Announcement

Collapse
No announcement yet.

Speeduino DIY-moottorinohjaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Miksa99
    replied
    Originally posted by nevari View Post
    youtubesta on löytyny hyviä ohjeita ainaki ms2 ton säätämiseksi. ensin kuitenkin olisi säädettävä se kuinka nopeaan muutokseen edes reagoi. logia ajamalla kai helpoin selvittää. itse yritys erehdys kautta sen säätänyt. polttoainekartathan pitää olla ok ennenkun kiihdytysrikastukset voi tarkasti säätää. sinneppäin niitä voi laittaa ajamisen sujuvoittamiseksi. tai näin itse olen ymmärtänyt


    niin teinki, ku tuntu että se sotki alkupään peruskarttojen säädön kokonaan..

    Leave a comment:


  • nevari
    replied
    Originally posted by Miksa99 View Post
    joo, katotaan nyt vielä palautan sen new ignition asetuksen ja vaihdan uuden tuon datakaapelin läppärin ja boksin välillä, ettei ois kuitenkin niin että piuha juonittelee kun dataloggausta ajaa.. ja pätkii yhteyttä tms.....

    pitää vielä perehtyä siihen rikastuksen säätöön, just sitä tarkotin että miten se säätö toimii, eli oli sillai niinku aattelin että rikastaa suhteessa läpän aukasu nopeuteen, no siitä nyt tuskin haittaa vaikka turaa kartat hyväksi ilmankin tuota rikastusta, ja sitten hieno säätää , kiitoksia teille kun jaksatte näpyttää vastauksia!
    youtubesta on löytyny hyviä ohjeita ainaki ms2 ton säätämiseksi. ensin kuitenkin olisi säädettävä se kuinka nopeaan muutokseen edes reagoi. logia ajamalla kai helpoin selvittää. itse yritys erehdys kautta sen säätänyt. polttoainekartathan pitää olla ok ennenkun kiihdytysrikastukset voi tarkasti säätää. sinneppäin niitä voi laittaa ajamisen sujuvoittamiseksi. tai näin itse olen ymmärtänyt

    Leave a comment:


  • Miksa99
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    New ignition modella sytkän ajoitus on paljon tarkempi, mitä ilman. Sillä tarkkuus on asteen berran, mutta ilman uutta moodia kipinä saattaa heilua useamman asteen. Oireet viittaa triggeröinin sekoamiaseen..
    joo, katotaan nyt vielä palautan sen new ignition asetuksen ja vaihdan uuden tuon datakaapelin läppärin ja boksin välillä, ettei ois kuitenkin niin että piuha juonittelee kun dataloggausta ajaa.. ja pätkii yhteyttä tms.....

    pitää vielä perehtyä siihen rikastuksen säätöön, just sitä tarkotin että miten se säätö toimii, eli oli sillai niinku aattelin että rikastaa suhteessa läpän aukasu nopeuteen, no siitä nyt tuskin haittaa vaikka turaa kartat hyväksi ilmankin tuota rikastusta, ja sitten hieno säätää , kiitoksia teille kun jaksatte näpyttää vastauksia!

    Leave a comment:


  • muuris
    replied
    Originally posted by harrastaja View Post
    Eipä tuo kovin monimutkaista ole laskea.

    99ml / 13300 pulssia => 7,44 ul/2,5ms
    220 ml/min / 60000 => 3,67 ul/ms
    7,44 / 3,67 = 2,03ms (aika, jossa tuo määrä olisi staattisen tuoton mukaan pitänyt tulla)
    joten DT = 2,5 - 2,03 = 0,47ms

    Tuonhan voi vaikka piirtää ruutupaperille, tai sen mun esimerkkikuvan mukaisesti "piirtää" taulukkolaskentaohjelmalla (tai vaikka CAD-ohjelmalla).

    Tuollaisella yhden pisteen laskennalla pulssin pituus on hyvä olla vähän enemmän, kuin 2,5ms, jotta varmasti olisi lineaarisella alueella.


    Se, miksi ei googlella löydy, johtunee siintä, että tuntuu kovin harva näitä asioita ajattelevan.
    Juuri näin, ja kannattaa kuitenkin laskea useammalla pisteellä jos mahdollista. Eikä ole pakko tosiaan laskeakaan, vaan plottaamalla muutaman pisteen ruutupaperilla lineaarisen tuoton alueelle ja piirtämällä niiden kautta viivan näkee dt:n siitä, missä ko viiva leikkaa x-akselin.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    New ignition modella sytkän ajoitus on paljon tarkempi, mitä ilman. Sillä tarkkuus on asteen berran, mutta ilman uutta moodia kipinä saattaa heilua useamman asteen. Oireet viittaa triggeröinin sekoamiaseen.

