INPA Kysymyksiä ja vastauksia vol2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HTK12
    replied
    Originally posted by E39-530A View Post
    Uudet Exx (OBD2-tyyppinen liitin) ja siitä eteenpäin: vikakoodit, livedata, peruskoodaukset
    - K+DCAN (USB)
    - kopio-ICOM (rj45/WLAN)

    Vanhemmat autot, Exx: vikakoodit, livedata, peruskoodaukset
    - 20-pin ADS + läppäri sarjaportilla
    - kopio-ICOM (rj45/WLAN)

    Rahamiehen vaihtoehto, kaikki autot, kaikki työt mukaanlukien softapäivitykset (jos uskaltaa)
    - orkkis ICOM (rj45/WLAN)



    Tämän saman olen havainnut ja todennut itsekin. Halpispiuhan (OBD2-liitin) mukana tuli adapteri 20-pinniseen. Ediabas ym. pyöritettiin virtuaalikoneella, jolle USB käännettiin sarjaportiksi. Ei se silti kunnolla toiminut. Silloin kuin toimi, niin sai vain perus OBD-koodeja ja vähän jotain moottorista, mutta ei muuta.
    ICOM kytketään tietokoneeseen verkkokaapelilla (rj45) tai sitten vikakoodit pystyy myös lukemaan langattomasti wlanin yli. Kaikissa kopioissa ei ole wlan korttia. ICOM:lla saa luettua myös Fxx/Gxx/Ixx sarjan autot.

    Ei näitä softia ole järkeä ajaa virtuaalikoneessa pl. DIS/Progman, jotka ei toimi natiivina windowsissa. Virtuaalikoneessa ajaminen vaan turhaan hidastaa.

    Leave a comment:


  • E39-530A
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    ADS piuha vaatii sen oikean sarjaportin (COM) koneesta. Ellei sellaista löydy, ihan turha sitä ADS piuhaa hankkia, kun ei sillä tee mitään ilman sarjaportillista konetta. Kuten dualfun sanoi, niin ei pidä sekoittaa 20pin ja ADS toisiinsa.

    Eli tässä on kaksi vaihtoehtoa, hankkia kiinan poikien kopio ICOM:sta, silloin pitäisi hoitua kaikki BMW:t sillä ja yhdellä läppärillä.

    Toinen vaihtoehto on hankkia se sarjaportillinen (COM portillinen) kone + ADS piuha ja uudempi läppäri, johon sitten ISTA ym. ja K+DCAN kaapeli.

    Joidenkin piuhojen mukana tulee softat, joidenkin ei. Ei taida kovin moneen pakettiin kuulua softapäivitykset.
    Noniin, kiitoksia. Tämä periksiantamaton rautalanganvääntö toivottavasti auttaa muitakin aloittelevia. Tästä oli minullekin paljon apua, vaikka olen jo vaihtelevasti onnistunut lukemaan vikakoodeja ja asetuksia (E34 & E90) ja vähän livedataakin (E90). Mutta se on ollut lähinnä tuuripeliä sokkona ostetuilla piuhoilla ja kokeilua mukana toimitetuilla softaversioilla.

    Lopputulemana kaikki menisi sitten sunnilleen seuraavasti (korjatkaa jos ei) ja näillä vaihtoehdoilla:

    Uudet Exx (OBD2-tyyppinen liitin) ja siitä eteenpäin: vikakoodit, livedata, peruskoodaukset
    - K+DCAN (USB)
    - kopio-ICOM (USB)

    Vanhemmat autot, Exx: vikakoodit, livedata(?), peruskoodaukset
    - 20-pin ADS + läppäri sarjaportilla
    - kopio-ICOM (USB)

    Rahamiehen vaihtoehto, kaikki autot, kaikki työt mukaanlukien softapäivitykset (jos uskaltaa)
    - orkkis ICOM (USB)

    Originally posted by JiiVee92 View Post
    Ja itse usb-sarjaportti adapterin ja ads piuhan kanssa päätä seinään hakanneena sanon, että niillä ei tässä hommassa tee mitään. Eli kuten jo HTK12 sanoi, niin OIKEALLA sarjaportilla oleva kone.
    Tämän saman olen havainnut ja todennut itsekin. Halpispiuhan (OBD2-liitin) mukana tuli adapteri 20-pinniseen. Ediabas ym. pyöritettiin virtuaalikoneella, jolle USB käännettiin sarjaportiksi. Ei se silti kunnolla toiminut. Silloin kuin toimi, niin sai vain perus OBD-koodeja ja vähän jotain moottorista, mutta ei muuta.

