni, että M57 moottorisen E39:n liitin on poistunut 09/2000.

                    Originally posted by KFZ-Koenig
                    SAND

                    Voisitko laittaa linkkiä tohon 740-tyypin testauksiin, kiinnostais lukee sen saavutuksista vähän enemmän. Eli lähinnä mitä mokkuloita se onnistu lukeen.

                    Comment

                    • ahiltune
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2003
                      • 747
                      • Åbo

                      Re: kaapeli

                      Originally posted by OMN
                      Originally posted by lubino
                      Tuli tänään saksasta toi 1 com porttiin oleva interface.
                      Näytti olevan mukana carscanner 4.07 ohjelmakin, ei vielä päässy kokeileen kun läppäri on duunissa mutta huomenna...
                      Kattelin sitä softaa pöytä koneella, ainakin siinä oli kohtuu lista eri toimintoja mikä lie ei näyttäny kuitenkaan demolta.
                      Lähtikö pelaamaan? Ja mistäpäin tilasit kaapelin? Entä mihin autoon aiot sen kytkeä?
                      Sanokaas ny tollolle. Eli jos mä tilaan ton kaapelin ja interfacen tuolta diatech:iltä, ja mulla on tuo carscanner. niin mä voin alkaa tota omaa -95 mallin E36:sta tutkimaan/pommittaan/kuittaileen? :help:
                      No one can be told what "rm -rf /" does - you have to see it for yourself.

                      Comment

                      • kaba
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 1209
                        • Helsinki

                        Re: kaapeli

                        Originally posted by ahiltune
                        Originally posted by OMN
                        Originally posted by lubino
                        Tuli tänään saksasta toi 1 com porttiin oleva interface.
                        Näytti olevan mukana carscanner 4.07 ohjelmakin, ei vielä päässy kokeileen kun läppäri on duunissa mutta huomenna...
                        Kattelin sitä softaa pöytä koneella, ainakin siinä oli kohtuu lista eri toimintoja mikä lie ei näyttäny kuitenkaan demolta.
                        Lähtikö pelaamaan? Ja mistäpäin tilasit kaapelin? Entä mihin autoon aiot sen kytkeä?
                        Sanokaas ny tollolle. Eli jos mä tilaan ton kaapelin ja interfacen tuolta diatech:iltä, ja mulla on tuo carscanner. niin mä voin alkaa tota omaa -95 mallin E36:sta tutkimaan/pommittaan/kuittaileen? :help:
                        Mäkihaluuntietää!!
                        -kaba-,
                        BMW 530xd 2008 takaniskatuilla
                        Porsche taycan turbo s. Takaniskatuet on
                        Ex Tesla model S P90DL 2016 takaniskatuilla
                        Ex F10 M550d takaniskatuilla
                        730d F01, Audi A8 4.2 Tdi 2010, X3 2012+ & Victory Hammer S
                        ex. 3 litraa, 2 turboa, ei kattoa ja 4 paikkaa niskatukineen.
                        ex. 328i cabrio 96 takaniskatuilla
                        ex. mb 230 coupe, -91
                        ex. Ford Granada 2.0 -84
                        "Tio små moppepojkar"
                        "Pruritum ani"
                        "Helsinki City Boys"

                        Comment

                        • bmw e34
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2002
                          • 633
                          • raahe

                          ei nyt suoraan liity tuohon OBD-I / II härdelliin mutta kun porukat on tutkinu tuota 20-napaista liitintä niin onko kukaan selvittänyt / kokeillu / tietää pinnin 18 = DME PROGRAMMING LINE funktiota ?.nimestä päätellen liittyy jotenkin ecu:n ohjelmointiin eli onko se mahdollisesti eprom:in päivitystä varten tai lisävarusteiden käyttöön koodausta varten (lambda , ajonesto yms.)

                          Comment

                          • lubino
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2004
                            • 33
                            • kempele

                            kaapeli

                            Ei ole ollut paljon aikaa tolle vempeleelle eikä tossa mun läppärissä oo com portteja ollenkaan!
                            Tossa se makaa kaapeli ja boxi pöydällä, pitäs nyt viikonloppuna testata omaan autoon sitä ( 525tds -95).( lainakoneella...)
                            Ainakin softasta löyty ton koneen tiedot.
                            Tossa kaapelin mukana tuli se carscanner 4.07.
                            Pitäs kai kynsiä toi boxi auki ja kattoo mitä se on syönyt, ainakaan carsoft ei sitä tunnistanut. :shock:


                            T.J
                            7.62mm one size. Fits all.

                            Comment

                            • Gousti
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2004
                              • 129

                              Nostetaanpas tää ylös.
                              Eli oonko mä nyt ymmärtäny oikein, että tää kaapeli http://luuk.xs4all.nl/bmwboeken/Diagnose.htm toimii Car Scanner 4.0.7 kanssa? Auto on e34 vm. 90

                              Comment

                              • lubino
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2004
                                • 33
                                • kempele

                                kaapeli

                                Tosta kaapelihässäkästä en kyllä tiedä, tossa mun pistokkeessa on toi 16 ja 17 kytketty.

                                T.j
                                7.62mm one size. Fits all.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