INPA Kysymyksiä ja vastauksia vol2

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Silmaauki
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Onkohan mun kaapeli vaan viallinen, kun aina on ollut vaikeuksia saada yhteyttä. Portin viive on 1ms ja kaapelin kytk8n on oikeassa asennossa, mutta kumpaankaan E9x:ään on ihan arpapeliä onnistuuko yhteys vai ei. Meni tuossa hermot, kun puolituntia tappelin saadakseni yhteyden päälle. Kerran se tuli, mutta katosi hetken päästä.

Kokeilin sekä Inpalla, että Istalla. Inpalla en saanut akun palleroa kertaakaan näkyviin, mutta yks kaks Ista haki vikakoodit ja tunisti auton. Siinä kun sitten piti jatkaa, niin yhteys taas hävisi.

Kun se yhteys kerran tuli, niin periaatteessa kait kaiken pitäisi olla kunnossa ja syyllistä voisi etsiä siitä kaapelista. Vai onko eriäviä mielipiteitä.

Mistäs sitten sais hyvän kaapelin?
    Mulla oli talvipulkasta vanha akku (alkuperäinen vuodelta 2008) ilmeisesti ihan loppu. Sain aiemmin todella outoja vikakoodeja aika paljon ja tuli mieleen, että voisko toi heikko akku myös saada sen aikaan että esim. Inpa ei akun palleroa näytä ja muutenkin yhteys saattaa takkuilla?

Nyt kun vaihdoin akun ja sen jälkeen läppärillä yhteys akun rekisteröintiä varten ja virhekoodien nollausta varten, niin kaikki toimi aivan loistavasti.

Leave a comment:

• Silmaauki
    replied
    Originally posted by Silmaauki View Post
    Hmmm. Mikähän siinä on kun aukaisen Toolsetilla CAS.prg:n, niin jobs lista on täysin tyhjä?
    Tähän löytyi vastaus. Toolsetti piti käynnistää järjestelmänvalvojan (admin) oikeuksilla. Nyt toimii.

Leave a comment:

• JJT
    replied
    Originally posted by noushit View Post
    Heitän nyt vielä kyssäriä mikä olis helpoin/edullisin keino päästä lukemaan abs ja airbag systeemit vompatista -vm98 .Ei siis löydy sarjaportillista läppäriä ja ymmärsin että tuo ADS piuha on juurikin sarjaporttiin liitettävä
    Ei siihen taida olla muuta vaihtoehtoa kuin oikea sarjaportti ja ADS-kaapeli.

Leave a comment:

• Silmaauki
    replied
    Hmmm. Mikähän siinä on kun aukaisen Toolsetilla CAS.prg:n, niin jobs lista on täysin tyhjä?

Leave a comment:

• Silmaauki
    replied
    Onkohan mun kaapeli vaan viallinen, kun aina on ollut vaikeuksia saada yhteyttä. Portin viive on 1ms ja kaapelin kytk8n on oikeassa asennossa, mutta kumpaankaan E9x:ään on ihan arpapeliä onnistuuko yhteys vai ei. Meni tuossa hermot, kun puolituntia tappelin saadakseni yhteyden päälle. Kerran se tuli, mutta katosi hetken päästä.

Kokeilin sekä Inpalla, että Istalla. Inpalla en saanut akun palleroa kertaakaan näkyviin, mutta yks kaks Ista haki vikakoodit ja tunisti auton. Siinä kun sitten piti jatkaa, niin yhteys taas hävisi.

Kun se yhteys kerran tuli, niin periaatteessa kait kaiken pitäisi olla kunnossa ja syyllistä voisi etsiä siitä kaapelista. Vai onko eriäviä mielipiteitä.

Mistäs sitten sais hyvän kaapelin?