    Leave a comment:


  • Markkanenn
    replied
    Pystyykö inpalla nollaamaan e61 530d Maffin sopeutusarvot? Ei tahdo ainakaan löytyä:think

    Leave a comment:


  • JiiVee92
    replied
    Ja itse usb-sarjaportti adapterin ja ads piuhan kanssa päätä seinään hakanneena sanon, että niillä ei tässä hommassa tee mitään. Eli kuten jo HTK12 sanoi, niin OIKEALLA sarjaportilla oleva kone.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by E39-530A View Post
    Jees, kokonaiset päivitykset ym. riskialttiit jutut ajattelin suosiolla jättää edistyneille harrastajille tai ammattilaisille. Tällä tietoa minulle riittää vikakoodien luku ja tietojen/asetusten haku, livedatan luku ja peruskoodaukset.

    Kunhan piuhat + softat toimivat niin, että niillä pääsee kiinni kaikkialle, mihin voi päästä kiinni ja softat toimivat ja saa tarvittavat päivitykset niihin. Tarvitsen siis K+DCAN-piuhan uudemmille (E9x, E6x jne.) ja tuon 20-nastaisen ADS-piuhan E34:lle ja vastaaville.

    Kuten jo todettua, minulla on pari halpista, joskaan en ole varma johtuuko softista vai itse piuhoista, joilla en siis pääse nyt kiinni lainkaan E92:een (pre-lci / 2008) ja E34:sesta pääsin vain johonkin yhteen moduuliin onnistuneesti (olikohan moottori). Jos joltain löytyy suosituksia sellaisesta setistä, joilla em. asiat varmasti onnistuu, niin mielihyvin otan vastaan. Samoin kiinnostaa tuleeko tuotteiden mukana kaikki tarvittavat softat ja toimitetaanko niihin päivityksiä mm. uusille autoille.
    ADS piuha vaatii sen oikean sarjaportin (COM) koneesta. Ellei sellaista löydy, ihan turha sitä ADS piuhaa hankkia, kun ei sillä tee mitään ilman sarjaportillista konetta. Kuten dualfun sanoi, niin ei pidä sekoittaa 20pin ja ADS toisiinsa.

    Eli tässä on kaksi vaihtoehtoa, hankkia kiinan poikien kopio ICOM:sta, silloin pitäisi hoitua kaikki BMW:t sillä ja yhdellä läppärillä.

    Toinen vaihtoehto on hankkia se sarjaportillinen (COM portillinen) kone + ADS piuha ja uudempi läppäri, johon sitten ISTA ym. ja K+DCAN kaapeli.

    Joidenkin piuhojen mukana tulee softat, joidenkin ei. Ei taida kovin moneen pakettiin kuulua softapäivitykset.

    Leave a comment:


  • E39-530A
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Riittää halpiksetkin tuohon käyttöön. Osa kopioista käy jopa hyvin auton softapäivityksiin. Koodaukset kun onnistuu jopa sillä K+DCAN kaapelilla. Softapäivityksiä ajatellen on syytä olla jo kohtuu laadukas ICOM, koska epäonnistuessaan voi saada kalliita verkonpainoja.
    Jees, kokonaiset päivitykset ym. riskialttiit jutut ajattelin suosiolla jättää edistyneille harrastajille tai ammattilaisille. Tällä tietoa minulle riittää vikakoodien luku ja tietojen/asetusten haku, livedatan luku ja peruskoodaukset.

    Kunhan piuhat + softat toimivat niin, että niillä pääsee kiinni kaikkialle, mihin voi päästä kiinni ja softat toimivat ja saa tarvittavat päivitykset niihin. Tarvitsen siis K+DCAN-piuhan uudemmille (E9x, E6x jne.) ja tuon 20-nastaisen ADS-piuhan E34:lle ja vastaaville.

    Kuten jo todettua, minulla on pari halpista, joskaan en ole varma johtuuko softista vai itse piuhoista, joilla en siis pääse nyt kiinni lainkaan E92:een (pre-lci / 2008) ja E34:sesta pääsin vain johonkin yhteen moduuliin onnistuneesti (olikohan moottori). Jos joltain löytyy suosituksia sellaisesta setistä, joilla em. asiat varmasti onnistuu, niin mielihyvin otan vastaan. Samoin kiinnostaa tuleeko tuotteiden mukana kaikki tarvittavat softat ja toimitetaanko niihin päivityksiä mm. uusille autoille.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by E39-530A View Post
    Ok. Tarkoitus olisi koodienluvun lisäksi saada tarvittaessa livedataa ja pystyä mm. koodaamaan uusi akku ja muuta vastaavaa pientä konffaamista. Koko autoa en ole lähtemässä softaamaan. Passaako siihen kokemuksen mukaan halpikset vai kannattaako jo näillä tarpeilla lyödä rahat kerralla parempaan?
    Riittää halpiksetkin tuohon käyttöön. Osa kopioista käy jopa hyvin auton softapäivityksiin. Koodaukset kun onnistuu jopa sillä K+DCAN kaapelilla. Softapäivityksiä ajatellen on syytä olla jo kohtuu laadukas ICOM, koska epäonnistuessaan voi saada kalliita verkonpainoja.