    Kiihdytysrikastus ongelmasta en nyt oikeen ottanu selkoa. TPS moodissa ecu laskee tps dot arvoa, joka on kaasuläpän avautumis nopeus. Siinä on raja-arvo tps dot:lle, jonka jälkeen kiihdytys rikastus tulee mukaan. Sit rikastus aika myös säädettämissä. Käyrässä sit säädät paljonko kullakin tps dot arvolla rikastetaan. Taper sit säätää rikastuksen määrä kierrosten mukaan. Alarajan alla on 100% rikastus ja ylärajan yläpuolella 0%. Map rikastustakon voi käyttää, mut se on yleensä huonompi, mut vaatii ainakin instantaneous map-moodin käyttöä toimiakseen järkevästi.

    Leave a comment:


  • Miksa99
    replied
    mikähän säätö se tuommonen new ignition mode on?... kolmena iltana jo ihmetelly kun auto saa jotain ihme sätkyjä kesken vetojen ja mitään asetusta en oo muuttanu, enkä oikeen syytäkään oo löytäny, ny saatto olla että tärppäsi.. ainaskin tuossa hetki sitten kun kävin säätämässä ja ajamassa lenkkiä.. rupesi ilmestyyn semmonen sääntö asiaan että kun tarpeeksi pisti lämiskää lattiaan, sekosi kesken vedon kiekkamittari, kieppui laidasta laitaan ja sitten alkoi auto yskiä.. ehkä jopa sammui, tai sitten juuri ja juuri jäi käymään kun painoi kytkimen pohjaan..... enkä ja tuon new ignition moden pois laittamalla asia korjaantui välittömästi? kolme vetoa meni heti perään sama tilanne toisintona, moitteetta ilman ongelmia?


    onko sen kiihdytys rikastuksen säätö logiikka mikä? jos joku viitsisi avata asiaa, kun ottaa niin ärhäkkäästi että menee 4k jälkeen nii rikkaalle että rupee tukehtuun ve kartan ollessa hyvällä mallilla... että näin NA moottorissa tein semmosen että jätin sen pois käytöstä testi mielessä... nii sittenhän auto pelitti koko kierros alueen läpi aivan mallikkaasti.. ja seokset pysyi 13-13,5 tuntumassa kun läppälattiassa kiihäytti.. ainu minkä ehkä huomas, että semmonen lähdön terävyys jäi pois, mikä oli rikastusta käytettäessä... mutta sitä säätö logiikkaa jos joku avaa, että minkä mukaan se rikastaa esim siinä tps valinnassa, pelkästään tps asennon mukaan? vai funtsiiko se se mukaan tilanteen kuinka nopeasti petaalia painetaan?.. koitin sille mappi puolellekkin vaihtaa... vaa siinä tulee sitte semmonen kunnon tökkäys efekti kun se nakkaa sen rikastuksen päälle... vinkit terve tulleita?
    Attached Files
    Last edited by Miksa99; 11-07-2020, 22:51. Reason: lisätty jatko kysymys

    Leave a comment:


  • Miksa99
    replied
    bensalla mennään, vielä kun ei suuttimet suorilta istuneet vanhojen tilalle, mutta auto pelittää ihmeen hyvästi,mutta kysymys ja huoli on että, tein nakutus kuulokkeet, metallisesta stetoskoopista, jolle löyty paikka imusarjan alta lohkosta m6 kierteellä sai pultattua kiinni lohkoon... nyt ku ajelin autolla nii en ole omasta mielestäni kuullut nakutusta, kuitin jopa säätää sytkää tasakaasu ajossa +- 10 astetta suuntaan jos toiseen, enkä saanut nakutusta aikaisesti, nii aattelin laittaa tuon sytkä kartan tähän näkyville että siitähän kokeneemmat konkarit vilikasemalla näkee että ollaanko aivan metässä vai ei... auto kyllä pelittää ja vetää ihan erimalliin ku ennen, mutta eihän vara venettä kaada... ja m52b20 98E kyseessä...
    Attached Files
    Last edited by Miksa99; 11-07-2020, 20:47. Reason: lisätty infoa

    Leave a comment:


  • harrastaja
    replied
    Eipä tuo kovin monimutkaista ole laskea.

    99ml / 13300 pulssia => 7,44 ul/2,5ms
    220 ml/min / 60000 => 3,67 ul/ms
    7,44 / 3,67 = 2,03ms (aika, jossa tuo määrä olisi staattisen tuoton mukaan pitänyt tulla)
    joten DT = 2,5 - 2,03 = 0,47ms

    Tuonhan voi vaikka piirtää ruutupaperille, tai sen mun esimerkkikuvan mukaisesti "piirtää" taulukkolaskentaohjelmalla (tai vaikka CAD-ohjelmalla).

    Tuollaisella yhden pisteen laskennalla pulssin pituus on hyvä olla vähän enemmän, kuin 2,5ms, jotta varmasti olisi lineaarisella alueella.