Leave a comment:

• noushit
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Aika iso osa E36:sta vaan tarvitsee ADS kaapelin. Ei auta pelkkä ohjelmisto siihen.
    Joo kiitoksia , sain ohjelmiston ja ajurit koneelle. e46 lukee kyllä hyvin kaiken mitä ny äkkiseltään tarvitsin.
    Tuo E36 323ti niin sain moottorin ohjaimen luettua ihan ok, mutta en pääse abs yksikköön, kaikki vaihtoehdot heittää herjaa ja samoin tuo mittariston instrument cluster , ei pääse sinnekkään. Nähtävästi ei siis onnistu abs yksikön luku tällä 20pin adapter-> k+dcan piuhalla ja inpa 5.0.6 versiolla.

Heitän nyt vielä kyssäriä mikä olis helpoin/edullisin keino päästä lukemaan abs ja airbag systeemit vompatista -vm98 .Ei siis löydy sarjaportillista läppäriä ja ymmärsin että tuo ADS piuha on juurikin sarjaporttiin liitettävä

Leave a comment:

• Skarpa
    replied
    Originally posted by JHo View Post
    Pitäisikö inpalla päästä moottoriohjaimeen, vaikka kaikki muut ohjainlaitteet on karsittu pois? Ecu on DDE4.1. Johtosarja pitäisi olla oikein tehty. Jännitteet on 20-pinnisellä pistokkeella ok ja täpät syttyy inpassa mutta ohjainlaitetta ei kuitenkaan löydy. K-linja mitattu myös että tulee pistokkeelle.
    Kyllä minä ainakin pääsen E30 korissa moottoriin kiinni, vaikka mitään muuta E36:sta ei ole kuin moottori johtosarjoineen ja sen ohjain.

Leave a comment:

• JHo
    replied
    Pitäisikö inpalla päästä moottoriohjaimeen, vaikka kaikki muut ohjainlaitteet on karsittu pois? Ecu on DDE4.1. Johtosarja pitäisi olla oikein tehty. Jännitteet on 20-pinnisellä pistokkeella ok ja täpät syttyy inpassa mutta ohjainlaitetta ei kuitenkaan löydy. K-linja mitattu myös että tulee pistokkeelle.
    Last edited by JHo; 03-09-2021, 21:20.

Leave a comment:

• Muurahainen
    replied
    Originally posted by noushit View Post
    Oisko joku kellä on toimivat ohjelmistot ni heittäny mailiin latauslinkkiä tai koko ohjelmistoo jakanu jotain kautta. Kaapeli kytkimellä löytyy vaa ja pitäs sellane versio saaha millä pääsee e36 ja e46 järjestelmiin käsiks, vikakoodit ja nollaukset yms.
    Aika iso osa E36:sta vaan tarvitsee ADS kaapelin. Ei auta pelkkä ohjelmisto siihen.

Leave a comment:

• noushit
    replied
    Oisko joku kellä on toimivat ohjelmistot ni heittäny mailiin latauslinkkiä tai koko ohjelmistoo jakanu jotain kautta. Kaapeli kytkimellä löytyy vaa ja pitäs sellane versio saaha millä pääsee e36 ja e46 järjestelmiin käsiks, vikakoodit ja nollaukset yms.

Leave a comment:

• TheLoial
    replied
    Originally posted by TheLoial View Post
    En näe identification kohdan avulla (functional jobs, minkään mallin kautta) kuin vaihdelaatikon. Eräässä nettikuvassa on pitkä lista purkeista ja ecun kohdalla näkee tiedostonimen mutta minulla ei. Pääsen kuitenkin muihin purkkeihin sisälle, ainakin vikakoodeja lukemaan. Muita juttuja ei ole ollut tarve tutkia.

Babynet-linkki kertoo jo sen mitä olen tehnyt.

Olen lisännyt nuo tekstit E83:n alle mutta en saa siitä huolimatta yhteyttä ecuun. Epäilen että tiedostot ovat vääriä sillä olen löytänyt jo netistä kaksi erikokoista ipo-tiedostoa samalla nimellä. Erään lähteen perusteella olisi vielä kolmaskin mutta tiedosto on maksumuurin takana.