    Leave a comment:


  • E39-530A
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Ei tarvitse orkkis ICOM:ia pelkkään vikakoodienlukemiseen, käy huonompikin kiinan kopio.
    Ok. Tarkoitus olisi koodienluvun lisäksi saada tarvittaessa livedataa ja pystyä mm. koodaamaan uusi akku ja muuta vastaavaa pientä konffaamista. Koko autoa en ole lähtemässä softaamaan. Passaako siihen kokemuksen mukaan halpikset vai kannattaako jo näillä tarpeilla lyödä rahat kerralla parempaan?

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by E39-530A View Post
    Nyt alkaa vähän enempi selkiämään, jotta voi jo alkaa tuotteita vertailemaan. Kiitokset kärsivällisestä opastuksesta.

    Minulla ei ole com-portillista läppäriä. Onko sitten ainoa vaihtoehto hommata arvokas ja orkkis icom, jos haluaa samalla setillä kiinni vanhalla ja uudella liittimellä (20 pin/ADS ja OBD-II)?

    Toinen niistä minun halpisseteistä sisältää ADS-piuhan ja se tulee com/usd-adapterin läpi. Sillä se on sen verran toiminut, että moottoriin on päässyt kiinni (M60), mutta muualle ei.
    Ei tarvitse orkkis ICOM:ia pelkkään vikakoodienlukemiseen, käy huonompikin kiinan kopio.

    Leave a comment:


  • E39-530A
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Jos ei alkuperäistä ICOM:ia halua, niin ei siitä tonnia tarvitse maksaa. Kyllä se ICOM kanssa tarvitsee läppärin. Tai no kyllähän toimii kunnon windows tabletillakin.

    ICOM:ia halvempi vaihtoehto on ADS ja K+DCAN piuha. K+DCAN on piuhan tyyppi, ei mikään tietty tuote.
    Originally posted by Dualfun View Post
    Ja jotta ei jäänyt epäselväksi, ADS ja K+DCAN ovat kaksi erillistä piuhaa. Ohjelmisto on sama ja molempia voi käyttää samalla koneella. ADS kaapeli on hieman haastellinen sillä vaatii koneen missä on oikea fyysinen sarjaportti (COM) - halvat USB-COM adapterit eivät toimi tässä tarkoituksessa sillä porttien osoitteet vaativat fyysisen laitteen osoitteen jotta Ediabas ymmärtää sen.

    K+DCAN piuha sitten minusta vaan "se halvin mahdollinen" hopea piuha.

    Älä myös sekoita 20-pin OBD liitintä pelkkään ADS:ään, se ei ole mikään tae ADS väylästä, ja sitä voi hyvin käyttää sekä OBD 20pin että uudemman OBD2 kanssa.
    Nyt alkaa vähän enempi selkiämään, jotta voi jo alkaa tuotteita vertailemaan. Kiitokset kärsivällisestä opastuksesta.

    Minulla ei ole com-portillista läppäriä. Onko sitten ainoa vaihtoehto hommata arvokas ja orkkis icom, jos haluaa samalla setillä kiinni vanhalla ja uudella liittimellä (20 pin/ADS ja OBD-II)?

    Toinen niistä minun halpisseteistä sisältää ADS-piuhan ja se tulee com/usd-adapterin läpi. Sillä se on sen verran toiminut, että moottoriin on päässyt kiinni (M60), mutta muualle ei.

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    ICOM:ia halvempi vaihtoehto on ADS ja K+DCAN piuha. K+DCAN on piuhan tyyppi, ei mikään tietty tuote.
    Ja jotta ei jäänyt epäselväksi, ADS ja K+DCAN ovat kaksi erillistä piuhaa. Ohjelmisto on sama ja molempia voi käyttää samalla koneella. ADS kaapeli on hieman haastellinen sillä vaatii koneen missä on oikea fyysinen sarjaportti (COM) - halvat USB-COM adapterit eivät toimi tässä tarkoituksessa sillä porttien osoitteet vaativat fyysisen laitteen osoitteen jotta Ediabas ymmärtää sen.