    Se, miksi ei googlella löydy, johtunee siintä, että tuntuu kovin harva näitä asioita ajattelevan.

    Leave a comment:


  • Miksa99
    replied
    Originally posted by harrastaja View Post
    Jep, suuttimien (0280158107) mittauslapussa on vaikkapa...
    Dyn. tuotto 2,5ms (13300 pulssia) = 99ml
    Staattinen tuotto = 220ml/min
    Noista laskettuna DT olisi noin 0,5ms... (jännitettä ei ole ilmoitettu)

    Netistä löytyvän "bosch-injector-data-sheet.xls" taulukon arvoilla...
    Dynaaminen 2,5ms (1000 puls) = 4,75g
    Staattinen tuotto = 150g (214ml)/min
    DeadTime > noin 0.6ms... (ei myöskään ole jännitetietoa)

    Mielestäni nuo ilmoitetut arvot ovat liian suuria.

    vauhtivaunu, viittasinki tähän kun harrastaja laitto että laskettuna dt ois....

    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Miksa99 View Post
    jaa miten se tuntuu että en muka kuuklesta löydä tuohon ohojetta, vai enkö ossaa hakea, pitkä päivä töissä nii suttaa vissii liikaa

    Ei siihen guuglella oikein löydy suoraa vastausta, mutta juutuubissa on pätkä, jossa asiaa selvitetään:


    Leave a comment:


  • Vauhtivaunu
    replied
    Originally posted by Miksa99 View Post
    M52B20 moottoriin

    Kyllä ne sitten riittää. Tuossa on vielä yhdenlainen laskuri, jolla asiaa voi tarkastella:


    Fuel Injector Clinic offers high performance fuel injector Data Matching for both High impedance and Low impedance injectors. Dynamic Cleaning and injector flow testing.

    Leave a comment:


  • Miksa99
    replied
    Originally posted by harrastaja View Post
    Jep, suuttimien (0280158107) mittauslapussa on vaikkapa...
    Dyn. tuotto 2,5ms (13300 pulssia) = 99ml
    Staattinen tuotto = 220ml/min
    Noista laskettuna DT olisi noin 0,5ms... (jännitettä ei ole ilmoitettu)

    Netistä löytyvän "bosch-injector-data-sheet.xls" taulukon arvoilla...
    Dynaaminen 2,5ms (1000 puls) = 4,75g
    Staattinen tuotto = 150g (214ml)/min
    DeadTime > noin 0.6ms... (ei myöskään ole jännitetietoa)

    Mielestäni nuo ilmoitetut arvot ovat liian suuria.

    laitoin vielä uutta kyselyä sinne jektorille suuttimien osalta..... josko tulis tarkennettua vastausta... mukavahan se ois jos sais nuo arvot sillai kohalleen että ei turhaa päänraavintaa aiheuttasi niitten osalta

    Leave a comment:


  • Miksa99
    replied
    Originally posted by harrastaja View Post
    Sen mainitun Bosch-taulukon lukemista saa laskettua DT:t..
    0280 150 701 > 0,75ms
    0280 150 415 > 0,7ms
    Ja tuolle mun mittaamalle...
    0280150792 > 0,65ms

    jaa miten se tuntuu että en muka kuuklesta löydä tuohon ohojetta, vai enkö ossaa hakea, pitkä päivä töissä nii suttaa vissii liikaa

    Leave a comment:


  • Miksa99
    replied
    Originally posted by Vauhtivaunu View Post
    Ota huomioon että suuttimissa on oltava 30% enemmän tuottoa etanolilla kuin bensalla. Nuo laittamasi linkin suuttimet on aika pienet. Mihin ne olisi tulossa?
    M52B20 moottoriin, nii niissähä se orkkis suutin oli jotain 190cc taisko tuossa olla vielä vähempi tuottonen ku orkkis numerolla kuukletin.. ja nuissa suuttimissa se tuotto oli 214cc @ 3 bar... ja mitattu se 220cc @ 3 bar.... ja bmw ssä 3,5 bar bensapaineet nii tuotto noin ~250cc... eli pitääsi suuttimen koon mennä sinne +30% nurkille... kokohommassahan ei varsinaisesti ole mitään järkeä, mutta ajattelin ottaa tästä tämmösen ittesä kehittämis projektin, kun muuten on suurin piirtein on hommat hallussa(mutta ei koskaan kaikki ), mutta moottorin ohjaus boksin salat, ja se itse säätäminen on jäänyt paitsioon... ja mukavampihan se on sitä re85 liruutella tankkiin.....

    Leave a comment:


  • harrastaja
    replied
    Sen mainitun Bosch-taulukon lukemista saa laskettua DT:t..
    0280 150 701 > 0,75ms
    0280 150 415 > 0,7ms
    Ja tuolle mun mittaamalle...
    0280150792 > 0,65ms

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