ENTRY=DDE7N47... ja DDE7N47.IPO antaa virheilmoitukseksi loogisen ilmoituksen ettei autossa ole D70.. vaan D71...-versio.

ENTRY=DDE7UDS... ja vastaava .IPO antaa ilmoituksen
    "fehler! aufruf uber gruppendatei G_motor.GRP
    SYS-0012: identification error
    sie besitzen entweder eine veraltete ..\ediabas\ecu\t_grtb.prg datei, und /oder das steuergerät liefert einen falschen sgbd-index
    das programm wird abgebrochen

ENTRY=DDE7XN47_ALL... ja DDE7XN47_ALL.IPO antaa ilmoituksen että
    requested control unit
    D70N47A0
    D70N47B0
    D70N47C0
    D71N47A0
    D71N47B0
    D71N47C0
    (tässä välissä voisi kuvitella olevan D-version mutta ei!)
    D72N47A0
    D72N47B0
    D72N47C0
    D73N47A0
    D73N47B0
    D73N47B0
    not found.
    Control unit found: D71N47D0

Tämä viimeisin muistuttaa lähintä oikeaa mutta kaikissa on C-versiot. Ehkä tästä jos löytyisi vielä päivitetty IPO?

Kokeilin myös tehdä vastaavat eivit E90:n alle (kun moduleita voi katsella ristiin mutta ei sekään auttanut.

D71N47D0 löytyy ECU-kansiosta.
    Nyt toimii!
    Tämän sivuston vinkin kautta https://www.bmw-klub.pl/forum/viewto...c423ae5ee7d3a5

IPO-tiedostot olivat liian vanhoja kyseiseen moottoriin. Käännöksen kautta:

- inpa 5.02 Update in (English version) file DDE7N47.IPO has 106KB
    - in INPA EA-90 has 160KB
    - INPA_with_Fxx has 292KB

these new KB are not to extend diagnostics in older models, only to support newer models (but as I wrote earlier, without files in Ediabas \ ECU, nothing will happen either)

INPA with Fxx-paketista SGDAT-kansiosta kaikki tiedostot olemassa olevien päälle ja sen jälkeen yhteys toimi ja kaikki livedatat näkyy ecun alta. Info ja Ident-arvot näyttävät myös oikein.

E83.ENG pitää olla tietysti lisätty linkki joka puuttuu alkuperäisistä paketeista eli esim:
    ENTRY= DDE7N47, DDE 7 for N47,
    Tämä toimii kaikissa DDE 7.x malleissa jos IPO tiedosto sisältää kyseiset alavariantit (7.0, 7.1, ja A,B,C,D...-versiot). ..UDS ja ...TUDS malleista en osaa tämän perusteella kommentoida.
    Last edited by TheLoial; 31-08-2021, 07:39.

Leave a comment:

• TheLoial
    replied
    Originally posted by ripaxp86 View Post
    C:\INPA\SGDAT kansioon kopioidaan se scripti tiedosto, joka on päätteeltään .ipo. En tuon perusteella osaa sanoa oikeaa scriptiä, mutta inpalla kun lukee identificationin ja SGBD sarakkeesta kattoo sen ohjainlaitteen ja siihen perään laittaa .ipo, niin yleensä löytyy sillä.
    Tämä tiedosto voi olla valmiiksi jo SGDAT kansiossa, mutta sille ei oo vielä laitettu hakupolkua.

Sinne C:\INPA\CFGDAT, mistä löytyy korimalli ja mikä näkyy inpassa valikossa laitetaan se hakupolku tuohon ipo tiedostoon. Eli sulla toi E83.eng.