    K+DCAN piuha sitten minusta vaan "se halvin mahdollinen" hopea piuha.

    Älä myös sekoita 20-pin OBD liitintä pelkkään ADS:ään, se ei ole mikään tae ADS väylästä, ja sitä voi hyvin käyttää sekä OBD 20pin että uudemman OBD2 kanssa.
    Last edited by Dualfun; 03-09-2018, 10:00.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by E39-530A View Post
    Joo, tosiaan sellainen setti, jolla hoitaisi molemmat E34:n ja E92:n olisi toiveissa. Jotain se saa maksaa sentään, vaikka minunkun taskuissa on pohjat. En viitsisi tapella noitten (kiina)halpisten kanssa, kun niitäkin on kaksin kappalein; toisessa pelkkä OBD-naru ja toisessa molemmat.

    Näkyy tuo icom maksavan reilun donitsin. Ihan tuollaiseen ei suoriltaan pysty... ellei sitten odota tai tuhlaa veronpalautuksia etukäteen. Tuossa icom:ssä näkyy olevan joku tabletin tapainen mukana, liekö sillä välttyy läppärin vienniltä autoon.

    Onko tuo K-DCAN kaapelityyppi eikä mikään tuote? Tarvitseeko jonkun toisen setin sitten E34:een ja muihin, joissa on tuo vanha pyöreä liitin?

    Miten muuten yleensä kohtuuhintaisissa seteissä, pitääkö softat päivityksineen ostaa / latailla erikseen vai tuleeko mukana?
    Jos ei alkuperäistä ICOM:ia halua, niin ei siitä tonnia tarvitse maksaa. Kyllä se ICOM kanssa tarvitsee läppärin. Tai no kyllähän toimii kunnon windows tabletillakin.

    ICOM:ia halvempi vaihtoehto on ADS ja K+DCAN piuha. K+DCAN on piuhan tyyppi, ei mikään tietty tuote.

    Leave a comment:


  • E39-530A
    replied
    Originally posted by tonnizi View Post
    No BMW Standart Tools/software on hyvä ohjelma tai mikes versio bmw toolsista.
    BMW Standart Tools Software ja Mikes BMW Tools:sis tulee mukana:
    NCS Expert
    Dummy
    jne...
    Piuhana olisi hyvä K-DCAN kaapeli, sillä pääset uusiin sekä vanhoihin käsiksi.
    Originally posted by JiiVee92 View Post
    Ja e34 vaatii ADS piuhan.
    Originally posted by Muurahainen View Post
    K-DCan ei pelaa E34:ssä.
    Oikein hieno versio olisi icom letkut.
    Joo, tosiaan sellainen setti, jolla hoitaisi molemmat E34:n ja E92:n olisi toiveissa. Jotain se saa maksaa sentään, vaikka minunkun taskuissa on pohjat. En viitsisi tapella noitten (kiina)halpisten kanssa, kun niitäkin on kaksin kappalein; toisessa pelkkä OBD-naru ja toisessa molemmat.

    Näkyy tuo icom maksavan reilun donitsin. Ihan tuollaiseen ei suoriltaan pysty... ellei sitten odota tai tuhlaa veronpalautuksia etukäteen. Tuossa icom:ssä näkyy olevan joku tabletin tapainen mukana, liekö sillä välttyy läppärin vienniltä autoon.

    Onko tuo K-DCAN kaapelityyppi eikä mikään tuote? Tarvitseeko jonkun toisen setin sitten E34:een ja muihin, joissa on tuo vanha pyöreä liitin?

    Miten muuten yleensä kohtuuhintaisissa seteissä, pitääkö softat päivityksineen ostaa / latailla erikseen vai tuleeko mukana?

    Leave a comment:


  • JiiVee92
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Oikein hieno versio olisi icom letkut.
    Ja hieno on hintakin.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by tonnizi View Post
    No BMW Standart Tools/software on hyvä ohjelma tai mikes versio bmw toolsista.

    BMW Standart Tools Software ja Mikes BMW Tools:sis tulee mukana:
    NCS Expert
    Dummy
    jne...

    Piuhana olisi hyvä K-DCAN kaapeli, sillä pääset uusiin sekä vanhoihin käsiksi.
    K-DCan ei pelaa E34:ssä.

    Originally posted by JiiVee92 View Post
    Ja e34 vaatii ADS piuhan.
    Oikein hieno versio olisi icom letkut.

    Leave a comment:

Working...
X