ENTRY= DDE7N47, DDE 7.0 for N47

Ja tohon DDE7N47 kohtaan sama nimi mikä .ipo tiedostossa ilman .ipo päätettä. Tuo mikä on pilkun jälkeen näkyy inpassa valikossa. Siihe voi kirjotella mitä lystää

Tossa vielä yksi linkki
    https://www.babybmw.net/forum/viewtopic.php?t=45966
    En näe identification kohdan avulla (functional jobs, minkään mallin kautta) kuin vaihdelaatikon. Eräässä nettikuvassa on pitkä lista purkeista ja ecun kohdalla näkee tiedostonimen mutta minulla ei. Pääsen kuitenkin muihin purkkeihin sisälle, ainakin vikakoodeja lukemaan. Muita juttuja ei ole ollut tarve tutkia.

Babynet-linkki kertoo jo sen mitä olen tehnyt.

Olen lisännyt nuo tekstit E83:n alle mutta en saa siitä huolimatta yhteyttä ecuun. Epäilen että tiedostot ovat vääriä sillä olen löytänyt jo netistä kaksi erikokoista ipo-tiedostoa samalla nimellä. Erään lähteen perusteella olisi vielä kolmaskin mutta tiedosto on maksumuurin takana.

ENTRY=DDE7N47... ja DDE7N47.IPO antaa virheilmoitukseksi loogisen ilmoituksen ettei autossa ole D70.. vaan D71...-versio.

ENTRY=DDE7UDS... ja vastaava .IPO antaa ilmoituksen
    "fehler! aufruf uber gruppendatei G_motor.GRP
    SYS-0012: identification error
    sie besitzen entweder eine veraltete ..\ediabas\ecu\t_grtb.prg datei, und /oder das steuergerät liefert einen falschen sgbd-index
    das programm wird abgebrochen

ENTRY=DDE7XN47_ALL... ja DDE7XN47_ALL.IPO antaa ilmoituksen että
    requested control unit
    D70N47A0
    D70N47B0
    D70N47C0
    D71N47A0
    D71N47B0
    D71N47C0
    (tässä välissä voisi kuvitella olevan D-version mutta ei!)
    D72N47A0
    D72N47B0
    D72N47C0
    D73N47A0
    D73N47B0
    D73N47B0
    not found.
    Control unit found: D71N47D0

Tämä viimeisin muistuttaa lähintä oikeaa mutta kaikissa on C-versiot. Ehkä tästä jos löytyisi vielä päivitetty IPO?

Kokeilin myös tehdä vastaavat eivit E90:n alle (kun moduleita voi katsella ristiin mutta ei sekään auttanut.

D71N47D0 löytyy ECU-kansiosta.

Leave a comment:

• Silmaauki
    replied
    Mitäs liveparametrejä kannattaisi ottaa seurantaan kylmäkäynnistyksessä, kun epäilee että jokin suuttimista on tiendä loppumetreillä?

Leave a comment:

• ripaxp86
    replied
    Originally posted by TheLoial View Post
    En löydä INPAan oikeita DDE-tiedostoja.

Auto X3 2010 N47

Olen lisännyt E83.eng tiedostoon
    mutta tulee virheilmoitus "requested control unit D71N47A0 not found, Control unit found D71N47D0"

Seuraavaksi lisäsin
    ENTRY= DDE7UDS,DDE7.x FOR N47 UDS sekä ENTRY=DDE7XN47_ALL, DDE 7.x for all N47

ja näillä tulee ilmoitukset:
    - pitkä virheilmoitus "requested control unit ...D70...D71N47A0, B0, C0.. D72 A0, B0, ... yms not found, Control unit found D71N47D0"
    - ja toisella ...G-motor.GRP... T_GRTB... eli nähtävästi jotkut tiedostot on Fxx-sarjaan ja pitäisi olla Exx-sarjaan.
    En nyt muista kumpi virhe tuli kummasta, anyway.

Olen ladannut vastaavia tiedostoja netistä ja sijoittanut ne EC-APPS-INPA-SGDAT alle. Myös EDIABAS-ECU alta löytyy ohjelman ehdottama D71N47D0.prg mutta jostain syystä en löydä aputiedostoja tai saa rakennettua oikeaa juttua tälle.

Oletuksena INPAsta löytyy DDE 4, 5, 6 sekä joidenkin mallien alta DDE 7.3 mutta silläkään ei pääse. Ecuun pääsee lukemaan vikakoodit esim MS45:n kautta mutta livedata ei toimi. Se nähtävästi vaatii oikean scriptin tms.

Eli miten saan INPA:n lukemaan autossa olevan D71N47D0:n?

Tässä on viimeisin nettisivu jota olen yrittänyt käyttää apuna, luulen että olen lähellä mutta jotain puuttuu vielä, ehkä oikeat tiedostot.

Kaapeli on Bimmergeeksin, samoin INPA:n paketti. Olen kokeillut myös Mikesin pakettia ja muita Standard toolseja mutta kaikissa sama ongelma.

C:\INPA\SGDAT kansioon kopioidaan se scripti tiedosto, joka on päätteeltään .ipo. En tuon perusteella osaa sanoa oikeaa scriptiä, mutta inpalla kun lukee identificationin ja SGBD sarakkeesta kattoo sen ohjainlaitteen ja siihen perään laittaa .ipo, niin yleensä löytyy sillä.
    Tämä tiedosto voi olla valmiiksi jo SGDAT kansiossa, mutta sille ei oo vielä laitettu hakupolkua.

Sinne C:\INPA\CFGDAT, mistä löytyy korimalli ja mikä näkyy inpassa valikossa laitetaan se hakupolku tuohon ipo tiedostoon. Eli sulla toi E83.eng.

Ja tohon DDE7N47 kohtaan sama nimi mikä .ipo tiedostossa ilman .ipo päätettä. Tuo mikä on pilkun jälkeen näkyy inpassa valikossa. Siihe voi kirjotella mitä lystää

Tossa vielä yksi linkki

Leave a comment:

• TheLoial
    replied
    En löydä INPAan oikeita DDE-tiedostoja.

Auto X3 2010 N47

Olen lisännyt E83.eng tiedostoon
    mutta tulee virheilmoitus "requested control unit D71N47A0 not found, Control unit found D71N47D0"

Seuraavaksi lisäsin
    ENTRY= DDE7UDS,DDE7.x FOR N47 UDS sekä ENTRY=DDE7XN47_ALL, DDE 7.x for all N47

ja näillä tulee ilmoitukset:
    - pitkä virheilmoitus "requested control unit ...D70...D71N47A0, B0, C0.. D72 A0, B0, ... yms not found, Control unit found D71N47D0"
    - ja toisella ...G-motor.GRP... T_GRTB... eli nähtävästi jotkut tiedostot on Fxx-sarjaan ja pitäisi olla Exx-sarjaan.
    En nyt muista kumpi virhe tuli kummasta, anyway.

Olen ladannut vastaavia tiedostoja netistä ja sijoittanut ne EC-APPS-INPA-SGDAT alle. Myös EDIABAS-ECU alta löytyy ohjelman ehdottama D71N47D0.prg mutta jostain syystä en löydä aputiedostoja tai saa rakennettua oikeaa juttua tälle.

Oletuksena INPAsta löytyy DDE 4, 5, 6 sekä joidenkin mallien alta DDE 7.3 mutta silläkään ei pääse. Ecuun pääsee lukemaan vikakoodit esim MS45:n kautta mutta livedata ei toimi. Se nähtävästi vaatii oikean scriptin tms.

Eli miten saan INPA:n lukemaan autossa olevan D71N47D0:n?

Tässä on viimeisin nettisivu jota olen yrittänyt käyttää apuna, luulen että olen lähellä mutta jotain puuttuu vielä, ehkä oikeat tiedostot.

Kaapeli on Bimmergeeksin, samoin INPA:n paketti. Olen kokeillut myös Mikesin pakettia ja muita Standard toolseja mutta kaikissa sama ongelma.

Leave a comment:

Working...
X